ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 24 Тихий океан

Тема. Тихий океан.

Мета. Формувати в учнів уявлення про особливості природи Тихого океану; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, працювати з фізичною картою; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, потребу у пізнанні нових знань.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку природознавства приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо активно працювати

й нові знання про Тихий океан здобувати.

  1. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

  1. Тестова перевірка знань.
  2. Перевірка виконаних завдань у робочому зошиті.
  3. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.

— Що називають океаном? (Океани — це величезні водні простори Землі.)

— Який океан є найбільшим на Землі?

— Чому Тихий океан назвали Тихим?

— Тема нашого уроку — «Тихий океан».

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Практична робота з фізичною картою півкуль, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про площу Тихого океану і його положення на земній кулі.

Ви вже знаєте, що Тихий океан — найбільший океан на планеті. Він займає майже 1/2 площі Світового океану і 1/3 поверхні планети. За площею він більший за усі океани, разом узяті.

Розгляньте фізичну карту півкуль (таблиця, слайд). У яких півкулях розташований Тихий океан? (Тихий океан розташований в усіх півкулях Землі — Північній, Південній, Східній і Західній.)

— Зверніть увагу, майже посередині океан розділяє екватор.

Береги яких материків омиває океан? (Тихий океан омиває береги п’яти материків: на сході — Північну й Південну Америки, на заході — Євразію і Австралію, на півдні — Антарктиду.)

— Пригадайте, що називають морем. (Море — це частина океану, що глибоко врізається у сушу.)

— У складі Тихого океану є багато морів. Наприклад, Японське, Охотське, Берингове (вчитель показує на фізичній карті півкуль).

Протоки з’єднують Тихий океан з іншими океанами. Ось погляньте на фізичну карту півкуль. На півночі океан сполучається з Північним Льодовитим океаном через Берингову протоку. На півдні він з’єднаний з Атлантичним та Індійським океаном (вчитель показує на фізичній карті півкуль).

— Пригадайте, що називають островом. (Острів — це частина суші, з усіх сторін оточена водою.)

У Тихому океані є багато островів, близько 10 тисяч. До найбільших островів, розташованих у Тихому океані, належать Нова Зеландія та Японські острови (вчитель показує на фізичній карті півкуль).

Тихий океан є найглибшим серед океанів. Пригадайте, як позначають найглибші місця у водоймах. (Найглибші місця у водоймах позначають насиченим синім кольором.)

— Погляньте на фізичну карту півкуль. Середня глибина океану — 3984 м. Найбільша глибина Тихого океану — це Маріанський жолоб (11 022 м.) Це найбільша глибина Світового океану (вчитель показує на фізичній карті півкуль). Це найглибше місце на Землі називають ще «Безодня Челленджера».

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про температуру і солоність вод Тихого океану.

Розгляньте малюнки теплових поясів Землі (на таблиці, у підручнику, атласі). У межах яких теплових поясів розташований Тихий океан? (Тихий океан розташований в усіх теплових поясах, окрім холодного північного.)

— Поміркуйте, чи у всіх ділянках температура вод Тихого океану однакова. Чому?

— Температура води й повітря над океаном змінюється від екватора до полюсів. Значна частина океану знаходиться у жаркому поясі. Його води отримують багато тепла, тому він один з найтепліших серед океанів. Біля екватора вода на поверхні океану впродовж року тепла (до +29 °С) й більш солона, на крайньому півночі й півдні — холодна (до — 1 °С ) й менш солона.

Через те, що Тихий океан захищений суходолом від впливу Північного Льодовитого океану і зв’язаний з ним лише вузькою Беринговою протокою, його північні води більш теплі за південні, там майже немає плавучого льоду.

Вода океану в теплу пору року повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вона повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материк.

— Чому Тихий океан отримав таку назву?

— Чи відповідає вона дійсності?

Ви вже вивчали у третьому класі, що мандрівник Фернанд Магеллан здійснив навколосвітню подорож в 1519-1521 роках. Коли його кораблі перетинали водний простір, мореплавці не спостерігали великих хвиль, тому й назвали океан Тихим. Проте, незважаючи на свою назву, Тихий океан найбільш неспокійний на планеті. Над океаном протягом року дмуть сильні вітри. У західній частині океану часто дмуть руйнівні тропічні урагани — тайфуни, а на півночі й на півдні часто бувають шторми.

Це цікаво знати. Ураган, або тайфун — вітер руйнівної сили, вихор, всередині якого є воронка, яка називається «око бурі». Її ширина досягає 20-25 км. Рухається ураган з великою швидкістю — понад ЗО м/с. Він супроводжується зливами і величезними хвилями, піднятими в океані сильним вітром. Утворюється ураган над поверхнею океану, де тепле вологе повітря починає швидко підійматися вгору. Ураган бушує, поки не досягне суші або холодної океанічної поверхні й не витратить увесь запас вологи.

Шторм — сильна буря, дуже сильний вітер, який рухається зі швидкістю 20 м/с і спричиняє великі хвилі в океані.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про рослинний світ Тихого океану.

— Поміркуйте, чи різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану. Чому?

— Розташування Тихого океану майже в усіх поясах Землі зумовлює багатство і різноманітність видів рослинного і тваринного світу.

У Тихому океані росте багато видів зелених, бурих і червоних водоростей. Зелені водорості ростуть на глибині до 100 м, куди добре проникає сонячне проміння. Нижче ростуть бурі водорості. На глибині 200 м ростуть червоні водорості.

Серед бурих водоростей у Тихому океані росте ламінарія, яку називають «морською капустою». Розгляньте ламінарію на ілюстраціях (мал. 37 підручника, на таблиці, слайді). Чому її називають «морською капустою»? (Водорість нагадує листки капусти.)

— Ламінарію вживають в їжу, виготовляють з неї ліки, використовують як корм для годування худоби і як добриво для полів. З давніх-давен  цю водорість використовують в Японії та Китаї. З неї роблять овочеву ікру, салати, консерви і навіть цукерки.

У Тихому океані росте одна з найбільших у світі водоростей — макроцистіс. Розгляньте їх на ілюстраціях. Що нагадують вам ці гігантські водорості?

— З гігантськими водоростями пов’язані фантастичні розповіді мореплавців про величезних змій, які підстерігали їхні кораблі. Ці бурі водорості можуть виростати до 200 м і більше. Вважають, що макроцистіс щодоби виростає на півметра. У його заростях багато тварин знаходять собі їжу, захист, місце для розмноження. Англійський учений Чарльз Дарвін порівнював зарості цієї водорості з тропічними лісами.

На поверхні океану росте також багато дрібних, мікроскопічних водоростей, які є їжею для багатьох тварин.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про тваринний світ Тихого океану.

У Тихому океані на різних глибинах живе багато видів тварин (близько 100 тисяч видів), що в 3-4 рази перевищує кількість видів тваринного світу в будь-якому іншому океані на Землі.

Поміркуйте, чим зумовлене величезне різноманіття тваринного світу Тихого океану. (Величезне різноманіття тваринного світу Тихого океану зумовлене великими розмірами океану, різноманітними природними умовами для життя.)

Залежно від природних умов кількість видів тварин і їхня чисельність різняться. Поміркуйте, де їх найбільше.

— Найбільше тварин — біля екватора. Поміркуйте, чому. (Біля екватора тепліша вода.)

У теплих водах Тихого океану живуть корали (коралові поліпи). Розгляньте корали на таблиці, слайді. Що нагадують вам ці тварини?

— Корали яскраво забарвлені, ведуть прикріплений спосіб життя. Ці хижаки мають щупальця, в яких є отрута. Живляться дрібними тваринами. Можуть утворювати колонії, до складу яких входять сотні тисяч і навіть мільйони особин. Такі колонії утворюють коралові рифи. Коралові рифи є місцем, де оселяються найрізноманітніші водорості і тварини. Найбільший кораловий риф — це Великий Бар’єрний рис)) біля Австралії.

На поверхні океану живе багато дрібних рачків, які є кормом для риб та інших тварин.

Розгляньте на ілюстраціях тварин (мал. 38 підручника, на таблиці, слайді), які живуть у Тихому океані, прочитайте їх назви. На які групи тварин (за будовою) їх можна поділити?

— Особливістю Тихого океану є те, що тут живе багато тварин-гігантів.

Серед риб у Тихому океані живуть скумбрії, оселедці, тунці, акули, камбали, лососі.

За якими ознаками риби відрізняються від інших тварин? (Тіло риб вкрите слизькою лускою. У них є голова, тулуб, хвіст, плавці. Дихають риби киснем, розчиненим у воді. Це водні тварини.)

— Які риби-гіганти живуть у Тихому океані?

— Китова акула — одна з найбільших у світі риб. Вона може бути завдовжки до 15 м і важити до 15 т. Розгляньте на ілюстраціях (таблиця, слайд) китову акулу. Яке забарвлення тіла у акули? (У китової акули верхня частина тіла зазвичай темно-синя або сіра, вкрита білими або жовтуватими смугами і плямами, а нижня — світліша.)

Незважаючи на свої великі розміри, китова акула живиться дрібними рачками та іншими дрібними організмами, що живуть у товщі води. Зуби у китової акули дрібні, хоча їх дуже багато — до 15 тисяч. Проте проковтнути велику рибу вона не може, бо в неї дуже вузька глотка.

— Ската манту називають морським дияволом. Розгляньте зображення цієї риби (мал. 38 у підручнику, на таблиці, слайді). Свою назву скат отримав за головні плавці, що скручені в трубку і сторчать, як роги. Під час полювання «роги» манти у розгорнутому вигляді утворюють лійку, куди ці хижаки втягують дрібну рибу. Вони досягають до 6 м завдовжки і важать до 1,5 т. Ці скати здатні вискакувати з води і знову занурюватися у воду. Іноді ці тварини, вистрибнувши з води, падають на човен і топлять його.

— Живуть в океані і молюски. Пригадайте, яке у них тіло. (У молюсків м’яке тіло, у більшості воно вкрите захисною черепашкою (мушлею.) Наприклад, у мідій та устриць, які ведуть прикріплений спосіб життя.) (Слайд.)

— Немає черепашки у таких молюсків як кальмари, восьминоги, каракатиці. Від неї залишилася тільки тонка пластиночка під шкірою спини. Розгляньте ілюстрації, на яких зображені ці молюски (слайд). Чим вони подібні?

— У них є велика голова, тулуб і щупальця, які оточують рот. Тому й називають їх головоногими молюсками. На їх щупальцях розміщені круглясті присоски, якими вони утримують свою здобич. Ці молюски — хижаки, щупальцями вони ловлять рибу. По боках голови у головоногих молюсків знаходяться великі очі, що допомагають їм розшукувати здобич. Головоногі молюски можуть змінювати забарвлення шкіри. Це дає їм змогу залишатися непомітними на різному фоні. Вони здатні плавати з великою швидкістю.

Це цікаво знати. Кальмари можуть рухатися зі швидкістю 70 км/год. До швидкого руху пристосоване все тіло кальмара. Воно загострене ззаду і нагадує торпеду. Цю схожість посилюють два трикутні плавці, які розміщені горизонтально по боках тіла і виконують роль рулів глибини.

Живуть у Тихому океані і звірі — кити, дельфіни, морські котики й морські леви.

— Пригадайте, які істотні ознаки звірів. (Істотними ознаками звірів є вигодовування малят молоком і те, що їх тіло вкрите волоссям (шерстю).)

— Розгляньте зображення китів і дельфінів (на таблиці, слайді). Чим вони подібні?

— Кити і дельфіни постійно живуть у водах морів і океанів. їх називають китоподібними. У них рибоподібна форма тіла, голова плавно переходить у тулуб, а шия не виражена. їхні передні кінцівки перетворились на ласти, а задні зникли. У них є хвостовий плавець. У деяких на спині є і спинний плавець. Із волосяного покриву залишилось лише декілька щетинок біля рота. У них добре розвинений підшкірний прошарок жиру. Він захищає тіло звіра від переохолодження. Підшкірний шар жиру у водяних тварин підвищує також плавучість їх тіла, оскільки жир легший за воду.

У Тихому океані мешкає найбільший звір на Землі — синій кит, завдовжки 33 м і масою 150 т. Живе кит до 80 років, щоденно з’їдаючи до 4 т дрібних рачків. У синього кита немає зубів. На щелепі є рогові пластинки, особливий цідильний апарат — китовий вус. Синій кит повільно пливе, роззявивши пащу, і в неї потрапляє маса води з різними ракоподібними. Потім тварина змикає щелепи і язиком виштовхує воду крізь китовий вус, після чого злизує і заковтує їжу, яка осіла на його бахромі.

У спокійному стані синій кит дихає 1-4 рази на хвилину і при видиху випускає в повітря фонтан — струмінь води заввишки близько 10 м. Зір і нюх у тварини погані, зате добре розвинений слух.

Зазвичай сині кити ведуть поодинокий спосіб життя, проте можуть збиратися у невеликі групи.

— Розгляньте на ілюстраціях (таблиці, слайді) зображення морських котиків і морських левів. Яка у них форма тіла? Які кінцівки?

— У морських левів і морських котиків рибоподібна форма тіла. їх кінцівки перетворились на ласти, що нагадують плавці риб. Цих звірів називають ластоногими. У них, як у китів і дельфінів, добре розвинений підшкірний прошарок жиру. Більшу частину житія ці звірі проводять у воді, оскільки там вони знаходять собі їжу — рибу, молюсків чи ракоподібних. На суходіл ластоногі звірі виходять лише для відпочинку чи розмноження.

Водяться у Тихому океані морські черепахи і змії. До якої групи належать ці тварини? (Черепахи і змії — це плазуни.)

— Яка істотна ознака плазунів? (Істотною ознакою плазунів є те, що їхнє тіло укрите сухими роговими лусочками.)

Водяться у Тихому океані й ракоподібні — морські раки, краби і креветки. Розгляньте зображення цих тварин на ілюстраціях. Як упізнати ракоподібних? (У ракоподібних є головогруди і черевце. їх тіло вкрите твердим панциром.)

Найбільший серед ракоподібних — гігантський японський краб-павук (слайд). Свою назву він отримав через те, що подібний на павука, проте у нього десять ходильних ніг. Живе він на значних глибинах. Його тіло невелике, без ніг завдовжки не більше 60 см. А ось розмах його клешнів може сягати до 4 м, важать ці краби до 20 кг.

— Камчатський краб мешкає у північній частині Тихого океану. Його тіло може сягати до 30 см завширшки та розмахом ніг до 2 м.

  1. Робота з підручником з мстою формування уявлення про використання багатств Тихого океану людьми.

— Прочитайте текст у підручнику про те, як людина використовує багатства Тихого океану.

— Які тваринні ресурси Тихого океану використовують люди? (Більше половини світового вилову риби припадає на Тихий океан. Ловлять тут молюсків (устриці, кальмари), ракоподібних (краби, креветки).)

— На які корисні копалини багатий Тихий океан? (З дна Тихого океану добувають нафту і природний газ, руди металів (залізні й марганцеві); з морської води — кухонну сіль.)

— Як люди використовують океанічну воду? (Океанічна вода має великий запас енергії. У Росії, Китаї, Японії отримують електроенергію від морських хвиль па електростанціях.)

Як іще людина використовує Тихий океан? (Через Тихий океан пролягають важливі морські транспортні шляхи, які забезпечують сполучення між материками.)

  1. Розповідь про необхідність охорони Тихого океану.

— Поміркуйте, як людина впливає на природу Тихого океану.

— До берегів Тихого океану виходять території понад 50 країн, у яких проживає майже половина населення Землі. Через активне використання природних багатств океану його води дуже забруднені і потребують охорони.

З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою та нафтопродуктами, що потрапляють у Тихий океан з материків та під час аварій кораблів. Вони утворюють на водній поверхні нафтову плівку, крізь яку не проникають так необхідні живим організмам світло й повітря. Внаслідок цього багато рослин і тварин гине.

Надмірна господарська діяльність людини спричинила скорочення чисельності багатьох видів тварин, зокрема черепах, китів та морських котиків, вилов яких у Тихому океані заборонений або обмежений.

  1. Музична фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, умінь і навичок.
  3. Робота в парі.

— Поміркуйте! Як можна зберегти чистоту вод океану?

  1. Робота в групі.

— Обговоріть! Яке значення Тихого океану в житті людини?

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1, 2.
  2. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— Покажіть на фізичній карті півкуль Тихий океан.

— Вкажіть «зайву» тварину у кожному рядку.

  • Восьминіг, морський котик, синій кит, морський лев.
  • Скумбрія, оселедець, устриця, лосось.
  • Акула, скат, кит, камбала.

— Де більша солоність і температура поверхневих вод Тихого океану — біля екватора чи з наближенням до полюсів? Обгрунтуйте вашу думку.

  1. Гра «Упізнай тварину».

Вчитель показує зображення тварин Тихого океану, учні їх називають.

VII. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §19. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте 3 завдання в зошиті.

 





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити