ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 9 Місяць — природний супутник Землі

Тема. Місяць — природний супутник Землі.

Мета. Поглибити в учнів знання про Місяць як природний супутник Землі; розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки; виховувати допитливість, прагнення пізнавати природу.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо Місяць ми вивчати

й нові знання здобувати.

  1. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

  1. Тестова перевірка знань.
  2. Фронтальна бесіда.

Як змінюється кількість сонячного тепла, що потрапляє на земну поверхню, від екватора до полюсів?

— На які теплові пояси умовно поділяють поверхню Землі?

— Чим теплові пояси відрізняються між собою?

  1. Індивідуальне опитування.

— Покажіть на таблиці жаркий пояс і охарактеризуйте його.

— Покажіть на таблиці помірні пояси і охарактеризуйте їх.

— Покажіть на таблиці холодні пояси і охарактеризуйте їх.

  1. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.

— Пригадайте! Що називають супутником планети?

— Скільки природних супутників у Землі?

— Як називають природний супутник Землі?

— Тема уроку — «Місяць — природний супутник Землі».

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Розповідь з елементами бесіди з метою поглиблення знань про Місяць як природний супутник Землі.

— Розгляньте на ілюстрації (мал. 17 підручника, на таблиці, слайді) зображення Землі та Місяця. Порівняйте Землю і Місяць за формою і розмірами. Чим вони подібні? Чим відрізняються?

Місяць — найближче до Землі кулясте, нерозжарене небесне тіло, природний супутник Землі. Його діаметр приблизно в 4 рази менший за діаметр Землі, а маса — у 81 раз менша. Відстань від Землі до Місяця приблизно 384 тис. км.

Пригадайте, яка відстань від Землі до Сонця. Розрахуйте, у скільки разів відстань від Землі до Місяця менша, ніж відстань між Землею і Сонцем. (Відстань від Землі до Місяця майже у 400разів менша, ніж відстань між Землею і Сонцем.)

— Уважно розгляньте фотографії поверхні Місяця (мал. 18 підручника, таблиця, слайд). На поверхні Місяця є гори, рівнини й западини — кратери, утворені внаслідок падіння метеоритів.

На Місяці немає повітряної оболонки. Через це на його поверхні впродовж доби різко змінюється температура. Вдень поверхня Місяця нагрівається до + 110 °С, а вночі охолоджується до —180 °С. Немає й на Місяці води.

Місяць обертається навколо своєї осі, навколо Землі і разом з нашою планетою навколо Сонця. Один оберт навколо Землі і навколо своєї осі Місяць здійснює за однаковий час. Обидва оберти відбуваються в один бік. Тому Місяць завжди повернутий одним боком до Землі, іншу сторону ви ніколи не побачите.

Невидимий бік Місяця люди вперше побачили в 1959 році на фотографіях, які були зроблені автоматичним космічним апаратом, запущеним на Місяць.

Це цікаво знати. Розгляньте ілюстрації (мал. 20 підручника, таблиця). Трапляється, що тінь від Землі потрапляє на Місяць, закриваючи його повністю або частково. Це цікаве явище називається місячним затемненням. Давньогрецький учений Аристотель помітив, що тінь від Землі, яка падає на повний Місяць, завжди кругла. Це дозволило йому зробити висновок, що Земля — кулястої форми.

Розгляньте ілюстрації (або слайд). Буває, що Місяць на деякий час розташовується між Сонцем і Землею. Тоді на декілька хвилин частково або повністю сонячний диск стає невидимим із Землі. Таке явище називають сонячним затемненням.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про фази Місяця.

Напевно, ви не раз бачили повний Місяць, то його половину, а то лише його серпанок. Поміркуйте, чому вигляд Місяця на небі постійно змінюється.

— Прочитайте текст у підручнику про фази Місяця.

— Чому ми бачимо Місяць, якщо він не випромінює власного світла? (Місяць світиться лише відбитим сонячним світлом, тому видно лише його освітлену частину.)

— Яким ми б бачили Місяць, якби він випромінював власне світло? (Якби Місяць сам випромінював світло, ми завжди бачили б його кулястим.)

— Що називають фазами Місяця? (Певні видимі форми Місяця називають фазами Місяця.)

— Знайдіть на таблиці (або слайді) і покажіть фазу нового Місяця. Що видно у фазу нового Місяця? (У фазу нового Місяця його не видно, диск повністю темний.)

— Яку фазу Місяця називають молодиком? Покажіть цю фазу на таблиці або слайді. (Місячний серп, що росте, видно у фазу першої чверті Місяця. Його називають молодиком.)

— Який Місяць називають повним? Покажіть цю фазу на таблиці або слайді. (У фазу повного Місяця його диск повністю освітлений.)

— Що видно під час фази останньої чверті Місяця? Покажіть цю фазу на таблиці або слайді. (Під час фази останньої чверті Місяця знову видно Місячний серп, але з іншого боку.)

  1. Музична фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, умінь і навичок.
  3. Робота в групах.

— Порівняйте Місяць і Сонце. Поміркуйте! Чим вони подібні? Чим відрізняються?

  1. Робота в групах.

— Обговоріть! Чи можливе життя людей на Місяці?

  1. Робота в зошитах з друкованою основою. Завдання 1, 3, 4, 6.
  2. Індивідуальна робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

  1. Продовження речень.
  • Місяць — це... .
  • Місяць постійно обертається навколо... .
  • Фази Місяця — це... .
  1. Бесіда.

— Чому ми бачимо Місяць і Сонце на небі приблизно однакових розмірів?

— Чому ми бачимо лише один бік Місяця?

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §9. Дайте відповіді на запитання після статті. Виконайте 2, 5 і 7 завдання в зошиті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити