Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПЛАН І КАРТА

УРОК 14 ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМПАСА

Мета: ознайомити учнів з компасом і його будовою; виробляти вміння користуватися ним; розвивати допитливість, увагу, спостережливість, уміння логічно мислити, практичні вміння; виховувати любов до природи на основі отриманих знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Що називається горизонтом?

а) Частина земної поверхні, яку ми можемо бачити очима;

б) видима частина суші;

в) все те, що ми бачимо перед собою.

2. Що таке лінія горизонту?

а) Явна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів;

б) уявна лінія, по якій небо ніби з'єднується з землею;

в) уявна лінія, яка проходить через центр Землі.

3. Скільки є основних сторін горизонту?

а) 8;

в) 6; в) 4.

4. Як називається сторона горизонту, де Сонце знаходиться опівдні?

а) Захід;

б) південь;

в) північ.

2. Графічний диктант

— А тепер перевіримо, як ви вмієте орієнтуватися по сторонах горизонту.

Напишемо графічний диктант, рухаючись відповідно до сторін горизонту.

Від вихідної точки 2 кроки (2 клітини) на північ;

1 крок на Пн Зх;

1 крок на Зх;

1 крок на Пд Зх;

2 кроки на Пд;

1 крок на Пд Сх;

1 крок на Сх;

1 крок на Пн Сх.

— Яка фігура у вас вийшла? (Многокутник)

3. Бесіда

— Як можна визначити сторони горизонту за Сонцем?

1-й спосіб

Опівдні встати спиною до Сонця. Тінь покаже напрям на північ, ззаду буде південь, права рука покаже на схід, ліва — на захід.

2- й спосіб

Якщо встати обличчям до Сонця, тінь укаже на північ (ззаду), попереду — південь, ліворуч — схід, справа — захід.

3- й спосіб

О 7-й годині ранку Сонце буває на сході, о 13-й годині — на півдні, о 19-й годині — на заході.

— Але існує ще один прилад, за допомогою якого можна надійніше і точно визначати сторони горизонту.

Відгадайте загадку.

· Він відшукає шлях будь-де.

Уміщається в кишені,

А за собою нас веде.

— Хто знає, що це за прилад? (Компас)

— Правильно. А як ви вважаєте, що таке компас? (Компас — це пристрій для правильного визначення напряму руху поверхнею планети)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про компас та його будову.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя про будову компаса

— У вас на столах лежить компас. Розгляньмо його. Найважливіша складова компаса — намагнічена стрілка на сталевій голці. Її кінці забарвлені у синій і червоний кольори. Стрілка поміщена в круглу коробочку, на дні якої знаходиться циферблат, на ньому позначені сторони горизонту. Назвіть їх. (Північ, південь, захід, схід)

— Домовилися, що синій кінець стрілки показує на північ, а червоний — на південь. Синій колір — холодний, на півночі теж холодно. А червоний — теплий, на півдні теж спекотно.

— З яких же деталей складається компас? (Шкала, намагнічена стрілка, сталева голка)

Порівняємо компас і годинник.

— На що схожий компас? (На годинник)

— Чим компас схожий на годинник? (Кругла коробочка, згори скло, усередині — шкала з діленнями)

— Ця кругла коробочка у компасі називається корпус.

— Шкала з діленнями в годиннику називається циферблат, а в компасі — лімб.

— Що написано на циферблаті в годиннику? (Цифри) А в компасі? (Сторони горизонту)

— Що всередині годинника рухається? (Дві стрілки) А в компасі? (Одна магнітна стрілка)

— Іноді в компасах є запобіжник, який фіксує стрілку в нерухомому стані, коли компас знаходиться в неробочому стані.

— У годиннику є механізм, а в компасі його немає, оскільки стрілка обертається під дією магнітної сили Землі.

Які ж правила користування компасом?

Щоб визначити напрям за компасом, потрібно покласти його на рівну поверхню (стіл, фанеру) і відтягнути запобіжник — цим ви звільняєте стрілку. Коли стрілка заспокоїться, потрібно повернути корпус так, щоб синій кінець указував на північ, а червоний — на південь, спробуємо це зробити.

— А як ви вважаєте, чому стрілка рухається? (Із-за магніта)

— Спробуємо визначити за компасом, у якому напрямі від вас знаходяться:

□ вікна класу?

□ двері?

□ дошка?

— Які ще предмети є в класі? Визначте за компасом, у якому напрямі вони знаходяться.

— А як же користуватися компасом у лісі?

Існує правило: заходячи до лісу, потрібно визначити його положення по відношенню до знайомого пункту (міста, дороги, аеропорту), щоб при виході з лісу користуватися його зворотним напрямом. Наприклад: ліс знаходиться на півночі по відношенню до річки, при виході з лісу в яку сторону підемо? (На південь)

Заборонено:

□ користуватися компасом, якщо поруч є залізні предмети;

□ користуватися компасом поблизу ліній електропередач і під час грози.

— Як ви вважаєте, яким людям потрібний компас? (Людям, які пересуваються незнайомою місцевістю: морякам, льотчикам, туристам, мандрівникам і геологам)

— Компас використовують у літаководінні, гірській справі, артилерії, навігації. Як ви вважаєте, які бувають компаси?

— Розрізняють магнітний, механічний, радіокомпас і астрокомпас. Цікаво, що всі люди говорять компас (наголос на 1-му складі), а ось моряки — компас (наголос на 2-му складі).

2. Історія виникнення компаса

— Люди з давніх часів шукали способи надійного орієнтування, особливо у відкритому океані або в пустелі. Коли вони відкрили дивовижну властивість магніта, а саме те, що магнітна стрілка завжди показує певний напрям (з півночі на південь або з півдня на північ) — з'явився і компас.

Уважають, що компас був винайдений у Китаї 2,5 тисячі років тому і називався «той, що відає півднем», оскільки спочатку стрілка компаса вказувала на південь.

Він мав вигляд розливальної ложки з магнітного железняка з ретельно відполірованою опуклою частиною. Цією опуклою частиною ложка встановлювалася на відполіровану мідну пластину таким чином, що живець не торкався пластини, а вільно висів над нею, і при цьому ложка могла легко обертатися.

У XI столітті в Китаї з'явилася плаваюча стрілка компаса, виготовлена із штучного магніта у вигляді залізної рибки. Вона нагрівалася до червоного кольору й опускалася у посудину з водою. Тут вона вільно плавала, вказуючи своєю головою в ту сторону, де знаходився південь.

У китайців «плаваючу голку» перейняли європейці. Спочатку компас був намагніченою голкою і шматочком дерева, що плавали в посудині з водою.

Незабаром посудину почали прикривати склом, щоб захистити механізм від дії вітру.

— Куди показувала стрілка компаса у давнину? А зараз?

— Чому стрілка компаса завжди показує на північ?

— На планеті діє сильне магнітне поле Землі. Ця сила і притягує до себе намагнічену стрілку компаса, і вона сама встановлюється паралельно до магнітного поля Землі.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Учитель»

— Розташуйте пункти роботи з компасом у правильному порядку.

Правила роботи з компасом О Покладіть компас на рівну поверхню.

О Усі літери вкажуть напрям сторін горизонту.

О Поверніть корпус компаса таким чином, щоб синій кінець стрілки вказував на північ.

О Почекайте, поки стрілка компаса заспокоїться.

2. Робота в парах. Орієнтування за компасом

1. Визначте, що в нашому класі знаходиться на:

□ півночі;

□ сході;

□ півдні;

□ заході.

2. Визначте, де розташовані окремі предмети в нашому класі:

□ двері;

□ класна дошка;

□ середнє вікно;

□ найбільша квітка (фікус);

□ плакат з ТБ;

□ батареї опалювання.

3. Індивідуальні завдання

1. Закінчіть твердження.

Розрізняють основні сторони горизонту — ... та проміжні — ... Компас — це...

2. Діти пішли за грибами. Ліс знаходиться на схід від села. У якому напрямі вони повинні повертатися додому?

3. У якому напрямі ви повертатиметеся додому, якщо до школи ви йшли на північний схід?

4. Тестування

1. Що таке компас?

а) Прилад для визначення напряму руху;

б) прилад для визначення сторін горизонту;

в) прилад, який використовують туристи і мореплавці.

2. Тінь, що падає опівдні від предметів, постійно вказує на:

а) південь;

б) північ;

в) захід.

3. Якщо стати опівдні обличчям у напрямку своєї тіні і розвести руки, то права рука вказуватиме на:

а) захід;

б) південь;

в) схід.

5. Гра «П'ять речень»

Учні у п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

6. Робота над загадкою

· Предмет, з яким можна іти на всі чотири сторони. (Компас)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке компас?

— Що можете розповісти про його будову?

— Де і коли нам можуть стати у пригоді знання, отримані на цьому уроці? (Заблукали у лісі, пішли в похід, змагання по спортивному орієнтуванню)

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати повідомлення «Компас-помічник».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити