ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 14 Горизонт. Сторони горизонту

Тема. Горизонт. Сторони горизонту.

Мета. Розширити в учнів уявлення про горизонт і сторони горизонту; формувати уміння знаходити на малюнках позначки сторін горизонту; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати допитливість, бажання здобувати нові знання.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо сторони горизонту ми вивчати

й нові знання здобувати.

  1. Хвилинка спостережень.

— Який стан неба?

— Чи є опади? Які?

— Яка температура повітря?

— Чи є вітер? Який?

— Як високо стоїть Сонце над горизонтом?

— Які зміни спостерігаєте у живій природі?

III. Аналіз контрольної роботи.

  1. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.

Ми розпочинаємо вивчати новий розділ «План і карта». Вивчивши цей розділ, ви навчитесь читати карту і план та орієнтуватись на місцевості.

Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, відгадайте загадку.

Що за диво: видно край,

йдеш-йдеш до нього — не дійдеш,

біжиш-біжиш — не добіжиш,

летиш-летиш — не долетиш. (Лінія горизонту)

— Як ви здогадалися?

— Пригадайте, шо називають горизонтом.

— Які основні сторони горизонту ви знаєте?

— Отже, тема уроку — «Горизонт. Сторони горизонту».

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Розповідь з елементами бесіди з метою поглиблення уявлення про горизонт і лінію горизонту.

Чому нашу планету називають земною кулею? (Планета Земля має кулясту форму, тому її називають земною кулею.)

— Розгляньте ілюстрації (таблиця, слайд). Вам уже відомо, що, якщо стати на рівній поверхні (у степу, у полі) або на кораблі у відкритому морі, то можна охопити зором поверхню Землі у вигляді круга, чітко побачити лінію між небом і землею. Видима частина простору, яку бачить навколо себе людина, називають горизонтом. Уявна лінія, межа між земною поверхнею і небом, яку видно вдалині, — це лінія горизонту.

— Поміркуйте! Чи завжди добре видно на місцевості лінію горизонту?

— Розглянь фотоілюстрації (мал. 25 підручника, на таблиці, слайді). На яких із них добре видно лінію горизонту, а на яких — ні? Поясніть, чому.

Горизонт та лінію горизонту добре видно у полі, в морі. Там ніщо їх не закриває. У місті, в горах чи у лісі лінію горизонту не видно. Її закривають природні (ліс чи гори) або рукотворні об’єкти (будівлі).

Місцевість, на якій добре видно лінію горизонту, називають відкритою. Наприклад, у полі чи в морі. Місцевість, на якій лінію горизонту не видно, називають закритою. Наприклад, у місті, гірській чи лісовій місцевості.

Поміркуйте, чи можна доїхати чи дійти до лінії горизонту. Чому? (Дістатися до лінії горизонту не можна, тому що наша планета куляста і лінія горизонту весь час віддаляється.)

На відритій місцевості лінію горизонту можна побачити на віддалі близько 5 км. Піднімаючись вгору, ви можете помітити, що горизонт розширюється, а лінія горизонту віддаляється. Отже, чим вище над поверхнею Землі, тим ширший горизонт.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою поглиблення уявлення про сторони горизонту.

Вам уже відомо, що є чотири основні сторони горизонту. Назвіть їх. (Північ, південь, захід, схід.)

Розгляньте ілюстрації (мал. 26 підручника, на таблиці, слайді). Як скорочено позначають основні сторони горизонту? (Скорочено сторони горизонту позначають літерами, після яких стоїть крапка. Північ позначають Пн., південь — Пд., захід — Зх., схід — Сх.)

— Знайдіть на ілюстраціях (мал. 26 підручника, на таблиці, слайді) північ, південь, захід, схід. Як ви їх впізнали?

— Зверніть увагу, що між основними сторонами горизонту знаходяться проміжні сторони горизонту: північний захід, північний схід, південний захід, південний схід.

Поміркуйте! Як утворилися назви проміжних сторін горизонту?

Як скорочено позначають проміжні сторони горизонту? (Північний захід позначають Пн.Зх., північний схід — Пн.Сх., південний захід — Пд.Зх., південний — схід Пд.Сх.)

  1. Практична робота з метою формування умінь знаходити на малюнках позначки сторін горизонту.

— Розгляньте ілюстрації (мал. 26 підручника, слайд). Знайдіть і покажіть на малюнку спочатку основні сторони горизонту, а потім проміжні. Запам’ятайте, у якій послідовності вони розміщені.

  1. Музична фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, умінь і навичок.
  3. Робота в групі.

Обговоріть! Наталочка вважає, що горизонт може мати форму будь-якої геометричної фігури. Чи правильно міркує дівчинка? Поясніть, чому.

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 2 і 4.
  2. Індивідуальна робота з картками для самостійної роботи.
  3. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— Знайдіть у кожному рядку «зайве» слово:

  • північ, південь, захід, північний схід;
  • північний захід, північний схід, південний захід, схід.

— Покажіть на таблиці і назвіть спочатку основні сторони горизонту, а потім проміжні.

VII. Підсумок уроку.

  1. Продовження речень.
  • Горизонт — це... .
  • Лінія горизонту — це...              
  • Основними сторонами горизонту є... .
  • Проміжні сторони горизонту — ... .
  1. Бесіда.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Чого навчилися на уроці?

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §12. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте 1 і 3 завдання в зошиті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити