Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПЛАН І КАРТА

УРОК 18 ЕКСКУРСІЯ. ВИЗНАЧЕННЯ СТОРІН ГОРИЗОНТУ ЗА ДОПОМОГОЮ СОНЦЯ, КОМПАСУ ТА МІСЦЕВИХ ОЗНАК. ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

Мета: повторити правила роботи з компасом; сформувати прості навички роботи з компасом; вчити вказувати напрями сторін горизонту, визначати сторони горизонту з допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак; розвивати вміння аналізувати результати спостережень, порівнювати і робити висновки; виховувати любов до природи.

ХІД УРОКУ-ЕКСКУРСІЇ

1. Вступне слово вчителя

— Діти, сьогодні на вас чекає пошук скарбів. Але у морі пригод на вас чекає океан труднощів. Чи готові ви з ними впоратися? Чи вистачить у вас знань, умінь і терпіння? Тільки найуважнішим та найкмітливішим сьогодні посміхнеться удача! Отже, сміливіше, вперед!

Слід згадати, як можна за природними об'єктами визначити сторони горизонту. Що таке компас? Як улаштований цей прилад?

Слід нагадати учням, що компас — простий прилад для визначення сторін горизонту. Основні складові компаса — намагнічена стрілка, один кінець якої завжди показує на північ (Північний магнітний полюс Землі), і циферблат, що обертається, — лімб, розділений на 360 градусів.

Правила роботи з компасом

□ Покладіть компас на горизонтальну поверхню або долоню.

□ Стрілка компаса має бути нерухомою. Після цього поверніть компас таким чином, щоб синій кінець стрілки вказував на північ.

□ Ви зорієнтували компас і підготували його до роботи.

2. Виконання завдань у групах

Завдання 1

— Розгадайте ребуси і запишіть назви географічних об'єктів.

1)

Відповідь: луки — береза.

2)

Відповідь: дорога.

3)

Відповідь: город — пень.

Завдання 2

— Визначте, в яких сторонах горизонту відносно їх місцезнаходження (вихідна точка — ганок школи), знаходяться відгадані у завданні 2 географічні об'єкти.

Завдання 3

— Визначте, в яких сторонах горизонту відносно їх місцезнаходження (обрати будь-який об'єкт) знаходиться школа, вулиця і будинок, де ви живете, в якому напрямі знаходиться міст, гора тощо.

Результат екскурсії

Учні отримали теоретичні і практичні знання щодо орієнтування.

3. Перевірна робота

1 варіант

I рівень

Дайте правильну відповідь.

1. Щоб накреслити план великих предметів, використовують:

а) компас;

б) масштаб;

в) малюнок.

2. Чим позначаються на карті гори, рівнини, ріки, озера, моря?

а) Кольорами;

б) умовними знаками;

в) малюнками.

3. На планах масштаб завжди однаковий.

а) Так;

б) ні.

II рівень

Допишіть речення.

4. На _ _ _ _ позначають _ _ _ _ .

(різними кольорами сушу, гори, водойми, фізичній карті)

5. Географічна карта — це _ _ _ _ у багато разів зображення на площині земної поверхні за допомогою _ _ _ _ .

(зменшене, збільшене, умовних знаків, малюнків, схем)

6. Підпишіть умовні знаки плану місцевості.

ІІІ рівень

7. На плані ділянка має такі розміри: довжина 6 см, ширина — 4 см. Масштаб плану: 1 см — 15 м. Обчисліть справжні розміри цієї ділянки.

Довжина: _ _ _ _

Ширина: _ _ _ _

8. Поміркуйте. Запишіть своє міркування.

На екскурсію до парку учні йшли спочатку на північ, потім — на схід, далі — на південний схід. У яких напрямках вони повертатимуться?

2 варіант

I рівень

Дайте правильну відповідь.

1. Масштаб використовують, якщо потрібно:

а) накреслити план місцевості;

б) намалювати місцевість;

в) визначити сторони горизонту.

2. Чим позначають на карті міста, корисні копалини?

а) Кольорами;

б) умовними знаками;

в) малюнками.

3. Географічна карта — це:

а) план місцевості;

б) зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі чи її частини;

в) вид згори ділянки земної поверхні.

II рівень

Допишіть речення.

4. Умовними знаками на _ _ _ _ позначають _ _ _ _ .

(поля, дороги, будівлі, ліси, моря, країни, на плані)

5. На аркуші північ позначають _ _ _ _ , південь —_ _ _ _ , захід — _ _ _ _ , схід —_ _ _ _ .

(праворуч, унизу, ліворуч, угорі)

6. Підпишіть умовні знаки плану місцевості

ІІІ рівень

7. На плані ділянка має такі розміри: довжина 4 см, ширина — 3 см. Масштаб плану: 1 см — 20 м. Обчисліть справжні розміри цієї ділянки.

Довжина: _ _ _ _

Ширина: _ _ _ _

8. Поміркуйте. Запишіть своє міркування.

На екскурсію до парку учні йшли спочатку на південь, потім — на захід, далі — на південний захід. У яких напрямках вони повертатимуться?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити