ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 29 Природа Євразії: арктичні пустелі й тундра

Тема. Природа Євразії: арктичні пустелі й тундра.

Мета. Сформувати в учнів уявлення про природні зони материка, особливості природи зони арктичних пустель і тундри Євразії; удосконалювати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, доводити, робити висновки; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, потребу у пізнанні нового матеріалу.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо активно працювати

й нові знання про природу Євразії здобувати.

  1. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

  1. Тестова перевірка знань.
  2. Фронтальна бесіда.

     — У якій півкулі розташований материк Євразія відносно екватора?

— У яких теплових поясах розташований континент?

— Які особливості погодних умов на материку Євразія?

— Які водойми є на континенті?

  1. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.

— Поміркуйте! Чи сприятливі умови для життя рослин і тварин на усій території материка Євразії?

— Чи різноманітний рослинний і тваринний світ на усій території континенту?

— Протягом декількох уроків ми вивчатимемо різноманітність рослинного і тваринного світу на різних ділянках материка Євразія.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про природні зони Євразії.

— Ви вже знаєте, що материк Євразія — найбільшій материк Землі. Внаслідок великої протяжності материка із півночі на південь (майже на 8500 км) різні його ділянки земної поверхні отримують неоднакову кількість тепла й вологи, а отже, відрізняються різноманітністю й чисельністю рослинного й тваринного світу, грунтами, які сформувалися при різних умовах.

Якщо б ми з вами летіли літаком з Крайньої півночі на південь материка, то побачили б, як великі ділянки земної поверхні з однаковою природою змінюють одна одну. Такі ділянки Землі називають природними іонами.

Розгляньте карту природних зон Євразії. Природні зони на карті позначені різними кольорами. Які природні зони є на материку Євразії?

— На материку Євразія з півночі на південь розташовані такі природні зони: арктичні пустелі, тундра, ліси (тайга, мішані й широколистяні ліси), степи, пустелі. На південному заході розташована зона вологих екваторіальних лісів.

З допомогою карти природних зон ми будемо мандрувати і вивчати особливості природи материка.

  1. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про особливості природних умов арктичних пустель Євразії.

— Розгляньте карту природних зон Євразії. Яка природна зона позначена на Крайній півночі материка і виділена на карті білим кольором? (На Крайній півночі материка розташована арктична пустеля.)

— Яким кольором вона позначена на карті? (Арктичні пустелі на карті позначено білим або голубим кольором.)

— Арктична пустеля охоплює окремі острови в Північному Льодовитому океані на заході, а на сході — ще й частину узбережжя.

Пригадайте, що називають Арктикою. (Район Землі, який прилягає до Північного полюса, називають Арктикою.)

— У якому тепловому поясі розташована Арктика? (Арктика розташована в холодному тепловому поясі.)

— Які ж погодні особливості характерні для цього району Євразії? (Більша частина поверхні Арктики майже цілий рік укрита снігом і льодом. Зимою в арктичній пустелі триває полярна ніч. Улітку настає полярний день.)

Пригадайте, що таке полярна ніч. (Сонце зовсім не з’являється з-за обрію.)

Під час полярної ночі у небі світить Місяць і мерехтять зорі. Іноді виникають полярні сяйва (слайд). Тут дують сильні вітри, часто бувають заметілі, а температура опускається до — 60 °С.

Пригадайте, що таке полярний день. (Сонце не заходить за обрій, воно світить протягом доби, але температура повітря піднімається лише на декілька градусів вище нуля.)

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про особливості рослинного й тваринного світу арктичних пустель Євразії.

— Розгляньте зображення арктичної пустелі (слайд, таблиця). Чи багатий рослинний і тваринний світ у холодному тепловому поясі? Чому?

— Чи сприятливі умови для життя рослин в арктичній пустелі? (Сильні вітри, недостатня кількість тепла і вологи, довгі полярні дні та ночі, відсутність родючого грунту є несприятливими умовами для життя рослин.)

— Здається, там, де все покрито льодом, життя неможливе. Але це не так. До сурових умов життя пристосувалися деякі живі організми. Улітку тільки в окремих місцях сніг тане — і тоді на кам’янистій поверхні з’являються різнобарвні лишайники, де-не-де — мохи.

Розгляньте на ілюстраціях лишайники (на мал. 48 підручника, таблиці, слайді). Лишайники — особливі організми, які здатні витримувати низькі температури. Деякі види лишайників нагадують щільну кірочку, яка приростає до каменів. У них немає коренів, до кам’янистих поверхонь вони кріпляться виростами частин тіла. їх тіло складається з ниток гриба та мікроскопічних водоростей. Водорості утворюють на світлі необхідні поживні речовини, якими живиться гриб.

Розгляньте на ілюстраціях мохи (слайд). Мохи — це рослини, у яких немає справжніх коренів. Вони кріпляться до поверхонь тоненькими ниткоподібними виростами тіла — ризоїдами.

Мохи й лишайники — низькорослі організми, для яких грунт як джерело води і поживних речовин майже не потрібний. Усе необхідне вони отримують в основному з повітря.

В арктичних пустелях зростають і квіткові рослини. Там, де в тріщинах скал нагромаджується невелика кількість грунту і вологи, з’являються невисокі багаторічні трав’янисті рослини — полярний мак і ломикамінь, лисохвіст альпійський (слайд, таблиця).

Розгляньте на ілюстраціях полярний мак (на мал. 48 підручника, таблиці, слайді). Пригадайте, які рослини називають квітковими. Чому полярний мак є квітковою рослиною? (У квіткових рослин є такі органи: корінь, стебло, листки, квітка, плід, насіння.)

— У полярних квіткових рослин невисоке стебло і дрібні листки (у ломикаменю вони ще й вкриті густими волосками), яскраво забарвлені квіти. За холодне полярне літо вони встигають зацвісти й дати плоди.

Розгляньте зображення тварин, які поширені в арктичних пустелях материка Євразії. Назвіть їх.

На важкодоступних скелях численних островів і узбережжях гніздяться полярні птахи — мартини, кайри, гагарки. Їх шумні скупчення називають «пташиними базарами». Тут вони виводять пташенят. Птахи живляться рибою, якої багато в морі.

Розгляньте зображення морського птаха кайри (таблиця, слайд). Тонкодзьоба кайра — відносно великий морський птах. Пір’я на голові, спині й хвості забарвлене в коричнево-чорний колір, а нижня сторона тіла — у білий. Кайри добре пірнають, іноді на глибину до 180 м. Висиджують одне яйце. Пташенята кайр у тритижневому віці стрибають зі скель, незважаючи на те, що літати ще не вміють. Впавши на кам’янистий пляж, вони не розбиваються завдяки запасам жиру, що відклався під шкірою.

Розгляньте зображення морського птаха гагарки (таблиця, слайд). У малої гагарки голова, шия, спина і крила чорного кольору, а живіт білий. Хвіст дуже малий. У гніздо відкладають по одному яйцю. Живляться водними дрібними організмами.

Розгляньте зображення морського птаха мартина (слайд). Великий полярний мартин, або бургомістр — великий птах, довжиною до 70 см і вагою до 2 кг. Пір’я, яке вкриває більшість тіла, біле, а спину і крила — голубувато-сіре. Дзьоб у птаха жовтий, ноги — жовтувато-рожеві. Мартин живиться рибою, яйцями та пташенятами інших птахів, нападає й на хворих дорослих птахів, поїдає тваринні рештки. Дуже голосний птах.

— Розгляньте на ілюстраціях тюленів (таблиця, слайд). Пригадайте, як пристосувались ці тварини до життя у суворих умовах Арктики. (Їх товста шкіра вкрита коротким жорстким хутром. Під шкірою у них товстий шар жиру, який захищає від холоду.)

Тюлені — незграбні на суші, але добрі плавці. Чому? (У них продовгувате тіло, а кінцівки перетворились у ласти.)

— У воді тюлені ловлять рибу, а відпочивають і ростять малят на суші чи кризі. На арктичних островах живуть і моржі. Чим вони подібні до тюленів? (Моржі зовні подібні на тюленів, мають видовжене тіло і кінцівки — ласти. Як і в тюленів, у них товста шкіра вкрита коротким жорстким хутром, а під шкірою — товстий шар жиру, який захищає їх від холоду.)

— Чим ці тварини відрізняються? (Моржі крупніші за тюленів і мають ікла.

3 їх допомогою вони добувають на дні їжу — морських молюсків. Крім того, ікла допомагають моржам вибиратися з води на кригу і скали та захищатися від сильного хижака — білого ведмедя.)

— Найбільший мешканець арктичних пустель, найбільша м’ясоїдна наземна тварина — білий ведмідь. Розгляньте його зображення на ілюстраціях (на мал. 49 підручника, таблиці, слайді). Його називають ще морським, північним або полярним ведмедем.

Тіло білого ведмедя у довжину може сягати до 3 м, вага — до 600 кг. У білого ведмедя плоска голова з округлими короткими вухами, досить довга і дуже рухлива шия. Він добре пристосований до умов життя в арктичній пустелі. Білий колір хутра робить непомітним звіра серед криги та снігів і дозволяє непомітно підкрастися до здобичі. Густа й довга шерсть захищає від холоду.

Лапи у ведмедя масивні, а на підошвах лап — густа шерсть. Кігті на пальцях лап гострі, короткі, а між пальцями розташовані плавальні перетинки. Широкі лапи допомагають плавати. Білий ведмідь добре пірнає і може крадькома підплисти до здобичі. Він живиться рибою, полює на тюленів, дитинчат моржів. Взимку у барлозі, яку ведмедиця викопує у снігу, народжуються ведмежата. Через декілька місяців вони вже бродять разом з матір’ю і вчаться полювати.

Білий ведмідь може жити до 30 років. Ворогів у нього немає, окрім людини. Зниження чисельності білих ведмедів пов’язано з браконьєрством та забрудненням середовища отруйними речовинами. Білий ведмідь потребує охорони, він занесений до Міжнародної Червоної книги.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про особливості погоди і ґрунтів тундри Євразії.

Продовжимо нашу подорож. Розгляньте карту природних зон Євразії. Яка природна зона розташована на південь від зони арктичних пустель? (На південь від арктичних пустель розташована зона тундри.)

— Яким кольором вона позначена на карті? (Тундра на карті позначена сірим кольором.)

— На південь від зони арктичних пустель уздовж узбережжя Євразії простягається зона тундри.

Поміркуйте, у якому тепловому поясі розташована ця зона. (Зона тундри розташована у холодному тепловому поясі.)

— Прочитайте у підручнику текст про погодні умови у зоні тундри.

— Які зими у тундрі? (Зими у цій зоні тривають довго. Вони холодні, морози бувають до — 50“С.)

— Яке літо у тундрі? (Коротке і прохолодне літо.)

— Чому у тундрі багато боліт і озер? (За коротке і прохолодне літо мерзти Грунт не встигає відтанути більш як на півметра в глибину. Він погано пропускає вглиб дощову і талу воду. Надлишок води через низькі температури випаровується дуже повільно. Тому в тундрі багато боліт і озер.)

— Які грунти характерні для тундри? (У тундрі — торф'яно-болотисті грунти, вони бідні на перегній.)

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про особливості рослинного світу тундри Євразії.

— Поміркуйте, чи сприятливі умови для життя рослин у тундрі.

У тундрі несприятливі умови для життя рослин — недостатньо тепла (навіть улітку бувають заморозки), сильні вітри, надлишок вологи. Тут малородючий мерзлий ґрунт, який не дає змоги добре розвиватись кореням рослин.

Розгляньте зображення тундри (таблиця, слайд). Які рослини ростуть у тундрі — високі чи низькі?

— Тундра — це безліса територія, яка ніби вкрита густим килимом із лишайників і мохів, що добре пристосовані до життя в цих сурових умовах. Ці низькорослі організми здатні витримувати низькі температури, можуть зимувати під тонким шаром снігу.

Розгляньте зображення ягелю (таблиця, слайд). Це один з найбільших лишайників. Його висота сягає до 15 см. Він нагадує чарівне «маленьке дерево», у якого є більш товстий «стовбур» і тоненькі «гілочки».

Ягель, як і інші лишайники, дуже повільно росте — 1—2 мм на рік. Він є їжею для північних оленів, тому його ще називають «оленячим мохом». Вони знаходять його безпомилково за запахом навіть взимку під снігом. Коли ягель висихає, він легко ламається і переноситься вітром. З маленьких його частинок виростає новий лишайник.

Розгляньте зображення сфагнуму (на мал. 50 підручника, таблиці, слайді). Сфагнові мохи ще називають білими мохами. У них є стебло, яке густо вкрите дрібними листками. На відміну від інших мохів у сфагнуму немає ризоїдів, він кріпиться до грунту нижньою частиною стебла, яка постійно відмирає. Сфагнум нагромаджує у своєму тілі воду: може поглинути її у 20 разів більше, ніж важить сам.

У тундрі ростуть також і квіткові рослини, зокрема ягідні рослини — брусниця і морошка.

Розгляньте зображення брусниці (таблиця, слайд). Брусниця — це невисокий світлолюбний кущик з повзучим довгим кореневищем, з опушеними короткими волосками-гілочками. Листки гладенькі, живуть на рослині протягом двох- трьох років. Квітки біло-рожеві або рожеві. Плід — яскраво-червона ягода. Це медоносна, лікарська рослина.

Розгляньте зображення морошки (на мал. 50 у підручнику, таблиці, слайді). Морошка — це багаторічна трав’яниста рослина. У народі її ще називають «царською ягодою». На стеблі утворюється одна велика біла квітка. Плоди морошки, як і плоди малини, складаються з маленьких соковитих плодиків, які зрослися між собою. Морошка — медоносна, лікарська рослина. Використовується при грипі, застуді, ангіні.

На півдні тундри ростуть карликові берези й полярні верби. Розгляньте зображення цих рослини на ілюстраціях (на мал. 50 підручника, таблиці, слайді). Поміркуйте, чому ці маленькі дерева майже стеляться по землі. Знайдіть відповідь на це питання у тексті підручника. (Низькорослі дерева пристосувались до життя в тундрі, адже біля поверхні землі тепліше і вітер слабший. А взимку сніг повністю вкриває їх і захищає від морозів і вітру.)

— Розгляньте зображення тундри навесні (слайд). У тундрі росте багато низькорослих трав’янистих рослин з яскравими квітами. Навесні рослини спішать зацвісти, утворити плоди й насіння. У тундрових рослин листки часто дрібні, знизу вкриті волосками, які густо опушені, щоб зменшити випаровування води, адже холодна вода з грунту навіть улітку погано вбирається коренями рослин.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про особливості тваринного світу тундри Євразії.

— Розгляньте зображення тварин, які поширені в тундрі Євразії (на мал. 51 у підручнику, у таблиці, слайді). Назвіть їх.

— Прочитайте у підручнику текст про тварин тундри.

— Які птахи прилітають у тундру влітку? (На літо в тундру для виведення пташенят прилітають журавлі, гуси, лебеді. На зиму вони відлітають у теплі краї.)

Які птахи постійно живуть у тундрі? (Біла сова й біла куріпка постійно живуть у тундрі.)

— Розгляньте зображення білої сови (на мал. 51 у підручнику, таблиці, слайді). Яке забарвлення пір’я у білої сови? (Біла, або полярна сова має біле пір 'я, а на спині й крилах можна помітити темно-бурі цятки.)

Її називають царицею тундри. Розмах крил білої сови сягає до 1,5 м. У білої сови густе оперення ніг до самих кігтів. Чорний дзьоб прикритий жорсткими пір’їнками настільки, що ледь його видно.

Цей птах літає майже безшумно, полюючи вдень і вночі. Основна їжа білої сови — лемінги. За рік однин птах з’їдає понад 1600 лемінгів. Полює біла сова й на птахів (білих куріпок, гусей, качок), ловить рибу і не нехтує падаллю. Улітку біла сова відкладає 5-8 яєць у гніздо — ямку в землі, яку вона вистилає травою і пухом.

Це цікаво знати. Біла сова залітає і в Україну. Тут вона рідкісний птах.

— Розгляньте зображення білої куріпки (слайд). Яке забарвлення пір’я у птаха?

Забарвлення пір’я білої куріпки влітку жовтувато-буре, а взимку біле.

Зимою пір’я довше, пух густіший. У птаха ноги й ніздрі вкриті пір’ям. Зимове вбрання добре захищає куріпку' від холодів. Гнізда куріпка будує на землі, у ямках, вистеляючи їх сухими гілочками трав, чагарників, пір’ям. Живиться птах ягодами, нагонами і листками молодих рослин полярної верби.

— Які звірі живуть у тундрі? (Лемінги, песці, північний олень, вовки живуть у тундрі.)

— Розгляньте зображення лемінга (на мал. 51 у підручнику, таблиці, слайді). Лемінги — маленькі пухнасті гризуни. У них короткі ноги і хвіст, маленькі вуха. Забарвлення шерсті сіро-коричневе або строкате. У деяких видів узимку хутро біліє, стає густішим, підошви лап вкриваються шерстю. Живляться вони рослинами (осоками, злаками, морошкою, зеленими мохами, листками і корою карликових дерев). За добу лемінг з’їдає удвічі більше, ніж важить сам. Деякі види запасають їжу на зиму. Ці звірі взимку не впадають в сплячку. Під снігом вони риють довгі підземні тунелі і виводять потомство. Навесні в пошуках їжі лемінги вибираються на поверхню.

Це цікаво знати. Від чисельності лемінгів у тундрі залежить чисельність хижаків, зокрема білої сови, яка не відкладає яйця, коли звірів мало, а також песця.

Розгляньте зображення песця (на мал. 51 підручника, таблиці, слайді). Песець, або лисиця полярна — невеликий хижий звір, що зовні нагадує лисицю. Морда у песця, порівняно з лисицею, більш коротка, та й вуха заокруглені. У них хижаків літом коротке темно-буре хутро, а взимку воно стає білим, довгим і пухнастим. У цього хижака добре розвинені слух і нюх. Песець риє нори в грунті, створюючи цілі підземні лабіринти з безліччю входів, взимку можуть робити лігво прямо в снігу.

Песець всеїдний: полює на лемінгів, птахів, їсть рибу, поїдає чорницю, морошку. Не нехтує також і падаллю, супроводжуючи білих ведмедів і поїдаючи залишки убитих тюленів.

Одним з найнебезпечніших ворогів песця с людина. Заради цінного хутра знищується незліченна кількість цих тварин. Люди створюють спеціальні господарства, де ці тварини вирощуються з метою подальшого вбивства заради цінного хутра. Песці потребують охорони.

— Розгляньте зображення дикого північного оленя (таблиця, слайд). Цей найбільший звір тундри добре пристосований до сурових умов півночі. У нього великі роги (роги є у самців і самок), за допомогою яких він може розгрібати сніг і добувати їжу. Густе хутро захищає його він холоду, а широкі копита дозволяють ходити по снігу, не провалюючись. Північні олені стадами кочують по тундрі, викопуючи з-під снігу «оленячий мох». Іноді поїдають лемінгів й розорюють пташині гнізда. У північних оленів стрункі ноги, вони швидко бігають по просторах тундри, добре плавають, рятуючись від вовків. Вовки полюють на хворих оленів і тих, які відбились від стада, виконуючи роль «санітарів» у природі (слайд). В оленів поганий зір, але добрий слух і нюх.

— Літом у тундрі багато комарів, мошок та інших кровосисних комах.

  1. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про працю людей у зоні тундри Євразії.

Поміркуйте, чим займаються люди у зоні тундри Євразії.

Народи Півночі займаються оленярством (розведенням домашніх оленів), полюванням на звірів, рибальством, заготовляють ягоди. З давніх-давен люди одомашнили північного оленя, вони отримують від нього молоко, м’ясо, сир, шкіру. Північних оленів використовують для перевезення вантажів у тундрі. Один олень може вести вантаж вагою до 200 кг і проходити вдень до 70 км. На фермах розводять песців. Нині в тундрі розвивається і сільське господарство. Тут почали впрошувати виведені вченими сорти ячменю, вівса, садити картоплю, капусту і цибулю.

  1. Музична фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, умінь і навичок.
  3. Робота в парі.

— Поміркуйте! Порівняйте природу тундри й арктичних пустель. Чим зумовлена їх подібність і відмінність?

  1. Робота в групі.

— Обговоріть! Які ланцюги живлення склалися між мешканцями тундри?

— Складіть 1-2 ланцюги живлення, які характерні для зони арктичних пустель.

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1 і 2.
  2. Завдання на застосування знань, умінь і навичок.

— Покажіть на карті природних зон материка Євразія зону арктичних пустель.

— Покажіть на карті природних зон Євразії зону тундри.

— Доведіть, що білий ведмідь пристосувався до життя в арктичній пустелі.

— Доведіть, що карликова береза пристосувалась до життя в тундрі.

— Доведіть, що біла сова пристосувалась до життя в тундрі.

— Порівняйте білу сову й білу куріпку. Чим вони подібні? Чим відрізняються?

— Який взаємозв’язок існує між чисельністю лемінгів та білої сови у тундрі?

— Вкажіть «зайву» тварину у кожному рядку. Поясніть свій вибір.

  • Песець, лемінг, північний олень, біла сова.
  • Білий ведмідь, біла куріпка, кайра, гагарка.
  1. Гра «Упізнай об’єкт живої природи».

Вчитель показує малюнки тварин і рослин зони арктичних пустель і тундри, а учні їх називають.

VII.   Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Чого навчилися на уроці?

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитайте §24. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте З завдання в зошиті.

 

 





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити