ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 47 Будова річки. Рівнинні й гірські річки України

Тема. Будова річки. Рівнинні й гірські річки України.

Мета. Потворити і розширити знання учнів про водойми України, їх різноманітність, ознайомити з поняттям «річка», її будовою; розповісти про роль і значення річок у природі і в житті людини; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, працювати в групі; виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.

Обладнання: фізична карта України, таблиця, атлас України, ілюстрації до теми.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.
  2. Хвилинка спостережень.

III.    Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.

— Що таке водойми?

— На які групи вони поділяються? Навести приклади.

— Як треба ставитися до водойм?

— Яке значення водойм у житті людини і в природі?

  1. Тестові завдання.
  2. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.
  3. Відгадування загадок.
  • Із-під нірки, з-під крутої

прокрадається норою

та й до моря утіка

через лози по ярках.

(Річка)

  • По якій дорозі нівроку ходять,

а півроку — їздять? (По річці)

  • Тече, тече — не витече.

Біжить, біжить — не вибіжить.

(Річка)

  1. Розповідь з елементами бесіди.

— Кожен із нас, без сумнівів, бачив в природі річку — велику чи маленьку, з повільною течією, яка тече по рівнині, або бурхливий потік у горах. Будь-яка річка на наших очах «живе», змінюється сама і змінює береги.

— А яка річка протікає біля нашого села (міста)?

— Що ви можете розповісти про цю річку?

— На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про річку, її будову, особливості та роль у житті людини.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Розповідь про річку, розгляд ілюстрацій.

— Відгадайте ще одну загадку.

Синя стрічка блищить,

щось тихенько гомонить

і біжить собі, біжить,

не зупиниться й на мить. (Річка)

Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь. У кожної річки своя дорога, та було б безумством намагатися повернути її назад. Ця безглузда думка може подобатися лише жорстокій і свавільній людині, яка хотіла б усе в природі підкорити своїм примхам. Вода і земля живуть за власними законами, з якими люди мають рахуватися. І велика, і маленька річка неначе промовляють до нас: «Люби нас такими, які ми є, і не твори над нами зла». Якщо в людини серце відкрите для добра і краси, то воно відгукнеться на будь-який вияв неповторності в природі.

Річка — це природний потік постійної води у зниженні рельєфу, де є схил. Початок їй дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається невеликим струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої водойми в моря (або озера).

  1. Ознайомлення з будовою річки.

Розглянемо будову річки (на партах картки-схеми). Місце, де бере початок річка, називається витоком. Річка збільшується за рахунок інших річок, які впадають в неї. Місце, де вона впадає й іншу річку, озеро, море або океан, називається гирлом. Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом. Річка має правий і лівий береги. Якщо стати обличчям у напрямі течії річки, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Чим більше у річку впадає її приток, тим вона повноводніша. У зимовий період ріки скуті льодом, але під ним тече вода. Взимку вода надходить з джерел та боліт. Навесні в ріки вливається велика кількість талих вод, а також дощових. У цей час вони переповнюються водою, виходять з берегів і розливаються. Річки рівнинної місцевості мають повільну течію. Річки, які беруть початок високо в горах, мчать з великою швидкістю, вирують, шумують. Вода у річках прісна.

  1. Ознайомлення з найбільшими річками України.

Найбільшою рікою України є Дніпро. Ріки Тернопільської області належать до двох басейнів: Дністра і Прип'яті. Річки Дністра — Збруч, Серет,Стрипа, Золота Липа. Нічлава, Коропець, Циганка. Річки Прип’яті — Горинь, Жердь, Іква.

Найбільшою річкою області є Дністер, який бере початок у Карпатах. Протікає з заходу на схід, впадає у Чорне море. Однією з найдовших приток Дністра є Серет. Ріка бере початок біля с. Ратище Зборівського району. Витоки Серету та його верхня течія мають широкі заболочені долини, де побудовано великі ставки та водосховища. Найбільшими водосховищами є Тернопільське, Касперівське, Скородинське.

  1. Бесіда про значення річок.

Річки є народним багатством. З давніх-давен люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Вони дають електричний струм. Очищена вода поступає у водопроводи. По річках перевозять пасажирів, різні вантажі. У них водяться звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря, тому тут добре відпочивати. Щоб вода не підмивала береги і річка не замулювалася, її обсаджують деревами.

  1. Робота з фізичною картою України.

Учні знаходять на карті найбільші річки України. Показують, як визначити в них правий і лівий берег, досліджують, де беруть початок ці річки, куди впадають, які мають притоки.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Осмислення і узагальнення знань.
  3. Робота з підручником.
  4. Відповіді на запитання.
  5. Робота в парах.

— Поміркуйте! Чому великі міста з’явилися на берегах рік?

— Чому на карті річки зображують лініями різної товщини?

  1. Робота в парах.

— Обговоріть! Яке значення річок у житті людей?

— Як ставляться до річок у вашому краї?

  1. Розповіді учнів про річку України, на якій вони побували.
  2. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-4.

VII. Підсумок уроку.

  1. Фронтальна бесіда.

— Що таке річка?

— Яку будову має річка?

— Які найбільші річки України ви знаєте?

— Як визначити правий і лівий берег річки?

  1. Робота з картками для самостійної роботи.
  2. Створення пазла «Річка» за допомогою пластиліну (показати па ньому будову ріпки).

VIII.  Домашнє завдання.

  1. Прочитати §41. Дати відповіді на запитання після параграфа. Виконати завдання в картках для самостійної роботи.
  2. Скласти розповідь про річку своєї місцевості (або про будь-яку річку України) за планом.

План

  1. Назва річки.
  2. По якій території України протікає — рівнинній чи гірській.
  3. У якому напрямку тече.
  4. Куди впадає.
  5. Які має притоки.
  6. Рослинний і тваринний світ річки.

Зразок

Золота Липа — річка в Україні, в межах Львівської та Тернопільської областей. Гирло розташоване в межах Тлумацького р-ну Івано-Франківської обл. Ліва притока Дністра (басейн Чорного моря).

Золота Липа починається злиттям двох річок — Західної Золотої Липи (Дунайської) і Східної Золотої Липи (Поморянської). Вони зливаються біля с. Гиновичі, що у 1,5 км від с. Лапшина. Напрям течії річки — з півночі на південь. Це рівнинна річка. Біля східного краю с. Гайок, шо належить до Лапшинської ради, річка утворює крутий берег з трьома терасами. Береги посічені, випуклі, складені суглинками та вапняками. Річище пряме, каналізоване. Долина річки двостороння, ширина близько 50-80 м, відкрита, в окремих місцях поросла кущами, деревами. Грунти болотисто-глиняні, місцями торф’янисті. У річки добре розвинута заплава, особливо ліва сторона. Впадає у Дністер. Довжина річки 85 км. Притоки: Західна Золота Липа, Вербівець (праві); Східна Золота Липа, Ценівка (ліві).

Живлення річки змішане. Вона живиться підземними, сніговими і дощовими водами. Землі річкової долини використовуються місцевими жителями як сінокоси та пасовища.

Середня глибина річки 0,5-2 м, швидкість течії — 0,2-1,0 м/с. Невід’ємна складова Золотої Липи — рослинність. Вона відіграє значну роль у гідрологічному режимі. Домінують очерет, жабурник. Зустрічаються також верби, тополі, верболіз, осока.

Багата річка і на тваринний світ. Тут живуть молюски, ракоподібні. Серед риб є щука, карась, білий амур, короп, верховодка. Окрасою річки є лебеді, які щозими прилітають зимувати у наші краї.

А влітку — лелеки, які чисельно гніздяться у селі, а харчуються на річці.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити