ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 44 Форми земної поверхні. Гори і рівнини України

Тема. Форми земної поверхні. Гори і рівнини України.

Мета. Дати уявлення про рівнинну і гірську форми земної поверхні; формувати вміння порівнювати предмети, визначати їх найістотніші ознаки; розвивати уяву, логічне мислення; виховувати любов до природи.

Обладнання: фізична карта України, таблиці із зображенням форми поверхні суші, муляжі, фотографії форм поверхні своєї місцевості.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

— Який сьогодні стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи є опади?

— Вкажіть напрям вітру.

— Що ви зауважили, коли йшли до школи?

— Запишіть свої спостереження у зошити.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Тестування.

1) У якій півкулі знаходиться Україна?

а) У Східній;

б) у Західній.

2) На якому материку ми живемо?

а) Африка;

б) Австралія;

в) Євразія.

3) Як називається столиця України?

а) Харків;

б) Одеса;

в) Київ.

4) Якими морями омивається Україна?

а) Чорним і Азовським;

б) Чорним і Середземним;

в) Азовським і Середземним.

5) Які гори простягаються на заході України?

а) Кримські;

б) Карпати;

в) Уральські.

6) Зі скількома державами межує Україна?

а) П’ятьма;

б) двома;

в) сімома.

7) За площею Україна серед країн Європи...

а) найменша;

б) найбільша.

8) Найбільша річка України...

а) Дунай;

б) Південний Буг;

в) Дніпро.

Відповіді. 1) а; 2) в; 3) в; 4) а; 5) б; 6) в; 7) б; 8) в.

2. Індивідуальне опитування.

Розповісти про розташування України на карті. Розповіді учнів про Україну.

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

Учитель пропонує розглянути малюнки та фотоілюстрації з різними формами рельєфу.

— Які форми земної поверхні зображено?

— Які з них ви спостерігали? Де?

— Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке рівнини, гори, яри. Отже, тема уроку — «Форми земної поверхні. Гори і рівнини України».

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з метою формування уявлення про рівнини.

Ми розглядали на фотографіях і малюнках форми поверхні рідного краю. Які це форми?

— Великі простори суші з майже рівною поверхнею, на яких зустрічаються горби, яри, називаються рівнинами.

Погляньте на муляжі рівнини. Якщо провести пальцями по поверхні муляжу, ми відчуємо, що вона гладенька і рівна, але подекуди зустрічаються більші чи менші горбочки. Це — горби та яри.

А тепер самі попробуйте на дотик поверхню рівнин на муляжі. З давніх-давен люди селились на рівнинах. На рівнинній поверхні зручно прокладати дороги, залізниці, будувати будинки. На рівнинах добре вирощувати пшеницю, кукурудзу, рис. картоплю, насаджувати сади. Рівнини поділяються на низовини (низькі території) і височини (більш високі території).

Підвищення на рівнині називають горбом. Він має вершину, схил і підніжжя. Вершина — найвища частина горба. Підніжжя — найнижча частина горба, яка переходить згодом у рівнину. Частина горба між підніжжям і вершиною називається схилом. Схили бувають положисті і круті.

2. Розповідь з елементами бесіди про гори.

Може, хтось із вас був у горах і зараз поділиться своїми враженнями? (Діти розповідають, що бачили в горах. На дошці висить малюнок із зображенням гір, зокрема Карпатських та Кримських.)

— Подивіться уважно на малюнки на дошці або таблиці. На них зображені гори.

Гори — це ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівниною. Гора, як і горб, має вершину, схил і підніжжя.

Вершина — це найвища частина гори.

Підніжжя — це найнижча частина гори.

Частина гори між підніжжям та вершиною називається схилом.

Схили бувають положисті, а вершини — гострі, заокруглені, плоскі. (Вчитель показує відповідні малюнки.) Поодинокі гори трапляються рідко. Частіше це гірські масиви, що тягнуться на багато кілометрів кількома рядами. Кожен такий ряд називається хребтом. Між гірськими хребтами лежать долини. По них течуть бурхливі гірські річки. Якщо гори високі, то їх вершини вкриті льодовиками та снігами.

На схилах гір ростуть ліси, є луки. У лісах живуть олені, лосі, вовки, лисиці, дикі свині, різні птахи, комахи. На луках випасають свійських тварин. Біля підніжжя гір насаджують сади, вирощують виноградники.

Здається, що гори вічні й не змінюються, але це не так. Насправді вони руйнуються, стають нижчими, старіють. Гори є високі, середні, низькі та старі й молоді.

3. Робота з фізичною картою України.

На фізичній карті низовини позначаються зеленим кольором. Погляньте на карту України. На півночі країни розташована Поліська низовина, на сході — Придніпровська, а на півдні — Причорноморська. Але на карті позначені ще й височини — рівнини з горбистою або хвилястою поверхнею. Вони мають жовтуватий або світло-коричневий кольори. На території України є багато височин. Це — Волинська, Подільська, Приазовська, Придніпровська височини.

Як ви думаєте, для чого люди позначають на карті низовини, височини, гори різними кольорами? Яке це має значення?

4. Розповідь з метою формування уявлення про яри.

Від танення снігу, весняних вод, літніх дощів збирається багато води. На рівній поверхні вола швидко просочується у землю. А по схилах горбів, похилій місцевості вода стікає струмками. На місці струмків утворюються невеликі борозенки. Особливо їх багато на пухких землях. Але минає час, і маленькі борозенки перетворюються на великі й глибокі заглиблення з крутими схилами, які називають ярами.

Яри руйнують дороги, поля. На таких ділянках неможливо працювати тракторами, комбайнами. Вода, яка стікає в яри, вимиває з грунту поживні речовини. Знижується урожайність. Щоб такого не трапилось, похилі місцевості орють впоперек схилів, щоб яри не збільшувались, на схилах садять дерева, висівають трави. Ці рослини укріплюють грунт. Учні теж допомагають у боротьбі проти ярів. Вони садять дерева, доглядають їх.

5. Робота з ілюстраціями з елементами бесіди.

— Де ви бачили яри? Розкажіть про них.

— Розгляньте зображення яру на таблиці.

— Де утворюються яри?

— Як починається їх утворення?

— Які породи є на дні яру?

— Як розширюються яри?

— Якої шкоди завдають вони?

— Як боротися з ними?

— Яку участь у боротьбі з ярами можуть взяти учні?

6. Фізкультхвилинка.

Раз, два — піднімається гора,

три, чотири — це круті гірськії схили.

П’ять, шість — це орли дивний танець завели.

Сім, вісім — це смерічки похилилися до річки.

Дев’ять, десять — це вода з водоспаду витіка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

Читання статті «Форми земної поверхні. Гори і рівнини України».

2. Фронтальна бесіда.

— Які є основні форми земної поверхні?

— Що таке рівнини?

— Як рівнини поділяються за своєю формою?

— Як вони позначаються на карті?

— Що таке гори? Гірський хребет?

— Які бувають гори залежно від висоти?

— Як утворюються яри?

— Яка від них шкода?

— Чи можна боротися з ярами? Як саме?

3. Практична робота.

— Розгляньте схематичні малюнки будови горба і гори (мал. 94 у підручнику). Назвіть частини горба.

— Чим відрізняється положистий схил від крутого?

— Як називається найвища частина горба?

— Назвіть частини гори.

— Порівняйте гору і горб. Що між ними спільне? Що — відмінне?

— Що нового ви довідалися про горб і гору в ході їх порівняння?

4. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-6.

5. Розгадування кросворда.

— Якщо ви правильно розгадаєте всі слова, то по вертикалі у вас має вийти слово, що означає назву тварини, яка живе в гірських лісах (олень).

1. Що лежить між гірськими хребтами? (Долина)

2. Частина гори між підніжжям і вершиною? (Схил)

3. Ряд гір, який простягається на багато кілометрів. (Хребет)

4. Найвища частина гори. (Вершина)

5. Українські гори, що знаходяться на півдні Криму. (Кримські)

6. Робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

1. Робота в парах.

— Розгляньте зображення яру і балки. Порівняйте їх.

2. Робота в групах.

— Які форми земної поверхні у вашому краї?

— Як вони впливають на життя людей, їхню господарську діяльність?

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §38. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити