ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 15 Орієнтування на місцевості за Сонцем і місцевими ознаками

Тема. Орієнтування на місцевості за Сонцем і місцевими ознаками.

Мета. Формувати в учнів уявлення про орієнтування на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками; формувати уміння орієнтуватися на місцевості, аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати допитливість, бажання здобувати нові знання.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку природознавства приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо вчитись на місцевості орієнтуватись

й нові знання про природу здобувати.

II. Хвилинка спостережень.

III.  Перевірка знань, умінь і навичок.

1. Тестова перевірка знань.

2. Перевірка виконаних завдань у робочому зошиті.

3. Фронтальна бесіда.

— Що називають горизонтом? Що таке лінія горизонту?

— У якій місцевості її не видно?

— Назвіть і покажіть на таблиці основні сторони горизонту.

— Назвіть і покажіть на таблиці проміжні сторони горизонту.

IV.  Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення геми уроку.

— Навіщо знати сторони горизонту і вміти їх визначати?

— Послухайте історію. Одного разу двоє друзів-четвертокласників Петрик і Дмитрик вирішили піти в ліс по ягоди без дорослих — і заблукали. Усі мешканці села долучились до пошуків дітей в лісі. Навіть викликали на допомогу працівників Служби надзвичайних ситуацій. Добре, що дітей швидко знайшли. А якби учні вміли орієнтуватися на місцевості, то швидко і самостійно відшукали б дорогу додому.

Отже, тема уроку — «Орієнтування на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками».

V. Вивчення нового матеріалу.

І. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про орієнтування на місцевості за Сонцем.

— Що ж означає орієнтуватися на місцевості?

— Орієнтуватися на місцевості — означає визначити, з якого боку від вас знаходяться основні сторони горизонту — південь, північ, захід, схід.

Поміркуйте! Чи можна за Сонцем визначити сторони горизонту?

— Пригадайте, як утворюється тінь. У яку пору дня Сонце стоїть найвище над горизонтом? (Найвище над горизонтом Сонце стоїть опівдні.)

— Розгляньте ілюстрації (мал. 27 підручника, на таблиці, слайді). Куди вказують тіні, шо падають опівдні від зображених об’єктів?

— Визначити сторони горизонту можна у ясний день за Сонцем. У будь-яку пору року опівдні Сонце завжди знаходиться на півдні. Тінь, що падає опівдні від об’єктів, показує на північ. Якщо опівдні ви станете обличчям у напрямі своєї тіні і розведете руки в сторони, то ваша тінь вкаже напрям на північ, позаду вас буде південь, права рука покаже на схід, а ліва — на захід.

2. Практична робота з метою формування умінь визначати сторони горизонту за Сонцем.

— Встаньте із-за парт. Уявіть, що зараз полудень сонячного дня і перед собою ви бачите власну тінь. Станьте обличчям у напрямі своєї тіні та розведіть руки в сторони. На яку сторону горизонту вказує ваша тінь?

— Яка позаду вас буде сторона горизонту?

— На яку сторону горизонту вказує ваша права рука, а на яку — ліва?

3. Бесіда з елементами розповіді з мстою формування уявлення про орієнтування на місцевості за місцевими ознаками.

Поміркуйте, чи завжди можна визначити сторони горизонту за Сонцем. Чому? (У похмурий день Сонця не видно, тому визначити сторони горизонту неможливо.)

— Як же тоді орієнтуватися на місцевості?

— Якщо день похмурий і Сонця не видно, то зорієнтуватися можна за місцевими ознаками в природі. Розгляньте ілюстрації (мал. 28, 29, таблиця, слайд).

— З якого боку стовбури дерев і великі камені більше вкриті мохом та лишайниками? (Стовбури дерев і великі камені з північного боку більше вкриті мохом і лишайниками.)

— З якого боку дерев і пеньків в основному ростуть гриби? Чому? (З північного боку дерев і пеньків в основному ростуть гриби, бо там прохолодніше і більше вологи.)

Подивіться уважно на зображені на малюнках поодинокі дерева — ялину й березу. З якого боку у дерев густіші гілки? З якого боку на березі кора більш світліша?

— Якби ви придивились до поодиноких дерев на місцевості, то помітили б, що з південного боку їхні гілки і листя густіші й довші, кора більш світла, а на стовбурах хвойних дерев у спекотний літній день виділяється більше смоли, ніж з північного.

Поглянувши на траву, що зростає біля окремих дерев і стовпів, великих каменів, можна побачити, що вона росте густіше з південної сторони. Плоди суниці, чорниці, брусниці на лісових галявинах, біля пеньків дозрівають раніше теж з південного боку. Чому? (Південна сторона тепліша, тому й мурашки будують мурашники у лісі з південного боку дерев.)

— Погляньте на зображений мурашник (мал. 29 підручника, на таблиці, слайді). Чи однакові у нього схили? Якщо уважно придивитеся до мурашника, то побачите, що один схил у нього пологий, повернутий на південь, а другий — крутий, вказує на північ.

Пригадайте, на яких схилах горбів навесні сніг розтає швидше. Чому? Навесні можна побачити, що на південних схилах горбів, де тепліше, сніг розтає швидше, а навколо стовбурів дерев, пеньків чи стовпів сніг утворює заглиблення, витягнуті в південний бік.

Поміркуйте! Чи можна на місцевості орієнтуватися за однією ознакою? Чому? (Орієнтуватись на місцевості необхідно одночасно за кількома ознаками.)

Це цікаво знати. Зорієнтуватися на місцевості допомагають і квіти соняшника. Вважають, що розквітла квітка соняшника завжди повернута на схід. Молоді соняшники повертають свої нерозквітлі квітки (бутони) за Сонцем. Уранці вони повернуті на схід, опівдні — на південь, увечері — на захід.

4. Розповідь з елементами бесіди з мстою формування уявлення про орієнтування на місцевості за Полярною зорею, Місяцем.

— Як можна орієнтуватися на місцевості вночі?

— Вночі, коли не видно місцевих ознак і немає Сонця, а небо безхмарне, можна орієнтуватися за Полярною зорею, яка вказує напрямок на північ.

Розгляньте ілюстрації (мал. 30 підручника, на таблиці, слайді).

Можна орієнтуватися в безхмарну ніч і за Місяцем. Рівно опівночі повний Місяць знаходиться на півдні.

5. Музична фізкультхвилинка.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Робота в парі.

Поміркуйте! Опівдні Сонце знаходилося праворуч від учнів, які вирушили на екскурсію. Яка сторона горизонту буде перед ними, яка — позаду, а яка — ліворуч?

2. Робота в групі.

Обговоріть! Група туристів заблукала у лісі. Вони знали, що їх табір розташований на півдні. За якими місцевими ознаками вони можуть зорієнтуватися і знайти дорогу до табору?

3. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1, 2.

4. Індивідуальна робота з картками для самостійної роботи.

5. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— Доведіть, що вміння орієнтуватися на місцевості є дуже важливим для кожної людини.

За допомогою таблиці розкажіть, як визначити сторони горизонту за Сонцем.

За допомогою таблиці розкажіть, як визначити сторони горизонту за місцевими ознаками.

— Покажіть, як визначити інші сторони горизонту, знаючи, що перед вами південь.

VII. Підсумок уроку.

1. Продовження речень.

• Орієнтування на місцевості — це... .

• Орієнтуватися на місцевості необхідно... .

2. Бесіда.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Чого ви навчилися на уроці?

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитайте §13. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте З і 4 завдання в зошиті.

Виконайте практичне завдання. Визначте опівдні сторони горизонту за Сонцем. У якому напрямі від вашого будинку розташовані школа, магазин, автобусна зупинка?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити