Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

Урок 16. МАСШТАБ

Мета: дати учням поняття «масштаб»; формувати вміння читати простий план і карту місцевості, використовуючи масштаб; виховувати пізнавальну активність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 35).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке масштаб.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Практична робота

— Спробуйте накреслити план прямокутної коробки з-під скріпок. Виміряйте її довжину і ширину. Накресліть прямокутник із визначеними сторонами.

— Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, парти. Чи можна зробити так само, як ви тільки-но робили з малими предметами?

Учні дивляться на парту згори. Доходять висновку, що кришка парти є прямокутником.

— Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.)

— Для цього користуються поняттям «масштаб». Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними.

Виміряйте довжину і ширину кришки парти. (Довжина — 120 см і ширина — 80 см.)

Виміряні розміри зменшіть у 40 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки 2 см. Накресліть план парти у зошити.

— Даний масштаб записують так: 1 см — 40 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів.

На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1см — 15 см, 1см — 20 см, 1см — 200 м тощо.

— Що потрібно зробити, щоб на невеликому аркуші паперу розмістити план місцевості?

— Щоб накреслити план місцевості села чи якоїсь іншої місцевості, потрібно виміряти відстані між будівлями, деревами тощо і зменшити їх. Для цього використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшили реальні розміри. Масштаб записують унизу аркуша.

Люди користуються масштабом не тільки тоді, коли креслять план. Маючи перед собою план і знаючи масштаб, можна обчислити відстані між предметами. А на малюнку виміряти відстань неможливо, адже він намальований не за масштабом.

2. Робота за підручником (с. 36-38)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 36.

— Коли користуються масштабом?

— Яким буває масштаб і як ним користуватися?

— Поясніть за малюнком 26, як визначити відстань від школи до хатинки лісника.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 38.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Виконання практичного завдання

Масштаб: 1 см — 200 м. Сад має довжину 1000 м, ширину — 600 м. Якої форми цей сад? Тягнеться він із заходу на схід. Які розміри цього саду? Накресліть план саду в зошитах.

Виміряйте довжину і ширину класу. Накресліть план класу в зошитах. Запишіть масштаб. (Один учень працює біля дошки.)

2. Робота в парах

1) Використовуючи масштаб, накресліть план ділянки завдовжки 900 м, завширшки 300 м. Для чого використовують умовні позначення? Намалюйте кілька умовних знаків.

2) Намалюйте свій підручник і накресліть його план. Що таке план? Чим відрізняється малюнок від плану?

3) Користуючись умовними знаками, намалюйте план описаної місцевості. У центрі населеного пункту розташована школа. Довжина шкільного приміщення 80 м, ширина — 60 м. На північ від школи на відстані 100 м проходить шосейна дорога, на південь, на відстані 80 м, знаходиться сад. На схід, на відстані 100 м, простяг лися луки. На захід, на відстані 60 м,— шкільні ділянки. Масштаб: 1см — 20 м.

3. Тестування

1. Що називають кресленням вигляду предмета згори?

О Малюнок;

О карта;

О план.

2. Як накреслити план великого предмета?

О Зменшити справжні розміри;

О збільшити справжні розміри;

О накреслити на весь аркуш.

3. Що вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстань між ними?

О Ширина і довжина;

О розміри плану;

О масштаб.

4. Що називають кресленням вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні?

О Карту;

О план місцевості;

О глобус.

5. За допомогою чого на плані зображують зображення?

О Малюнків;

О умовних знаків;

О підписують словами.

6. Де позначають масштаб на плані?

О По центру вертикально;

О внизу;

О угорі.

7. Що можна визначити за допомогою масштабу?

О Відстань між предметами на місцевості;

О відстань від Сонця до предмета.

8. Як розміщені предмети на місцевості?

О Населені пункти виділені іншим кольором;

О відповідно до розміру;

О відповідно до сторін горизонту.

9. Які сторони горизонту вказані стрілкою?

О Пн — Пд;

О Зх — Сх;

О Пн — Зх;

ОПд —Сх.

10. Хто користується планом місцевості?

О Геологи, будівельники, агрономи;

О будівельники, вчителі, агрономи;

О агрономи, геологи, продавці.

11. Що таке план?

О Вигляд великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні згори;

О креслення у певному масштабі великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні такими, якими їх бачимо згори;

О зображення окремих об’єктів на папері за допомогою умовних позначень.

12. Що таке масштаб?

О Число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено реальні відстані на плані чи карті;

О збільшене або зменшене зображення земної поверхні на папері;

О число, яке використовують під час складання плану чи карти.

4. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета.)

— Який масштаб можна використати на плані місцевості?

— Як позначаються сторони горизонту на плані?

— Що можна зобразити на плані місцевості?

— Чи можна зобразити людей, будинки?

— Як слід учинити, коли потрібно зобразити велику територію?

— Прочитайте масштаб: 1 см — 50 м; 1 см — 50 км. Що означають ці записи?

— Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 36-38).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 28

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 61)

2. Гра «Так чи ні?»

•  Рослинний і тваринний світ Євразії різноманітний. Так чи ні?

•  На півночі Євразії поширені білі ведмеді. Так чи ні?

•  У лісах Євразії ростуть фікуси, пальми, хлібне дерево. Так чи ні?

•  У Євразії не живуть крокодили і носороги. Так чи ні?

•  У Євразії мешкають лисиця, заєць-русак, вовк, лось, дика свиня. Так чи ні?

•  У Євразії немає хвойних лісів. Так чи ні?

•  У Євразії є пустелі. Так чи ні?

•  У Євразії живуть слони, тигри, антилопи, мавпи. Так чи ні?

•  У Євразії росте дуб, бук, ясен, клен. Так чи ні?

3. Презентація розповідей учнів про рослину або тварину Євразії

4. Тестування

1. Який материк розташований у північній та південній півкулях?

а) Північна Америка;

б) Африка;

в) Антарктида;

г) Австралія.

2. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;

б) Антарктида;

в) Південна Америка;

г) Африка;

д) Євразія;

е) Північна Америка.

5. Читання вірша

Материк цей цікавий, мов казка.

Є куточки — справжнісінький рай!

Любий друже, дізнайся, будь ласка,

Все про Африку, часу не гай!

Т. Рубан






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.