Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ

Уроки 37-38. РОСЛИННИЙ І ТВАРИННИЙ СВІТ АНТАРКТИДИ

Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Антарктиди; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 95-96)

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

• Символ Антарктиди — пінгвін.

• Антарктиду називають « заповідник науки ».

• В Антарктиді розміщені дослідні станції.

• В Антарктиді не живуть пінгвіни.

• Антарктида — це маленька льодова пустеля.

• В Антарктиді можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про рослинний і тваринний світ Антарктиди.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Чи є живі організми в Антарктиді?

Незважаючи на досить суворі умови, у теплий період року на скелях можна побачити антарктичні мохи, лишайники та водорості. Багато водоростей ростуть не тільки у водній масі, але й на поверхні льоду.

Серед тварин зустрічаються різні види морських ссавців: кити та дельфіни, кашалоти, пляшконоси, касатки, короткоголові дельфіни, південний та синій кит, фінвал, горбач, сейвал, вусаті кити, головоногі молюски, тюлені. У морях навколо багато риби.

Усі морські ссавці живляться крілем — дрібними морськими рачками завдовжки 40 мм та вагою 1 г.

Кріль має велике значення в людському господарстві: його м’ясо на смак подібне на м’ясо креветок, з нього виготовляють кормове борошно, яке за місткістю поживних речовин у 7-8 разів перевищує зернове.

Серед птахів зустрічається димчатий альбатрос, кілька видів буревісників, багато чайок, морських ластівок, поморників. На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни — птахи, які не вміють літати, проте добре плавають. Пінгвін — символ Антарктики. Розрізняють 17 видів пінгвінів: аделі, імператорський, королівський, антарктичний та ін.

2. Робота за підручником (с. 96-100)

Вправа «Мікрофон»

— Учні відповідають на запитання на с. 96.

— Розкажіть про оазиси в Антарктиді.

— За малюнком 90 розкажіть про пташиний світ Антарктиди.

— За малюнком 91 розкажіть про пінгвінів.

— Які ссавці мешкають біля берегів Антарктиди? Розкажіть про них.

— Чому необхідно охороняти природу Антарктиди?

— Які вживають природоохоронні заходи?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 100.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Так чи ні?»

• Лід в Антарктиді такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин. Так чи ні?

• Пінгвіни вміють літати і добре плавають. Так чи ні?

• В Антарктиді живуть тюлені, кити. Так чи ні?

• В Антарктиді люди можуть жити постійно. Так чи ні?

• В Антарктиді колоніями живуть пінгвіни. Так чи ні?

• Пінгвіни живляться дрібного рибою, молюсками, рачками. Так чи ні?

• Пінгвіни не можуть добувати їжу на значній глибині. Так чи ні?

• В Антарктиді на схилах гір улітку можна побачити мохи. Так чи ні?

2. Робота над загадками

■ Білий ворот, чорний фрак.

Хто прийшов у зоопарк?

Мешканець південних льдин,

Цього птаха звуть... (пінгвін).

• У холодній плаває воді чудовий риболов.

На кризі мирно спить, коли закінчив він улов.

Відпочиває цілий день

Північний риболов... (тюлень).

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Антарктиди.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

—Назвіть представників рослинного світу Антарктиди.

— Назвіть представників тваринного світу Антарктиди.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 96-100).

Примітка. Уроки 38-39 присвячені роботі над навчальним проектом «Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити» (за матеріалами підручника, с.100).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити