ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 49 Моря України — Чорне й Азовське

Тема. Моря України — Чорне й Азовське.

Мета. Продовжити ознайомлювати учнів із водоймами України, розповісти про Чорне та Азовське моря; пояснити господарське значення морів; сприяти формуванню екологічного мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: фізична карта Україна, таблиця, ілюстрації до теми, презентація.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування.

— Яку водойму називають озером, а яку — болотом?

— Які озера є в Україні? Назвати і показати їх на фізичній карті України.

— Як утворюється болото?

2. Розповіді учнів про озеро або болото своєї місцевості.

3. Тестові завдання.

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

1. Слухання аудіозапису «Шум моря».

— Що за шум ви чуєте? (Шум хвиль моря.)

2. Розгадування загадки.

Кругом вода, а з питвом біда.

Хто знає, де це буває?

(Море)

3. Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимося з морями, які омивають Україну, поговоримо про значення морів для природи і життя людини та пояснимо, чому моря треба оберігати.

V.  Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з фізичною картою України.

— Розгляньте карту України. Яким кольором позначені моря?

— Які моря омивають територію України?

— За своїми розмірами Чорне море глибше і більше, ніж Азовське. Його найбільша глибина — 2245 м. Через значну кількість водоростей Чорне море темніше за інші моря. Можливо, тому його назвали Чорним.

2. Розповідь учителя про Чорне та Азовське моря з опорою на таблицю.

Вода на Землі займає 2/3 усієї поверхні. Ці величезні водні простори, якими вкрита Земля, називають океанами. А моря — це відособлена частина океану, що входить у сушу. Морська вода — найпоширеніша речовина на поверхні Землі. Як ви думаєте, чому морська вода солона на смак?

— Чи можна назвати Україну морською державою?

На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морями.

Чорне море більше за розмірами і глибше, ніж Азовське. Глибина Чорного моря у його центральній частині перевищує 2200 м. На території України в нього впадають Дніпро. Південний Буг, Дністер, Дунай, тому у поверхневому шарі вода опріснена. Він густо населений рослинами і тваринами. Тут є багато риби, зокрема водиться хамса, кефаль, ставрида, тунець, осетер. Чорне море називають також морем молюсків. У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів.

Азовське море — не мілководна водойма, його максимальна глибина 15 м. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.

3. Розв’язування проблемної ситуації «Чому вода в морі солона?».

Поясніть зміст загадки про море: «Чому в морі з питвом біда?». (Вода солона.)

— Море, можна сказати, не просто солоне, воно гірке, солоне нестерпно, огидне на смак. Недарма люди, які зазнають лиха у відкритому морі без запасу прісної води, можуть загинути від спраги, тому що пити морську воду неможливо.

Річки нестримно прагнуть до моря. Всі річки земної кулі біжать до нього довгими звивистими шляхами, вони вливаються в озера з одного боку і випливають з іншого, щоб продовжити свій біг до моря. До моря! До моря! Чому? Тому що рівень морів і океанів завжди нижче рівня суші. І шлях води завжди йде під ухил. Тому всі ріки течуть до моря. Вони течуть до моря і приносять йому дари, накопичені ними за свій довгий шлях і на землі, і під землею. Підземні струмки і ріки, пробиваючи собі дорогу серед гірських порід, розчиняють деякі породи й забирають із собою частинки різних солей. Але ось підземний струмок вирвався на волю, побіг по землі, потрапив у річку і змішав з нею свої води. У водах цих річок теж є солі, бо річка вимиває їх з грунту.

І ось річки примчали до моря, віддали йому свої води. Капельки води залишають морю той маленький обсяг солей, що вони принесли з собою. Крапельок так багато, що неможна порахувати; проробляють вони свій шлях у природі протягом часу, тривалість якого складно з’ясувати, і маленький важок солей однієї краплі врешті-решт стає величезним.

Ось чому море солоне!

4. Читання та обговорення української народної казки.

Чому в морі вода солона?

(Українська народна казка)

Багато років тому жило двоє братів. Молодший — бідний, а старший — багатий. Померли їх батько й мати. Толі менший брат став жити ще гірше. Старший брат забрав собі всю батьківську спадщину. Меншому братові не лишилось нічого. Жив він із дружиною у великих злиднях. Якось у молодшого брата нічого стало й їсти, і вирішив він піти до старшого, щоб той йому допоміг. Старший брат відмовився допомогти. Тоді менший брат пішов ловити рибу, щоб зварити юшку. Того дня риба не ловилася.

Повертається він додому з порожніми руками, похнюпивши голову. І раптом бачить — на дорозі лежать жорна. Підняв він ті жорна і поніс додому. А вдома жінка питає:

— Чи добрий був улов? Чи багато риби приніс?

— Ні, жінко, нема риби. Ось приніс тобі жорна.

Поклав він жорна долі та спересердя і штовхнув їх ногою. А жорна раптом закрутилися і почали молоти. Дивляться, а з-під жорен сіль сиплеться. Мололи вони все швидше і швидше, солі ставало більше і більше. Зраділи чоловік з жінкою. Потім менший брат почав думати, куди подіти сіль і як йому зупинити жорна. Нарешті додумався — перекинув жорна, і лише тоді вони зупинилися. Після нього жили вони добре. Мололи сіль і продавали, що давало їм змогу жити в достатку.

Старший брат дізнався про це, прийшов до меншого та й каже:

— Дай, брате, мені в позику жорна!

Дуже не хотілося молодшому братові давати жорна старшому братові, але віддав. Той приніс додому жорна і штовхнув їх ногою. Жорна почали молоти. Менший брат не встиг розповісти старшому, як вони зупиняються. Жорна мололи-мололи сіль і намололи таку купу, яка дійшла до стелі. Стіни затріщали. Злякався старший брат, що розвалиться хата, узяв жорна і виштовхнув із хати. Вони покотилися з гори в море та й потонули.

Відтоді на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль. Ось чому в морі вода солона.

5. Гра «Чи знаєш ти мешканців моря?».

— Послухайте уривок з вірша М. Пригари «Мати й син» і назвіть тварин, про які ідеться в тексті.

Ви про дельфіна

чули чи ні?

Плавав дельфін

у морській глибині.

Знав черепаху,

знав восьминога,

знав, де в підводні

печери дорога.

Мав не одного

під хвилями друга.

Цокав, мов краб,

і сопів, як білуга.

Міг засвистіти,

немов пароплав,

тільки людської

мови не знав.

Пестила сина

дельфіниха-мати,

вчила його

кораблі обганяти.

Вчила в негоду

знаходити путь

там, де шаленії

бурі ревуть.

Каже їй син:

— Отепер я при силі!

Скрізь, куди схочу,

поплину по хвилі.

Краба й медузу

в дорозі спиню,

із черепахою

погомоню.

Тільки ж усяке

бува на віку:

хочу я знати

мову людську!

В морі зустріну

людей ненароком.

«Хто ви? — гукну їм,

не кліпнувши оком.

Де ви живете?

В якій стороні?»

Все порозказують

люди мені!

Мати зітхала:

— Ой, що то за діти!

Хто таке бачив

з людьми гомоніти!

Може, й на спині

їх будеш носить?

Хочеш, напевне,

потрапити в сіть!

Марне перечила

матінка сину.

«Що,— каже,— здумав,

того не покину!

Буду науки

шукати в рідні:

дядечко кит

допоможе мені».

6. Робота над загадками.

•   Вона в морі промишляє,

і людей, і риб лякає.

Гострі зуби в два ряди,

ось плавець стирчить з води.

Краще б в морі потонула

ця страшна, бридка... (акула).

•   В морі плаваю на дні,

там спокійніше мені.

Як желе, мої боки:

і прозорі, і м’які.

Якщо зловиш мене ти —

можу руку обпекти! (Медуза)

7. Робота над прислів'ями та приказками.

• В морі тому води багато, що ніхто її не п’є.

• Сиди у моря та жди погоди.

• І море починається з краплі.

• 3 малих крапель робиться море.

• Ложкою моря не вичерпати.

• Не море топить кораблі, а вітер.

• По морю плавав, а води не бачив.

• Хоч море велике, та вода не годиться.

8. Бесіда про господарське значення морів.

Демонстрування малюнків, фотографій, презентації.

— Моря є найдавнішим і дуже зручним шляхом сполучення. Море дає людині рибу, крабів, мідій, їстівні водорості. У морі полюють на морських звірів: китів, моржів, тюленів, добувають перли, корали. На дні морів залягає велика кількість корисних копалин. Цілюще морське повітря і вода відновлюють здоров’я людей, допомагають лікувати хвороби. Тому на берегах морів є багато санаторіїв, будинків відпочинку.

9. Практична робота.

— Розгляньте фізичну карту України.

— Знайдіть моря, що омивають береги України.

— Назвіть їх і покажіть.

10. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Відповіді на запитання.

3. Робота в групах.

— Обговоріть! Яке значення морів у житті людини?

— Запропонуйте заходи, спрямовані на охорону морів.

4. Робота в парах.

— Поміркуйте! Чому моря потребують охорони?

5. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-5.

VII. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

— Що таке море?

— Чим море відрізняється від океану?

— Назвіть і порівняйте моря, які омивають береги України.

— Доведіть, що море — джерело здоров'я людей.

— Чому моря потребують охорони?

— Які дії людей шкодять морям?

— Яке значення морів у природі та в житті людини?

2. Робота з картками для самостійної роботи.

3. Складання асоціативного куща «Чорне море».

4. Бесіда за картиною.

— Погляньте на картину І. К. Айвазовського «Буря». Яке море на ній зображене?

— Чому воно сумне?

— Чому ж наше синє море назвали Чорним? Причину цього добре знають моряки.

Пливуть вони синім морем — воно тихе, спокійне, невисокі хвилі котяться одна за одною, дельфіни грають у воді, і ніщо не віщує біди. І раптом синє море починає хмуритися, наливатися чорною злобою — і величезні хвилі кидаються на беззахисні кораблі. Хвилі стрімко добігають до берега, розбивають кам’яні перепони, заливають будівлі, відносять у море човни. Такі хвилі називаються чорноморськими цунамі.

Друге море, що омиває береги України, — Азовське. За своїми розмірами воно в 11 разів менше, ніж Чорне море, та майже в 150 разів мілкіше, його максимальна глибина — 14 м. Хоча Азовське море часто називають затокою Чорного моря, його природа є своєрідною та неповторною.

5. Творче завдання.

Пояснити вислів «Херсонщина — земля п’яти морів».

VIII.  Домашнє завдання.

1. Прочитати §43. Дати відповіді на запитання після параграфа. Виконати завдання в картках для самостійної роботи.

2. Використовуючи додаткові джерела інформації, підготувати розповідь про море, на якому учень хоче побувати.

1. Геологічна історія утворення Чорного й Азовського морів.

Геологічна історія бере початок з океану Тетіс, з якого утворювалися кілька морів — Сарматське, Меотичне, Понтійське. 7-5 тис. років до нашої ери встановився зв’язок з Середземним морем.

2. Характеристика природних умов і ресурсів (перегляд і коментування презентації).

— У Чорному морі рослинний і тваринний світ переважно знаходиться у верхньому горизонті, збагаченому киснем. Загалом у морі налічується понад 620 видів рослин і 2 тис. видів тварин. Більшість рослин — це донні та планктонні водорості. Поширені бурі та червоні водорості. Із 160 видів чорноморських риб найпоширенішими є кілька, ставрида, хамса, камбала-калкан, кефаль, білуга, оселедець, бички, морський окунь. У Чорному морі також живуть далекосхідний лосось (горбуша), балтійська тріска. До ссавців Чорного моря належать тюлень-монах і три види дельфінів: афаліна, білобочка й азовка. Найбільший дельфін — афаліна, трохи менший — білобочка, а найменший — азовка.

Тваринний світ Азовського моря налічує близько 400 видів — від одноклітинних до риб і ссавців. Останні представлені одним видом дельфінів — азовкою. Віщовий склад риб становить 79 видів, із яких промислове значення мають тюлька, пеленгас, хамса, судак, кефаль, оселедець керченський, бички, лящ, камбала, осетрові.

Із мінеральних ресурсів найбільше значення мають родовища нафти й природного газу на шельфі Чорного моря та в центральній частині Азовського моря.

3. Екологічні проблеми морів (відкритий мікрофон).

— Чи чули ви про таке поняття як сірководень?

— Сірководень — безбарвний газ із запахом тухлих яєць і солодкуватим смаком. Погано розчинний у воді (утворює слабку кислоту), добре — в етанолі, отруйний. При великих концентраціях роз’їдає метали. Контактуючи з повітрям, може займатися.

Як ви думаєте, чи токсичний цей газ?

— Дуже токсичний. Вдихання повітря з невеликим вмістом сірководню викликає запаморочення, головний біль, нудоту, а зі значною концентрацією призводить до коми, судом, набряку легенів і навіть до летального результату. За високої концентрації одноразове вдихання може викликати миттєву смерть.

На глибині в середньому 200 метрів і нижче у Чорному морі спостерігається накопичення цього газу. Що станеться, коли він підніметься і вступить в реакцію з повітрям?

— А як, на вашу думку, тут утворився сірководень?

— Чи можливе використання цього газу?

Кажете — ні, і помиляєтеся. В останні роки розглядається можливість використання сірководню, накопиченого в глибинах Чорного моря, в якості енергетичного (сірководнева енергетика) і хімічної сировини.

4. Хвилинка ерудита.

1. Яку воду можна носити в решеті? (Лід.)

2. Яка річка дні стирає? (Дністер.)

3. У якому морі вода взимку замерзає? (В Азовському морі.)

4. Які властивості джерельної води? (Вона холодна і чиста.)

5. Як називається місце, де на поверхню землі виходить підземна вода? (Джерело.)

6. Що станеться з білою хусткою, якщо її окунута в Чорне море? (Стане мокрою.)

7. У назвах яких річок є цифра п'ять? (Прип'ять; Гнилоп'ять — на її березі розташоване м. Бердичів.)

8. У якому морі вода найсолоніша? (Найсолоніша вода в Мертвому морі — 260 г солі у 1 л води; у Чорному морі — 18 г у 1 л води.)

9. Що ви знаєте про Жака-Іва Кусто?

5. Це цікаво!

— На території України нараховується близько 73 тис. річок, переважно невеликих, лише 125 з них мають довжину понад 100 км. Найбільша в Україні і третя за величиною річка в Європі — Дніпро. Вона бере початок у Росії, протікає через Білорусь, Україну, долаючи шлях 2285 км. Впадає Дніпро у Чорне море. Живлять його близько 1200 річок. За останні роки довжина Дніпра стала коротшою на 85 км через будівництво водосховищ. Їх на території річки створено аж шість.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити