ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОКИ 61-62 Кримські гори. Рослинний і тваринний світ Кримських гір

Тема. Кримські гори. Рослинний і тваринний світ Кримських гір.

Мета. Ознайомити учнів із характерними особливостями Кримських гір: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей; розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам’ять, мову, мислення; виховувати любов до Батьківщини, екологічне ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації «Кримські гори», малюнки, карта України, таблиця «Кримські гори», атласи, гербарії рослин.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

Перший варіант.

1. Фронтальне опитування.

— Які гори розташовані на території України? (Карпатські і Кримські гори.)

— Які гори знаходяться найближче до нас? (Карпатські гори.)

2. Робота з контурною картою України та атласом.

— Покажіть гори Карпати.

— Знайдіть на карті найвищу точку Карпат. (Говерла.)

— У якій частині України розташовані Карпатські гори? (У західній частині України.)

3. Вікторина «Карпати».

За кожну правильну відповідь учні одержують кружечок. Хто набере найбільшу кількість кружечків, стане переможцем вікторини.

Запитання:

— Які річки течуть у Карпатах? (Дністер, Тиса, Прут і т. д.)

— Яку течію мають річки Карпат? (Швидку, бурхливу.)

— Як називається рівнина в Карпатах? (Полонина.)

—Які рослини ростуть в Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, сон-трава.)

—Які тварини зустрічаються у Карпатах? (Білка, олень благородний, вовк, лисиця, дятли, полівки, жаби тощо.)

— Чим займається населення у гірській місцевості і на рівнинних ділянках? (Вівчарством, землеробством, створено санаторії, курорти, будинки відпочинку, розвинута деревообробна промисловість.)

Другий варіант перевірки домашнього завдання.

Фронтальна бесіда.

1. Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? (Тому що в цих горах

багато лісів.)

2. Як змінюється рослинність гір залежно від їх висоти? Чому така зміна відбувається? (На допомогу прийде зошит (малюнок), де ми бачимо, що найбідніша рослинність ближче до вершин. Зміна ця відбувається в зв’язку з тим, що чим вище в гори, тим суворіший клімат.)

3. Заповніть кросворд. Які дерева ростуть у карпатських лісах? (Бук (1), клен (2), яблуня (3), смерека (4), ясен (5), береза (6), явір (7).)

4. Які звірі водяться тут? (Бурий ведмідь, кабан, лисиця, вовк, білка.)

5. Яка найвища вершина Карпат? (Говерла - 2061 м.)

6. Назвіть корисні копалини, які добувають у Карпатах. (Нафта, газ, буре вугілля, ртуть, мармур.)

7. Чому тут збудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, весь клімат лікувальний, корисний для здоров’я.)

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні ми з вами помандруємо в інші гори. А в які саме? У цьому нам допоможе кросворд.

Запитання до кросворда.

1. Гори, розташовані на заході України. (Карпати)

2. Найвища точка Карпат. (Говерла)

3. Тварина, яка водиться в зоні мішаних лісів. (Лисиця)

4. Будівельний матеріал, який добувають у Закарпатті. (Мармур)

5. Озеро в Карпатах. (Синевир)

6. Риба, яка поширена в річках Карпатських гір. (Форель)

7. Заповідник степової зони. (Асканія-Нова)

8. Річка України, що бере початок в Карпатах. (Дністер)

9. Птах, що водиться в мішаних лісах. (Глухар)

10. Розвинена галузь у лісостеповій зоні. (Скотарство)

11. Птах у Карпатських горах. (Орел)

12. Пасовища у карпатських горах. (Полонини)

— Отже, сьогодні ми здійснимо уявну подорож у Крим, побуваємо на найвищих вершинах Кримських гір, вивчимо їх екзотичну рослинність, дізнаємося про тваринний світ, а також про працю людей.

V. Вивчення новою матеріалу.

1. Робота з картою.

— Знайдіть на карті Південний берег Криму. Які гори тут знаходяться?

— Крайню, південну частину Кримського півострова займають Кримські гори.

2. Розповідь учителя з демонструванням ілюстративного матеріалу.

— Кримські гори вузькою смугою тягнуться уздовж узбережжя Чорного моря. Найвища точка гір — Роман-Кош.

Приблизно 200 мли років тому на місці гірського Криму був океан. Про це свідчить те, що частина гір складається з вапняку. Кримські гори відносяться до низьких гір. Утворення гір продовжується. Про це нагадують землетруси. Кримські гори — молоді гори. У горах беруть початок ріки. Вони мають швидку течію, особливо під час танення снігу в горах. Влітку опадів мало, тому деякі ріки пересихають. Літо тут жарке, сухе, тривале. Зима коротка і м’яка.

У горах Криму багато мінеральних джерел, цілющих озер. У кар’єрах добувають вапняки, пісок, гравій, гальку, глину.

Грунти Кримських гір різноманітні: у підніжжя — більш родючі чорноземи, вище — менш родючі гірсько-лісові буроземні, на вершинах гір — гірсько-лучні чорноземи.

3. Розгляд гербарію «Рослини Криму».

Рослинність гірського Криму різноманітна. Тут добре виявлені висотні пояси рослинності. У нижньому поясі ростуть такі вічнозелені рослини: плющ, чист кримський, рускус, суничник дрібноплідний, жасмин.

Поширені штучні декоративні насадження парків, виноградників, плодових садів. Верхній вологіший пояс вкритий дубовими сосновими і буковими лісами. Подекуди зберігся тис, зустрічаються кущі малини, шипшини, вовчих ягід. У вологих місцях на скелях стеляться ліани.

4. Робота з таблицею «Кримські гори».

— На плоских вершинах Кримських гір розкинулися гірські луки. Ці плосковершинні ділянки називають яйлами. Яйла — пасовища. Вони вкриті трав’янистою рослинністю. З ранньої весни на луках цвітуть проліски, шафран, півонії, сині волошки, едельвейс кримський. До Червоної книги занесені шафран вузьколистий, півонія кримська, тюльпан двоквітковий та інші рослини.

5. Фізкультхвилинка.

Руки в боки, усміхнись, на сусіда подивись.

Пальчик, п’ятка, каблучок.

Ми танцюєм гопачок.

6. Продовження вивчення нового матеріалу.

— Тваринний світ Кримських гір різноманітний і багатий. Ось погляньте, які тварини водяться у горах Криму (показ ілюстрацій): благородний та плямистий олені, гірський баран, кам’яна куниця, козуля, дикі свині, білка, дикий голуб, орел-білохвіст, чорний гриф тощо. У гірських річках є струмкова і райдужна форель.

До Червоної книги занесено кам’яну куницю, кримську скельну ящірку, чорного грифа.

7. Розповідь про діяльність людей у Кримських горах.

Цілюще морське повітря, мінеральні джерела, казкова краса гір — усе це створює чудові умови для відпочинку людей. Тут побудовано санаторії та будинки відпочинку. Люди тут займаються вирощуванням різних сортів винограду, а також троянд, які використовують для виготовлення парфумерних виробів і ліків. Деревину лісів використовують на будівництві, для виготовлення меблів, паперу.

8. Розповідь про охорону природи Кримських гір.

— Для збереження природи Кримських гір створено Кримський і Ялтинський заповідники.

Кримський заповідник (1911 р.) розташований в Алуштинському, Бахчисарайському та Ялтинському районах. Площа — 34 тис. га. Заповіднику належать і Лебедині острови, що знаходяться в Каркінітській затоці Чорного моря. Площа островів 52 га, а водних просторів 9600 га. Лебедині острови — це одне з найбільших місць гніздування й зимівлі диких водоплавних і болотяних птахів.

Рослини. Заповідна площа вкрита лісами з граба, липи, клена польового, ясена високого, тису ягідного, сосни. Ліси займають 30 тис га. В ущелинах Яман-Даре на висоті 1250 м є ділянки березового лісу. Більше ніде в Криму береза не росте. На яйлах (гірських луках) багато кормових трав: житняк, китник лучний, пирій, костриця лучна, тимофіївка, конюшина, люцерна, еспарцет, горошок мишачий. Лікарські рослини: родовик лікарський, чистотіл, деревій благородний, м’ята, залізняк, пижмо звичайне, тирлич, дика морква та інші.

Рослини з Червоної книги України: дріоптерис картузианський, ряска (мала й триборозенчаста), солодка гола та інші.

Тварини: форель, тритон гребінчастий, ящірки (прудка й кримська), мартини (сріблястий і чорноголовий), чаплі (сіра, мала біла, велика біла і жовта), білка-телеутка, ондатра, борсук, куниця кам’яна, ласка, козуля, олень європейський, заєць-русак, їжак звичайний та інші.

Тварини з Червоної книги України: бражники (олеандровий і мертва голова), жужелиця кримська, вусач альпійський, підковоніс великий.

Ялтинський заповідник (1973 р.) називають гірсько-лісовим. Він оточує Ялту від мису Айя до гори Аюдаг. Площа - 14 591 га.

Рослини. Ліси зростають ярусами. У першому ярусі росте дуб пухнастий, ялівець високий, фісташка туполиста, суничник дрібноплідний, рускус під’язиковий. У другому ярусі — сосна кримська, дуб скельний, бук лісовий. У третьому — граб звичайний, осика, черешня, тис ягідний, брусниця європейська. Четвертий ярус — гірські луки з осокою низькою, чебрецем кримським, підмаренником справжнім, конюшиною альпійською, веронікою кримською.

Тварини: олень благородний кримський, козуля, кабан дикий, білка-телеутка, їжак звичайний, кутора мала, кажани, вечірниці (руда й мала), куниця кам'яна, борсук, ласка кримська, лисиця гірська кримська, миші (жовтогорла й лісова), полівка звичайна, пацюки (сірий і чорний), яструб, корольок, кропивник звичайний, залітають гриф чорний, сип білоголовий; черепаха болотяна, полози (жовточеревий і леопардовий), жовтопузик безногий, мідянка, скорпіон кримський і сколопендра чорна, жужелиця кримська, богоміл-боліварія, носатка-листовидка, аполлон, цикади.

Тварини з Червоної книги України: підковоноси (великий і малий), нічниці (Наттерера, триколірна, мала й велика), орлан-білохвіст, богомоли (емпуза смугаста, боліварія, парусник поліксена), бражники (олеандровий, прозерпіна, джмелевидка, дубовий, мертва голова), вусач альпійський та інші.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Читання статті у підручнику.

2. Відповіді на запитання.

3. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-8.

4. Робота в парах.

— Поміркуйте! Чому в Кримських горах не ростуть смереки?

5. Робота в групах.

— Обговоріть! Чому природу Кримських гір треба оберігати?

6. Робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

— Де розташовані Кримські гори? (На півдні України.)

— Які за висотою ці гори: високі, низькі, середні? (Низькі.)

— З чого видно, що ці гори перебували під водою мільйони років тому? (Частина гір складається з вапняку.)

— Яке літо і зима у горах? (Літо жарке, тривале, сухе, а зима — коротка і м’яка.)

— Порівняйте Кримські гори і Карпатські. Чим вони відрізняються? (Кримські гори — скелясті, а Карпати — вкриті лісами.)

2. Гра «Хто більше».

Троє учнів виходять до дошки, яку ділять на три частини. За 1 хв. вони повинні записати якнайбільше назв рослин і тварин Кримських гір. Хто напише найбільше назв, той стане переможцем.

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитати §54. Дати відповіді на запитання після параграфа. Виконати завдання в картках для самостійної роботи.

Творче завдання: скласти розповідь про природну зону своєї місцевості за планом, поданим у зошиті.

Розробити проект «Що можна зробити для збереження природи в моєму краї?».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити