Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 44 КОРИСНІ КОПАЛИНИ УКРАЇНИ

Мета: познайомити учнів з властивостями корисних копалин, професіями людей, які добувають корисні копалини; вчити розрізняти види корисних копалин, наводити приклади (2-3) корисних копалин рідного краю; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати дбайливеставлення до природи; навчати економного використовування багатств нашої планети.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Незакінчене речення»

□ Великі простори суші з майже рівною поверхнею — це... (рівнини).

□ Велике заглиблення з крутими схилами на поверхні землі називається... (яром).

□ Круті схили ярів заростають рослинами, і яр перетворюється на... (балку).

□ Підвищення на рівнині називається... (горб).

□ Ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами, — це... (гори).

□ Ряд гір називають... (гірським хребтом).

□ За висотою гори бувають... (низькі, середні, високі).

2. Гра «Поєднай»

Рівнини борозенки, що перетворюються на великі й глибокі, з крутими схилами заглиблення

Горби — ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівнинами

Яри — великі простори суші, з майже рівною поверхнею

Гори— підвищення на рівнині

3. Робота з фізичною картою України

— Назвіть основні форми земної поверхні. (Рівнини, гори)

— Як розподіляються рівнини? (На низовини і височини)

— Яким кольором вони позначаються на карті?

— Які низини вам відомі? Покажіть їх на карті (Поліська, Придніпровська, Причорноморська)

— Які височини вам відомі? Покажіть їх на карті. (Донецька, Приазовська, Придніпровська, Подільська, Волинська)

— Що таке гори? (Це ділянки земної поверхні, значно підняті над рівнинами.)

— Які гори знаходяться на території України? (Карпати, Кримські)

— Покажіть ці гори на карті та назвіть їх найвищі вершини. (Гора Говерла — 2061 м, гора Роман-Кош — 1545 м)

4. Природничий диктант

□ Територія суші, що має рівну поверхню,— це... (рівнина).

□ Рівнини поділяються на... (низовини і височини).

□ Низовини позначають на карті... (зеленим кольором).

□ Височини позначають на карті... (жовтим і світло-коричневим кольорами).

□ На півночі України розташована... (Поліська) низовина.

□ Південь України займає... (Причорноморська) низовина.

□ Невелике заглиблення з крутими схилами — це... (яр).

□ Гори — це... (ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами).

□ Гірський хребет — це... (ряд гір).

□ Залежно від висоти гори бувають: ... (низькі, середні, високі).

□ Найвища вершина Карпат... (гора Говерла).

□ На Кримському півострові знаходяться... гори. (Кримські)

5. Фронтальне опитування

Учитель демонструє різні форми земної поверхні, учні називають їх.

— Назвіть низовини і височини України.

— Що таке горб? Яку будову мають горби?

— Що таке гори? Яку будову мають гори?

— Які з них є у вашій місцевості?

— Що називають рівниною?

— Чим гора відрізняється від горба?

— До яких гір за висотою належать Кримські гори? Доведіть свою думку.

— Які промислові підприємства (фабрики, заводи) є у вашому селищі (місті)?

— Звідки вони беруть сировину для виробництва?

— Ось цією сировиною і є природні багатства, які люди добувають з надр (глибин) землі, або з її поверхні.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються ці природні багатства та їх види.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— З чого споруджують будинки, школи, заводи?

— А з чого виготовляють автомобілі, літаки?

— Правильно. Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі не поїдуть і не полетять. Що ще потрібно для них? Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств. Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок і інші, необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.

А чому вони корисні? Корисні копалини — це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві. Кам'яне вугілля, торф, нафта, залізна руда, природний газ, граніт, вапняк, пісок, глина, торф — це корисні копалини. Вони залягають у землі на різній глибині.

Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі, рудні (металеві) і нерудні (будівельні).

Під час пояснення вчитель демонструє зразки і заповнює таблицю.

— Чи знаєте ви, які корисні копалини використовують як паливо?

— До пальних викопних належать вугілля, торф, нафта, природний газ. Усе це — різні види викопного палива.

