ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОКИ 57-58 Степ. Діяльність людей в зоні степу. Охорона степу

Тема. Степ. Діяльність людей в зоні степу. Охорона степу.

Мета. Формувати уявлення про природу степу; розкрити залежність рослинного світу степу від тепла і опадів; показати пристосованість рослин і тварин до життя в степу; розвивати увагу, уяву, мовлення, пам’ять; виховувати любов до природи, естетичні почуття.

Обладнання: карти (природних зон та фізична), атлас, таблиця, краєвиди степу, гербарій рослин, таблиці із зображенням рослин і тварин зони степу.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.
  2. Хвилинка спостережень.

— Який сьогодні стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи є сьогодні опади?

— Вкажіть напрям вітру.

— Що ви зауважили, коли йшли до школи?

— Запишіть свої спостереження у зошити.

III.  Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
  2. Доповнення речень за допомогою слів для довідки.

Зона лісостепу розташована на______від Полісся. Її поверхня_______, ґрунти —________________й__________ __________________________ . У лісостепу є поклади_________ і________ корисних копалин.

Ця природна зона характеризується_________________ рослинного і тваринного світу.

Слова для довідки: південь, рівнинна, чорноземи, сірі лісові, паливних, нерудних, багатоманіттям.

  1. Тестові завдання.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.

— Послухайте уривок з оповідання О. Гончара. Подумайте, про яку природну зону йдеться.

«Тиша панує тут. Дзвенять цикади. Гаряче пахнуть насичені сонцем трави. Лише зашерхоче десь суха зелена ящірка, пробігаючи в траві. Та ще жайворонки дзюркочуть у тиші. Вони невидимі в повітрі, як струмки, що течуть розмаїті, джерельно-дзвінкі. Здається, співає саме повітря.

Кожна стеблина закоренилась в суху, місцями вже потріскану землю. Пливуть гнучкі, тонконогі, квітучі типчаки. Серед золотавого їх розливу рясніють в улоговинах озеречка квітів. Сизіють де-не-де, немов покриті інеєм, острівки
степового чаю. Зрідка видніються над ковшами кулясті кущі верблюдки, кармена та молодого кураю».

— Як ви уявляєте цю зону?

— Що таке степ?

— Знайдіть що природну зону на карті. Яким кольором її позначено?

— Де на території України розташована степова зона?

— Що ви можете сказати про її розміри?

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Степ — це найбільша природна зона нашої України. Сьогодні ми поговоримо про неї.

  1. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
  2. Ознайомлення із загальною характеристикою зони степів (з використанням наочності, карт).

— Що далі на південь від зони лісостепу, то більше з’являється безлісних ділянок — ділянок степу.

Степова зона займає більше 250 тис. км2. До неї входять Донецька, Луганська, Дніпропетровська, Запорізька, Херсонська, Миколаївська, Одеська області. Степова зона охоплює Приазовську височину, Донецький кряж, Причорноморську, Приазовську і Північнокримську низовини. Порівняно з іншими зонами, степова отримує найбільше тепла, але тут випадає дуже мало опадів — 300-400 мм, а випаровується 700-1000 мм на рік. Часті посухи бувають майже щороку. Грунти у зоні степів — чорноземи. У зоні степів залягають родовища таких корисних копалин як залізні і марганцеві руди, кам’яне вугілля.

  1. Розгляд рослин степу на гербарних зразках. Розповідь учителя про рослинний світ зони.

— Багато рослин пристосувалися до життя в степу. Деякі мають довге коріння, щоб діставати вологу з глибини, інші ростуть навесні, і коли настає спека, у них уже достигають плоди, а надземна частина відсихає. У грунті залишаються цибулинки, бульби, з яких і з’являться наступного року рослини.

Так росте тюльпан. Це степова рослина. Як тільки насінина тюльпана потрапляє в грунт, вона починає проростати в глибину. Виростає цибулинка, з якої навесні з’явиться квітка. Потім зелень відмирає, а цибулинка продовжує рости і заглиблюватись. Про цю властивість тюльпана знають садівники. Розпитайте у мам і бабусь, чи помічали вони, що цибулинки тюльпана під час викопування виявляються на більшій глибині, ніж їх садили. Це пристосування з’явилося ще й тому, що під час літньої посухи ховрахи і миші шукають соковиті цибулинки і їдять для отримання води. До речі, тюльпан Шренка, який росте в степу, занесено до Червоної книги України. Так само і півонію тонколисту.

У степових рослин, таких як ковила, костриця, тонконіг, житняк, полин, є ще одне пристосування до життя в посушливому кліматі.

— Розгляньте ці рослини і скажіть, що спільне у їх будові.

— У них листки вузькі, дрібні, жорсткі або вкриті волосками. Чому? (Це зменшує випаровування води.)

— А така рослина як полин може деякий час обходитися без води. Під час засухи він скидає листя й ніби завмирає. Полин містить гіркі речовини, які рятують його від травоїдних тварин. Навіть багато рослин не можуть рости біля полину. Один з видів полину є лікарською рослиною — це ліки від глистів.
Коли полин скидає насіння, його із задоволенням їдять тварини.

Цікавими рослинами є представники родини перекотиполе. Це кермер, миколайчики (як конюшина). У всіх цих рослин міцна коренева система, вони пристосовані до нестачі вологи. На початку осені, коли дозрівають плоди, у всіх рослин перекотиполя стебла загинаються і утворюється кулька. Вітер відриває високе стебло і котить його, розсіваючи насіння.

Про які пристосування рослин ви запам’ятали?

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Розгляд таблиць із зображенням тварин степу. Розповідь учителя.

— Тваринний світ степу досить різноманітний, але є в ньому певна особливість. Зверніть увагу на розміри тварин. Чи є тут великі тварини? Чому?

     — Яке ще пристосування дрібних тварин допомагає вижити? (Забарвлення.)

— Малі розміри і відповідне забарвлення допомагають тваринам вижити.
Птахи гніздяться на землі, тому мають бути менш помітними, наприклад, перепілка, куріпка, жайворонки.

Є також і хижі птахи: степовий орел (занесений до Червоної книги), болотяна сова (знищує гризунів). Є ще один цікавий птах — дрохва. Це найбільший птах розміром з індика (маса від 16 до 21 кг). Добре бігає, непогано літає, хоч піднімається в повітря важко. Щоб під час спеки охолонути, дрохви лягають на землю і, розпустивши крила, посилено дихають. А ще під час дощів вони дуже намокають, бо у них немає спеціальної жирової залози. Тому після пізніх осінніх дощів, якщо температура повітря нижча за нуль, птахи гинуть. Вони занесені до Червоної книги.

Звірі степів теж дуже дрібні, крім сайгаків. Сайгак має досить цікаву зовнішність. Його морда закінчується невеликим хоботом з двома ніздрями. Вони йому потрібні для того, щоб взимку зігрівати холодне повітря. Сайгаки люблять рівні простори (краще видно ворога), вміють швидко бігати (70-80 км/год).

Лисиці-корсаки — родичі лисиці, але менші за розміром. У них великі вуха і чорний кінчик хвоста, колір шерсті сіро-рудий. Харчуються гризунами, птахами.

А найдрібніші жителі — це полівки, ховрахи, хом’яки. Досить цікавими є тушканчики — у них задні ноги в 4 рази довші за передні. Це тваринка, яка впадає в сплячку.

Зайці-русаки — крупніші за біляків. Забарвлення на зиму не змінюють.

Які пристосування допомагають вижити птахам і гризунам?

  1. Розповідь про діяльність людей у зоні степу.

— Зона степів — важливий промисловий і сільськогосподарський регіон України. Він найбільш заселений.

У зоні степу добувають рудні й паливні корисні копалини. У містах споруджені металургійні комбінати, машинобудівні заводи.

Більше половини території степу займають сільськогосподарські угіддя. Тут є багато садів, виноградників. На фермах розводять свійських тварин, у водоймах — рибу.

  1. Розповідь про охорону степу.

Для збереження степових ділянок у їх природному стані в зоні степу створено заповідники Асканія-Нова, Чорноморський, Дунайський та інші.

  1. Фізкультхвилинка.

VII. Осмислення і узагальнення знань.

  1. Робота з підручником.
  2. Фронтальна бесіда.

— Чому в степах дерева ростуть лише но долинах річок і в лісосмугах?

— Чим лісостеп відрізняється від степу? Чому?

— У яку пору року в степах буйно розростаються трави?

— Як рослини пристосувалися до нестачі вологи у степу?

— Наведіть приклади пристосування тварин до життя в степу.

— Які заповідники створено у зоні степу?

  1. Робота з фізичною картою України і природних зон (робота в групах).

— Зіставте фізичну карту і карту природних зон України та виконайте такі завдання.

1 група. Які форми земної поверхні є в степовій зоні?

2 група. Які водойми зустрічаються в степовій зоні?

3 група. Які корисні копалини видобувають у степовій зоні? У яких регіонах?

4 група. Які заповідники діють на території степової зони?

Представники груп доповідають про знайдені дані, супроводжуючи свою розповідь показом на карті.

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-6.
  2. Розгадування кросвордів.

Учитель зачитує завдання кросвордів, а учні називають рослину чи тварину і знаходять її зображення серед наочності.

Кросворд №1

  1. Рослина, схожа на вогник з іскрами. (Костриця)
  2. Рослина, що любить зариватися в землю. (Тюльпан)
  3. Рослина з чорними ягодами, про неї складено пісню. (Терен)
  4. Дуже гірка рослина з різким ароматом. Худоба її не їсть. (Полин)

Кросворд №2

  1. Тварина з коротким хоботом. (Сайгак)
  2. Тваринка, в якої задні ноги в 4 рази довші за передні. (Тушканчик)
  3. Хижий птах, що полює на зайців, мишей, полівок. (Орел)
  4. Маленьке, сіреньке, а хвостик як шило. (Полівка)

VIII.  Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1. Фронтальна бесіда.

— Як змінюється погода влітку у степу порівняно із зоною лісів?

— Які грунти переважають у степах?

— Чим відрізняється рослинність лісостепу і степу від зони лісів?

— Які тварини живуть у зоні степу?

— Які ознаки пристосування до життя в цій зоні мають рослини?

— Як пристосувалися до життя у цій зоні тварини?

  1. Складання ланцюгів живлення, характерних для зони степу.
  2. Домашнє завдання.

Прочитати §50, 51. Дати відповіді на запитання після параграфів. Виконати завдання в картках для самостійної роботи.

Нанести на контурну карту зону степу, річки, які там протікають.
Індивідуальне завдання: підготувати коротеньку розповідь про заповідник Асканія-Нова.

Матеріал для вчителя

Заповідник Асканія-Нова розташований у Херсонській області. Загальна площа — 11 054 га. Створений з метою охорони і вивчення унікальної ділянки сухого типчаково-ковилового степу з переважаючою рослинністю зернових злаків. Зростає 451 вид квіткових рослин і 800 видів тварин. До Червоної книги України занесені гадюка степова, орел степовий, коршун звичайний та інші.

Луганський державний заповідник займає 1575,5 га. Заповідник розділений на три райони — Стрільцівський степ (494 га), Провальський (587,5 га), Станично-Луганський (494 га).

До Червоної книги занесені їжак вухатий, стрепет, дрохва, хохуля звичайна, ковила.

Український державний степовий заповідник створений у 1961 р. Знаходиться в Запорізькій і Сумській областях. Основне завдання — охорона і вивчення екосистеми степу в різних районах України. Сучасна фауна його збідніла, провідне місце тут займають гризуни, землерийки, птахи, комахи.

Чорноморський державний заповідник — найбільший за площею, 57 048 га.
Унікальне значення мають затоки Тендрівська і Ягорлицька. Багатий рослинний і тваринний світ. Охороняється 624 види рослин, 47 видів ссавців, 70 видів риб, 300 видів птахів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити