Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

ПЛАН І КАРТА

Урок 12. ГОРИЗОНТ. СТОРОНИ ГОРИЗОНТУ

Мета: закріпити знання учнів про основні сторони горизонту; ознайомити їх з проміжними сторонами горизонту; розвивати мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 22)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про горизонт і сторони горизонту.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

— Яку форму має Земля?

— Чи знаєте ви, як орієнтувалися під час подорожей мандрівники й мореплавці в минулому?

— Чи доводилося вам самостійно шукати дорогу в невідомому населеному пункті? Що вам допомогло?

— Відгадайте загадки.

•   Бігти, бігти — не добігти, летіти, летіти — не долетіти.

•   Він і влітку і взимку між небом і землею.

•   Хоч усе життя до нього йди, він завжди буде попереду. (Горизонт)

— Що таке горизонт?

— Що таке лінія горизонту?

— Які сторони горизонту розрізняють?

— Як визначити сторони горизонту за Сонцем?

2. Пояснення вчителя

— Намалюймо схему.

— Позначмо на ній основні сторони горизонту.

— Між основними напрямами показують проміжні сторони горизонту.

• Між північчю і сходом — північний схід (Пн Сх);

• Між півднем і сходом — південний схід (Пд Сх);

• Між півднем і заходом — південний захід (Пд Зх);

• Між північчю і заходом — північний захід (Пн Зх);

Учні на дошці позначають проміжні сторони горизонту.

—  А навіщо потрібні сторони горизонту? Навіщо їм дали назви? (Для орієнтування у просторі під час роботи льотчиків, геологів, космонавтів, під час подорожей мандрівникам, туристам, для походу в ліс і т. ін.)

—  А що таке орієнтування? Що означає вміння орієнтуватися? (Відповіді учнів.)

— Колись під орієнтуванням розуміли знаходження сходу, а зараз розуміють своє місце розташування або місце розташування предметів по відношенню до відомого предмета по сторонах горизонту.

— Орієнтуватися на місцевості означає вміти визначати сторони горизонту, тобто дізнаватися, в якому напрямку від нас знаходяться північ, південь, захід, схід. Як визначити сторони горизонту за Сонцем?

— Але орієнтуватися на місцевості можна не тільки за Сонцем, а й за іншими природними ознаками.

3. Робота за підручником (с.27-29)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 27.

— Що називають горизонтом? лінією горизонту?

— Розкажіть, що зображено на малюнку 18.

— Яку форму має горизонт?

— Розгляньте малюнок 19. Яку місцевість називають закритою місцевістю?

— Розгляньте малюнок 20. Назвіть основні та проміжні сторони горизонту.

— Поміркуйте, як утворилися назви проміжних сторін горизонту.

— Що означає добре орієнтуватися на місцевості?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 29.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Сторони горизонту»

У кожної пари на партах — конверти.

— Вміст конвертів покладіть на парту. Розташуйте основні і проміжні сторони горизонту.

Можна подати на дошці схему сторін горизонту із помилками. Хто зможе їх виправити?

2. Гра «Чомусики»

•   Чи може горизонт мати форму будь-якої геометричної фігури? Поясніть чому.

•   Чи можна дійти до лінії горизонту? Поясніть чому.

•   Син і батько поверталися з базару додому в село. Син їхав верхи, а батько вів коня за поводи. Хто з них перший побачить село? Обґрунтуйте свою Думку.

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке горизонт?

— Назвіть основні і проміжні сторони горизонту.

— Чому неможливо дістатися до лінії горизонту?

— Де добре видно лінію горизонту, а де — ні? Поясніть чому.

— Доповніть речення.

•   Якщо підніматися вгору, горизонт... (розширюється).

•   Якщо рухатися вперед, лінія горизонту... (віддаляється).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 27-29).

Принести компас.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.