ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 26 Індійський океан

Тема. Індійський океан.

Мета. Формувати в учнів уявлення про особливості природи Індійського океану; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, потребу у пізнанні нового матеріалу.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку природознавства приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо активно працювати й нові знання

про Індійський океан здобувати.

  1. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання. Бесіда.

— У яких півкулях розташований Атлантичний океан? Береги яких материків він омиває? Покажіть на фізичній карті півкуль.

— Яке місце Атлантичний океан займає за площею і глибиною серед інших океанів Землі?

— У яких теплових поясах простягається Атлантичний океан?

— Які рослини ростуть в океані?

— Які тварини є мешканцями Атлантичного океану?

— Як людина використовує багатства Атлантичного океану?

— Чому Атлантичний океан потребує охорони?

— Використовуючи таблицю, порівняйте кашалота і білу акулу. Чим вони подібні? Чим відрізняються?

  1. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.

— Пригадайте, який океан є третім за площею.

— Тема нашого уроку — «Індійський океан».

  1. Вивчення нового матеріалу.

І. Розповідь з елементами бесіди і практичною роботою з фізичною картою півкуль з метою формування уявлення про площу Індійського океану і його положення на земній кулі.

Розгляньте фізичну карту півкуль. Знайдіть на ній Індійський океан. Індійський океан є третім за розмірами океаном Землі.

Індійський океан менш глибокий, ніж Атлантичний океан. За глибиною він займає третє місце серед океанів. Максимальна глибина Індійського океану відмічена у Зондському жолобі (7729 м), який знаходиться у східній частині океану (вчитель показує на карті).

Погляньте на фізичну карту півкуль. У яких півкулях розташований Індійський океан? (Індійський океан розташований у Східній і переважно у Південній півкулях. Екватор перетинає океан в найбільш північній частині.)

— Береги яких материків омиває океан? (Індійський океан омиває береги чотирьох материків: на півночі — Євразії, на заході — Африки, на сході — Австралії і па півдні — Антарктиди.)

Поміркуйте, чому океан отримав таку назву. (Індійський океан нарекли за назвою країни Індії, береги якої він омиває.)

— Відомості про Індійський океан людям були відомі давно завдяки індійським, єгипетським та фінікійським мореплавцям. Після відкриття Індії португальським мореплавцем Васко да Гамою в 1499 р. європейці почали освоювати Індійський океан.

Островів в океані порівняно небагато. Найбільший серед них — це Мадагаскар (вчитель показує на карті).

Біля материка Євразії Індійський океан утворює багато морів. Найбільшими серед них є Аравійське, Червоне (вчитель показує на карті).

З якими океанами зв’язаний Індійський океан? (На заході Індійський океан сполучається з Атлантичним, на сході — з Тихим.) (Вчитель показує на карті.)

— Чи має він зв’язок з Північним Льодовитим океаном? (Це єдиний з океанів, який не зв'язаний з Північним Льодовитим океаном. З півночі він ніби огорнутий сушею.)

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про температуру і солоність вод Індійського океану.

— Розгляньте схему теплових поясів Землі. У межах яких теплових поясів розташований Індійський океан? (Індійський океан розташований в жаркому, помірному та холодному теплових поясах.)

— Індійський океан — один з найтепліших. Північна частина океану лежить в жаркому тепловому поясі, тому води там добре прогріваються. Температура поверхневих вод у північній частині океану становить +29 °С Найвища температура води — у Червоному морі (до +35 °С). З віддаленням від екватора на південь води океану стають дедалі холоднішими. Температура опускається нижче 0 °С на крайньому півдні океану, де відчувається вплив Антарктиди. Тут в океані трапляються айсберги.

Особливістю природи Індійського океану є мусонні вітри — стійкі вітри, що протилежно змінюють свій напрямок двічі на рік. Зимовий мусон має напрямок з суходолу на океан, літній — з океану на суходіл. Частими є урагани, особливо поблизу острова Мадагаскар.

Індійський океан — найсолоніший серед океанів. У Червоному морі найвища солоність океанічних вод у світі. Біля екватора солоність води менша.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про рослинний і тваринний світ Індійського океану.

— Поміркуйте, чи різноманітний рослинний і тваринний світ Індійського океану. Чому?

Розташування Індійського океану в жаркому, помірному та холодному теплових поясах Землі зумовлює різноманітність рослинного і тваринного світу.

Найбагатший рослинний і тваринний світ — на півночі Індійського океану. Поміркуйте, чому.

— На півночі Індійського океану поверхневі води дуже теплі. Там разом з річковими водами в океан потрапляє велика кількість поживних речовин. Внаслідок бурхливого розмноження мікроскопічних водоростей у поверхневих шарах вода починає «цвісти», змінюючи при цьому свій колір.

В Індійському океані ростуть бурі, зелені та червоні водорості. Біля берегів материків і островів вони утворюють підводні луки.

У теплих водах Індійського океану живуть різноманітні тварини.

Розгляньте на ілюстраціях тварин (мал. 41 підручника, на таблиці, слайді), які живуть в Індійському океані, прочитайте їх назви. На які групи можна поділити цих тварин?

— В Індійському океані живуть численні види риб. Серед них — скумбрії, летючі риби, численні акули, скати. Поширені тунець, сардинець, камбала.

Пригадайте, що ви знаєте про китову акулу.

Окрім китової акули, в Індійському океані мешкає і акула-молот. Велетенська акула-молот може сягати довжини до 6 метрів при вазі до 600 кг. Живе у прибережних водах. Голова та морда мають молотоподібну форму. Живиться рибою, головоногими молюсками, може нападати й на інших акул. Відомі випадки, коли ця акула нападала на людей. Веде поодинокий спосіб життя.

— Мешкає в океані і ненажерлива тигрова акула.

— Цікаві різнобарвні риби водяться поблизу коралових рифів. Є серед них і отруйна риба-зебра. Упізнати рибу можна за червоним забарвленням тіла з яскравими світлими смугами. Довжина тіла риби близько 30 см, а вага — до 1 кг. Грудні плавці у риби-зебри великі, тому й називають її ще крилаткою смугастою, проте літати ці риби не можуть. У спинних і грудних плавцях риби-зебри є гострі отруйні голки. За допомогою цих голок риби атакують своїх жертв. Ці хижі риби можуть спокійно заковтувати риб довжиною до двох третин власної.

— У теплих водах Індійського океану на мілководді живуть коралові поліпи (корали). Розгляньте корали на таблиці, слайді. Що нагадують вам ці тварини?

На мілководді поблизу коралових рифів мешкають голкошкірі тварини — морські зірки й морські їжаки, головоногі молюски — каракатиці і кальмари, ракоподібні — лангусти і креветки.

У морських зірок в основному пласке тіло, забарвлене у яскраві кольори, воно поділене на окремі сегменти — так звані промені. Ці хижаки живляться молюсками (мідіями, устрицями), коралами, морськими їжаками.

— Тіло морських їжаків вкрите великою кількістю голок. Ці тварини живляться водоростями, але можуть споживати і дрібних тварин. Морські їжаки, як і морські зірки, — малорухливі тварини. Люди вживають у їжу ікру деяких видів морських їжаків, а вапняковий панцир використовують як мінеральне добриво.

— Розгляньте зображення лангустів (мал. 41 у підручнику, слайд). Порахуйте, скільки ходильних ніг у цієї тварини. Лангусти — найбільші представники десятиногих раків. Розміри їх тіла можуть сягати до 50-75 см. Живуть ці морські раки на дні, ховаючись серед скель, під камінням, серед коралів і зарослей підводних рослин. Ведуть поодинокий спосіб життя. Як і у річкових раків, їх тіло вкрите міцним панциром. На відміну від річкового рака, у них немає клешень. Лангусти видають голосні звуки (своїми довгими вусами шкребуть по панциру), що відлякують ворогів. Тварини часто лякають цим звуком риб, і ті відпускають свою здобич, а рак підбирає її.

— Розгляньте зображення каракатиці (слайд). Чим каракатиця подібна до кальмара?

— Каракатиця висліджує жертву, за допомогою довгих щупальців з присосками хапає її й притягує до себе. У випадку небезпеки шкіра каракатиці змінює колір. Допомагає втекти тварині від ворогів чорнильна рідина, яку каракатиця випускає під час небезпеки з особливого чорнильного мішка.

У теплих водах океану водяться гігантські морські черепахи й дуже отруйні морські змії.

Розгляньте зображення морської змії (слайд). Тіло морських змій вкрите дрібними лусочками. їх довжина може сягати до З м. Морські змії добре плавають, можуть пірнати на глибину до 180 м і перебувати під водою до 2 годин. Живляться рибою, головоногими молюсками.

  В Індійському океані мешкають дельфіни, а поблизу Антарктиди можна побачити багато китів і тюленів.

  1. Робота з підручником, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про використання багатств Індійського океану людьми.

Прочитайте текст про використання багатств Індійського океану людьми.

Обговоріть в групах, яке значення Індійського океану в житті людини.

На які корисні копалини багатий океан? (Індійський океан багатий на родовища нафти й газу. За запасами і видобуванням нафти й природного газу Індійський океан посідає перше місце серед інших океанів. Виявлено в океані поклади залізних, марганцевих і мідних руд.)

— Найбільшим у світі постачальником нафти є район Перської затоки (вчитель показує на карті).

Яке значення Індійського океану у забезпеченні транспортного зв’язку між континентами? (Через океан проходять головні морські шляхи. Вони сполучають морські порти Атлантичного і Тихого океанів.)

На узбережжі Індійського океану проживає понад 1 млрд осіб. Люди здавна використовують багатства Індійського океану. На півночі океану займаються виловом риби, добувають морські перлини.

Теплі води й мальовничі коралові острови Індійського океану приваблюють туристів з різних країн світу.

Як впливає господарська діяльність людей на природу Індійського океану? Чому океан потребує охорони? (Інтенсивний видобуток нафти й газу в Індійському океані призводить до забруднення вод нафтопродуктами. Це спричиняє загибель живих істот в океані, загрожує населенню узбережних районів.)

  1. Музична фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, умінь і навичок.
  3. Робота в парі.

— Поміркуйте! Чим Індійський океан відрізняється від Атлантичного?

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1 і 2.
  2. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— Покажіть на фізичній карті півкуль Індійський океан.

— Вкажіть «зайву» тварину у кожному рядку. Поясніть свій вибір.

  • Лангуст, акула, скат, риба-зебра.
  • Кит, тюлень, морська змія, дельфін.
  1. Гра «Упізнай тварину».

Учитель показує малюнки тварин Індійського океану, учні їх називають.

VII. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §21. Дайте відповіді на запитання після параграфа.

 





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити