ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 1. ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА


Зустріч 7. ЧОМУ НА ЗЕМЛІ ЗМІНЮЮТЬСЯ ПОРИ РОКУ?


Мета: розширити уявлення учнів про причини змін пір року на Землі; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 26)


2. Розповіді учнів «Чи однакова на нашій планеті тривалість дня і ночі протягом року»


3. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

✵ Глобус — точне відтворення Землі, зменшене у десятки мільйонів разів.

✵ Вісь глобуса не нахилена.

✵ Земна вісь — це уявна лінія, навколо якої обертається Земля.

✵ Земна вісь не проходить через центр Землі та полюси.

✵ Зверху знаходиться Південний полюс, а знизу — Північний полюс.

✵ На однаковій відстані від полюсів проходить уявна лінія — екватор.

✵ Екватор розділяє Землю на дві неоднакові півкулі.

✵ Від Північного полюса до екватора — північна півкуля.

✵ Від Південного полюса до екватора — південна півкуля.


4. Робота з глобусом

— Знайдіть на глобусі Північний і Південний полюси; екватор.

— Покажіть екватор; північну і південну півкулі.

— Як сонячні промені падають на поверхню Землі?

— Чи можуть сонячні промені пройти крізь непрозорий предмет або обігнути його?

— Що утворюється, коли на шляху променів трапляється непрозорий предмет?

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)


IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Практична робота

— На попередньому уроці ви розкрили таємницю зміни дня і ночі. А зараз спробуємо розкрити і другу таємницю. Ви вже з’ясували, що Земля обертається навколо Сонця. Що ми спостерігаємо? (Земна вісь нахилена, тому одна частина земної кулі знаходиться ближче до Сонця, а інша — далі. При обертанні Землі навколо Сонця нахил земної осі не змінюється, тому в різний час різні частини земної кулі знаходяться ближче до Сонця і далі від нього.)

— А як рухається Земля навколо Сонця? (Вона рухається повільно.)

— Земля робить один оберт навколо Сонця за 365 діб, або за рік.

— Як ви вважаєте, що відбувається на земній кулі в тій частині, яка ближче до Сонця? (Там буде тепліше, значить, буде літо.)

— А в тій частині, яка далі від Сонця? (Там холодніше, тому там буде зима.)

— Подивіться уважно на малюнок «Чому змінюються пори року?». Що тут показано? (Тут теж показано, що Земля обертається навколо Сонця, і на тій частині, яка ближче до Сонця,— літо, а на іншій, яка далі від Сонця,— зима.)

— Отже, чому на Землі змінюються пори року? (Це відбувається з-за нахилу земної вісі та обертання Землі навколо Сонця.)

— Так ми відкрили таємницю зміни пір року на Землі.

Висновок. Зміна дня і ночі — обертання Землі навколо своєї осі (доба). Зміна пір року — обертання Землі навколо Сонця (рік).


2. Робота за підручником (с. 27-30)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Що називають земною орбітою?

— Чи правда, що вісь Землі розташована під нахилом до площини земної орбіти, а не вертикально?

— Чи має це значення? Чи зберігає Земля цей нахил постійно?

— Чи правда, що північна й південна півкулі освітлюються Сонцем по-різному та отримують неоднакову кількість тепла і світла?

— Що було б, якби земна вісь була розташована вертикально?

— Чи правда, що пори року в південній і північній півкулях настають у різні календарні терміни? Поясніть.

Робота в групах

Учні працюють за завданнями підручника.

Робота в парах

Учні працюють за завданнями підручника.

— За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця?

— Який рік називають високосним?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».


3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Позначте правильну відповідь.

✵ Рух Землі навколо Сонця спричинює:

а) зміну пір року;

б) зміну дня і ночі.

✵ Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця, називають:

а) місяцем;

б) добою;

в) роком.

✵ Що називають земною орбітою?

а) Шлях, яким Земля рухається навколо Сонця;

б) шлях, яким Земля рухається навколо своєї осі;

в) шлях, яким Сонце рухається навколо Землі.

✵ Від чого залежить зміна пір року?

а) Від того, що вісь Землі не вертикальна, а похила;

б) від того, що Земля рухається навколо Сонця;

в) від того, що Земля рухається навколо своєї осі.

✵ Що таке рік?

а) Час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі;

б) час, за який Сонце робить повний оберт навколо Землі;

в) час, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця.


2. Робота над загадками про час

✵ У місті — дванадцять ринків, на кожному ринку — по тридцять людей, у кожного — по двадцять чотири дитини. (Рік)

✵ Сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, хто ми? (Дні тижня)

✵ Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів. (Місяці, тижні, дні року)

✵ Стоїть дуб, а на нім дванадцять гілок, а на кожній гілці — по чотири гнізда, а в кожному гнізді — по семеро пташенят. (Рік, місяць, тижні, дні)

✵ Що то за гість, що темряву їсть? (День)

✵ Чорна корова весь світ поборола. (Ніч)


3. Вікторина

✵ Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї осі; рух навколо Сонця)

✵ До чого призводить рух навколо своєї осі? (До зміни дня і ночі)

✵ За який період станеться повне обертання Землі навколо Сонця? (За рік)

✵ Скільки триває рік? (12 місяців)

✵ Що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року)

✵ Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної осі і рух Землі навколо Сонця)

✵ Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.)

✵ Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.)


4. Гра «П'ять речень»

Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про добовий і річний рух Землі.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які рухи здійснює планета Земля?

— До чого призводить рух Землі навколо Сонця?

— Які є пори року?

— Скільки днів триває рік?

— Чому Земля отримує від Сонця в різні пори року неоднакову кількість тепла і світла?


VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 27-30.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити