Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ

Уроки 24-25. АТЛАНТИЧНИЙ, ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ТА ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАНИ

Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості Атлантичного, Північного Льодовитого та Індійського океанів; продовжити навчати читати карту та працювати із нею; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» ((.57)

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

•   Чи вірите ви в те, що океани — величезні ділянки води, що оточують материки й острови?

•   Чи вірите ви в те, що вода в океані не солона?

•   Чи вірите ви в те, що на Землі існує чотири океани?

•   Чи вірите ви в те, що Тихий океан — найменший?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про особливості Атлантичного, Північного Льодовитого та Індійського океанів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Різноманітний живий світ морів і океанів. Учені вважають, що життя на нашій планеті виникло саме у Світовому океані.

Нині в морях і океанах мешкають понад 20 тисяч видів риб і безліч інших морських тварин: із ссавців — кити і дельфіни, а також маленькі рачки, молюски — від невеликого равлика до гігантських кальмарів і восьминогів. Відомі глибоководні кальмари, які досягають зі своїми щупальцями 14 метрів завдовжки. Хижі риби — білі акули, що прозвали «морськими розбійниками», наводять жах на всіх водних мешканців.

У глибинах морів темно і холодно. Там живуть невеликі морські тварини. Глибоководні риби рідко можуть добути собі їжу, якої дуже мало на глибині. Деякі із них випромінюють синьо-зелене світло, що фосфоресціює, для залучення маленьких рибок як здобичі.

— Пригадайте! Який океан Землі є другим за розмірами?

— Розгляньте фізичну карту півкуль. У яких півкулях розташований Атлантичний океан?

— Знайдіть на карті моря Атлантичного океану. Визначте, до якого океану належать Чорне й Азовське моря.

— Як змінюється температура океанічної води від екватора до полюсів?

— Температура води в різних частинах Атлантичного океану неоднакова. Найтепліша — поблизу екватора. У теплій воді росте багато водоростей. Серед них і бура саргасова водорость, яка утворює зарості на великих територіях. Біля Північної Америки навіть море назвали Саргасовим. Там мешкають акули, летюча риба, риба тунець, морські черепахи. Із птахів — альбатроси і фрегати. У північній і південній частинах океану живуть кити, тюлені, морські котики.

— Що ви знаєте про Індійський океан?

— Розгляньте фізичну карту півкуль. У яких півкулях розташований Індійський океан?

— Береги яких материків він омиває?

— Назвіть материки, які омиваються водами Індійського океану.

— Чому на півночі Індійського океану завжди тепло, а на півдні завжди холодно?

— Рослини теплого Індійського океану — це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Від великої кількості мікроскопічних зелених водоростей вода «зацвітає». У теплих водах живуть великі медузи, краби, багато видів риб, акули, морські черепахи і морські змії. Водяться в океані скати й восьминоги. Біля берегів трапляються крокодили.

— Пригадайте! Що ви знаєте про Північний Льодовитий океан?

— Чому він має таку назву?

— Розгляньте фізичну карту півкуль. У яких півкулях розташований Північний Льодовитий океан? Береги яких материків він омиває?

— У товщі води Північного Льодовитого океану живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Мешкають раки, медузи, риба: оселедці, тріска, камбала, окунь морський. На островах існують колонії моржів і тюленів, пташині базари. Поблизу узбережжя на кризі живуть білі ведмеді, які охороняються. Рідкісними стали кити.

— Поміркуйте! Чим Північний Льодовитий океан відрізняється від Атлантичного?

— Яку роль відіграє Північний Льодовитий океан у житті людини?

— Доведіть, що мешканці Північного Льодовитого океану пристосувалися до суворих природних умов.

2. Робота за підручником (с.51-54)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 51.

— Чим Атлантичний океан відрізняється від Тихого?

— Чому клімат Атлантичного океану різноманітний?

— Що ви дізналися про тваринний світ Атлантичного океану?

— Яку роль відіграє Атлантичний океан у житті людей?

— Що ви дізналися про Північний Льодовитий океан?

— Як називають весь простір океану разом із морями?

Учитель пропонує учням визначити за картою півкуль, які материки омиває Північний Льодовитий океан.

— Який клімат Північного Льодовитого океану?

Учитель пропонує учням визначити за картою півкуль у шкільному атласі, які материки омиває Індійський океан.

— Які особливості має Індійський океан?

— Чим Індійський океан відрізняється від Атлантичного?

— Яке значення має Індійський океан у житті людини?

— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 54.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

Робота з картою світу

— Відгадайте назву океану за описом, покажіть на карті півкуль.

1-ша група

Найбільший океан на Землі. Розташований між материками Євразією, Австралією, Північною і Південною Америкою, Антарктидою. Морські межі має з Північним Льодовитим, Індійським, Атлантичним океанами. (Тихий океан)

2-га група

Другий за розміром океан після Тихого океану. Площа 91,6 млн км2 3. Має сильно порізану берегову лінію з вираженим розчленовуванням на регіональні акваторії: моря і затоки. Назву отримав від імені титана Атласу (Атланта) у грецькій міфології або від легендарного острова Атлантида.(Атлантичний океан)

3-тя група

Третій за розміром океан Землі, що покриває близько 20 % її водної поверхні. На півночі обмежений Азією, на заході — Аравійським півостровом і Африкою, на сході — Індокитаєм, Зондськими островами і Австралією, на півдні — Південним океаном. (Індійський океан)

4-та група

Найменший за площею океан Землі, розташований між Євразією і Північною Америкою. (Північний Льодовитий океан)

Під час роботи заповнюється таблиця.

Назва океану

Найбільша глибина(м)

Які материки омиває

Рослинний і тваринний світ

Тихий

11 022

Усі, крім Африки (5)

 

Атлантичний

8 742

Усі, крім Австралії (5)

 

Індійський

7 729

Африка, Євразія, Австралія, Антарктида

(4)

 

Північний

Льодовитий

б 527

Євразія, Північна Америка (2)

 

2. Бліцвікторина

•   Найбільший океан. (Тихий)

•   Найменший океан. (Північний Льодовитий)

•   Океан, що розділяє Африку і Австралію. (Індійський)

•   Океан, названий на честь міфічного героя. (Атлантичний)

•   Найхолодніший океан. (Північний Льодовитий)

•   Океан, що спростував свою назву. (Тихий)

•   Найглибший океан. (Тихий)

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які океани складають Світовий океан? Покажіть їх на глобусі і на карті.

— Який океан найбільший? Назвіть і покажіть його на карті.

— Який океан найтепліший? Чому? Покажіть його на карті.

— Назвіть і покажіть на карті океан, другий за розміром.

— Як ви вважаєте, чому Північний Льодовитий океан дістав таку назву?

— Яке господарське значення має Світовий океан?

— У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ? Чому? Доведіть свою думку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 51—54).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 36

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 93)

2. Гра «Так чи ні?»

•   Кенгуру — символ Австралії.

•   В Австралії росте рідкісна рослина — евкаліпт.

•   В Австралії не росте пляшкове дерево.

•   В Австралії не водиться сумчастий ведмідь коала.

•   В Австралії мешкає кенгуру.

•   Дерева Австралії скидають не листя, а кору.

•   В Австралії не водяться звірі, які вилуплюються з яєць,— качкодзьоб і єхидна.

3. Тестування

1. Який материк — найменший і найсухіший?

а)  Євразія;

б)  Африка;

в)  Австралія.

2. Материк, на якому знаходиться Південний полюс, — це:

а)  Євразія;

б)  Антарктида;

в)  Австралія.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 47

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 772).

2. Фронтальна робота

— Розподіліть властивості корисних копалин та горючих корисних копалин.

Кам’яне вугілля

Нафта

Природний газ

пальне

коричневого кольору

газоподібне

сипке

має запах

важче за воду

чорного кольору

маслянистий

не має запаху

крихке

тверде

легше за воду

рідина

легкий

безбарвний

— Запропонуйте шляхи збереження горючих корисних копалин.

— Назвіть родовища горючих корисних копалин в Україні.

— Якщо ми подивимося на карту, глобус, то побачимо, що переважає блакитний колір. Чому? (Значну частину поверхні землі займає вода.)

— Де вона знаходиться на планеті? (У річках, озерах, морях, океанах тощо.)

— Подивіться на фізичну карту України — численні сині жилки вкривають її територію складним узором. Це великі й малі річки, озера, водосховища, лимани, канали тощо — сукупність вод, які необхідні людям для життя і господарської діяльності.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити