Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА

УРОК 11 СУЧАСНІ УЯВЛЕННЯ ПРО ВСЕСВІТ. ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

Мета: розповісти учням про сучасні уявлення щодо складу Всесвіту; розвивати вміння порівнювати і робити висновки; виховувати охайність під час письмової роботи.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Упізнай планету за описом»

□ Мене називають «блакитною планетою», оскільки на мені багато води і я маю повітряну оболонку — атмосферу, яка надає мені блакитного відтінку. У мене є природний супутник — Місяць. Я маю одну унікальну особливість — на мені існує життя. (Земля)

□ Мене називають червоною планетою із-за кольору моїх пустель. (Марс)

□ Я ношу ім'я римського бога морів. Я мерехчу блакитнуватим кольором, що нагадує блиск води. (Нептун)

□ Я — найгарячіша планета у Всесвіті. Температура моєї поверхні може досягати до +500 °С. Названа жіночим ім'ям. У Древньому Римі була богинею любові. (Венера)

□ Я — найближча до Сонця планета. Я дістала свою назву на честь римського вісника богів, бога торгівлі. Я обертаюся дуже швидко навколо Сонця — за 88 днів. (Меркурій)

□ Я — дуже старий, тому лежу на боці і дуже мерзну. (Уран)

2. Розповідь учителя

— Люди давно живуть на Землі. Колись ніхто із них не вмів читати і писати, тоді батьки показували дітям зірки та паличкою малювали на піску візерунки сузір'їв.

Зоряне небо було першою Великою Книгою, яку люди вчилися читати і розуміти. А потім, через багато років, з'явилася наука про зірки й інші світила, яка називається астрономія (у перекладі з грецької означає «астрон» — зірка, «номос» — закон).

3. Розгадування кросворда

По горизонталі:

1. Він знаменитий своїми кільцями. (Сатурн)

2. Цю планету Сонячної системи «закутує» товстий шар повітря, на ній достатньо світла і тепла. (Земля)

По вертикалі:

1. Удень ми бачимо цю розжарену кулю. (Сонце)

2. Уночі їх безліч на небі. (Зірки)

3. Він — супутник Землі. (Місяць)

4. Тестування

1. Що таке астрономія?

а) Наука про Всесвіт;

б) наука про будову людини;

в) наука про рослини.

2. Скільки планет у Сонячній системі?

а) 8;

б) 7;

в) 9.

3. Яка планета Сонячної системи найбільша?

а)Венера;

б) Сатурн;

в) Юпітер.

4. Яка планета Сонячної системи найменша?

а) Марс;

б) Меркурій;

в) Земля.

5. Яка планета має найбільше супутників?

а) Марс;

б) Земля;

в) Сатурн.

5. Гра «Тлумачі»

— Сформулюйте і запишіть визначення. Всесвіт — це...

6. Гра «Підписи»

— Закінчіть підписи до малюнків. Довідка: індуси, індіанці, вавілоняни.

Всесвіт в уявленні древніх...

Всесвіт в уявленні древніх...

Всесвіт в уявленні древніх...

7. Гра «Кінцівка»

— Допишіть речення.

Великий математик Піфагор першим висловив припущення, що Земля...

8. Тестування

1. Кому з учених належить подана модель Усесвіту?

а) Аристотелю; б) Піфагору;

в) Птолемею; г) Самосу.

2. Старогрецький учений, який уважав, що центр Усесвіту — не Земля, а Сонце.

а) Піфагор; б) Галілео Галілей;

в) Коперник; г) Аристарх Самос.

9. Бесіда

— Який вклад вніс Галілей у вивчення будови Всесвіту? (Галілео Галілей уперше використав телескоп.)

— Чим система будови Всесвіту, створена Коперником, відрізняється від системи Всесвіту за думкою Птолемея? (Земля обертається навколо Сонця. Центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця)

— Яку модель Всесвіту пропонує сучасна наука?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про сучасні уявлення про Всесвіт.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— З часів Галілея і Коперника минуло багато часу, протягом якого були відкриті нові планети, вдосконалені методи дослідження небесних тіл, поліпшена техніка, що використовується під час спостережень.

Понад сорок років тому людству навіть удалося зробити перший крок за межі Землі, були створені супутники і космічні ракети. У 1957 році у навколоземний простір був запущений найперший космічний супутник, завдяки чому вчені могли вести спостереження без спотворень. Ці спотворення з'являлися через те, що атмосфера нашої планети може затримувати випромінювання деяких небесних тіл, внаслідок чого дані виходили неточні.

3 листопада 1957 року на навколоземну орбіту вирушив перший космічний мандрівник — собака Лайка (малюнок). 19 серпня 1960 року були відправлені собаки Білка і Стрілка (малюнок), які провели на орбіті 24 години, а повернулися на Землю у спеціальній ката- пультуючій капсулі.

Проривом у розвитку вивчення космосу був політ першої людини, здійснений 12 квітня 1961 року. Перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін (фото) провів на навколоземній орбіті 108 хвилин, упродовж яких було вивчено, як людина поводиться в космосі і як почувається в умовах невагомості.

Проаналізувавши отримані дані, сучасні вчені пропонують таку модель Усесвіту: наша Сонячна система входить до складу Галактики (гігантського скупчення зірок) під назвою Чумацький шлях (фото). Наша та інші галактики, у свою чергу, утворюють скупчення галактик (фото), а вони — надскупчення (фото). Світ Усесвіту дуже різноманітний і вміщує незліченну кількість небесних тіл та їх систем.

Таким чином, якщо уявити, що Земля — це наш космічний будинок, то в пізнанні Всесвіту ми лише тільки крок за поріг цього будинку.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання вірша

ПОТЯГ МАЙБУТНЬОГО

Гей, кому треба — в вагон, піднімайтесь!

Подано потяг кур'єрський на Марс.

О восьмій годині, на час вечері

Будем за графіком ми на Венері.

Далі зупинка у нас на Сатурні,

Там будуть танці, розваги культурні,

Можемо Сонце об'їхать кругом,

Потім шугнути Чумацьким Шляхом.

І незабаром — не встигнеш оглядітись

— Уже перед нами Велика Ведмедиця,

Рушив у путь міжпланетний експрес,

Лиш смуга біліє в блакиті небес.

А ось на вокзал якась жінка прибігла!

— Яка досада! Знову не встигла!

— Сеньйоро, не треба так хвилюватися:

Наступний потяг — хвилин за двадцять.

— Мені не далеко, тільки до Місяця,

Поїду тролейбусом номер тисяча.

2. Тематичне оцінювання за розділом «Всесвіт і Сонячна система»

1 варіант

1 рівень

Дайте правильну відповідь.

1. Сонце — це:

а) планета;

б) зоря;

в) супутник.

2. Планети — це небесні тіла, які світяться:

а) власним світлом;

б) світлом, відбитим від Сонця;

в) світлом, відбитим від Землі.

3. До Сонячної системи входять:

а) 8 планет;

б) 10 планет;

в) 3 планети.

4. У кожної планети є:

а) однакова кількість супутників;

б) різна кількість супутників.

5. Що таке Всесвіт?

а) Зірки, планети, які ми бачимо на небі;

б) неосяжний простір із зірками, планетами й іншими небесними тілами;

в) усі планети, що обертаються навколо Сонця.

6. Яка планета має плоске кільце, що світиться?

а) Сатурн;

б) Венера;

в) Нептун.

7. Екватор поділяє земну поверхню:

а) на південну і північну півкулі;

б) на західну і східну півкулі.

8. Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця, називається:

а) місяцем;

б) добою;

в) роком.

ІІ рівень

9. Позначте на схемі:

1. Південний полюс.

2. Північний полюс.

3. Екватор.

10. Покажіть стрілками, які слова другого стовпчика відповідають кожному слову першого стовпчика.

Планета

Місяць

Супутник

Марс

Зоря

Сонце

11. Допишіть речення.

Обертання Землі навколо _ _ _ _ призводить до _ _ _ _ .

(зміни пір року, своєї осі, зміни дня і ночі)

_ _ _ _ — це скупчення _ _ _ _ , що тягнеться світлою смугою з півдня на північ.

(Зоряний шлях, Чумацький шлях, комет, зірок).

Шлях, яким _ _ _ _ рухається навколо Сонця, називається _ _ _ _ .

(Орбітою, Земля, Місяць, екватором, земною віссю)

ІІІ рівень

12. Підкресліть «зайве».

Юпітер, Сатурн, глобус, Земля.

Стрілець, Місяць, Малий Віз, Риби.

Юрій Гагарін, Леонід Каденюк, Андрій Шевченко.

13. Поміркуйте. Запишіть своє міркування.

Поміркуйте, чи обертаються навколо осі Південний і Північний полюси. Чим це можна пояснити?

2 варіант 1 рівень

Дайте правильну відповідь.

1. Сонце — це:

а) найбільша з усіх зірок;

б) найменша з усіх зірок;

в) зоря середньої величини.

2. Земля — це:

а) планета;

б) зірка;

в) супутник.

3. Земля навколо своєї осі:

а) обертається;

б) не обертається.

4. Сонячна система — це:

а) Сонце і космічні тіла;

б) 8 планет.

5. Наша планета знаходиться на:

а) 2-му місці від Сонця;

б) 3-му місці від Сонця.

6. Яке небесне тіло не є планетою?

а) Земля;

б) Місяць;

в) Венера.

7. Що таке Сонце?

а) Зоря;

б) планета;

в) сузір'я.

8. Рух Землі навколо Сонця спричиняє:

а) зміну пір року;

б) зміну дня і ночі.

ІІ рівень

9. Розфарбуйте синім кольором північну півкулю, зеленим — південну.

10. Покажіть стрілками, які слова другого стовпчика відповідають кожному слову першого стовпчика:

Планета

Місяць

Супутник

Земля

Зоря

Сонце

11. Допишіть речення.

Уявна лінія, що проходить через _ _ _ _ Землі та Північний і Південний полюси, називається _ _ _ _ .

(Орбітою, центр, екватором, земною віссю)

_ _ _ _ — найдальша _ _ _ _ від Сонця.

(Меркурій, Нептун, планета, зірка, Земля).

Доба — це _ _ _ _ години. За цей час Земля робить _ _ _ _ .

(12, 24, повний оберт навколо Сонця, повний оберт навколо своєї осі)

ІІІ рівень

12. Упізнайте планету за описом.

Я — друга планета від Сонця, маю ім'я богині краси, виглядаю, як дуже яскрава зірка, і ще мене називають «уранішньою зіркою». (Венера)

13. Де на Землі бувають найдовший день і найдовша ніч? (На Південному і Північному полюсах)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Вікторина

· За уявленням цього народу Земля є плоскою і спирається на спини слонів, що стоять на черепасі. (Древні індійці)

· Цей старогрецький учений першим висловив ідею про кулястість Землі. (Піфагор)

· Старогрецький учений, який уважав, що центр Усесвіту — не Земля, а Сонце. (Аристарх Самос)

· Свої погляди про устрій світу цей старогрецький учений виклав у 13 томах праці «Велика математична побудова астрономії». (Клавдій Птолемей)

· Як називається наука про зірки та інші небесні тіла? (Астрономія)

· Як називається найближча до Землі зоря? (Сонце)

· Чому зірки мають різне забарвлення? (Зірки мають різну температуру)

· Якою величиною вимірюють відстань в астрономії? (Світловий рік)

· Що таке галактика? (Галактика — це гігантське скупчення зірок)

· Яку зірку називають дороговказною? (Полярну зірку)

· Де сьогодні день дорівнює ночі? (Сьогодні і завжди — на екваторі.)

— Наука постійно розвивається. Люди багато що дізналися про величезний Усесвіт, у якому ми живемо, навчилися запускати штучні супутники Землі і літати в космос. Направили космічні ракети на Місяць та інші планети, побудували обсерваторії, оснащені сучасною технікою — все це для того, щоб розгадати таємниці Всесвіту. Але ще багато чого належить зрозуміти й упізнати, можливо, робити це доведеться вам.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити