ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 20 Робота з планом і картою. Практична робота «Читання плану і карти з використанням умовних знаків і масштабу»

Тема. Робота з планом і картою. Практична робота «Читання плану і карти з використанням умовних знаків і масштабу».

Мета. Продовжувати формувати уміння читати план і географічну карту; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати бажання здобувати нові знання.

Обладнання: таблиці, географічні карти.

Хід уроку

I.  Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку природознавства приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо вчитись з планом і картою працювати

й нові знання здобувати.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка знань, умінь і навичок.

1. Тестова перевірка знань.

2. Перевірка виконаних завдань у робочому зошиті.

IV. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.

— Що таке план?

— Що таке карта? Які бувають карти?

— Що означає масштаб?

— Що таке умовні знаки?

Щоб працювати з картою і планом, вам потрібно навчитись їх читати. А для цього необхідно читати умовні знаки, вміти користуватись масштабом та визначати основні й проміжні сторони горизонту на плані й карті.

Отже, тема уроку — «Робота з планом і картою».

V. Формування вмінь і навичок. Практична робота «Читання плану і карти з використанням умовних знаків і масштабу».

1. Практична робота з метою формування умінь читати карту.

1) Уважно розгляньте фізичну карту України. Прочитайте масштаб на карті. Поясніть, на що він указує.

2) Які умовні знаки є на карті? Що вони означають?

3) Знайдіть на карті столицю України — місто Київ. Як зображено на карті місто? Показуйте не назву міста, а умовний знак, яким воно позначено на карті. Покажіть на карті кілька великих міст. Прочитайте їхні назви. У якому напрямі від Києва вони знаходяться? Визначте, у якому напрямі від Києва знаходиться місцевість, де ми живемо.

4) Використовуючи масштаб карти, визначте відстань від Києва до Львова.

2. Практична робота з метою формування умінь читати план.

1) Розгляньте план міста Києва. Які умовні знаки використано на плані? Який масштаб плану?

2) За допомогою умовних знаків розкажіть про зображену на плані частину міста.

3) Знайдіть на плані вулицю Хрещатик. Чи зображена вона на фізичній карті України? Чому? Використовуючи масштаб плану, визначте відстань від Хрещатика до музею.

4) Покажіть на плані консерваторію і готель. У якому напрямку від вулиці Хрещатик знаходиться кожен з цих об’єктів?

3. Музична фізкультхвилинка.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Робота в парі.

Порівняйте план і карту у такій послідовності: які за площею території зображені; які умовні позначення використовуються; який масштаб; де масштаб більший; де менший.

    — Як зображають основні сторони горизонту?

    — Чим план і карта подібні? Чим відрізняються?

2. Робота в групі.

Обговоріть! Чому важливо вміти працювати з картою і планом?

3. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— На плані використано масштаб: 1 см — 100 м, а на карті 1 см — 100 км. Де масштаб більший — на плані чи на карті? Обгрунтуйте свою думку.

    — За якими ознаками фізичну карту України називають фізичною?

4. Гра «Будемо подорожувати».

    1) Які річки є в Україні? Які з них найбільші? Як ви це визначили?

2) Які гори є на території України? Які гори виші — Кримські чи Карпатські? Як ви це визначили?

3) Які моря є на території України? Яке море є глибшим — Чорне чи Азовське? Як ви це визначили?

4) Яке місто розташоване дальше від Києва — Чернігів чи Житомир? Як ви це визначили?

5) Яка будівля розташована найдальше від вулиці Хрещатик у Києві — консерваторія чи бібліотека? Як ви це визначили?

5. Гра «Хто найкмітливіший».

     — Відгадайте загадки. Поясніть, як ви здогадалися.

Що за аркуш паперовий і чудовий

допоміг по різних країнах мандрувати,

океани й моря перепливати? (Географічна карта)

* * *

Що за аркуш паперовий і чудовий?

Якщо умовні знаки на ньому прочитаєш.

то дорогу до рідної школи знайдеш. (План місцевості)

* * *

Знає кожен, старий і молодий,

що на карті маленький кружечок — це... (місто чи інший населений пункт.)

* * *

Карту півкуль вони перетинають, сходяться на полюсах.

Це через сушу й океани пролягли ... (меридіани)

* * *

Що за лінії,

подібно до екватора,

карту перетинають? (Паралелі)

VII. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Чого навчилися на уроці?

VIII.  Домашнє завдання.

— Підготуватись до контрольної роботи з розділу «План і карта».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити