Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік
ПРИРОДА УКРАЇНИ
Урок 49. ЧОРНЕ МОРЕ
Мета: розповісти учням про Чорне море; розвивати мислення, комунікативні навички; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 119)
2. Тестування
1. Місце, де починається річка, називається:
а) притокою;
б) руслом;
в) витоком.
2. Заглиблення, яким тече річка, називається:
а) гирлом;
б) руслом;
в) притокою.
3. Частиною океану є:
а) річка;
б) озеро;
в) море.
4. Які річки протікають територією України?
а) Нева;
б) Дністер;
в) Дніпро.
5. Які водойми називають штучними?
а) Водосховище;
б) озеро;
в) море.
6.Морська вода непридатна для пиття, тому що:
а) вона холодна;
б) у ній розчинено багато солей;
в) вона брудна.
Перевірка роботи в парах за ключем.
Ключ: їв; 2Б; Зв; 4б-в; 5а; 6Б.
Правильна відповідь оцінюється двома балами.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про Чорне море.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське. Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі.
На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає.
Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2 245 м. Верхній шар води Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.
2. Робота за підручником (с. 119-124)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 119.
Працюють за завданнями підручника на с. 120-121.
— Що таке острів?
— Які найбільші острови Чорного моря ви знаєте?
— Що таке півострів?
— Який півострів Чорного моря найбільший?
— Розкажіть про рослинний світ Чорного моря.
— За малюнком 109 розкажіть про різноманітність тваринного світу Чорного моря.
— Яких птахів Чорноморського узбережжя ви знаєте?
— Що загрожує Чорному морю?
— Як охороняють живу природу Чорного моря?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 124.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
— Усе, що довго пролежить на дні Чорного моря, через деякий час чорніє. Це відбувається тому, що у придонній товщі води міститься сірководень — газ із неприємним запахом. Він і забарвлює всі предмети у чорний колір.
Чорне море у північно-західній частині синьо-бузкове, у центральній і східній — зеленувато-синє. Там, де впадають річки, вода майже жовта.
2. Загадки-жарти
✵ Що стоїть посеред річки? (Літера «ч»)
✵ Озеро й болото, що між ними? (Літера «й»)
✵ Де вода стоїть ставком? (У склянці)
✵ У чому не можна провертіти дірку? (У воді)
✵ 3 якого крана не набереш води? (З підйомного)
✵ У яку бочку не можна налити води? (У повну)
✵ Хто може вийти сухим із води? (Качка і гуска)
✵ Чи можна носити воду в решеті? (Так, якщо під нього підставити посуд!)
✵ До країни знань ішов мандрівник і зустрів цікаві складники: поєднались префікс і числівник та зробилися назвою річки. Яка це назва? (Прип’ять)
3. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 119—124).