Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПЛАН І КАРТА

УРОКИ 15-16 ЗОБРАЖЕННЯ МІСЦЕВОСТІ НА ПЛАНІ, УМОВНІ ЗНАКИ. МАСШТАБ

Мета: дати учням поняття «план місцевості», «умовний знак», «масштаб»; формувати вміння читати простий план і карту місцевості, використовуючи умовні знаки і масштаб; розвивати пізнавальну активність; виховувати допитливість, уважність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— У якій півкулі розташована наша Батьківщина? (У східній)

— Покажіть територію України на карті світу, на карті півкуль.

— Які моря омивають нашу країну?

— Чи омивається наша країна океанами?

— Які гори є в Україні?

— Що ще допомагає мандрівникові орієнтуватися на місцевості, правильно вибрати шлях?

— Відгадайте загадку.

· Щоб ніде не заблукати

І дорогу не шукати,

Має кожен мандрівник

Паперовий путівник.

Де у полі є криниця,

Як пройти до залізниці,

Де є сад, а де є лан,

Нам усе покаже... (план).

— Чи знаєте ви, що означає слово план?

— На яких уроках ви зустрічаєтесь з цим словом? (Читання, українська мова)

— Чи може бути слово план у тому значенні, що нам відоме, відгадкою до загадки?

— Згадайте, як накреслити план предмета.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як читати план місцевості.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя, проведення практичної роботи

— Для будівництва залізниці або шосейної дороги, фабрики або заводу, електростанції або зрошувального каналу спочатку розробляють план місцевості. Проте, щоб правильно ним користуватися, потрібно спочатку з'ясувати, що таке план, як його складають і користуються ним, навчитися читати план, тобто знати, що позначають умовні знаки на плані.

— Що ж таке план? (Учні висловлюють свої припущення.)

— Перевіримо ваші припущення за допомогою практичної роботи.

□ Розгляньте предмети на парті: чашка, сірникова коробка, прямокутна коробка від скріпок, ластик.

□ Подивіться на предмети збоку, згори.

□ Візьміть сірникову коробку. Обведіть її олівцем на аркуші.

□ Зробіть це саме із ластиком, чашкою.

□ Порівняйте свою роботу з малюнками цих предметів, які ви бачите на дошці, зробіть висновок, що таке план. (План — це точне креслення вигляду предметів згори.)

— Спробуйте накреслити план прямокутної коробки з-під скріпок. Виміряйте її довжину і ширину. Накресліть прямокутник із визначеними сторонами.

— Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, парти. Чи можна зробити так само, як ви тільки-но робили з малими предметами?

Учні дивляться на парту згори. Доходять висновку, що кришка парти є прямокутником.

— Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.)

— Для цього користуються поняттям «масштаб». Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними.

□ Виміряйте довжину і ширину кришки парти. (Довжина — 120 см, і ширина — 80 см.)

□ Виміряні розміри зменшіть у 40 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки 2 см.

Накресліть план парти у зошити.

— Даний масштаб записують так: 1 см — 40 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів.

На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1 см — 15 см, 1 см — 20 см, 1 см — 200 м тощо.

Тепер ви знаєте, що таке план. Ми креслили план різноманітних предметів. Можна накреслити і план місцевості. А що ж таке план місцевості? (Якщо учні не можуть самостійно дійти висновку, то висновок робить учитель.)

План місцевості — це креслення вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні.

Щоб накреслити план місцевості нашого села чи якоїсь іншої місцевості, потрібно виміряти відстані між будівлями, деревами тощо і зменшити їх. Для цього використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшили справжні виміри. Масштаб записують унизу аркуша.

Предмети, що є на даній місцевості, позначають на плані умовними знаками, які ви бачите на таблиці.

Ліворуч на плані стрілкою вказують напрям Пн. —► Пд.

Якщо такої стрілки немає, тоді північною стороною вважають верхню частину плану, південною — нижню.

Люди користуються масштабом не тільки тоді, коли креслять план. Маючи перед собою план і знаючи масштаб, можна обчислити відстані між предметами. А на малюнку виміряти відстань неможливо, тому що він намальований не за масштабом.

Яка різниця між планом і картою?

Географічна карта відображає більш значні території, ніж план. Масштаб на карті дрібний; чим більшою є територія зображена на карті, тим дрібніший її масштаб; чим менший масштаб карти, тим менше подробиць можна на ній позначити.

2. Ознайомлення з умовними позначками на плані місцевості

Учитель читає загадки, учні відгадують їх, учитель демонструє умовне позначення предмета.

· Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

· Така я велика,

Що й кінця не маю,

Лежу собі тихо,

Нікого не займаю.

Тільки мені добрі люди

День і ніч топчуть груди. (Дорога)

Із-за гірки, з-під крутої,

Прокрадається норою,

Та й до моря утіка,

Через лози по ярах. (Джерело)

· Всі пани скинули жупани,

А один пан не скинув жупан. (Мішаний ліс)

· Стоїть корито,

Повно води налито. (Ставок)

· Суцвіттям пахучим цвіте навесні,

А осінню стиглі плоди медяні

Дарує нам щедро тобі і мені. (Сад)

· Йде від хати і до хати,

А з місця не зрушить. (Стежка)

· Весною веселить,

Літом холодить,

А взимку гріє. (Ліс)

· Умита вранці росою,

Раз на рік поголена косою.

Тут всі ростуть, як кажуть,

душа в душу. (Лука)

· Над глибокою рікою

Вигнув спину він дугою.

Всі по ньому їдуть,

Всі по ньому йдуть,

А з собою не беруть. (Міст)

· Нитка кам'яна

Підперезала міста й села. (Шосе)

· Хоч не море він, не річка,

Але в ньому теж водичка.

Він біжить через лісок.

Називається... (струмок).

· Зап - п + лід - д + зна - а + иця = (залізниця).

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Виконання практичного завдання

Масштаб: 1 см — 200 м. Сад має довжину 1000 м, ширину — 600 м. Якої форми цей сад? Тягнеться він із заходу на схід. Які розміри цього саду? Накресліть план саду в зошитах.

Виміряйте довжину і ширину класу. Накресліть план класу в зошитах. Запишіть масштаб.

(Один учень працює біля дошки)

2. Робота в групах

Гра «Уявна подорож»

Учитель читає оповідання про подорож дітей, а учні мають на столах за допомогою умовних позначок викласти їх шлях.

— Одного чудового осіннього ранку учні нашого класу вирішили піти в похід. Свій шлях ми почали зі школи. Спочатку ми пройшли 1 км по шосе. Далі по стежці обігнули фруктовий сад і дісталися озера. Біля озера ми перепочили і вирушили далі. На шляху нам зустрічалися поодинокі дерева, струмок. І нарешті ми дійшли до залізниці, яка перетинала луки. Далі ми звернули на ґрунтову дорогу, якою дісталися річки. Ми перейшли через міст і потрапили у ліс. Далі стежкою дійшли до свого села і повернулися до школи. Ось така чудова подорож була у нас!

3. Робота в парах

1) Використовуючи масштаб, накресліть план ділянки завдовжки 900 м, завширшки 300 м. Для чого використовують умовні позначення? Намалюйте кілька умовних знаків.

2) Намалюйте свій підручник і накресліть його план. Що таке план? Чим відрізняється малюнок від плану?

3) Користуючись умовними знаками, намалюйте план описаної місцевості. У центрі населеного пункту розташована школа. Довжина шкільного приміщення 80 м, ширина — 60 м. На північ від школи на відстані 100 м проходить шосейна дорога, на південь, на відстані 80 м, знаходиться сад. На схід, на відстані 100 м, протяглися луки. На захід, на відстані 60 м,— шкільні ділянки. Масштаб: 1 см — 20 м.

4. Тестування

1) Що називають кресленням вигляду предмета згори?

О Малюнок;

О карта;

О план.

2) Як накреслити план великого предмета?

О Зменшити справжні розміри;

О збільшити справжні розміри;

О накреслити на весь аркуш.

3) Що вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстань між ними?

О Ширина і довжина;

О розміри плану;

О масштаб.

4) Що називають кресленням вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні?

О Карта;

О план місцевості;

О глобус.

5) За допомогою чого на плані зображують зображення?

О Малюнків;

О умовних знаків;

О підписують словами.

6) Де позначають масштаб на плані?

О По центру вертикально;

О внизу; угорі.

7) Що можна визначити за допомогою масштабу?

О Відстань між предметами на місцевості;

О відстань від сонця до предмета.

8) Як розміщені предмети на місцевості?

О Населені пункти виділені іншим кольором;

О відповідно до розміру;

О відповідно до сторін горизонту.

9) Які сторони горизонту вказані стрілкою?

Пн. — Пд.;

О Зх. — Сх.;

О Пн. — Зх.;

Пд. — Сх.

10) Хто користується планом місцевості?

О Геологи, будівельники, агрономи;

О будівельники, вчителі, агрономи;

О агрономи, геологи, продавці.

11) Що таке план?

О Вигляд великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні згори;

О креслення у певному масштабі великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні такими, якими їх бачимо згори;

О зображення окремих об'єктів на папері за допомогою умовних позначень.

12) Що таке масштаб?

О Число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено дійсні відстані на плані чи карті;

О збільшене або зменшене зображення земної поверхні на папері;

О число, яке використовують під час складання плану чи карти.

5. Гра «Так чи ні?»

□ Плани місцевості завжди кресляться, не змінюючи їхніх розмірів. Так чи ні? (Ні)

□ У плані місцевості об'єкти позначено особливими умовними знаками. Так чи ні? (Так)

□ За планом предмета можна визначити розмір усіх його частин. Так чи ні? (Ні)

□ На плані місцевості ставиться стрілка Пн. —► Пд. Так чи ні? (Так)

□ Місцевість у плані — невелика ділянка земної поверхні. Так чи ні? (Так)

6. Робота в групах

1) Прочитайте «Лист юних мандрівників».

«Дорогі друзі! Коли ми вийшли з га пройшли декілька кілометрів, то потрапили до Ліворуч від села простягалися . На екскурсію до лісу спочатку ми йшли по потім по У лісі ми йшли по і дійшли до Повертаючись, заглянули у

та попрямували через . А, переходячи річку, побачили

2) Користуючись фізичною картою України, визначте відстань від Харкова до Києва.

Відстань між містами на карті _ _ _ _ .

Масштаб _ _ _ _ .

Дійсна відстань _ _ _ _ .

Користуючись фізичною картою України, визначте відстань від Полтави до Харкова.

Відстань між містами на карті _ _ _ _ .

Масштаб _ _ _ _ .

Дійсна відстань _ _ _ _ .

3) За поданим планом і масштабом визначте розмір ділянки кущів. Масштаб: 1 см — 10 м.

Довжина _ _ _ _ .

Ширина _ _ _ _ .

4) Накресліть маршрут, який пройшли туристи.

Туристи вирушили з точки А. Спочатку вони йшли на південь, потім на схід, далі — на північний захід.

5) Накресліть шлях, який пройшли школярі.

Школярі вийшли з точки В. Спочатку вони йшли на південний схід, потім — на північ, далі — на захід.

6) Користуючись умовними знаками, намалюйте план місцевості.

На північ від школи проходить шосе, на захід — розташовані будинки, на південний схід — сад, на північний захід — ліс, на південь — луки.

Напишіть назви умовних знаків.

7) За планом місцевості визначте відстань від села Максимівка до озера Холодне.

8) Підпишіть умовні знаки плану місцевості.

9) Практична робота. Читання плану і карти з використанням умовних знаків і масштабу.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке план місцевості? (План місцевості — це креслення вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні.)

— Як зображують предмети на плані місцевості?

— Як визначити сторони горизонту на плані місцевості?

— Для чого люди складають план місцевості?

— Хто користується таким планом? (Геологи, будівельники, агрономи, туристи)

— Чи потрібно вам уміти читати план?

— Де в житті знадобляться такі вміння?

— Чим відрізняється малюнок від плану? (На плані певні предмети позначають за допомогою умовних знаків.)

— Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета)

— Прочитайте масштаб: 1 см — 50 м; 1 см — 50 км. Що означають ці записи?

— Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти план місцевості. Уявна місцевість — прямокутник зі сторонами 10 см і 4 см. Посередині розташовані будівлі села. На північ від села шосейна дорога веде до залізниці, яка розміщена із заходу на схід.

На північному заході від села плодовий сад, а від нього на південь простягаються поля і городи. На південь від села веде стежка до озера, з якого витікає річка на північний захід.

Від річки на південь росте мішаний ліс.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити