ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 43 Україна на карті світу. Карта України

Тема. Україна на карті світу. Карта України.

Мета. Дати дітям загальне поняття про розташування України на карті; вчити правильно працювати з контурною картою; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу; виховувати любов до своєї Батьківщини, бережне ставлення до природи.

Обладнання: глобус, політична карта світу, фізична карта України, зображення природи України, контурні карти, календар-розкладанка «Київ», карта півкуль, глобус, записи української народної музики, таблиця.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

— Який сьогодні місяць?

— Яке сьогодні число?

— Який день тижня?

— А зараз наш гідрометеоцентр підведе підсумки спостережень за погодою протягом нинішнього дня. Який сьогодні стан неба?

— Яка температура повітря?

— Який напрям вітру?

— Чи є сьогодні опади?

III. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.

— Що таке географічна карта?

— Які види карт ви знаєте?

— Як читати карту?

— Назвіть материки та частини світу.

— Розгляньте політичну карту світу. Всього на ній близько 185 країн. Сьогоднішній наш урок буде присвячений одній із безлічі країн, що є на цій карті. Якій саме — я скажу трішки пізніше.

Послухайте музику, характерну для цієї країни, відгадайте її назву. (Звучить запис «Гопака», «Троїстих музик».)

— Звичайно, це наша рідна Україна.

Різні в світі є країни,

різні люди є на світі,

різні гори, полонини,

різні трави, різні квіти...

Є з усіх одна країна

найрідніша нам усім.

То — прекрасна Україна,

нашого народу дім.

Там шумлять степи безкраї,

наче вміють говорити,

там ясніше сонце сяє,

там солодше пахнуть квіти...

Різні в світі є країни,

гарні є, є і багаті,

та найкраще в Україні,

бо найкраще — в рідній хаті.

Ганна Черінь

Отже, тема нашого уроку — «Україна на карті світу'. Карта України», а наша мета — поповнити, розширити свої знання про нашу рідну Україну.

IV.  Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя.

— Україна! Наша рідна земля! Чарівний і неповторний край. (Звучить уривок з пісні «Моя Україна» у виконанні народної артистки України Р.Кириченко.

Під супровід учитель продовжує розмову.) Хіба можна відвести погляд віл твоїх широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивними ароматами?

Погляньте на фізичну карту України. Ось зазначено межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе наш український народ. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то на це треба було б витратити близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 2700 км.

Нині площа України становить 603,7 тис. км2. У Західній Європі (показати па карті) вона перевищує площу найбільших країн — Франції та Іспанії. Сусідами її є Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія.

2. Практична робота (з політичною картою світу, картою півкуль чи глобусом) з елементами розповіді.

— Знайдіть на карті півкуль нашу країну. У якій її частині вона розташована? На якому материку?

— У якій півкулі знаходиться цей материк? У якій частині світу?

Порівняйте зображення нашої країни на глобусі, карті півкуль і карті України. Чому на глобусі Україна виглядає невеликою, на карті півкуль вона більша, а на карті України вона величезна?

— Покажіть кордони України на фізичній карті.

— Назвіть країни, з якими вона межує.

На суходолі Україна межує із сімома державами світу: на півночі — з Білоруссю, на північному заході — з Польщею, на заході — зі Словаччиною та Угорщиною, на південному заході — з Румунією і Молдовою, на північному сході і сході — з Росією. Кордон з Росією найдовший — близько 2000 км.

3. Продовження розповіді вчителя.

— Західний кордон України проходить по р. Західний Буг, Волинській височині, Карпатах, виходить до Середньо-Дунайської низовини і далі повертає на схід, перетинаючи Карпати, виходить до меж із Молдовою.

Відкрийте свої атласи і проведіть пальчиком по цьому кордону.

— На південному заході державний кордон проходить по Дунаю, на півдні України межа йде Чорним та Азовським морями. Чорне море є частиною Атлантичного океану і займає величезну глибоководну заглибину з плоским дном. Його найбільша глибина — 2245 м. Уявіть і порівняйте: ваш ріст — 1 м, а глибина моря — 2245 м. Як ви знаєте, Україна омивається ще й Азовським морем. Тому вона має сприятливі умови для розвитку морського транспорту. Важливим видом водного транспорту є річковий.

Давайте знайдемо на карті ріки, які є в Україні. Україна багата річками. На кожний квадратний кілометр її території припадає 250 м річок. На її території налічується близько 70 тис. річок і струмків. Найбільшими річками нашої країни є Дніпро, Дністер. Південний Буг, Сіверський Донець. Дунай.

Дніпро (довжина 2285 км) — це третя за величиною річка в Європі. Живлять її приблизно 1200 річок. Впадає в Чорне море. З ім’ям Дніпра пов’язана історія становлення слов’янської держави — Київської Русі. Про Дніпро складено багато пісень, віршів, поем, написано художніх творів.

Погляньте на фізичну карту України і скажіть, який колір на ній переважає. Про що це свідчить?

— Більша частина (95%) території України — рівнинна. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).

4. Робота з ілюстраціями про природу України.

— В Україні зима не дуже холодна, літо тепле і тривале, опадів достатньо, грунти родючі.

Нам випало щастя жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися дарами. Але нині незаймані заповідні території та рукотворні ландшафти, природне середовище сіл, малих та великих населених пунктів потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від вас чуйності, доброти і розуму.

5. Практична робота. Робота з фізичною картою України.

— Ми з вами ознайомилися з Україною — державою, у якій ми живемо.

— Уважно розгляньте фізичну карту України (на форзаці підручника). Прочитайте масштаб. Що він означає?

— Розгляньте умовні знаки на карті. Що вони означають?

— Покажіть на фізичній карті, де розташована Україна.

— Покажіть кордони нашої держави.

    — З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті. З якою країною кордон України найдовший, а з якою — найкоротший?

— Які гори простягайся на території України?

— Які ріки протікають? Яка з них найбільша?

— Куди несуть свої води ці річки?

     — Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.

— Чи є в Україні гори? Які?

— Яке місто є столицею нашої держави?

— Хто з вас бував у Києві?

— Що ви знаєте про це місто?

6. Розповідь про столицю України — місто Київ.

Можна провести у вигляді заочної екскурсії, яку заздалегідь готує декілька учнів, які були в Києві.

1- й учень. Київ — велике й красиве місто. Він стоїть на березі річки Дніпро, більшою своєю частиною розкинувся на його горбистому правому березі.

У Києві багато красивих вулиць, уздовж яких посаджено дерева — клени, липи, тополі, каштани. Саме каштани стали символом міста. Навіть на гербі Києва (показати герб) зображено квітучу гілку каштана.

2- й учень. Головна вулиця столиці України — Хрещатик. На Хрещатику знаходиться центральна площа Києва — майдан Незалежності. На ньому відбуваються святкові паради, народні гуляння. Ошатності та урочистості натають майдану фонтани.

3- й учень. Софійський собор — найбільша споруда давнього Києва. Це був головний храм Київської Русі. Саме тут коронувати князів на київський престол. Чому собор має саме таку назву? «Софія» грецькою мовою означає мудрість. Побачити Софію приїжджають тисячі туристів з різних країн.

4- й учень. Києво-Печерська Лавра — один із найдавніших храмів міста. Це святиня українського народу. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, дзвіниці, життя людей. Більше сотні печерських ченців визнані святими і їхні мощі покояться у печерах. Лавра і досі приваблює тисячі віруючих людей, які ідуть поклонитися божим угодникам.

5- й учень. Зараз Київ — великий історичний, культурний, промисловий і освітній центр України, наша гордість і наша слава.

7. Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати.

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця —

не торкнутися нам дна!

Так ми довго-довго йшли,

поки додому не прийшли.

V. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

Опрацювання статті у підручнику «Україна на карті світу. Карта України».

2. Фронтальна бесіда.

— Як ви розумієте вислів: Україна — самостійна, незалежна країна?

— Яке місто є столицею нашої держави?

— З якими державами межує Україна?

— З якою державою кордон найдовший?

    — Де знаходиться географічний центр Європи? Про що це свідчить?

— Якими морями омивається Україна?

— Які гори є в Україні?

3. Практична робота з контурною картою.

Позначити кордони України, місто Київ, річку Дніпро, Азовське і Чорне море, країни-сусіди України.

4. Гра «Піраміда міст» (робота в групах).

Користуючись картою, за 2 хв. скласти із назв міст України піраміду так, щоб кожна наступна назва була на одну букву довша за попередню.

Київ

Львів

Харків

Вінниця

Чернігів

Тернопіль

5. Гра «Розшифруй і покажи».

— Розшифруйте назви міст, річок, морів та покажіть їх на карті.

6. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-4.

7. Робота з картками для самостійної роботи.

VI. Підсумок уроку.

1. Робота в парах.

Поміркуйте, яку інформацію про нашу державу можна отримати з фізичної карти України, а яку — за допомогою фізичної карти світу.

2. Робота в групах.

— Чому важливо мати дружні стосунки з країнами-сусідами?

VII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §37. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.

Знайдіть і прочитайте додаткову інформацію про Україну.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити