Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік
ПРИРОДА УКРАЇНИ
УРОК 44 КОРИСНІ КОПАЛИНИ УКРАЇНИ
ДОДАТОК ДО УРОКУ 44 ПРИРОДНЕ ПАЛИВО ТА ЙОГО ЗАПАСИ В УКРАЇНІ. ВИКОРИСТАННЯ ЕНЕРГОНОСІЇВ ЛЮДИНОЮ
1. Бліцопитування
□ Копалини називають корисними, тому що...
□ Скупчення корисних копалин в землі називають...
□ Якщо видобуток корисних копалин ведеться відкрито — на повітрі, то подібний спосіб добування називають...
□ Риють шахти при видобутку корисних копалин при... способі добування.
2. Тестування
1. Які з корисних копалин використовують у будівництві?
а) Пісок, глина;
б) граніт, торф;
в) кам'яне вугілля, поварена сіль.
2. Які з корисних копалин служать паливом?
а) Залізна і мідна руди;
б) кам'яне вугілля, природний газ;
в) алюміній, золото.
3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових установок?
а) Мармур, граніт;
б) природний газ, нафта;
в) золото.
4. Люди якої професії відшукують родовища корисних копалин у природі?
а) Лікарі;
б) геологи;
в) будівельники.
5. Навіщо люди збирають металобрухт?
а) Щоб зберегти запаси руди;
б) для очищення території від сміття.
6. Доповніть визначення, вставляючи пропущене слово.
а) Місце, де залягають корисні копалини, називають...
б) Корисні копалини, які добре горять і при цьому виділяють багато тепла, називають...
в) Корисні копалини, з яких отримують метали, називають...
7. До горючих корисних копалин належать:
а) вугілля;
б) глина;
в) граніт;
г) мармур.
8. Для будівництва будинків найчастіше використовують:
а) пісок;
б) вапняк;
в) крейду;
г) залізну руду.
9. Які властивості характерні для глини?
а) Не має запаху;
б) має своєрідний запах;
в) при підсиханні розсипається;
г) при підсиханні твердне;
д) у воді не намокає;
е) у воді намокає;
ж) добре пропускає воду;
з) погано пропускає воду.
10. Яка корисна копалина не тоне у воді?
а) Нафта;
б) торф;
в) кам'яне вугілля.
11. Яку корисну копалину людина використовує як паливо, будівельний матеріал і добриво?
а) Нафта;
б) торф;
в) кам'яне вугілля.
12. Найтвердіша і міцніша корисна копалина, яка використовується у будівництві,— це:
а) вапняк;
б) граніт;
в) нафта;
г) крейда.
3. Бесіда з елементами розповіді
— Для найрізноманітніших потреб людини потрібне паливо. Які види палива вам відомі? (Дрова, вугілля, торф, газ)
— Як ви вважаєте, чим раніше опалювалися будинки? (Дровами, деревиною)
— Чому зараз не опалюють деревиною? (Винищувалися ліси, дрова не могли виділяти потрібну кількість теплоти і забруднювали будинок.)
— Що замінило дрова? (Кам'яне вугілля, буре вугілля, торф)
— Чому всі вони споріднені? (Усі утворилися із залишків рослин)
— Кам'яне вугілля, буре вугілля, торф утворилися із залишків рослин, що утворили шари, спресувалися і без доступу повітря обвуглювалися, а не згнивали. Але головне диво в іншому, адже ці рослини законсервували у собі світло і тепло Сонця, які прийшли на Землю мільйони років тому.
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що енергія — основа життя на планеті?
— Які види енергії вам відомі?
— Які ваші дії впродовж дня вимагають енергії? Який вид енергії ви витрачали, виконуючи ту або іншу дію?
— Споживання енергії людством безперервно зростає. Різниця між людиною кам'яного віку і сучасною людиною величезна, особливо у використанні енергії. Чи стало на Землі більше енергії? Ні! Вона стала доступнішою, але її не стало більше, ніж раніше. Кількість енергії у природі постійна.
Властивість енергії переходити з одного виду в іншу людина використовує давно.
Декілька мільйонів років назад люди навчилися використовувати вогонь. Вогонь давав їм тепло і світло, був зброєю проти ворогів і диких звірів, лікувальним засобом, помічником у землеробстві, консервантом продуктів. Упродовж багатьох років вогонь підтримувався шляхом спалювання рослинних енергоносіїв (деревини, кущів, очерету, трави, сухих водоростей тощо), а потім була виявлена можливість використовувати для підтримки вогню викопні речовини: кам'яне вугілля, нафту, торф.
Отже, найважливіше природне паливо — нафта, газ, вугілля, торф.
4. Робота з фізичною картою України
— Подивіться на карту України. Якими значками позначені родовища кам'яного вугілля, нафти, торфу, природного газу?
— Запам'ятаємо найбільші родовища:
□ вугільні басейни: Донецький басейн, Львівсько-Волинський басейн;
□ родовища нафти: Прикарпаття, Донецько-Придніпровський район;
□ родовища газу: Дніпровсько-Донецька область;
□ торф'яні родовища: Передкарпаття, Закарпаття, Поділля.
5. Робота в групах
— Виберіть із поданого переліку властивостей корисних копалин властивості горючих корисних копалин:
1- ша група — властивості нафти;
2- га група — властивості кам'яного вугілля;
3- тя група — властивості торфу;
4- та група — властивості природного газу.
1 пальне
2 тверде
3 рідина
4 має запах
5 масляниста
6 сипке
7 крихке
8 коричневого кольору
9 чорного кольору
10 легкий
11 безбарвний
12 легше за воду
13 газоподібне
14 важче за воду
15 не має запаху
6. Робота в парах
— Знайдіть помилки у поданих твердженнях.
□ Більшість корисних копалин рідкі.
□ Родовищами називаються місця, де зберігають корисні копалини.
□ Нафту добувають у кар'єрах.
□ Як добриво для рослин використовують кам'яне вугілля.
□ Вивчають корисні копалини і відшукують родовища біологи. Відповіді:
Рідкі |
тверді |
Зберігають |
залягають |
У кар'єрах |
у надрах землі |
Кам'яне вугілля |
торф |
Біологи |
геологи |
7. Гра «Так чи ні?»
— Кам'яне вугілля — це рідка корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)
□ Природний газ — це газоподібна корисна копалина. Так чи ні? (Так)
□ Нафта — це рудна корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)
□ Пісок — це горюча корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це нерудна корисна копалина)
□ Кам'яне вугілля утворилося із решток рослин. Так чи ні? (Так.)
□ Нафта утворилася у результаті виверження вулканів. Так чи ні? (Ні)
□ Нафта потрапила на Землю з космосу. Так чи ні? (Ні)
8. Гра «Упіймай горючу корисну копалину»
Нафта, пісок, крейда, кам'яне вугілля, гіпс, торф, природний газ, мідна руда.
9. Розв'язування екологічної задачі
□ З кожної тонни здобутої нафти на поверхню піднімається 4 кг шкідливих речовин. Цим нафтопереробні підприємства завдають шкоди довкіллю. Візьмемо для прикладу нафтопереробну компанію з середньодобовим виходом нафти у 3 000 тонн. Підрахуйте шкоду, що завдається довкіллю цією компанією. Розв'язання
1 т — 4 кг
3 000 т — ?
4 ∙ 3 000 = 12 000 (т)