ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 50 Грунти в рідному краї

Тема. Грунти в рідному краї.

Мета. Продовжити формувати в учнів поняття «ґрунт», ознайомити із видами ґрунтів, які зустрічаються в Україні, розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння висловлювати й аргументувати свою думку; виховувати шанобливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиця, ілюстрації до теми, колекція ґрунтів.

Хід уроку

I.  Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III.  Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування.

— Що таке водойми?

— Як утворюється джерело? Чим воно корисне?

— З яких частин складається річка?

— Яка найбільша річка України?

— Яку водойму називають озером? Які бувають озера?

— Як виникають болота?

— Поміркуйте, яке значення мають річки у господарстві.

— Як люди використовують озера та болота?

— Які моря омивають територію України? Покажіть їх на карті.

— Чим Чорне море відрізняється від Азовського?

— Поясніть значення морів для людини.

— Чому морська вода солона?

— Чому люди їдуть відпочивати до моря?

2. Тестові завдання.

IV.  Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

Крім корисних копалин, матінка-земля дала нам ще один безцінний подарунок. А що це, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

• Увесь світ годую, а сам не їм. (Грунт)

— Пригадайте, що таке грунт.

— З чого він складається?

— Який грунт називають родючим?

— Яке значення має грунт у природі?

— Для чого люди використовують грунт?

— На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось про грунти, які зустрічаються на території України.

V.    Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя.

— Людина зацікавилася ґрунтом, коли почала займатися землеробством, тобто близько 7 тис. років тому. В Китаї у III тис. р. до н.е. різні грунти намагалися оцінити за врожайністю рослин. У середні віки вважалося, що грунт для рослин — лише опора, а самі вони живляться лише водою і повітрям.

На запитання, чим є грунт за своєю природою і яке його значення для рослин, вдалося відповісти лише наприкінці XIX ст.. коли з’явилася наука ґрунтознавство. Її основоположником вважають В. В. Докучаева, який досліджував ґрунти України. Виявилось, що ґрунти і гірські породи — це не одне й те саме. Па рівній скелі, чистому піску чи глині рослини не можуть розвиватися. Гірські породи неродючі. Особливість грунту — його родючість, тобто здатність забезпечувати рослини мінеральними речовинами, необхідними для їх розвитку. Родючість грунтів і їх колір залежить від кількості перегною.

А що ж таке перегній (грунт)?

— На грунті ростуть рослини, а в його товщі живуть і деякі тварини. Уважно розгляньте таблицю. Коли живі організми помирають, їх рештки залишаються у верхньому шарі землі, перегнивають — і так утворюється перегній, який удорює землю. Чим більше у грунті перегною, тим він і родючіший. Що вища родючість грунту, то кращий урожай вирощують на полях. Найродючіший грунт той, який містить найбільше перегною. Його називають чорноземом. Він багатий на поживні речовини. Чорнозем переважно темного кольору.

Колір грунту залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в грунті піску, тим його колір світліший. Якщо вміст піску у грунті понад 90%, то такий грунт отримує назву піщаний. Мають світле забарвлення і грунти, у яких багато глини. Грунт називають глинистим, якшщо частка глини в ньому становить понад 40%.

Глинисті грунти погано пропускають вологу; у зволоженому стані в’язкі, а в сухому — вкриваються кіркою, стають щільні й тверді. Вони також погано пропускають повітря.

Піщані грунти завжди сухі, бо вода проникає на великі глибини і погано зберігається, швидко випаровуючись. Найродючішими в світі вважають чорноземи, які займають в Україні значні площі. Цікаво, що такі самі високородючі ґрунти є тільки в Маньчжурії (Китай) і в долині річки Міссісіпі (США).

2. Проведення дослідів.

Учні проводять досліди із зразками різних грунтів. У ході проведення дослідів заповнюють таблицю і за встановленими ознаками називають грунт.

Колір грунту

Кількість повітря

Як пропускає воду

Назва грунту

       

3. Продовження розповіді учителя.

Щоб отримувати високі урожаї, треба грунт добре обробляти.

Рослини краще ростуть на пухкому грунті. У такий грунт добре проникають вода і повітря. Щоб грунт був пухким, його переорюють плугом або перекопують лопатою. Великі грудки подрібнюють.

Обробіток грунту допомагає зберігати вологу. Це особливо важливо в посушливих місцях, де дорога кожна краплина води. Влітку під час спеки, особливо на півдні, де випадає мало опадів, і навесні грунти навіть зрошують.

Чим більше в грунті перегною, тим він родючіший. Але кожна рослина корінням вбирає з грунту воду і розчинені в ній солі. Від цього він виснажується. Щоб цього не траплялося, треба повертати поживні речовини. Для цього грунт удобрюють. Найкраще добриво — гній: у ньому є всі поживні речовини, потрібні рослинам. Від гною грунт стає пухкішим, краще пропускає до коріння воду й повітря, добре прогрівається сонцем. У грунт вносять також і мінеральні добрива.

Працівникам полів допомагають і вчені. Вони досліджують, які рослини слід висівати чи висаджувати, щоб зібрати високий урожай.

4. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-3.

3. Робота в парах.

— Поміркуйте! Як діяльність людини завдає шкоди грунтам?

— Які природні чинники спричиняють руйнування грунтів?

4. Робота в групах.

— Обговоріть народну мудрість «Ґрунт дорожчий за золото».

5. Робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

— Яка тема сьогоднішнього уроку?

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що найбільше запам’яталося?

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитати §44. Дати відповіді на запитання після параграфа. Виконати завдання в картках для самостійної роботи.

Творче завдання: запропонувати способи підвищення родючості грунту на присадибній ділянці.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити