ПРИРОДОЗНАВСТВО конспекти уроків 4 клас до підручника Т. В. Гладюк - розробки уроків - 2015 рік

УРОК 67 Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною

Тема. Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною.

Мета. Закріпити знання учнів з теми «Тіла і речовини»; ознайомити їх з різноманітністю речовин, з’ясувати, що таке матеріали і як їх використовує людина; розвивати увагу, пам’ять мислення; показати важливість різних речовин для розвитку та підтримання життя на Землі; виховувати бережне ставлення до довкілля.

Обладнання: таблиця, ілюстрації до теми.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Хвилинка спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування.

2. Тестові завдання.

IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося про різноманітний світ речовин: чим вони відрізняються, скільки їх, чи є між ними щось спільне, що таке матеріали, як їх використовує людина.

V.  Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з таблицею.

2. Розповідь учителя.

Із чого побудований оточуючий нас світ? Відповідь на це питання спробували дати давні греки ще 25 століть тому. Вони вважали, що весь світ складається з однієї речовини, яка має чотири властивості: холод, тепло, вологість і сухість. Різні комбінації властивостей дають землю, вогонь, воду і повітря.

Зараз навіть ви, четвертокласники, знаєте, що це не так. Тіла, які оточують вас щоденно, складаються з різних речовин — дерева, скла, металу, пластмаси, природних і штучних тканин. Вчені нараховують тисячі речовин, і кожна з них має свої властивості, які ви будете вивчати у старших класах.

Отже, згадаємо, що таке речовина.

Речовина - це те, з чого складається тіло. З однієї речовини можна виготовити різні тіла.

Які тіла можна виготовити з дерева? із пластмаси?

— Назвіть схожі тіла, що складаються з різних речовин.

Речовини можуть бути природними (назвіть приклади таких речовин) та штучними, тобто створені людиною (назвіть такі речовини).

— Крім цього, речовини можуть бути простими і складними.

— Як ви думаєте, яких речовин більше: простих чи складних?

— Чому складних речовин більше, ніж простих?

— Вчені довели, що різні частинки речовин здатні сполучатися одна з одною у різній кількості та послідовності. Подібно до того, як у мові сполученням букв утворюються різні слова, так сполученням різної кількості мікрочастинок утворилося понад 10 мільйонів речовин. Отож, складних речовин існує значно більше, ніж простих.

Речовини, які людина використовує у своїй діяльності для виготовлення різноманітних виробів, називають матеріалами. Матеріали поділяють на природні та штучні.

Так, деревина є природним матеріалом для виготовлення підлоги, дверей, віконних рам, меблів тощо.

У будівництві широко застосовують природні матеріали — вапняк, глину, пісок, гіпс та створені на їх основі штучні — вапно, цемент, цеглу, бетон тощо.

3. Робота в парах.

На основі ілюстрацій (зображення пам’ятників, станцій метро, облицьовані фасади будинків) дослідити, який це матеріал — природний чи штучний. (Це природні будівельні матеріали — граніт і мармур.)

4. Використання людиною різних речовин.

• Кухонна сіль — природна речовина, використовується для підсолювання їжі, її добувають із надр землі, з води солоних озер та з морської води.

• Цукор — штучна речовина, яку виробляють із цукрового буряку, використовують для приготування компотів, цукерок, тортів та інших солодощів.

• Крохмаль — природна речовина, утворюється в листках і стеблах рослин, використовується для виробництва продуктів харчування і ліків.

• Олія — природна речовина, отримують із соняшника, кукурудзи, оливок, гарбуза, обліпихи, використовують для приготування різноманітних страв та консервації продуктів.

• Метали (срібло, золото, мідь, алюміній) — речовини, які добувають із гірських порід.

• Сплави металів — штучні речовини (матеріали), які людина утворює сплавленням різних металів. З металів та їх сплавів виготовляють дроти і цвяхи, труби та рейки, кораблі й автомобілі та безліч інших необхідних речей.

• Природні волокна отримують з бавовни, льону, вовни деяких тварин, з ниток коконів шовковичного шовкопряда, використовують для виготовлення одягу.

• Пластмаса — штучна речовина (матеріал), отримують з природних речовин (нафта, кам’яне вугілля, природний газ), використовують для виготовлення різноманітних речей.

5. Робота в групах.

— Обговоріть! Завдяки яким властивостям металів людина використовує їх для виготовлення різноманітних виробів?

6. Гра «Хто назве більше?».

Учні називають предмети, виготовлені із пластмаси.

7. Фізкультхвилинка.

VI. Осмислення і узагальнення знань.

1. Робота з підручником.

2. Відповіді на запитання з підручника.

3. Робота в зошитах з друкованою основою (колективно). Завдання 1-4.

4. Робота з картками для самостійної роботи.

VII. Підсумок уроку.

1. Фронтальна бесіда.

— Як людина використовує кухонну сіль і цукор?

— Які властивості крохмалю?

— Що таке матеріали? На які групи їх поділяють?

— Назвіть приклади використання матеріалів людиною.

2. Робота з картками.

Завдання: випишіть окремо назви речовин і тіл.

Картка №1

Ніж, вуглекислий газ, залізо, цвяхи, склянка, скло.

Картка №2

    Вода, айсберг, графіт, олівець, керамічний посуд, скляна лійка, кисень.

    Картка №3

Фарфорова чашка, алюмінієва ложка, водяна пара, труба, тирса, деревина, азот.

Картки №4

Пляшка з олією, кухонна сіль, мідний дріт, сніжинка, цинк, свинець, крапля води, оцтова кислота.

    Картка №5

Виделка, крохмаль, йод, свинцева пластинка, глюкоза, магніт.

3. Робота за варіантами.

I варіант. З даного переліку понять вибрати ті, якими можна охарактеризувати речовину: колір, запах, розмір, маса, форма, ріст, хімічні властивості, температура. стан, об’єм, розчинність, смак, фізичні властивості, температура плавлення.

II  варіант. Із наведених властивостей речовин виписати ті. які характерні для води (за звичайних умов): тверда, рідка, газоподібна, безбарвна, має запах, не має запаху, прозора, кисла на смак, солодка на смак, без смаку.

4. Поміркуймо разом!

— Чому для виготовлення корпусів літаків, ракет, космічних кораблів використовують такі метали як алюміній, магній, титан, але не залізо?

5. Це цікаво!

Речовини також поділяють на органічні та неорганічні.

Органічні речовини отримали свою назву від слова «організм», тому, що саме в організмах живих істот учені вперше знайшли ці речовини.

Органічними речовинами називають такі, що входять до складу живих організмів або є продуктами їхньої життєдіяльності. Ми зустрічаємось із цими речовинами щодня. Це жири, крохмаль, олія, цукор тощо. Усі ці продукти утворили рослини.

Виконаємо дослід.

Візьмемо аркуш паперу та покладемо на нього кілька насінин соняшника. Накрийте іншим аркушем і гарненько притисніть. Що ми побачимо? На папері з’явилася жирна пляма — це олія, яка є у насінині. Тепер розламаємо горіх і проведемо такий же дослід із його зерням. Ви переконаєтеся, що і в насінні горіха є жир.

Розріжемо картоплю і капнемо на розріз одну краплю розчину йоду — зріз відразу ж посиніє. Таким чином ми довели, що крохмаль насправді є у картоплі, а по-друге, що крохмаль є органічною речовиною, тому що картопля — це рослина.

Неорганічними називають речовини, які трапляються як у живій, так і в неживій природі. Наприклад, вода і кухонна сіль.

Різноманітні природні солі, гірські породи, сода і вода — все це приклади неорганічних речовин.

Білки:

1) Рослинні — соя, квасоля, горох, боби.

2) Тваринні — м’ясо, яйця, молоко, риба.

— Яка роль білків?

• Будівельний матеріал.

• Прискорювачі реакцій в організмі.

• Захисники від інфекцій.

Жири:

1) Рослинні — олія (соняшникова, оливкова, кукурудзяна).

2) Тваринні — сало, масло.

— Які функції викопують жири в організмі?

• Запасаюча (тварини, що впадають у сплячку).

• Захисна (кит, верблюд).

• Енергетична (підтримання температури тіла).

Вуглеводи:

Рослинні - хлібобулочні вироби, рис, картопля, овочі, фрукти (крохмаль, глюкоза, сахароза, фруктоза).

— Які функції вуглеводів?

• Енергетична.

• Запасаюча.

— Отже, давайте узагальнимо значення органічних речовин:

1) різноманітні продукти природного походження;

2) гумові вироби із синтетичного каучуку;

3) пластмасові вироби — товари масового вжитку, деталі машин;

4) моторне паливо і мастило;

5) фарби і лаки;

6) органічні препарати: ліки, вітаміни, гормони, ферменти;

7) штучні і синтетичні волокна;

8) отрутохімікати.

— Давайте наведемо приклади та з’ясуємо значення найпоширеніших неорганічних речовин.

1) Кисень — речовина, необхідна для горіння і дихання;

2) вуглекислий газ — газ, необхідний для фотосинтезу в листі рослин;

3) вода — входить до тіла живих організмів та речовина для розчинення поживних речовин у ході живлення;

4) кухонна сіль — для приготування їжі та для консервування продуктів;

5) мінеральні добрива — для підвищення врожайності рослин;

6) питна сода — використовується в харчовій промисловості.

VIII.  Домашнє завдання.

— Прочитайте §58. Дайте відповіді на запитання після параграфа. Виконайте завдання в картках для самостійної роботи.

Поміркуйте над проблемами.

• Чи може людина існувати без надходження в організм поживних речовин? (Ні, нормальна життєдіяльність людського організму можлива тільки в разі надходження в організм достатньої кількості поживних речовин — як органічних, так і неорганічних. Тому харчування дітей, особливо в період росту, повинно бути повноцінним і збалансованим.)

• Чи можна вижити без води? Яке її значення?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити