Розробки уроків - Природознавство 4 клас (за підручником Т.Г. Гільберг) - Основа 2015 рік

ТІЛА І РЕЧОВИНИ

Урок 67. ВЛАСТИВОСТІ РІДИН І ГАЗІВ

Мета: вчити учнів досліджувати і характеризувати властивості рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 168)

2. Презентація навчального проекту «Дослідження властивостей твердих тіл на прикладі граніту, крейди»

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці будете досліджувати властивості рідин та газів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вивчення властивостей рідин на прикладі води

— Наведіть приклади рідких тіл або речовин.

— Дослідімо властивість рідини стискатися. Я припускаю, що рідину стискати важко.

У моєму шприці — підфарбована вода. Я затулю отвір для голки і спробую натиснути на поршень. Нічого не виходить.

В українській мові є навіть такий вираз «товкти воду в ступі». Що він означає? (Безрезультатне заняття)

— Зробіть висновок, які властивості має рідка речовина. (Плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, не зберігає об’єм, важко стискати.)

На дошці заповнюється таблиця.

Стан речовини

Властивості речовини

Рідка

Має плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, важко стискати

2. Вивчення властивостей газів на прикладі повітря

— Наведіть приклади газоподібної речовини.

— Слово газ запозичено з французької мови і пішло від слова хаос — безформний, безмежний простір.

— У мене в руках — шприц, наповнений сумішшю газоподібних речовин — повітрям. У вас на партах — теж. Дослідімо, чи легко стискається газоподібна речовина — повітря.

— Як ви вважаєте? (Легко)

— Затуліть отвір для голки пальцем, а іншою рукою спробуйте натиснути на поршень.

— Що ви бачите? (Повітря всередині шприца стискається.)

— Відпустіть поршень. Що помітили? (Поршень повертається на місце.)

— Як ви вважаєте, чому? (Стисле повітря виштовхує його.)

— Зробіть висновок про властивості газоподібних речовин. (Займає увесь наданий об’єм, легко стискати.)

— Один кубічний метр повітря можна стискати до розміру наперстка.

 На дошці заповнюється таблиця.

Стан речовини

Властивості речовини

Газоподібна

Займає увесь наданий об’єм, легко стискати

— Ми досліджували різні речовини в різних станах. Але одна і та сама речовина за різних умов може перебувати або в рідкому, або в твердому, або в газоподібному стані. Наведіть приклад. (Вода — лід — пара)

— У чому ж схожість і відмінність речовин, що перебувають у різному стані?

Подивіться на таблицю.

Висновок. Тверді тіла зберігають і форму, і об’єм. Рідкі тіла зберігають об’єм, але не зберігають форму. Газоподібні тіла здатні змінювати і форму, і об’єм.

— Як розташовуються молекули по відношенню одна до одної в різних агрегатних станах?

3. Робота за підручником (с. 170-172)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 170.

— Про які властивості рідин ви прочитали?

— Чи мають рідини власний об’єм?

— Чому рідину важко стиснути?

— Про які властивості газів ви дізналися?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 172.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

Учитель пропонує учням виконати навчальний проект «Дослідження властивостей рідин на прикладі води і молока» за завданнями на с. 172.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Які із зазначених властивостей належать газам?

а) Мають власну форму;

б) зберігають об’єм;

в) не мають власної форми і постійного об’єму.

2. У пляшці знаходиться вода об’ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 л. Чи зміниться об’єм води?

а)  Не зміниться;

б)  збільшиться;

в)  зменшиться.

2. Вікторина «Чомусики»

—  Біля дошки я злегка побризкаю парфумами. Чому запах парфумів поступово відчули всі? (Запах парфумів разом з повітрям зайняв усю класну кімнату.)

—  Що сталося з парфумами? Виберіть правильну відповідь.

а)  Молекули парфумів перемістилися у повітря класу і стали невидимими;

б)  зникли;

в)  випарувалися. (Правильна відповідь — а)

Допоможіть татові вибрати місткість для бензину. (Бензин — це рідина. Отже, її можна наливати. Потрібна закрита посудина, оскільки бензин сильно пахне і вогненебезпечний.)

—  А яка місткість потрібна для газу? (Газ не має власної форми і об’єму, тому їм можна заповнити кульку, газовий балон, кисневу подушку для хворих. Побутовий газ вогненебезпечний, балон має бути завжди закритий.)

Чому повітряна куля піднімається в повітря? (Повітря у повітряній кулі підігрівається пальником. Гаряче повітря, розширюючись, легшає і спрямовується вгору. Гаряче повітря легше за холодне, тому що воно має меншу щільність.)

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Доповніть речення.

•   Рідкі тіла зберігають об’єм, проте не зберігають...

•   Газоподібні тіла не зберігають... і не зберігають...

•   Тверді тіла зберігають і..., і об’єм.

— Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між молекулами.)

— Що відбувається при нагріванні твердої і рідкої речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)

— Що відбувається при охолодженні рідких і твердих речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)

— Чи має запах речовина вода? (Речовина вода запаху не має.)

— Чому газоподібні тіла змінюють об’єм, а рідини — ні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 170-172).

Додатковий матеріал

Природознавча вікторина

Закінчення. Початок на с. 176,190.

Дивовижні речовини

15. Скільки дивовижних речовин потрібно, щоб отримати лід, туман, росу, сніг, іній і дощ?

A. Одна.    Г. Чотири.

Б. Дві.       Д. Шість.

B. Три.

Відповідь: А.

16. Навколо нас — понад 30 мільйонів різних речовин. Ще більше — утворених ними сумішей. їх можна об’єднувати в групи за спільними властивостями. У запропонованих варіантах відповідей усі речовини і суміші по- своєму дивовижні. Але одна з них — зайва. Яка?

A. Пісок.        Г. Крейда.

Б. Цукор.      Д. Граніт.

B. Глина.

Відповідь: Б.

17. У чистому вигляді ця дивовижна речовина жовта. Але у тебе на кухні вона може бути коричневою, зеленою, червоною або навіть синьою. Все залежить від барвників, які додають до цієї речовини. Цю суміш використовують для виготовлення предметів, про які тебе попереджають: «Це дітям не іграшки!». Про яку речовину йдеться?

A. Про золото.                               Г. Про вугілля.

Б. Про йод.                                     Д. Про залізо.

B. Про сірку.

Відповідь: В.

18. Серед поданих дивовижних речовин оберіть блискуче, ковке і пластичне.

А. Кремній.                                      Г. Срібло.

Б. Йод.                                             Д. Цукор.

В. Алмаз.

Відповідь: Г.

19. У Древньому Римі і Китаї цю дивовижну речовину використовували в якості грошей. Назви її.

A. Крохмаль.                                      Г. Сіль.

Б. Сода.                                             Д. Вода.

B. Цукор.

Відповідь: Г.

20. До складу багатьох зубних паст входять частки, що містять ці дивовижні речовини. Назви, які частки допомагають запобігти карієсу та іншим захворюванням ротової порожнини.

A. Частки хлору.                                 Г.  Частки фтору.

Б. Частки кисню.                                Д.  Частки кальцію.

B. Частки кремнію.

Відповідь: Г.

21. На кожній кухні є безбарвна рідина з різким специфічним запахом. Її використовують при приготуванні тіста, маринуванні овочів і м’яса, а також для видалення різних плям з одягу, наприклад іржі. Назви цю дивовижну рідину.

A. Вода.     Г. Соняшникова олія.

Б. Оцет.    Д. Риб’ячий жир.

B. Спирт.

Відповідь: Б.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.