ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 65 Стани речовин

Тема. Стани речовин.

Мета. Ознайомити учнів зі станами речовин, з ознаками твердих тіл, рідин та газів; вчити порівнювати властивості тіл у різних станах; розвивати увагу, пам’ять, мислення, вміння порівнювати й аналізувати; формувати навички дослідницької роботи.

Обладнання: таблиця, ілюстрації до теми, кубик цукру, склянка води, сіль.

Хід уроку

I.  Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування.

— Що таке тіло? Наведіть приклади.

— Які тіла називають природними, а які — штучними?

— За якими ознаками характеризують тіла?

— З чого складаються тіла? Наведіть приклади речовин.

2. Вставка потрібних слів (за допомогою слів для довідки).

Тіла — це об’єкти________ та__________ природи, а також предмети, створені_________. Розрізняють тіла________ і ____. Ознаками тіл є__________ , __________ ,__________ , _________ . Усі тіла складаються з ____________.

Слова для довідки: неживої, живої, людиною, природні, штучні, форма, розміри, маса, об’єм, речовин.

3. Тестові завдання.

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

1. Відгадування загадок.

• Біла морква зимою росте.

( Бурулька)

• Мене часто просять, ждуть,

а тільки покажусь — ховатися почнуть.

(Дощ)

• Коли чайник закипає, я із нього утікаю.

(Водяна пара)

• Ні у вогні не горить, ні у воді не тане.

( Крига)

• Сиві гуси все поле услали.

(Туман)

• Зоря-зоряниця, молода дівиця

гуляти ходила, сльозу зронила.

Місяць бачив — не підняв.

Сонце побачило — підняло.

( Роса)

• У нас зимою білим цвітом

сад зацвів, неначе літом.

(Іній)

• Без крил, без ніг, а на дерево сідає.

( Сніг)

    — Що спільного між словами-відгадками?

2. Слово вчителя.

— На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося зі станами, в яких можуть перебувати речовини, будемо порівнювати властивості тіл у різних станах.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з таблицею.

2. Розповідь вчителя.

— Краплі роси і льодяні фігури, хмари і сніжинки — тіла, що складаються з однієї речовини — води.

Проте більшість тіл складається не з однієї, а з декількох або багатьох речовин. Так, до складу повітря входять азот, кисень, вуглекислий газ, водяна пара тощо. У рослинах є крохмаль, вода, цукор та інші речовини. Багато різноманітних речовин утворюють тіла тварин і людини.

Одна і та ж речовина може входити до складу різних тіл. Наприклад, вода є в тілах організмів, у грудочці грунту, в повітрі.

За різних умов речовина може бути твердою, рідкою або газуватою. Це різні стани речовин. Наприклад, за кімнатної температури вода рідина, вуглекислий газ — газ, а залізо — тверда речовина.

За певних умов речовини можуть переходити з одного стану в інший.

3. Розгляд і аналіз переходу води з рідкого стану в газоподібний або твердий і навпаки.

     — За яких умов вода переходить з одного агрегатного стану в інший?

— Де в природі можна спостерігати явище випаровування? (Висихання білизни, води з калюжі, з акваріума тощо.)

     — Від чого залежить стан речовин? (Від температури.)

4. Це цікаво!

     — Процеси пов'язані з переходом речовини з одного стану в інший.

Взаємні перетворення газів, рідин, твердих тіл

5. Аналіз характерних ознак речовин.

— Кожна речовина має характерні ознаки-властивості: колір, блиск, запах, прозорість, розчинність у воді та інші.

Охарактеризуйте за цими властивостями такі речовини.

   

Вода

Кисень

Кухонна сіль

1.

Колір

Безбарвна

безбарвний

біла

2.

Блиск

без блиску

без блиску

без блиску

3.

Запах

без запаху

без запаху

без запаху

4.

Прозорість

прозорий

прозорий

непрозора

5.

Смак

без смаку

без смаку

без смаку

6.

Розчинність у воді

добрий розчинник

малорозчинний у воді

добре розчиняється у воді

6. Практична робота.

Проведемо дослід і з’ясуємо, з чого складаються речовини.

Кинемо кубик цукру в склянку з водою і перемішаємо. Спостерігаємо за цукром. Він поступово зникає, стає невидимим. Куди ж він подівся? Спробуємо утворений розчин на смак. Він солодкий. Отже, цукор нікуди не зник, він знаходиться в склянці з водою. Чому ми його не бачимо? Кубик цукру розпався на невидимі для ока частинки, які перемішалися з частинками води.

Даний дослід доводить, що речовини складаються з мікроскопічних частинок, здатних зберігати властивості речовин.

7. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Робота в парах.

— Поміркуйте! Порівняйте цукор і кухонну сіль за планом: стан, колір, блиск, запах, смак, прозорість, розчинність у воді.                     

 — Що спільного між цими речовинами? Чим вони відрізняються?

3. Робота в групах.

Обговоріть! Чого більше в навколишньому світі: речовин чи тіл? Поясніть, чому.

4. Відповіді на запитання з підручника.

5. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-5.

6. Робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

— Наведіть приклади тіл, виготовлених з однієї речовини.

— У яких станах можуть перебувати речовини? Наведіть приклади.

— За яких умов вода переходить з одного стану в інший?

— Із чого складаються речовини? Як це можна довести?

2. Творче завдання.

Порівняти властивості кисню й кухонної солі.

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитайте §56. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.

Провести вдома дослід. Взяти з морозильної камери кубик льоду й покласти його на тарілку. Поспостерігати, що з ним буде відбуватися спочатку і через деякий час. Пояснити дослід.

Дібрати з літератури загадки, вірші, прислів’я про різні стани речовин.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити