Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 44 КОРИСНІ КОПАЛИНИ УКРАЇНИ

ДОДАТОК ДО УРОКУ 44 ПРИРОДНЕ ПАЛИВО ТА ЙОГО ЗАПАСИ В УКРАЇНІ. ВИКОРИСТАННЯ ЕНЕРГОНОСІЇВ ЛЮДИНОЮ

1. Бліцопитування

□ Копалини називають корисними, тому що...

□ Скупчення корисних копалин в землі називають...

□ Якщо видобуток корисних копалин ведеться відкрито — на повітрі, то подібний спосіб добування називають...

□ Риють шахти при видобутку корисних копалин при... способі добування.

2. Тестування

1. Які з корисних копалин використовують у будівництві?

а) Пісок, глина;

б) граніт, торф;

в) кам'яне вугілля, поварена сіль.

2. Які з корисних копалин служать паливом?

а) Залізна і мідна руди;

б) кам'яне вугілля, природний газ;

в) алюміній, золото.

3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових установок?

а) Мармур, граніт;

б) природний газ, нафта;

в) золото.

4. Люди якої професії відшукують родовища корисних копалин у природі?

а) Лікарі;

б) геологи;

в) будівельники.

5. Навіщо люди збирають металобрухт?

а) Щоб зберегти запаси руди;

б) для очищення території від сміття.

6. Доповніть визначення, вставляючи пропущене слово.

а) Місце, де залягають корисні копалини, називають...

б) Корисні копалини, які добре горять і при цьому виділяють багато тепла, називають...

в) Корисні копалини, з яких отримують метали, називають...

7. До горючих корисних копалин належать:

а) вугілля;

б) глина;

в) граніт;

г) мармур.

8. Для будівництва будинків найчастіше використовують:

а) пісок;

б) вапняк;

в) крейду;

г) залізну руду.

9. Які властивості характерні для глини?

а) Не має запаху;

б) має своєрідний запах;

в) при підсиханні розсипається;

г) при підсиханні твердне;

д) у воді не намокає;

е) у воді намокає;

ж) добре пропускає воду;

з) погано пропускає воду.

10. Яка корисна копалина не тоне у воді?

а) Нафта;

б) торф;

в) кам'яне вугілля.

11. Яку корисну копалину людина використовує як паливо, будівельний матеріал і добриво?

а) Нафта;

б) торф;

в) кам'яне вугілля.

12. Найтвердіша і міцніша корисна копалина, яка використовується у будівництві,— це:

а) вапняк;

б) граніт;

в) нафта;

г) крейда.

3. Бесіда з елементами розповіді

— Для найрізноманітніших потреб людини потрібне паливо. Які види палива вам відомі? (Дрова, вугілля, торф, газ)

— Як ви вважаєте, чим раніше опалювалися будинки? (Дровами, деревиною)

— Чому зараз не опалюють деревиною? (Винищувалися ліси, дрова не могли виділяти потрібну кількість теплоти і забруднювали будинок.)

— Що замінило дрова? (Кам'яне вугілля, буре вугілля, торф)

— Чому всі вони споріднені? (Усі утворилися із залишків рослин)

— Кам'яне вугілля, буре вугілля, торф утворилися із залишків рослин, що утворили шари, спресувалися і без доступу повітря обвуглювалися, а не згнивали. Але головне диво в іншому, адже ці рослини законсервували у собі світло і тепло Сонця, які прийшли на Землю мільйони років тому.

— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що енергія — основа життя на планеті?

— Які види енергії вам відомі?

— Які ваші дії впродовж дня вимагають енергії? Який вид енергії ви витрачали, виконуючи ту або іншу дію?

— Споживання енергії людством безперервно зростає. Різниця між людиною кам'яного віку і сучасною людиною величезна, особливо у використанні енергії. Чи стало на Землі більше енергії? Ні! Вона стала доступнішою, але її не стало більше, ніж раніше. Кількість енергії у природі постійна.

Властивість енергії переходити з одного виду в іншу людина використовує давно.

Декілька мільйонів років назад люди навчилися використовувати вогонь. Вогонь давав їм тепло і світло, був зброєю проти ворогів і диких звірів, лікувальним засобом, помічником у землеробстві, консервантом продуктів. Упродовж багатьох років вогонь підтримувався шляхом спалювання рослинних енергоносіїв (деревини, кущів, очерету, трави, сухих водоростей тощо), а потім була виявлена можливість використовувати для підтримки вогню викопні речовини: кам'яне вугілля, нафту, торф.

Отже, найважливіше природне паливо — нафта, газ, вугілля, торф.

4. Робота з фізичною картою України

— Подивіться на карту України. Якими значками позначені родовища кам'яного вугілля, нафти, торфу, природного газу?

— Запам'ятаємо найбільші родовища:

□ вугільні басейни: Донецький басейн, Львівсько-Волинський басейн;

□ родовища нафти: Прикарпаття, Донецько-Придніпровський район;

□ родовища газу: Дніпровсько-Донецька область;

□ торф'яні родовища: Передкарпаття, Закарпаття, Поділля.

5. Робота в групах

— Виберіть із поданого переліку властивостей корисних копалин властивості горючих корисних копалин:

1- ша група — властивості нафти;

2- га група — властивості кам'яного вугілля;

3- тя група — властивості торфу;

4- та група — властивості природного газу.

1 пальне

2 тверде

3 рідина

4 має запах

5 масляниста

6 сипке

7 крихке

8 коричневого кольору

9 чорного кольору

10 легкий

11 безбарвний

12 легше за воду

13 газоподібне

14 важче за воду

15 не має запаху

6. Робота в парах

— Знайдіть помилки у поданих твердженнях.

□ Більшість корисних копалин рідкі.

□ Родовищами називаються місця, де зберігають корисні копалини.

□ Нафту добувають у кар'єрах.

□ Як добриво для рослин використовують кам'яне вугілля.

□ Вивчають корисні копалини і відшукують родовища біологи. Відповіді:

Рідкі

тверді

Зберігають

залягають

У кар'єрах

у надрах землі

Кам'яне вугілля

торф

Біологи

геологи

7. Гра «Так чи ні?»

— Кам'яне вугілля — це рідка корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)

□ Природний газ — це газоподібна корисна копалина. Так чи ні? (Так)

□ Нафта — це рудна корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)

□ Пісок — це горюча корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це нерудна корисна копалина)

□ Кам'яне вугілля утворилося із решток рослин. Так чи ні? (Так.)

□ Нафта утворилася у результаті виверження вулканів. Так чи ні? (Ні)

□ Нафта потрапила на Землю з космосу. Так чи ні? (Ні)

8. Гра «Упіймай горючу корисну копалину»

Нафта, пісок, крейда, кам'яне вугілля, гіпс, торф, природний газ, мідна руда.

9. Розв'язування екологічної задачі

□ З кожної тонни здобутої нафти на поверхню піднімається 4 кг шкідливих речовин. Цим нафтопереробні підприємства завдають шкоди довкіллю. Візьмемо для прикладу нафтопереробну компанію з середньодобовим виходом нафти у 3 000 тонн. Підрахуйте шкоду, що завдається довкіллю цією компанією. Розв'язання

1 т — 4 кг

3 000 т — ?

4 ∙ 3 000 = 12 000 (т)



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити