ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 52 Природні зони України. Карта природних зон

Тема. Природні зони України. Карта природних зон.

Мета. Продовжити формувати уявлення про Україну; розкрити причину різноманітності її природи, ознайомити з природними зонами України; показати залежність між неживою природою та живими організмами; виховувати бережне ставлення до природи, естетичні почуття, розвивати спостережливість, мислення.
Обладнання: фізична карта України, карта природних зон світу й України, ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

— Які явища погоди ви сьогодні спостерігали (росу, туман)?

— Який напрям вітру сьогодні?

ІІІ. Аналіз контрольної роботи.

1. Індивідуальне опитування (письмово).

Картки №1.

1. Записати водойми суші.

2. Чому джерельна вода холодна і чиста?

Картка №2.

1. Яку будову має річка?

2. Записати, які моря омивають Україну.

Картка №3.

1. Накреслити схему річки з двома лівими притоками й одною правою.

2. Що таке озеро?

Картка №4.

1. Як утворюється болото?

2. Записати найбільші річки України.

Картка №5.

1. Розв’язати кросворд.

1) Місце, де річка впадає в море, озеро

чи іншу річку.

(Гирло)

2) Місце, де починається річка.

(Витік)

3) Заглибина, в якій тече річка.

(Русло)

4) Як називаються рукава річки?

(Притоки)

5) Яка найбільша річка України?

(Дніпро)

2. Що таке море?

2. Фронтальне опитування.

— Як утворюється джерело? Чим воно корисне?

— З яких частин складається річка?

— Які ріки краю ви знаєте?

— Яке значення мають ріки у господарстві?

— Яку водойму називають озером? Які бувають озера?

— Як виникають болота?

— Що таке море? Чому вода в морях солона?

3. Робота над помилками (індивідуально).

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

— Розгляньте карту природних зон світу.

— Пригадайте, що таке природна зона.

— Які природні зони виділяють на материку Євразія?

— Як простежується зміна природних зон на материку Євразія?

— Поміркуйте, чому відбувається зміна природних зон.

— На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, які природні зони є в Україні, чому відбувається зміна природних зон, які взаємозв'язки між неживою і живою природою, між рослинами і тваринами існують у природній зоні.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь з елементами бесіди.

— Чому від екватора до полюсів земна поверхня нагрівається по-різному?

— Де вона нагрівається найбільше, а де — найменше?

— Які теплові пояси виділяють на Землі?

— У якому тепловому поясі Землі розташована територія України?

— Пригадайте, які умови необхідні для життя рослин; тварин.

— Україна займає вигідне географічне положення для життя й господарської діяльності людини. Природа України багата й різноманітна, її територія знаходиться в межах географічного поясу, в якому виділяються природні зони мішаних лісів, лісостепу та степу. Невелика ділянка України (південно-східний берег Криму) належить до зони субтропіків. Також на території України є два гірських райони — Карпати і Кримські гори. Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови й природні ресурси, грунти, рослинний і тваринний світ.

Праця людей зумовлена погодними умовами кожної природної зони, її корисними копалинами.

Лише перелічивши природні зони, можна зробити висновки про різноманітність природи України. Кожен, від великого до малого, захоплюється природою нашого краю. Ось як оспівує Україну, її казкову природу Тарас Шевченко:

Тихесенько вітер віє,

степи, лани мріють,

між ярами над ставами

верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

тополі по волі

стоять собі, мов сторожа,

розмовляють з полем.

Отже, на рівнинах зміна природних зон простежується з півночі на південь.
У горах природні зони змінюються з висотою, від підніжжя до вершини.

2. Робота з картою природних зон України.

— Розгляньте карту природних зон України.

— Назвіть природні зони України.

— Визначте за картою природні зони України, плавно обводячи указкою по їх межах.

— Порівняйте карту природних зон України з фізичною картою України.
    — Що позначають різними кольорами на карті природних зон?

— Чому гірські райони на карті природних зон позначені окремо?

3. Розповіді учнів про Україну за картою природних зон.

4. Визначення природної зони, в якій знаходиться рідний край.

5. Висновок.

— На території України з півночі на південь розташовані такі природні зони: мішані ліси, лісостеп, степ. Українські Карпати і Кримські гори є окремими природними районами.

6. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Відповіді на запитання.

3. Робота з контурною картою України.

Позначити на контурній карті України природні зони.

4. Робота з картками для самостійної роботи.

5. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1.

VII. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

— Що таке природна зона?

— Назвіть природні зони України, покажіть їх на карті.

— Чому відбувається зміна природних зон?

— Які взаємозв’язки між неживою і живою природою, між рослинами і тваринами існують у природній зоні?

— Як змінюються природні зони на рівнинах, а як — у горах?

2. Тестові завдання.

VIII. Домашнє завдання.

— Опрацювати статтю у підручнику (параграф 45), вміти відповідати на запитання, переказувати.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити