ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 63 Підсумок до теми «Природа України». Контрольна робота

Тема. Підсумок до теми «Природа України». Контрольна робота.

Мета. Повторити і закріпити знання дітей про природні багатства України; розширити знання про заповідники; навчити охороняти природу рідного краю; розвивати уяву дітей про навколишній світ, пам’ять, мовлення, мислення; виховувати бережне ставлення до природи та почуття патріотизму; перевірити знання з теми «Природа України».

Обладнання: ілюстрації, плакати, фільм «Охорона природи», фізична карта України, зошити для контрольних робіт.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.
  2. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.

а) Розгадування кросворда.

  1. Країна, в якій ми живемо. (Україна)
  2. Найвища точка Кримських гір. (Роман-Кош)
  3. Які рослини стеляться на вологих місцях скелястих Кримських гір? (Ліани)
  4. будівельний матеріал, який добувають у кар’єрах Кримських гір. (Мармур)
  5. Дерево, яке росте на схилах Кримських гір. (Сосна)
  6. Екзотична кримська рослина. (Пальма)
  7. Тварина, яка водиться у Кримських горах. (Куниця)
  8. Будівельний матеріал, який добувають у Кримських кар’єрах. (Пісок)
  9. Птах, який водиться у Кримських горах. (Гриф)
  10. Гірський баран, який водиться на крутих схилах Кримських гір. (Муфлон)
  11. Запашна квітка, яка прикрашає Крим. (Троянда)
  12. Квіти, які цвітуть в Кримських горах тільки ранньою весною. (Проліски)

б) Відповіді на запитання з підручника.

  1. Індивідуальне опитування.

Вибіркове опитування учнів за підготовленим матеріалом про природну зону, в якій вони проживають.

  1. Презентація проекту «Що можна зробити для збереження природи в моєму краї?».
  2. Актуалізація опорних знань та повідомлення теми уроку.
  3. Слухання вірша.

Державо моя, Україно!

Край, де калина росте без упину,

а пісня все лине — ота, солов'їна.

Лишайся ж такою, моя Україно!

Ліси, грунти, озера, ріки,

моря, рослинний і тваринний світ —

усе це зараз і навіки

повинен бачити твій рід.

Усяк малий, усяк той дід

повинен знати на весь вік:

«Якщо з природи щось черпати,

то мусиш їй і спокій дати,

а головне — про неї дбати,

знати, любити та охороняти».

  1. Слово вчителя.

— На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про охорону природи України і підсумуємо свої знання з теми «Природа України. Природні зони».

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Розповідь учителя.

— Природа України щедра, багата і різноманітна. М’який, помірний клімат, родючі грунти, значна кількість водних джерел створюють умови для зростання лісової, лучної та степової рослинності. На півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму ростуть хвойні, мішані й листяні ліси, які поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, в приморських районах, розкинулася рівнинна степова зона, нині майже повністю переорана.

Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — усе це призвело до значних змін у природі (ландшафті), вплинуло на екологічну рівновагу та видовий і кількісний склад флори і фауни.

За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилась кількість багатьох видів рослим, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

У зв’язку з цим у наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, внаслідок якої дуже забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилося на флорі і фауні нашої країни.

З метою охорони і збереження зникаючих видів тварин і рослин ще у 1948 році на Міжнародному симпозіумі охорони природи (МСОП) була створена постійна комісія з питань охорони рослин і тварин, які зникають. А вже наступного року була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення.

У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом.

Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини.

Зараз в Україні нараховується 23 заповідники, 42 національні парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків тощо.

Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. У заповідниках проводиться велика наукова робота. Все, що знаходиться на території заповідника: земля, її надра, водні простори, живі організми, — вилучається з господарської діяльності і передається у безстрокове користування заповіднику.

Найдавніший у країні державний заповідник — «Асканія-Нова» (Херсонська область, 1921 рік). Наймолодший заповідник — «Медобори», створений у 1990 році. Він розташований у Тернопільській області (це, переважно, урочища Кременецьких гір та гори Медобори). Основна територія масиву вкрита лісами (98%), решта — лучні та степові ділянки, розсипи вапняків.

Заповідник багатий на тваринний світ та археологічні пам’ятки.

Крім того, в Україні ще є такі заповідники:

  • «Дунайські плавні» (Одеська обл.); Карадазький ДЗ (схід Південного берега Криму): Канівський ДЗ (Черкаська обл.); Карпатський ДЗ (Закарпатська обл.); Луганський ДЗ (Луганська обл.); «Мис Мартьян» (Крим, біля м. Ялта); Поліський ДЗ (Житомирська обл.); ДЗ «Розточчя» (Львівська обл.);
  • Український державний степовий заповідник (Запорізька і Сумська обл.);
  • найбільший — Чорноморський ДЗ (Херсонська і Миколаївська обл.);
  • Ялтинський державний гірсько-лісовий заповідник (Кримські гори).

На території Тернопільської області знаходиться 95 видів вищих рослин і живе 39 видів тварин, занесених до Червоної книги нашої країни.

  1. Хвилинка-цікавинка (розгляд ілюстрацій).
  • Рослини, занесені до «Червоної книги»: дерева — береза Клокова, береза темна;

кущі — бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі, зіновать біла, клокичка периста, таволга польська;

трав’янисті рослини — анемона розлога, беладона звичайна, відкасник татарниколистий, зозулині черевички справжні, ковила волосиста, ковила периста, лілія лісова, лунарія оживаюча, любка дволиста, молочай волинський, росичка англійська, сон великий, сонцецвіт сивий, цибуля ведмежа, ясенець білий та ін.

  • Тварини, занесені до Червоної книги:

комахи — шовкопряди березовий та кульбабовий, бражники дубовий, мертва голова та Прозерпіна, аполлон, махаон та інші;

— риби — стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибець малий;

— плазуни — полоз лісовий, мідянка;

— птахи — лелека чорний, лебідь-шипун. беркут, змієїд, шуліка рудий, орел- карлик, орлан-білохвіст, балобан, скопа, пугач;

звірі — кутора мала, підковоніс малий, пічниця триколірна, широковух європейський, сліпак подільський, нерегузня, горностай, тхір степовий, видра річкова, борсук, кріт лісовий.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Тематичне опитування (контрольна робота).

І варіант

Продовж речення, вибравши правильний варіант відповіді (1—4).

  1. На території України зона мішаних лісів знаходиться на ...
  2. На пологих вершинах Кримських гір розкинулися гірські луки. Їх називають ...
  3. У степовій зоні ростуть переважно ...
  4. Територія, яка перебуває під охороною держави, де заборонена господарська діяльність, — це ...
  5. Допиши речення.

Великі ділянки земної поверхні з однаковою природою, які змінюють одна одну, — це ... .

На заході України знаходяться Українські ... .

Взимку в горах випадає ... снігу, влітку йдуть ... .

Рослинний світ від підніжжя гори до її вершини змінюється так: ... .

У зоні мішаних лісів створено ... заповідник.

  1. Намалюй ланцюг живлення, який склався у степовій зоні.
  2. Розподіли подані назви рослин зони мішаних лісів за ярусами. Запиши.

Підсніжник, осика, сосна, білий гриб, глід, звіробій, шипшина, ожина, лина, клен,

ялина, первоцвіт, сон-трава, мох, граб, опеньки, чорниця, малина.

Верхній ярус: ... .

Середній ярус: ... .

Нижній ярус: ... .

  1. Запропонуй свою програму збереження природи України. Запиши.

II варіант

Продовж речення, вибравши правильний варіант відповіді (1—4).

  1. На південь від зони мішаних лісів України знаходиться зона ...
  2. Кримські гори межують із зоною ...
  3. Гірські луки Карпат називають ...
  4. Заповідники — це природні ділянки, де ...
  5. Допиши речення.

Різноманітність і багатство рослинного й тваринного світу природної зони залежить від ... .

В Україні з півночі на південь розташовані такі природні зони: ... .

У степовій зоні літо ..., зима ... .

Головна причина зміни рослинного світу від підніжжя до вершини полягає в тому, що ....

Щоб зберегти природу Карпат, створено заповідники ... і ... .

  1. Намалюй ланцюг живлення, який склався у зоні мішаних лісів.
  2. Розподіли подані назви тварин Кримських гір за групами. Заповни таблицю.

Ящірка скельна, полоз леопардовий, вусач альпійський, богомол, куниця кримська, сойка кримська, дика свиня, дятел строкатий, олень благородний, синиця чорна, джміль, жаба, цикада, борсук.

Звірі

Птахи

Плазуни,

земноводні

Комахи

       
       
       
       
  1. Поміркуй! Чому ліси потрібно охороняти? Міркування запиши.

   — Що нового ви дізналися на уроці?

Вмійте природу любити.

Вам у походи ходити

і мандрувать, любі діти.

Вмійте ж природу любити,

кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром —

квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром.

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

шлях і стежиночку в гаї.

Все це окрасою буде

нашого рідного краю.

Петро Сотниченко

— Що може статися, якщо природу не охороняти?

VIII.  Домашнє завдання.

Виконати завдання в картках для самостійної роботи.

— Підготувати повідомлення про природоохоронний об'єкт області; тварину чи рослину, занесені в Червону книгу.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити