ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОКИ 55-56 Лісостеп. Діяльність людей у зоні лісостепу. Охорона лісостепу

Тема. Лісостеп. Діяльність людей у зоні лісостепу. Охорона лісостепу.

Мета. Ознайомити учнів з природною зоною України — лісостепом, з рослинами і тваринами цієї зони, формувати знання про те, як вони пристосувалися до природних умов цієї зони; розвивати увагу, уяву, мовлення, пам’ять, мислення; виховувати любов до природи і бережне ставлення до неї.

Обладнання: карта природних зон України, таблиця, ілюстрації до теми.

Хід уроку

I.  Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Письмовий тест.

1. Де знаходиться зона мішаних лісів?

а) На сході України;

б) на півдні України;

в) на півночі України.

2. Зону мішаних лісів називають ще... .

а) українське Полісся;

б) українське Поділля;

в) українські степи.

3. У лісах рослини ростуть... .

а) двома ярусами;

б) трьома ярусами;

в) без ярусів.

4. Які рослини утворюють підлісок?

а) Трав’янисті рослини і гриби;

б) дерева;

в) куші.

5. Чому у мішаному лісі різноманітний тваринний світ?

а) У лісі тварини легко ховаються від ворогів;

б) тут є усі необхідні умови для життя тварин;

в) тварин ніхто не винищує.

6. Щоб зберегти і примножувати зону мішаних лісів, створено... .

а) зоопарк;

б) Поліський гідропарк;

в) Поліський заповідник.

Відповіді. 1) в; 2) а; 3) б; 4) в; 5) б; 6) в.

2. Індивідуальне опитування (усне).

Уявіть собі, що ви побували в зоні мішаних лісів у ролі кореспондента газети і тепер маєте розповісти про те, що побачили, про що довідалися.

— За допомогою гербарію продемонструйте і розкажіть про рослинний світ даної зони.

— Користуючись наочністю, назвіть групи тварин, які населяють мішані ліси, розкажіть про їхнє пристосування до життя в даних умовах.

3. Презентація проекту «Чому ліси називають легенями планети».

IV.  Актуалізація опорних знань, повідомлення геми і мети уроку.

— Погляньте на карту природних зон України. Знайдіть на ній зону, яка іде після зони мішаних лісів. Як вона називається? Як ви думаєте, чому?

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про цю зону, про те, які рослини і тварини характерні для неї, як вони пристосувалися до життя в цих умовах, чим займаються люди, що робиться для охорони природи.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з таблицею.

2. Розповідь учителя із загальною характеристикою зони лісостепу.

— Лісостепова зона займає більше 20 тис. км2. У її межах розташовані Львівська, Тернопільська. Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області. Характерною рисою зони є поєднання лісу і степу. Лісостепова зона охоплює Волинсько-Подільську і Придніпровську височини, Придніпровську низовину. Температура повітря —5 °С ... +20 °С. Опадів випадає мало: 400-500 мм на рік. На східні райони згубно впливають суховії та довготривала відсутність дощів (50-60 днів). Територію лісостепу перетинають ріки Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові грунти. Лісостепова зона багата на корисні копалини, зокрема на кам’яне і буре вугілля, нафту і горючі гази.

3. Ознайомлення з рослинним і тваринним світом зони лісостепу.

— У лісостепу є ділянки лук, степу і листяних лісів.

Десяту частину території лісостепу займають ліси, поширені переважно на заході. У лісах ростуть дуб, бук, вільха, граб, клен, липа. У підліску — ліщина, глід, свидина.

З-поміж трав’янистих рослин у лісі можна побачити фіалку лісову, медунку, чистотіл звичайний, вороняче око, конвалію, суниці, папороті тощо.

На луках ростуть багаторічні трав’янисті рослини — конюшина, тимофіївка, тонконіг, деревій, волошка, пижмо.

Тваринний світ лісостепу різноманітний. Там живуть лісові тварини і тварини степу, наприклад, тут мешкають олені й козулі, їжаки і кроти, білки й зайці, ховрахи, миші й полівки, дикі свині й борсуки, тхори, лисиці, вовки, біля річок — бобри і видри.

Із плазунів водяться вужі, черепаха болотяна, ящірки, гадюка звичайна.
З водоймами пов’язане життя жаб і тритонів. У ріках водиться багато видів риб.

З-поміж лісових птахів у цій зоні можна зустріти грака й сороку, вивільгу та горлицю, припутня, сокола, дятла й дрозда. Зі степових — жайворонка, куріпку.

4. Розповідь про діяльність людей у лісостепу.

— Діяльність людей у лісостепу пов’язана з природними багатствами краю.

Тут добувають корисні копалини, заготовляють і переробляють деревину.

Працюють нафтопереробні і хімічні заводи.

Більша частина земель цієї зони розорані й використовуються в сільському господарстві. Тут вирощують цукровий буряк, картоплю, пшеницю, кукурудзу, бобові культури. У цій зоні знаходиться найбільше фруктових садів України, є і виноградники.

З тварин розводять велику рогату худобу, овець, свиней, коней, домашніх птахів.

5. Розповідь про охорону природи зони лісостепу.

— Для збереження і примноження рідкісних видів рослин і тварин у лісостеповій зоні діють заповідники.

Природний заповідник Розточчя (1984р.) розташований у Яворівському районі Львівської області. Площа — 2085 га. Тут беруть початок струмки, які живлять річки Чорного та Балтійського морів.

Рослини: в лісах зростають сосна звичайна, бук європейський, дуби (звичайний та скельний), ялиця біла, явори (звичайний та скельний). Збереглися болота з реліктовими рослинами: березою низькою, вербою лапландською, білозіром болотяним.

Рослини з Червоної книги України: беладонна звичайна, лілія лісова, підсніжник звичайний, зимолюбка зонтична, анемона дібровна, грушанка круглолиста та інші.

Тварини: козуля європейська, кабан дикий, лисиця звичайна, куниця лісова, заєць-русак, білка, припутень, яструб малий, сови (вухата, болотяна й сіра), дрімлюга, дятел тощо.

Природний заповідник Медобори (1990 р.) розташований у Гусятинському, Підволочиському та Кременецькому районах Тернопільської області. Площа 10 455 га. Поверхня його горбиста. Підвищення мають висоту до 430 м. Медобори — заповідник, подібного якому немає в усій Європі. Тут ще збереглися ділянки пралісу.

Рослини: поряд з буком, дубом звичайним, грабом, липою та ясенем ростуть реліктові рослини (так називають рослини, що збереглися з найдавніших часів): дуб скельний, відкасник татарниколистий, змієголовник австрійський, береза Клокова, а також ендеміки (рослини, які зростатють тільки уданій місцевості): молочай Волинський, анемона розлога.

Особливої охорони погребують степові ділянки, наприклад, гора Гостра. Тут зростають ковила остиста, підмаренник звичайний, первоцвіт весняний, льон жовтий, аринія скельна, ясинець білий, сон широколистий та інші. Заповідник так названо завдяки великій кількості медоносних рослин.

Рослини з Червоної книги України: лілія лісова, ковила пірчаста, горицвіт весняний, шиверекія подільська та інші.

Тварини: козуля, заєць, лисиця звичайна, куниця, білка, борсук, кабан дикий, лось, їжак звичайний, зозуля звичайна, дятел, ворона, галка, сорока, сойка, грак, зяблик, ящірки (прудка, зелена), вуж звичайний, мурашки руді, коники, кропив’янка тощо.

За чарівну красу Медобори називають «Подільською Швейцарією». Канівський заповідник (1968 р.) розташований у Черкаській обл. Площа - 1035 га. Включає придніпровські кручі від Княжої до Чернечої гори, частину Дніпра разом з островом Круглик.

Рослини: граб звичайний, клени (гостролистий, татарський і польовий), береза повисла, в'яз гладенький, ясен звичайний, дуб звичайний, бруслини (бородавчаста і європейська), осока волосиста, ряст (порожнистий і Галлера) та інші.

Рослини з Червоної книги України: підсніжник звичайний, чина синювата, цибуля ведмежа, зозулинець болотяний, горицвіт весняний та інші.

Тварини: нетопир малий, борсук, бобер, лось, куниця кам’яна, чаплі (сіра, велика біла й мала біла), черепаха болотяна, тритони (звичайний і гребінчастий), богомол тощо.

Тварини з Червоної книги України: горностай, орлан-білохвіст, скопа, беркут, пугач, вусач альпійський, ктир гігантський, парусники (поліксена й аполлон), бражники (джмелевидка, олеандровий, дубовий, мертва голова).

6. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Робота в парах.

— Поміркуйте! Чому далі на південь зона мішаних лісів змінюється лісосотепом?

3. Робота в групах.

Обговоріть! Чим відрізняються тваринний світ лісостепу і зони мішаних лісів?

4. Фронтальна бесіда.

— Де на території України розташована зона лісостепу?

— Яка погода в цій зоні?

— Які форми земної поверхні, корисні копалини й грунти характерні для зони лісостепу?

— Які рослини ростуть у цій зоні?

— Назвіть тварин, які живуть в зоні лісостепу.

— Чим зона лісостепу відрізняється від зони мішаних лісів?

5. Складання ланцюгів живлення, що склалися в зоні лісостепу.

6. Відгадування ребусів.

7. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-5.

VII.   Підсумок уроку.

І. Фронтальна бесіда.

— Назвіть міста зони лісостепу.

— Охарактеризуйте погоду, форми земної поверхні, корисні копалини та грунт цієї зони.

— Назвіть декілька рослин і тварин лісостепу.

— Поясніть, як вони пристосувалися до умов лісостепу.

— Що роблять люди в цій зоні?

— Які заповідники створено?

2. Робота з картками для самостійної роботи.

VIII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §48, 49. Дайте відповіді на запитання після параграфів. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.

Нанесіть на контурну карту зону лісостепу.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити