ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ


Зустріч 65. ЯК ЛЮДИНА ЗАСТОСОВУЄ РІЗНОМАНІТНІ РЕЧОВИНИ ТА МАТЕРІАЛИ?


Мета: дати учням уявлення про різноманітність речовин у природі; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 186)


2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

• Речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному.

• Речовини можуть переходити з одного агрегатного стану в інший, при цьому змінюється відстань між їх молекулами.

• Речовини не можуть змінювати колір, запах, смак.

• Усі предмети навколо нас складаються з речовин.

• При охолодженні і нагріванні речовини переходять з одного стану в інший.


3. Індивідуальне завдання

— Підкресліть червоним олівцем тверді речовини, синім — рідкі, зеленим — газоподібні.

Вуглекислий газ, сіль, залізо, мідь, водень, срібло, молоко, вода.


4. Бесіда

— Що таке тіло? Які бувають тіла? Наведіть приклади.

— Наведіть приклади природних, штучних і небесних тіл.

— Що таке речовини? (Це те, з чого складаються тіла)

— З чого складаються речовини? (Речовини складаються з часток — молекул і атомів.)

— Що ви можете розповісти про частки?

— Які бувають речовини? (Тверді, рідкі і газоподібні)

— Наведіть приклади.

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітні речовини та матеріали, з яких люди здавна виготовляють необхідні предмети для своїх потреб.


IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 187-190)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Доведіть, що наші далекі предки застосовували речовини зі свого довкілля як матеріали для виготовлення необхідних предметів.

— Розкажіть, яке застосування має деревина.

— Розкажіть, як люди навчилися створювати матеріали, яких не було в природі.

— Що в наш час замінює природні деревину, метали, граніт та інше каміння, хутро й рослинні волокна?

— Прочитайте запитання козака Подорожника.

— Які відповіді ви дасте на його запитання?

Робота в Дослідницькій лабораторії

— Учні працюють за завданнями підручника.

— На що наголосила розумниця Дзвіночка?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу».


2. Фізкультхвилинка


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальна робота

— Назвіть предмети одним словом.

Стіл, табурет, шафа, комод; склянка, банка, карафа, тарілка; ложки, чайник, ніж, каструля.

(Меблі. Місткості (для рідини). Посуд)

— Що об’єднує ці три групи предметів? (Це предмети, виготовлені людиною, або речі.)

— З чого людина виготовляє речі? (Зрізних матеріалів)

— Поміркуйте, з яких матеріалів зроблені предмети кожної групи? Доберіть потрібне слово: дерев’яні, металеві, скляні. (Предмети першої групи дерев’яні, другої — скляні, третьої — металеві.)

— Звідки ж людина взяла матеріали для виготовлення цих речей? (Це природні матеріали.)

— Назвіть декілька вам відомих природних матеріалів.


2. Гра «Визнач на дотик»

— Спробуйте на дотик визначити цукор, сіль, крохмаль.

— Чи можна зробити те саме, смакуючи речовину? (Невідому речовину не слід смакувати, оскільки вона може виявитися отруйною.)


3. Робота в групах

Гра «Хто більше?»

1-ша група

Назвати предмети з металу. (Кнопка, ключ, ножиці, скріпка, лінійка)

2-га група

Назвати предмети зі скла. (Склянка, фігурка, блюдце, чарка, банка)

3-тя група

Назвати предмети з деревини. (Лінійка, олівець, шахи, гребінець)

4-та група

Назвати предмети з пластмаси. (Гребінець, ручка, лінійка, прищіпка, пробка)


4. Гра «П'ять речень»

Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового і цікавого дізналися для себе?

— Від чого залежать властивості речовин?

— Які речовини були відсутні в природі і були винайдені людиною?


VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 187-190.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити