ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 64 Тіла і речовини

Тема. Тіла і речовини.

Мета. Ознайомити учнів з поняттями «тіло», «речовина», показати відмінності між цими поняттями, вчити називати тіла та визначати, з яких речовин вони складаються; розвивати в учнів навички аналізу, здатність робити висновки; виховувати якості дослідника шляхом постановки запитань і пошуку відповідей на них.

Обладнання: таблиця, тіла, вироблені з різних речовин (склянка, мідний дріт, пластмасова кулька, дерев’яний брусок, глиняна іграшка, бавовняна нитка, книга, залізна пружина (або цвях), гумова пробка, срібна монета (або ланцюжок), целофановий кульок, плитка шоколаду), ілюстрації до теми.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Хвилинка спостережень.

III. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

1. Бесіда.

— Назвіть предмети, які оточують нас у класі.

— Що належить до живої природи? До неживої?

— Що з названого виготовлене людиною?

— Із чого ці предмети виготовлені?

2. Розгадування кросворда.

1. Хто деревам друг, а шкідникам — ворог? (Дятел)

2. Перша весняна квітка. (Підсніжний)

3. Найрозумніша істота. (Людина)

4. Матеріал для одягу. (Тканина)

3. Слово вчителя.

— На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з тим, як називають предмети (об’єкти) навколишнього світу, з чого вони складаються та як їх розрізняти.

IV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з поняттям «тіло». Робота з таблицею.

1. Розповідь з елементами бесіди.

— Предмети, які ми розглядаємо, — це тіла. Тіла нас оточують скрізь. Це й об’єкти неживої природи, і живі організми, і предмети, виготовлені людиною.

Наведіть приклади тіл живої природи, неживої і виготовлених людиною. Тіла поділяють на дві групи: природні і штучні (створені людиною).

2. Гра «Хто назве більше тіл».

Кожне тіло має певні розміри, форму, масу, об’єм. Розрізняють тіла правильної і неправильної форми.

Порівняйте запропоновані тіла за ознаками. Що є найбільшим (найменшим) за розмірами? за масою? яка форма цих тіл? яке з них займає найбільший (найменший) об’єм?

4. Ознайомлення з поняттям «речовина».

а) Слово вчителя.

Тіла складаються з речовин. Є такі, що складаються з однієї речовини (ключ, крейда, олія, цвях, указка). Але існують тіла, що складаються з кількох речовин (молоко, повітря, ручка).

Наприклад, залізний цвях — штучне тіло, виготовлене з речовини заліза. Кубик цукру-рафінаду — тіло, а сам цукор — це речовина.

Мідний дріт — тіло, що складається із речовини міді. Срібний келих виготовили зі срібла, а харчову фольгу — з алюмінію.

б) Гра «Що в кошику?».

Вчитель ставить на стіл кошик з різними тілами (наприклад, з переліченими в обладнанні уроку). Учні по черзі підходять і виймають но одному предмету із зав’язаними очима, називають його і намагаються визначити, з чого цей предмет складається.

Наприклад, штучне тіло склянка складається з декількох речовин: зокрема з піску і т. д.

Штучне тіло срібний ланцюжок складається з однієї речовини — металу (срібла).

в) Дослідження. Робота в групах.

Гра «З чого я складаюся?».

Кожній групі пропонуються тіла: зелений листок, сніжинка, ручка, свічка, дерев’яна лінійка. Треба дослідити, з чого ці тіла складаються.

г) Гра «Продовж речення».

• Об’єкти навколишнього світу називають... .

• Крейда, алмаз, камінь — це... .

• Молоко, олія, вода — це... .

• Усі живі організми складаються з ... кількості речовин.

• Парта виготовлена з... , зошит — з... , ручка — з... .

5. Фізкультхвилинка.

V. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Робота в парах.

— Поміркуйте! Розгляньте ілюстрації м’яча і кульбабки. Порівняйте ці тіла. Чим вони подібні? Чим відрізняються?

3. Робота в групах.

— Обговоріть! До складу яких природних тіл входить речовина вода?

4. Відповіді на запитання після тексту.

5. Гра «Що зайве?».

   — Що тут зайве? Поясніть свою думку.

Залізо, алюміній, цвях, мідь.

6. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-4.

7. Робота з картками для самостійної роботи.

VI. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

   — Які тіла називають природними, а які — штучними?

   — За якими ознаками характеризують тіла?

   — З чого складаються тіла?

2. Творчі завдання.

• Підкресліть назви тіл.

Глина, цукор, сіль, скло, пісок, пластмаса, мідь, дощ, Місяць, дошка, азот, температура.

• Підкресліть назви речовин.

Кілограм, вода, склянка, дзеркало, виделка, крохмаль, сіль, цукор, зірка, срібло, кавун.

• Наведіть приклади тіл, що складаються з однієї речовини. (Ключ, крейда, олія, цвях, указка та інші.)

• Наведіть приклади тіл, що складаються з кількох речовин. (Молоко, повітря, ручка, квітка тощо.)

• Що ми використовуємо із предметів неживої природи? (Повітря, воду.)

• Розташуйте вказані назви тіл у послідовності спадання їх маси.

автомобіль

крапля води

Місяць

олівець

       

• Розташуйте вказані назви тіл, однакових за об’ємом, що виготовлені із вказаних речовин, у послідовності зростання їх маси.

парафін

скло

мідь

золото

       

• Кубик цукру і крапля меду. Яке з цих тіл назвемо природним, а яке — штучним?

VII. Домашнє завдання.

— Прочитайте §55. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити