ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 17 Екскурсія «Визначення сторін горизонту за допомогою Сонця, компаса та місцевих ознак»

Тема. Екскурсія «Визначення сторін горизонту за допомогою Сонця, компаса та місцевих ознак».

Мета. Закріпити в учнів уміння орієнтуватися на місцевості за Сонцем, компасом та місцевими ознаками; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, вміння спостерігати, аналізувати і робити висновки, доводити свою думку; формувати потребу у пізнанні природи, виховувати любов до природи.

Обладнання: компас.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку природознавства приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо вчитись на місцевості орієнтуватись

й нові знання про природу здобувати.

II. Підготовка учнів до екскурсії.

Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію. Ми поспостерігаємо за змінами, які відбулися в природі восени, повчимося орієнтуватися на місцевості за допомогою Сонця, місцевих ознак і компаса.

Давайте повторимо правила поведінки на екскурсії.

1) По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.

2) Не відволікатися по дорозі на сторонні об’єкти, не відставати від товаришів.

3) У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду колони.

4) На зупинках уважно слухати вчителя.

5) Ходити у визначених учителем місцях.

6) Не ламати гілки дерев, кущів.

7) Не виривати з корінням рослини.

8) Не рвати квітів.

9) Не збирати грибів, не рвати і не їсти плодів рослин.

10) Не зачіпати мурашиних куп.

11) Не зачіпати пташиних гнізд.

12) Не заглядати у дупло, під корені дерев — це небезпечно.

13) Не лякати тварин, яких зустрінете.

III.  Проведення екскурсії.

1. Перша зупинка.

Погляньте навколо. Як красиво! Помилуйтеся природою. Прислухайтеся! Що чуєте? Якими ароматами наповнений осінній парк (ліс)?

— Який стан неба?

— Чи є опади? Які?

— Яка температура повітря?

— Чи є вітер? Який?

— Як високо стоїть Сонце над горизонтом?

— Що називають горизонтом? Що таке лінія горизонту?

— Чи видно зараз лінію горизонту? Чому?

— Назвіть основні сторони горизонту.

— Які є проміжні сторони горизонту?

— Пригадайте, як визначити сторони горизонту за Сонцем.

2. Практична робота. Визначення сторін горизонту за Сонцем.

Гра «Сонце і дощ». Учні стають у коло і беруться за руки. Ведучий каже «Сонце» і всі бігають, коли каже «Дощ», школярі знову стають у коло. Хто останній став у коло, той ведучий.

3. Друга зупинка.

Погляньте на рослини. Які осінні зміни спостерігаєте у житті рослин?

— Постійте тихенько. Яких тварин спостерігаєте або чуєте?

— Які осінні зміни відбуваються у житті тварин?

— Пригадайте, як визначити сторони горизонту за місцевими ознаками.

4. Практична робота в групах.

Група 1 визначає сторони горизонту за поодинокою березою.

Група 2 визначає сторони горизонту за мохами й лишайниками на стовбурах дерев.

Група 3 визначає сторони горизонту за поодинокою ялиною чи сосною. Група 4 визначає сторони горизонту за ягодами біля пеньків чи дерев на лісових галявинах.

Група 5 визначає сторони горизонту за грибами біля пеньків чи дерев.

Група 6 визначає сторони горизонту за мурашником.

Обговорення виконаних завдань групами. Кожна група розповідає про отримані результати.

5. Гра «Чий листок, чий плід».

Вчитель показує листок або плід дерева. Учні біжать до рослини. Виграє той, хто першим прибіжить до необхідного дерева.

6. Третя зупинка.

Пригадайте, як визначити сторони горизонту за компасом.

Зараз кожна група має знайти захований «скарб», скориставшись компасом. Група, яка першою виконає завдання, виграє.

Кожна група отримує окреме завдання.

Приклад завдання. Зробіть 20 кроків від дуба, що росте поодиноко на галявині на захід, 30 кроків на північний захід, потім 30 кроків на південний схід, 20 кроків на захід і 10 кроків на південний схід.

IV. Підсумки екскурсії.

— Які зміни відбулися в природі восени?

— Розкажіть про способи орієнтування на місцевості.

— Що вам сподобалося на екскурсії?

V. Домашнє завдання.

— Розкажіть батькам, що ви бачили на екскурсії.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити