Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 43 ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ. РІВНИНИ І ГОРИ В УКРАЇНІ І В СВОЄМУ КРАЇ

Мета: навчати учнів розрізняти форми поверхні землі, класифікувати гори за висотою; формувати уявлення про форми земної поверхні України; сформувати поняття «рівнина», «горб», «яр», «балка», «гора»; розвивати практичні навички роботи з картою; вчити показувати на карті найбільші гори, рівнини і височини України, Кримські гори і Карпати; виховувати любов до природи рідного краю.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Що таке масштаб?

— Який масштаб можна використати на плані місцевості?

— Як сторони горизонту позначаються на плані?

— Що можна зобразити на плані місцевості?

— Чи можна зобразити людей, будинки?

— Як учинити, коли потрібно зобразити велику територію?

2. Тестування

1) План — це:

О точне креслення вигляду предмета знизу;

О нарис вигляду предмета згори;

О точне креслення вигляду предмета згори.

2) Щоб накреслити план великого предмета, потрібно:

О збільшити розміри у кілька разів;

О зменшити розміри у кілька разів;

О подивитися на нього згори.

3) Масштаб указує:

О у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предметів;

О у скільки разів зменшено справжні розміри предметів і відстань між ними.

4) Один сантиметр на плані відповідає двадцяти сантиметрам справжніх розмірів предметів. Це позначається таким чином:

О 1 см — 20 см;

0,2 м — 0,1 м;

О 20 см — 1 см.

5) Щоб накреслити план місцевості, вимірюють відстань між предметами та:

О збільшують їх розміри;

О зменшують їх розміри;

О залишають їх розміри без змін.

6) Масштаб показує:

О у скільки разів справжні розміри зменшено;

О у скільки разів справжні розміри збільшено;

О скільки предметів знаходиться на плані.

7) На плані місцевості предмети зображують:

О хрестиками;

О умовними знаками;

О рисочками.

8) Усі предмети на плані місцевості розміщені відповідно до:

О головного предмета;

О головних річок;

О сторін горизонту.

9) Якщо на плані не позначено стрілку, то:

О південь — унизу;

О південь — угорі;

О північ — унизу.

10) Планом місцевості користуються:

О люди різних професій;

О тільки агрономи;

О тільки військові.

11) Якою є протяжність кордону України?

10 200 км;

О 6 500 км;

O 1 150 км

12) Скільки країн мають спільні кордони з Україною?

O 15;

O 7;

O 9.

13) У якій частині світу розташована Україна?

О Америка;

О Африка;

О Європа.

3. Робота з картою

— Покажіть, у якій частині світу, у якій півкулі знаходиться наша країна.

— Покажіть кордони України, назвіть країни, з якими межує Україна. Визначте за сторонами горизонту розташування сусідніх країн.

— Пригадайте, якими кольорами позначають на карті сушу?

— Що вони означають?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про форми земної поверхні України і свого краю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Що ви знаєте про форми земної поверхні?

— Земна поверхня нерівна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Основними формами земної поверхні є гори і рівнини. Гори бувають різними за висотою: низькі (до 1000 м), середні (1000-2000 м) і високі (понад 2000 м). Рівнини теж поділяються за висотою: низовини (до 200 м), височини (200-500 м).

На фізичній карті світу різними кольорами зображені форми рельєфу: гори — коричневим, низовини — зеленим кольором, а височини — жовтим і світло-коричневим.

На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями — горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.

На дошці — схема.

Низовини

Височини

Поліська (Пн.-Зх)

Придніпровська

Причорноморська

Волинська

Подільська

Придніпровська

Донецька

Приазовська

— На рівнинах є горби, яри й балки.

Горб — це узвишшя на поверхні рівнини. Горби бувають різної висоти — від 10 до 200 м.

— Розгляньте ілюстрацію горба. З яких частин він складається?

— У горба розрізняють підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.

Яр — це велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі.

Як він утворюється? Тала чи дощова вода по схилах горба або похилій місцевості стікає струмком. Від цього на ґрунті утворюється спочатку маленька борозенка. З роками вона глибшає і перетворюється на яр. Яри можуть досягати кількох кілометрів завдовжки і кількох десятків метрів завширшки. На схилах яру немає рослинності.

Через багато років круті схили ярів заростають рослинами, і яри перетворюються на балки — великі заглиблення з пологими схилами, що вкриті рослинністю: кущами або деревами. У балках затишно. Тут люди вирощують виноградники та сади.

Крім рівнин, горбів, ярів, балок, до форм земної поверхні належать гори.

Гори — це ділянки земної поверхні, що дуже підняті над рівнинами.

Розгляньте ілюстрацію гори. Кожна гора має підніжжя, схили і вершину. Схили гір можуть бути пологими і крутими. Вершини високих гір укриті вічними снігами та льодовиками. На відміну від горбів, гори піднімаються вгору на сотні і тисячі метрів. За віком гори бувають старими і молодими. В Україні є гори Карпати і Кримські гори. Найвищою вершиною є Говерла (2061 м), що знаходиться у Карпатах. Найвищою вершиною Кримських гір є Роман-Кош (1545 м).

Інколи можна побачити поодинокі гори, проте вони трапляються рідко. Найчастіше вони розміщені рядами. Такі ряди гір називаються гірськими хребтами. Гірські хребти простягаються на багато кілометрів. Між гірськими хребтами знаходяться гірські долини. По широких долинах і пологих схилах гір прокладають дороги. Тут розміщені поселення людей, сади і поля.

— Які форми земної поверхні є у нашій місцевості?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Розгляньте ілюстрації яру і балки.

— Що у них спільного? (Є схили, дно)

— Чим вони різняться? (Яр має круті схили, а у балки вони пологі. На схилах яру немає рослин, а на схилах балки вони є.)

— Розгляньте зображення гори та горба. Визначте у них спільні ознаки. (І горб, і гора мають однакові складові частини: підніжжя, схили, вершину)

— Визначте відмінні ознаки. (Гори є набагато вищими, ніж горби. У горба вершина заокруглена, а у гори — гостра. У гори чітко виражене підніжжя, а у горба відбувається плавний перехід від рівнини до схилу. Схили у гори є крутішими, ніж у горба)

2. Робота з фізичною картою України

— Розгляньте на карті України земну поверхню.

— Який колір переважає? Про що це свідчить?

— Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.

— Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.

— Визначте, де кожна з низовин і височин розташована на території України відносно сторін горизонту.

— Визначте, у якій частині території України відносно сторін горизонту знаходяться Кримські гори, гори Карпати.

— Карпати — це гірська система, розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На заході України лежить лише частина цієї системи — Українські Карпати.

Українські Карпати — молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат — гора Говерла. Її висота — 2061 м. Льодовиків у Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі, людям. Карпати можна назвати природним зоопарком. Король гір — олень. Карпати заселяють 180 видів птахів. Гори вкриті густими лісами.

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина — гора Роман-Кош — заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані у південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори — молоді, не дуже високі. У них знаходиться велика кількість печер. Це — робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір — круті південні схили, а положисті — північні. У Криму росте багато вічнозелених рослин.

3. Розгадування головоломки «И — в кінці»

1. Ми буваємо заввишки до 200 м. На карті нас позначають зеленим кольором. (Низовини)

2. Ми буваємо заввишки 200-500 м. На карті нас позначають жовтим і світло-коричневим кольором. (Височини)

3. Ми буваємо низькі, середні і високі. На карті нас позначають коричневим кольором. (Гори)

4. Робота в групах

1- ша група — записати назви всіх височин і показати на карті;

2- га група — записати назви всіх низовин і показати на карті;

3- тя група — записати назви гір та їх вершин і показати їх на карті.

5. Робота парах

Гра «Знайди "зайве" слово»

□ Крутий схил, притока, підніжжя, вершина, пологий схил.

□ Карпати, Уральські гори, Кримські гори.

□ Горби, яри, балки, материки, гори, рівнини.

6. Гра «Незакінчене речення»

□ Основними формами земної поверхні є ... і ...

□ На рівнинах зустрічаються ... і ...

□ Балкою називається...

□ Великі ділянки суходолу з рівною або горбистою поверхнею називаються...

7. Гра «Художники»

— Зробіть схематичний малюнок горба. Підпишіть його частини.

1 — підніжжя;

2 — крутий схил;

3 — положистий схил;

4 — вершина.

8. Тестування

Причиною утворення ярів є:

О горбиста поверхня;

О часті зливи, що розмивають пухкий ґрунт;

О знищення рослинного покрову внаслідок надмірного випасання худоби;

О виорювання ґрунту впоперек схилів;

О виорювання ґрунту вздовж схилів;

О висаджування на схилах дерев та кущів.

Стримують утворення ярів на горбистій місцевості такі заходи:

О правильне обробляння ґрунту;

О закріплення схилів;

О збереження рослинного покрову;

О часті літні зливи.

9. Індивідуальна робота

1) Розгадай кросворд «Форми поверхні суші України».

1. Підвищення на рівнині. (Горб)

2. Рівнини, гори, горби, яри, балки — це ... поверхні суші. (Форми)

3. Великі, глибокі з крутими схилами заглиблення. (Яри)

4. Великі, широкі з пологими схилами заглибини. (Балки)

2) Розгадай ребуси.

10. Гра «Поєднай»

Яр — ділянка земної поверхні, високо піднята над рівнинами.

Рівнина — круті схили, заглиблення, вкриті рослинами. Гора — територія суші, яка має рівну поверхню.

Балка — велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі.

11. Гра «Допоможе алфавіт»

— Пригадайте алфавіт — і ви зможете розшифрувати прислів'я.

12 10, 1 4, 19, 21, 1, 17, 11 16, 32, 6, 11 9, 11, 3, 24, 23, 31.

(І за горами люди живуть.)

10 4, 19, 21, 11 6, 1, 16, 7, 15, 19 18, 1 4, 19, 21, 24 3, 11, 22, 19, 15, 19 — 15, 21, 1, 30, 7 18, 12, 33, 15.

(З гори далеко, на гору високо — краще ніяк)

12. Цікаво знати!

Гори здаються вічними, але насправді вони безперервно утворюються і руйнуються. Більшість найвищих гір дуже молоді з точки зору геології. Гімалаї в Азії, де розташовані найвищі вершини світу, сформувалися менше 40 млн років тому і продовжують рости й досі.

Є кілька причин виникнення гір. Більшість гір утворюються у процесі складкоутворення при зіткненнях тектонічних плит. Інші — під час підняття великих блоків земної кори, а також під час вулканічних вивержень.

13. Гра «Математичні дії»

— Виконайте математичні дії — і прочитаєте назви форм земної поверхні.

Город - од + а = ... (гора).

Ясен - сен + р = ... (яр).

Річка - чка + вони - о + на = ... (рівнина).

Бал + ачка - ач = ... (балка).

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Якими кольорами позначають на карті сушу? Що означає кожний колір?

— Які форми земної поверхні вам відомі?

— Покажіть на карті найбільші гори, рівнини і височини України.

— У якій частині України розташовані Карпатські гори? (У західній)

— Яка найвища точка Карпат? (Говерла)

— Де знаходяться Кримські гори? (На півдні України)

— Яка найвища точка Кримських гір? (Роман-Кош)

— Покажіть на карті Кримські гори і Карпати.

— Де ви бачили гори, височини, яри, балки?

— Що таке гори?

— З чого складаються гори?

— Чому утворюються яри?

— Доведіть, що яри — це непоправні «рани» на поверхні землі.

— Чому і як потрібно боротися з ярами?

— Чи зручно прокладати дороги і будувати міста в горах?

— Чи зручно обробляти поля, насаджувати сади та ліси, споруджувати будинки на рівнинах?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти невеличкий твір за темою «Форми земної поверхні мого краю» або «Чи потрібно оберігати земну поверхню твоєї місцевості? Що їй загрожує?».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити