Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ

УРОКИ 19-20 РОЗСЕЛЕННЯ ЛЮДЕЙ НА ЗЕМЛІ. ЧИСЕЛЬНІСТЬ НАСЕЛЕННЯ ЗЕМЛІ, ЇЇ ЗМІНА

Мета: розповісти учням про чисельність населення світу та України, про причини, які вплинули на розселення людей; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до географічних знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Презентація (за вибором) робіт учнів

— Які заповідники створено в Україні?

— Для чого створюються національні парки?

— Які рослини вдалося зберегти завдяки заповідникам?

— Які тварини вдалося зберегти завдяки заповідникам?

— Як ви вважаєте, де краще живеться тваринам — у зоопарку чи в заповіднику? Чому?

— Чому необхідно оберігати природу?

— Як ви розумієте слова: «Охороняти природу — значить охороняти Батьківщину»?

2. Тестування «Природні зони України»

1 варіант

І рівень

Дайте правильну відповідь.

1. У якій природній зоні міститься твій обласний центр?

а) мішаних лісів;

б) лісостепу;

в) степу.

2. У якій природній зоні знаходиться Київ — столиця нашої держави?

а) Мішаних лісів;

б) лісостепу;

в) степу.

3. Де знаходиться зона мішаних лісів?

а) На сході України;

б) на півночі України;

в) на півдні України.

Дайте відповідь «так» чи «ні».

4. У зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник.

а) Так;

б) ні.

5. Ковила — типова рослина для зони мішаних лісів.

а) Так;

б) ні.

6. У степу мешкає пелікан.

а) Так;

б) ні.

7. У степу росте горобина.

а) Так;

б) ні.

8. У Поліссі багато річок, озер, лук, торфовищ.

а) Так;

б) ні.

ІІ рівень

9. Продовжіть «ланцюжок».

Конвалія, копитняк, ...

Дятел, рись, ...

(Зубр, сон-трава, пінгвін)

10. Підкресліть назви тварин, які мешкають у Карпатах.

Кіт лісовий, дуб, полоз леопардовий, щука, ведмідь бурий.

11. Які форми земної поверхні є в степовій зоні?

а) Рівнини, горби;

б) рівнини, горби, яри, балки.

12. Підкресліть, які природні зони є на території України.

Мішані ліси, лісостеп, тайга, тундра, степ.

13. Побудуйте ланцюг живлення.

Хом'як, ковила, орел.

ІІІ рівень

14. Знайдіть помилки. Запишіть кожне речення правильно.

У степу ростуть дуб, граб, береза, сосна, липа.

У зоні мішаних лісів живуть черепахи, ховрахи, орел степовий. У степу багатший тваринний світ, ніж у лісі.

15. Пронумеруйте, у якій послідовності розташовані природні зони України з півночі на південь.

О Південний берег Криму; O зона степу;

О зона лісостепу; O зона мішаних лісів.

2 варіант

І рівень

Дайте правильну відповідь.

1. Зону мішаних лісів ще називають:

а) українське Полісся;

б) українське Поділля;

в) українські степи.

2. На Поліссі найпоширеніші:

а) хвойні ліси;

б) листяні ліси;

в) мішані ліси.

3. Які заповідники створені у степовій зоні?

а) Асканія-Нова, Медобори;

б) Асканія-Нова, Український степовий.

Дайте відповідь «так» чи «ні».

4. У зоні мішаних лісів ростуть бамбук, пальма, кипарис.

а) Так;

б) ні.

5. На Поліссі роблять багато речей з деревини.

а) Так;

б) ні.

6. У мішаних лісах мало грибів.

а) Так;

б) ні.

7. Річки і озера мішаних лісів не багаті на рибу.

а) Так;

б) ні.

8. Одеса знаходиться в зоні степів.

а) Так;

б) ні.

II рівень

9. Продовжіть «ланцюжок».

Дрофа, перепілка, ...

Ковила, мак, ...

(Орел, полин, ясен)

10. Природні зони — це:

а) теплові пояси Землі;

б) ділянки земної поверхні зі своєрідним кліматом, природою.

11. Які заповідники створені в лісостепу?

а) Асканія-Нова, Український степовий;

б) Канівський, Медобори, Розточчя.

12. Підкресліть назви рослин, що є у Карпатах.

Ковила, ялиця, куниця, смерека, модрина, гадюка степова.

13. Побудуйте ланцюг живлення.

Тушканчик, полин, орел.

III рівень

14. Знайдіть помилки. Запишіть кожне речення правильно.

Зона степів займає північну частину України.

Зона мішаних лісів займає південну частину України.

У зоні мішаних лісів випадає мало дощів, часті посухи.

15. Пронумеруйте, у якій послідовності розташовані природні зони України з півночі на південь.

О зона лісостепу; O південний берег Криму;

O зона степу; O зона мішаних лісів.

3. Слово вчителя

— Вивчаючи природознавство, ви неодноразово переконувались у величезній ролі людини та її господарської діяльності у перетворенні природи Землі. Зростання міст, розорювання полів, будування транспортних комунікацій — усе це швидко змінює природу, спричиняючи непоправні наслідки. Природа, у свою чергу, також завдає «удару», відповідаючи на подібні втручання повенями, ураганами, землетрусами та іншими небезпечними явищами та процесами.

А чи завжди людина справляла настільки сильний вплив на природу? Історія дає нам відповідь: ні, тривалий час кількість населення на Землі була незначною, людина безроздільно залежала від природних умов і ступінь її втручання у природу був надзвичайно малий.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про чисельність населення світу та України, про причини, які вплинули на розселення людей.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.

Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.

У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.

Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.

До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна.

Коли ж з'явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з'явилася ще пізніше: лише 40-50 тис. років тому.

Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.

15 тис. років тому на всій планеті жило лише 3 млн чол., майже стільки, скільки зараз у Києві. На початку нашої ери, за різними оцінками, в світі налічувалося 200-250 млн чол., що втричі менше за сучасне населення Європи. За часів існування Київської Русі в світі проживало близько 350 млн чол. А всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 45 млн 426,2 тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.

Таким чином, близько 15-10 тис. років тому людина розселилася по всім освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? На це вплинули природні, історичні та економічні чинники.

— Чи заселена Антарктида? Чому? (Міркування учнів.)

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Що сприяло переселенню людей?

□ Зміни клімату.

□ Піклування про їжу.

□ Зростання кількості населення.

2. Цікаво знати!

— Величезні групи людей зі спільною історією та мовою складають народ чи етнічну групу. Іноді в одній країні живуть різні народи.

У Китаї мешкає більше людей, ніж у будь-якій іншій країні світу.

Частина світу, де живе найбільше людей,— це Азія (понад 3 млрд). Європа посідає друге місце, за нею йдуть Африка, Північна Америка, Південна Америка та Австралія. В Антарктиді немає людей, які б жили там постійно.

Населення Землі становить понад 6 млрд осіб.

Кількість населення України, яке має вищу та повну загальну середню освіту, складає 28, 9 млн осіб.

За результатами Всеукраїнського перепису населення, кількість чоловіків становила 46, 3 %, жінок — 53,7 %.

Особливістю національного складу населення України є його багатонаціональність. За даними Всеукраїнського перепису населення, на території країни проживають представники понад 130 національностей і народностей.

Щорічно кількість населення всього світу зростає більш ніж на 90 млн чол. Це означає, що щосекунди на Землі народжуються троє дітей.

За прогнозами Фонду народонаселення ООН, у 2016 р. народиться семимільярдний житель Землі, а у 2050 р. населення планети складатиме близько 9,8 млрд чол. Надалі, як уважають учені, темпи приросту вповільняться і до 2120 р. на Землі житиме близько 11,6 млрд чол. Якщо ж збережуться існуючі темпи приросту, то подвоєння сьогоднішньої кількості населення відбудеться вже через 70 років.

Питання зростання кількості населення хвилює не лише вчених-демографів, але й економістів, екологів, політиків. Адже разом зі зростанням народонаселення збільшиться й навантаження на обмежені ресурси планети. Так, за останні 70 років кількість населення планети зросла втричі, а об'єми водопостачання — аж у шість разів! Сьогодні від «водного голоду» потерпає близько 30 країн світу. Існує проблема й нестачі продовольства. За даними ООН, на Землі постійно голодують близько 500 млн чол., а близько 1 млрд — постійно недоїдають. Крім продовольчої проблеми, зростання кількості населення Землі призведе до поглиблення проблеми природокористування, бо темпи збільшення обсягів використання мінеральних ресурсів випереджають темпи зростання народонаселення.

3. Читання й обговорення байки Леоніда Глібова «Бджоли і мухи»

Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити,

Що слід усім туди летіти, хто щастя тут не мав.

Наслухались дві мухи того дива.

«Тут,— кажуть,— доля нещаслива,

Покиньмо, кумо, Україну — нехай їй хрін!

Та помандруймо на чужину, аж до веселих тих долин,

Де доля кращая вітає і, може, плаче, нас ждучи...

Зими там, кажуть, не буває,— гуляй, безпечно живучи!»

Так одна Муха-цокотуха базікала з кумою вдвох,—

Коли поглянуть на горох — сидить Бджола та мовчки й слуха.

«Здоровенькі були! — обидві мухи загули.—

От добре, що зустрілись з вами...

Ануте й ви збирайтесь з нами!»

На це Бджола сказала їм:

«Шкода! Я рідну Україну

Не проміняю на чужину,

Нехай це щастя вам самим».

А мухи разом задзижчали:

«Ось годі, не кажіть!

Жили ми тут — добра не знали,

Бодай би так не жить!

Не то пани, селяни — усяке шкодить нам;

Щодня таке життя погане,— колись так буде й вам!»

«Ні, я цього не сподіваюсь,— сказала їм Бджола.—

Мені шаноба скрізь була, бо я без діла не тиняюсь,

А вам — однаково, що тут, що там:

Ви ні на кого не жалкуйте;

Обридло тут — туди мандруйте на втіху павукам».

— Леонід Глібов написав цю байку понад сто років тому. Як ви гадаєте, чи не застаріла вона? Чому?

4. Гра «П'ять речень»

Учні у п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати цікаві факти про розташування населення на Землі.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити