ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 45 Корисні копалини України

Тема. Корисні копалини України.

Мета. Ознайомити дітей з найпоширенішими корисними копалинами України, з їх характерними властивостями, використанням та родовищами; розвивати спостережливість; виховувати економне і раціональне використання корисних копалин.

Обладнання: колекції корисних копалин, ілюстрації, таблиця.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Індивідуальне (письмове) опитування.

Картка №1.

1. Накреслити в зошиті схему горба, підписати назви його частин.

2. Що таке гора?

Картка №2.

1. Накреслити в зошиті схему гори і підписати назви її частин.

2. Що таке рівнини?

Картка №3.

1. Як утворюється яр?

2. Які гори є в Україні?

2. Природничий диктант.

1. Великі простори суші з майже рівною поверхнею — це ... (рівнини).

2. Низовини на карті позначають ... (зеленим кольором).

3. Підвищення на рівнині — це ... (горб).

4. Великі і глибокі, з крутими схилами заглиблення називають ... (яром).

5. Яри з пологими і зарослими рослинами схилами називають ... (балками).

6. Ряд гір називають ... (гірським хребтом).

7. Гори України — це... (Карпати, Кримські).

3. Фронтальне опитування.

— Які форми земної поверхні ви знаєте?

— Як рівнини поділяються за своєю формою?

— Що спільного і що відмінного між горою і горбом?

— Яка шкода віл ярів?

— Чи можна боротися з ярами? Як саме?

— Яка поверхня суші у нашій місцевості?

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

— З давніх-давен людина навчалася використовувати різноманітні багатства, які лежать на поверхні землі або в її надрах, будуючи шахти, утворюючи кар’єри, пробурюючи свердловини. Які ж це багатства?

— Граніт, глина, пісок, торф, вапняк, мармур, сіль, крейда, нафта, кам'яне вугілля, залізна руда, мідна руда, газ — це все корисні копалини. Їх добувають з надр землі для багатьох видів промисловості, народного господарства. Але перш, ніж добувати, їх треба знайти. Пошуками корисних копалин займаються геологи. Їм доводиться перепливати бурхливі ріки, підніматися високо в гори, ходити по болотах, пробиратися невідомими стежками, в мороз і спеку жити в наметах.

Праця важка, але цікава й почесна. Відкриваючи все нові поклади, геологи приносять користь людям. Однак відкрите родовище — лише половина справи. Багато зусиль треба прикласти, щоб корисні копалини видобути, а потім переробити. Так, залізна руда схожа на звичайний камінь (знайти її в колекції). Щоб одержати з неї залізо чи сталь, її треба переплавити в доменній печі. Складної переробки вимагає нафта, щоб одержати такі речовини як бензин, дизпаливо, гума, фарба, тканини, ліки. А от крейду можна використовувати без будь-якої переробки. Бери її і пиши. Пісок з кар’єру відвозять одразу на будівництво.

Всього в Україні налічується понад 80 різних корисних копалин, які видобувають більш ніж у 4000 родовищ.

На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з корисними копалинами України.

V. Вивчення новою матеріалу.

1. Бесіда з використанням таблиці.

— Які корисні копалини ви вже знаєте?

— Чому їх називають корисними?

— Де знаходяться корисні копалини?

— Хто знаходить корисні копалини?

— Які корисні копалини називають паливними (горючими)? рудними? нерудними? Наведіть приклади.

— Як називаються місця, де скупчені великі поклади корисних копалин?

— Якою корисною копалиною ви користуєтеся щодня у себе вдома?

— Які корисні копалини ви бачили у своїх дідусів, бабусь, які живуть у селі?

— Що це за копалина, в якої землистий колір, а під час контакту з водою вона стає пластичною?

— Для якої корисної копалини характерні такі ознаки: камінь білого, сірого чи жовтого кольорів, досить м’який?

2. Робота з картою (фізичною картою України і області).

— Розгляньте на фізичній карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини.

— Знайдіть нашу область і визначте, які корисні копалини тут видобувають.

— До якої групи вони належать?

3. Проведення дослідів.

Пропонуються зразки дослідів із кількома корисними копалинами. Учитель проводить досліди з тими з них, які видобувають у даній місцевості.

Під час проведення дослідів учні заповнюють таблицю, потім роблять висновки про властивості корисних копалин.

Корисна

копалина

Стан

Колір

Запах

Крихкість

Розчинність у воді

Горючість

Інші

властивості

               

а) Практична робота з торфом і кам’яним вугіллям.

— Візьміть в руки шматок торфу, стисніть його в руці і розламайте.

— Що ви помітили? Який торф на дотик? Якого він кольору?

— Вкиньте торф у склянку з водою. Що ви помітили?

— Витягніть торф із води і стисніть його пальцями. Що ви відчуваєте?

— А зараз я підпалю торф. Як він горить?

— Скільки утворюється диму і попелу?

— Тепер візьміть в руки шматок кам’яного вугілля. Якого він кольору?

— Вкиньте у склянку з водою. Що ви помітили?

— Поставте на металеву пластинку і вдарте по ньому молотком. Що сталося?

— А як горить кам’яне вугілля? Що при цьому виділяється?

— Назвіть властивості торфу і кам’яного вугілля.

б) Практична робота з нафтою.

— У вас на партах стоять пробірки, а в них — корисна копалина, що називається нафтою. Чим нафта схожа на воду?

— А чим відрізняється?

— Як ви думаєте, що легше — нафта чи вода? Щоб правильно відповісти на це питання, проведемо дослід. (У склянку з водою влити із пробірки нафту — внизу буде вода, а зверху — нафта.)

— То що легше? Як ви дізналися?

— А зараз я запалю нафту. Що ви спостерігаєте? (Нафта горить кіптявим полум’ям.)

— А тепер погляньте сюди. (Взяти аркуш паперу і па ньому поставити пляму нафтою.)

— Що залишилось на аркуші?

— Отже, нафта — масляниста темно-бура рідина, легша за воду, горить кіптявим полум’ям і виділяє більша тепла, ніж кам’яне вугілля.

Щоб видобути нафту, бурять свердловини. Нафта піднімається но трубах і б’є фонтаном. Якщо вона перестає підніматися, її викачують насосами і відводять у нафтосховища, а звідти везуть на заводи, де з неї добувають гас, бензин, дизельне паливо, машинне масло.

в) Практична робота із залізною рудою.

— Це залізна руда. На що вона схожа?

— Вона легка чи важка?

— Якого кольору?

— Під час розтирання утворюється порошок криваво-червоного відтінку. Тому залізну руду ще називають «кров’ю землі». Чому саме «землі»? А чому «кров’ю»?

— Залізна руда схожа на камінь. Вона червоного (й бурого) кольору, важка і тверда, у воді не розчиняється. (У склянку з водою кинути шматочок руди, щоб всі діти бачили.)

Її видобувають у шахтах і відкритим способом у кар’єрах. У спеціальних печах з неї виплавляють чавун і сталь, що йдуть на виготовлення верстатів, тракторів, автомобілів.

г)  Практична робота з вапняками.

Учні розглядають шматочки мармуру, вапняку, крейди і визначають їх колір, твердість.

— Вапняки тверді. Найміцніший з них мармур. Щоб переконатися у ньому, проведемо такі досліди:

№1. На металеву пластинку кладемо шматочок мармуру і б’ємо по ньому молотком. Проробляємо те саме з вапняком і крейдою. Як бачимо, вапняк і крейда розкололися на шматочки.

№2. Капнемо кілька краплин оцту на шматочки вапняку і граніту. Що ви помітили? (На місці попадання оцту на вапняку утворилися бульбашки. Це виділяється газ.)

Так можна відрізнити всі вапняки від інших корисних копалин.

Вапняки добувають у кар’єрах. З них отримують вапно, без якого не обходиться жодне будівництво. Мармуром оздоблюють будинки, станції метрополітену. Із нього роблять пам’ятники, статуетки.

Крейду використовують на будівництві. З неї виготовляють зубний порошок. Нею пишуть на шкільній дошці.

4. Розповідь учителя про родовища корисних копалин своєї області.

5. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Фронтальна бесіда.

— Про які корисні копалини України ви дізналися на уроці?

— На які групи поділяють корисні копалини?

— Порівняйте:

а) нафту і природний газ;

б) кам’яне вугілля і торф.

— Для чого використовують корисні копалини?

3. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-5.

4. Робота з картками для самостійної роботи.

5. Тестові завдання.

6. Кросворд.

1. Буває різного кольору, легко пропускає воду, використовується на будівництві, придатний для виготовлення скла. (Пісок)

2. Красива гірська порола, використовується для оздоблення будинків, метро, для спорудження пам’ятників. (Граніт)

3. Щільний, білий, сірий або бурий камінь із запахом глини, використовується для виробництва цементу. (Мергель)

4. Дрібний камінь сірого кольору, гранчастий, використовується для будівництва доріг. (Гравій)

5. Досить твердий камінь зі скляним блиском білого, сірого, чорного кольору, використовується для виготовлення облицювальних плиток. (Доломіт)

6. Подрібнена гірська порода округлої форми, використовується для будівництва доріг. (Галька)

— У виділених клітинках прочитайте назву корисної копалини, яку ми використовуємо на уроці. (Крейда.)

VII. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

— Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці?

— Які корисні копалини ви знаєте?

— На які групи вони поділяються? Наведіть приклади.

2. Робота в парах.

Чому до корисних копалин і виробів із них слід ставитися бережливо? Чому потрібно ощадливо використовувати природне паливо?

3. Робота в групах.

Обговоріть! Які корисні копалини добувають у вашій місцевості? Як їх використовують? Які види природного палива використовують у вашому краї?

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитайте §39. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.

Опишіть одну з корисних копалин, яку видобувають у нашій області (на вибір) за планом:

1. Властивості корисної копалини.

2. Яким способом її видобувають.

3. Де в області знаходяться її родовища.

4. Значення корисної копалини.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити