Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

Урок 58. ГОРИ КАРПАТИ

Мета: продовжити формування поняття «гори»; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпат: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей; розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; виховувати любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку нас. 148)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гори Карпати.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за картою

— Розгляньте карту природних зон України.

— Які природні зони України ви знаєте?

— У якій частині України розташовані Карпатські гори? (У західній)

— Яка найвища точка Карпат? (Говерла)

2. Розповідь учителя про Карпати

— В Україні є гори Карпати і Кримські гори.

Українські Карпати знаходяться на заході України. Вони простягаються смугами з північного заходу на південний схід завдовжки понад 270 км, завширшки 100-110 км. Це середньо-високі гори, які мають плавні контури хребтів, округлені вершини. Найбільшу висоту має гора Говерла (2061 м). Тут багато санаторно-курортних комплексів, оскільки чисте повітря і цілющі води сприяють оздоровленню людей. У Карпатах ростуть такі рослини: едельвейс альпійський, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська; мешкають такі тварини: тритони карпатський і альпійський, саламандра плямиста, трав’яна жаба, квакша звичайна, ящірка прудка, ящірка зелена, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна; дятел, припутель, біловолий і кам’яний дрозд, горихвістка чорна, лелека чорний, орел карлик, беркут, тетерев, рябчик, олень благородний, білка, бабак альпійський, бурозубка, дикий кабан, вовк, ведмідь, кутора велика, летючі миші. У ріках Українських Карпат багато окунів звичайних, лящів, щук, верховодок.

3. Робота за підручником (с. 146-151)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 146.

— Розкажіть за малюнком 127 про Карпати.

— Яка найвища вершина Українських Карпат?

— Яка її висота?

— Які погодні умови у Карпатах?

— Які річки беруть свій початок у Карпатах?

— Розкажіть за малюнком 128, що ви про них дізналися.

— Які озера Карпат вам відомі?

— Розкажіть за малюнком 130, які рослини поширені у Карпатах.

— Як називаються гірські луки у Карпатах?

— Які рідкісні рослини Карпат ви знаєте?

— Яких тварин Карпат ви знаєте?

— Розкажіть за малюнками 131-132, які з них рідкісні.

— Як люди використовують природу Карпат?

— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 151.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Бліцвікторина «Карпати»

•   У якій частині України розташовані Карпати?

•   Яка найвища вершина Карпат? Яка її висота? (Говерла, 2061 м)

•   Які річки беруть початок у Карпатах? (Дністер, Прут)

•   Рідка корисна копалина чорного кольору, використовується як паливо, добувають у Карпатах. (Нафта)

•   Як називається карпатська ялинка? (Смерека)

•   Хвойний кущ, з деревини якого виготовляють олівці. (Ялівець)

•   У якого дерева, що росте в Карпатах, м’які голчасті листочки? (Ялиця)

•   Назвіть заповідники Карпат. (Карпатський, Горгани)

•   Будівельний матеріал, який добувають у Закарпатті. (Сосна)

•   Риба, поширена в річках Карпатських гір. (Форель)

•   Озеро в Карпатах. (Синевир)

•   Розвинута галузь у Карпатах. (Вівчарство)

•   Пасовища у Карпатських горах. (Полонини)

2. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Де на території України знаходяться Карпатські гори?

— Які за висотою ці гори: високі, низькі, середні?

— Які рослини ростуть у Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, сон-трава)

— Які тварини зустрічаються в Карпатах? (Білка, олень благородний, дятел, вовк, лисиця)

— Чим займається населення у гірській місцевості і на рівнинних ділянках? (Вівчарством, землеробством; створено санаторії, курорти, будинки відпочинку; розвинута деревообробна промисловість.)

— Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? (Тому що в цих горах багато лісів.)

— Чому тут побудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, клімат лікувальний, корисний для здоров’я)

— Назвіть корисні копалини, які добувають у Карпатах. (Нафта, газ, буре вугілля, ртуть, мармур)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 146-151).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.