— А яке значення має паливо?

При спалюванні цих копалин утворюється тепло. Воно потрібне для роботи фабрик, заводів, опалювання будинків, приготування

їжі. Викопне паливо є цінною сировиною для хімічної промисловості. Наприклад, з нафти виготовляють вазелін, ліки, мило, пластмаси, бензин, гас, а з кам'яного вугілля — фарби, парфуми, також ліки і пластмаси. Пластмаси також виготовляють і з природного газу.

Поговоримо про рудні корисні копалини. Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Ці метали виплавляють з руди; із залізняку — чавун, сталь, з мідної — мідь.

— Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів?

— Перейдемо до третьої групи.

— Як ви вважаєте, чому вони називаються будівельними?

— Назвіть корисні копалини, що належать до цієї групи.

2. Фізкультхвилинка

3. Практична робота. Розпізнавання та характеристика корисних копалин свого краю

1) Робота під керівництвом учителя (вивчення властивостей граніту).

— Зараз ми познайомимося з гранітом. На полях, в лісах лежать величезні камені (валуни) — це граніт. Ви, напевно, бачили, коли відпочивали влітку на березі річок і морів, дрібну гальку. Це теж граніт. Для того, щоб хоч щось виготовити з граніту, необхідно знати його властивості. Зараз ми проведемо практичну роботу. Допоможе нам у цьому інструкція.

□ Назва корисної копалини.

□ Тверда або рідка копалина?

□ Міцна або крихка?

□ Визначити колір, прозорість.

□ Де можна використовувати, застосовувати?

□ Заповнення таблиці в зошитах.

2) Робота в групах.

Вивчення властивостей піску, глини, вапняку, торфу, вугілля.

3) Виступ кожної групи.

4) Гра «Обери потрібне».

На дошці під номерами записані назви різних властивостей корисних копалин.

1 Пальне

2 Твердий

3 Рідина

4 Важчий(а) за воду

5 Чорного кольору

6 Жовтого кольору

7 Крихке

8 Має запах

9 Добре пропускає воду

10 Сипкий

11 Легша за воду

12 Газоподібне

13 Білого кольору

14 Пластична

15 Погано пропускає воду

16 Коричневого або білого кольору

Перша група вибирає із поданого переліку властивості кам'яного вугілля, друга — піску, третя — нафти, четверта — глини. Правильні відповіді:

Кам'яне вугілля: 1, 4, 5, 7.

Пісок: 2, 4, 6, 10.

Нафта: 1, 3, 8, 11.

Глина: 4, 14, 15, 16.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Розгадування кросворда

1. Недарма його варили в доменній печі,

З нього получили ножиці й ключі. (Залізо)

2. З цього вапняку виготовляють пам'ятники, сходи, каміни. (Мармур)

3. Щоб зробити миску або вазу,

Мене шукай відразу. (Глина)

4. Я потрібний дітворі.

Я на доріжках у дворі,

На будівництві, і на пляжі,

Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)

5. Буре, м'яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)

2. Робота в парах

— Встановіть відповідність за допомогою стрілок.

Де добувають?

пісок, глину, вапняк

у шахті

вугілля, руду

у свердловині

нафту, природний газ

у кар'єрі

3. Гра «Учитель»

— Знайдіть помилки у поданих твердженнях.

□ Більшість корисних копалин — рідкі;

□ місця, де зберігають здобуті корисні копалини, називають родовищами.

4. Тестування

1. Які корисні копалини використовують у будівництві?

а) Пісок, глину;

б) граніт, торф;

в) вугілля, сіль.

2. Які корисні копалини служать паливом?

а) Нафта, руда;

б) вугілля, торф;

в) вапняк, газ.

3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових установок?

а) Граніт, пісок;

б) вугілля, руда;

в) нафта, газ.

4. Люди якої професії відшукують родовища корисних копалин?

а) Будівельники;

б) геологи;

в) шахтарі.

5. Які властивості характерні для піску?

а) Не має запаху;

б) має своєрідний запах;

в) при підсиханні розсипається;

г) при підсиханні твердне;

д) у воді не намокає;

е) у воді намокає;

ж) добре пропускає воду;

з) погано пропускає воду.

6. Оберіть правильне твердження.

а) Корисні копалини — це все, що знаходиться в землі;

б) корисні копалини — це природні багатства, які люди добувають з глибин і поверхні землі;

в) корисні копалини — це все, що служить людині.

5. Робота з картою корисних копалин

— Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини. Визначте, які корисні копалини є у вашій місцевості.

— Чи безмежні запаси корисних копалин?

— Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе відношення до речей, які з них виготовлені і побудовані.

Погляньте навкруги і назвіть речі, виготовлені з корисних копалин. Що виготовляють з корисних копалин? Які корисні копалини потрібні для спорудження будинку? (Стіни класу побудовані з піску, гіпсу, крейди. Двері, вікна пофарбовані фарбою, що виготовлена з нафти. Батареї опалювання, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну, який, у свою чергу, виготовлений з руди.)

— Ми побудували великі міста, отримали нові матеріали, яких у природі немає, наприклад, пластмасу, створили різні могутні машини та за їх допомогою впливаємо на природу, щоб стати багатшими. Добуваючи корисні копалини, люди змінюють поверхню землі: риють кар'єри, насипають штучні пагорби відпрацьованої порожньої породи. При цьому місцевість, що оточує родовище, стає непридатною для життя.

— А як відповідає нам природа?

6. Виконання завдань у парах

— Прочитайте назви корисних копалин: торф, кам'яне вугілля, нафта, природний газ, залізна руда, вапняк, пісок, глина, граніт. У перший стовпчик випишіть горючі, у другий — будівельні, у третій — рудні.

— Яка з названих корисних копалин є «зайвою»: нафта, пісок, природний газ, кам'яне вугілля? Підкресліть її назву. Поясніть свою відповідь.

— Прочитайте ознаки піску і глини: пухка, пластична — схожа на пластилін, пропускає воду, не пропускає воду, пропускає повітря, міститься у ґрунті, в'язка, добре ліпиться, сипка. Випишіть у стовпчик окремо властивості піску, окремо — глини.

— Розшифруйте анаграми.

Переставте місцями букви та прочитайте назви корисних копалин.

ФОРТ, ЯЛІУВГЛ, ФАТАН, УДАР, ЗАГ, НАВПЯК, РАГТІН.

(Торф, вугілля, нафта, руда, газ, вапняк, граніт)

— З'єднайте стрілочками: яким корисним копалинам відповідають подані властивості.

бурого кольору рідкий

Торф

має різкий запах

виділяє тепло

крихкий

залишає попіл

Кам'яне вугілля

легший за воду

важчий за воду

Нафта

чорного кольору без запаху

7. Гра «Так чи ні?»

□ Торф — тверда речовина чорного кольору, без запаху, крихка. Так чи ні?

□ Нафта — рідина темно-бурого кольору, масляниста, з різким запахом. Так чи ні?

□ Кам'яне вугілля горить яскравим полум'ям, виділяє багато тепла. Так чи ні?

□ Торф розчиняється у воді. Так чи ні?

□ Під час горіння торфу утворюється багато диму і залишається багато попелу. Так чи ні?

□ Кам'яне вугілля — тверда речовина чорного кольору з приємним запахом, крихка. Так чи ні?

□ Кам'яне вугілля розчиняється у воді. Так чи ні?

□ Нафта легша за воду і не розчиняється у ній. Так чи ні?

□ Нафта горить яскравим полум'ям і виділяє небагато тепла. Так чи ні?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Без чого неможлива господарська діяльність людини?

— Хто вивчає корисні копалини, відшукуючи родовища?

— Що називають корисними копалинами?

— На які групи розподіляються корисні копалини?

— Де їх застосовують?

— Які корисні копалини добувають у нашому краю? Де їх використовують?

— Яких з відомих вам корисних копалин бракує у поданому переліку: граніт, вапняк, нафта, природний газ, поварена сіль?

— Як слід використовувати корисні копалини?

— Чому їх необхідно витрачати економно?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати повідомлення про одну з корисних копалин. Інформація для вчителя

НАФТА

Нафту називають чорним золотом. Чому? На що перетворилася б наша цивілізація, якби людство раптом позбулося чорного золота?

У першу чергу, нам довелося б відмовитися від автомобіля — адже бензин, без якого «залізний кінь» не зміг би бігати, виготовляють з нафти. Та і не тільки він — практично будь-який сучасний транспортний засіб, за винятком електричних, використовує як паливо продукти нафтопереробки. Автомобілям, мотоциклам потрібний бензин, літакам — авіабензин або гас, тракторам, комбайнам — дизельне паливо, кораблям — мазут. Звичним асфальтованим шосе у світі без нафти теж не буде місця, адже асфальт виготовляють із залишків, що утворюються при її перегонці. Отже, замість швидкісних магістралей з автомобілями, що мчаться по них, у світі без нафти будуть розхитані путівці без асфальтового покриття, їздити якими доведеться на возі із запряженим у нього конем.

З нафти виготовляють друкарські фарби — отже, без нафти не буде журналів, газет, книг. Кіно б у нас теж не стало б, оскільки не стало б фото- і кіноплівки, адже їх теж виготовляють з нафти. Та і на цифрові носії нічого записати б не вийшло, оскільки і вони — продукт переробки нафти. Світ без книг, газет, журналів, телебачення, фотографії — ось що таке світ без нафти.

Для сучасних модниць відсутність нафти теж стала б ударом. Вона активно використовується при виготовленні косметики і парфумерії, отже, без нафти довелося б сказати «прощавай» губній помаді, туші для вій, туалетній воді, модним фарбам для волосся. Капронові колготки, еластична білизна, шубки із штучного хутра, модні куртки з нейлону й інших синтетичних тканин — усе це теж зникло б з вітрин магазинів.

Та і в повсякденному побуті сучасна людина просто кроку не ступить без нафти! Нафта — це пластикові пляшки і поліетиленові пакети, що міцно увійшли до нашого вжитку, господарські сумки, нитки, волосінь, пластилін. І, нарешті, це різні пластмаси, з яких виготовляють меблі, побутову техніку, комп'ютери і багато що інше. Сучасний світ — це світ, створений з нафти у прямому значенні слова.

ГРАНІТ

Граніт є однією з найщільніших, найтвердіших і найміцніших порід. Використовується у будівництві в якості облицювального матеріалу. Крім того, граніт має низьке водопоглинання і високу стійкість до морозу і забруднень. Ось чому він оптимальний для мощення як усередині приміщення, так і зовні. В інтер'єрі граніт застосовується також для обробки стін, сходів, створення столешниць і колон.

КАМ'ЯНЕ ВУГІЛЛЯ

Спосіб добування вугілля залежить від глибини його залягання. Розробка ведеться відкритим способом у вугільних розрізах, якщо глибина залягання вугільного пласта не перевищує 100 м. Нерідкі і такі випадки, коли при все більшому поглибленні вугільного кар'єру далі вигідно вести розробку вугільного родовища підземним способом. Для витягання вугілля з великих глибин використовуються шахти.

Застосування кам'яного вугілля різноманітне. Воно використовується як побутове, енергетичне паливо, сировина для металургійної і хімічної промисловості.

ВАПНЯК

Вапняк складається переважно з мушлів морських тварин та незначних уламків черепашника. Речовини, що входять до складу вапняку, здатні, хоча і в незначних кількостях, розчинятися у воді. Розкладаючись, сприяє утворенню карстових печер, а також на великих глибинах під дією глибинного тепла землі дає джерело газу для мінеральних вод.

Вапняк широко застосовувався в якості будівельного матеріалу, дрібнозернисті різновиди використовували для створення скульптур.

Випалення вапняку дає негашене вапно — древній терпкий матеріал, донині вживаний у будівництві.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити