Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 48 ЧОРНЕ І АЗОВСЬКЕ МОРЯ. ОХОРОНА ВОДОЙМ

Мета: уточнити і доповнити уявлення учнів про водойми рідного краю, про величезну роль води в побуті; розглянути причини забруднення водойм; ознайомити із заходами охорони водойм від забруднення; розвивати мислення, увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до води, навчати економно її використовувати.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Природнича розминка «Чи вірите ви?»

· Чи вірите ви в те, що на сьогодні енергія води — найпопулярніший вид енергії?

· Чи вірите ви в те, що геотермальні води не можна використовувати для отримання енергії?

· Чи вірите ви в те, що впродовж сотень років енергія води використовувалася для того, щоб приводити в рух дерев'яні колеса на млинах?

· Чи вірите ви в те, що в наші дні вода не використовується для виробництва електрики?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про водойми рідного краю, про величезну роль води в побуті, про значення водойм та їх охорону.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

— Яку роль відіграє вода в житті людини?

— Скільки води на Землі — багато або мало?

— Якщо подивитися на нашу планету з космосу, то правильніше її називати не Землею, а Водою. Яка ж це земна куля, якщо землі на її поверхні не більше 1/3, а все інше — вода: річки, озера, моря, океани, болота?

2. Робота в парах

— Згадайте і запишіть назви водойм нашого краю. Записуйте назви тільки природних водойм.

— А які ще ви знаєте водойми? (Природні — моря, болота; штучні — канали, ставки, водосховища)

— Річки є народним багатством. З давніх-давен люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Вони дають електричний струм. Очищена вода поступає у водопроводи. Річками перевозять пасажирів, різні вантажі. У них мешкають звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря, тому тут добре відпочивати. Щоб вода не підмивала береги і річка не замулювалася, її обсаджують деревами.

— Яка річка протікає у вашій місцевості?

— Запишіть, які береги має річка, що протікає по вашій місцевості. Правий берег..., лівий берег...

— Які озера України ви знаєте?

— Де знаходиться озеро Світязь?

— Де знаходиться озеро Синевир?

— Де знаходиться озеро Ялпуг?

— Де знаходиться озеро Кагул?

— Де знаходиться озеро Сиваш?

— Які з цих озер прісні, а які солоні?

— Які озера є на території нашого краю?

— Як озера і болота використовують у нашій місцевості?

— Які моря є на території нашого краю?

— На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське.

Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з'являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2 245 м. Верхній шар води Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, одна з найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі мешкають безліч видів риб.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

Кожна група отримує своє завдання і виконує його.

1- ша група. Доведіть, що вода — джерело життя на планеті.

Значення води в житті планети

З космосу космонавти бачать, що вода займає 3/4 поверхні нашої планети,— це річки, моря, океани. Вода всюди: в повітрі — у вигляді пари, хмар; під землею — це джерела, підземні озера; на Північному і Південному полюсах — величезні скупчення льоду і снігу.

Вода — один з основних чинників, що визначають клімат планети (завдяки кругообігу води в природі).

Вода входить до складу будь-якого організму.

Вода міститься в усіх частинах рослин. Згадайте, як багато соку в плодах — кавуні, апельсині, лимоні. Цей сік — вода з розчиненими в ній різними речовинами.

У тілі тварин вода зазвичай складає більше половини маси. Наприклад, тіло медузи на 90% складається з води. Багато води і в тілі людини. Якщо масу свого тіла розділити на 3 і отримане число помножити на 2, можна дізнатися, скільки води в нашому тілі. Вода входить до складу крові людини, яка розносить по організму поживні речовини. Випаровуючись з поверхні нашої шкіри, вода регулює температуру нашого тіла. Живий організм постійно витрачає воду і потребує її поповнення. Наприклад, людині на добу потрібно більше 2 літрів води (частину її вона випиває, а частина міститься в їжі).

Воду п'ють поля і ліси. Без неї не можуть жити звіри, птахи, люди. Вода — житло і рослин і водних тварин.

Значення води в житті планети не просто велике, а величезне! Вода — джерело життя на планеті! Без води існування живих істот неможливе!

Висновок. Вода — джерело життя на планеті! Без води існування живих істот неможливе!

2- га група. Доведіть, що вода потрібна людині як для життєзабезпечення, так і для розвитку.

Як людина використовує воду

З розвитком людства від найдавніших часів до наших днів вода набувала все більшого значення.

Спочатку вона несла на собі перші судна, кораблі. Потім нею почали зрошувати поля, побудували перші водяні млини, створили перші водопроводи. І ось сьогодні вода вже обертає турбіни сучасних гідростанцій, дає електричний струм людям.

Водою вмиваються люди, міста, машини, дороги. А ще вода — це велика і зручна дорога. Нею вдень і вночі йдуть судна, везуть різні вантажі і пасажирів.

Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не виготовити папір, тканину для одягу, гуму, цукерки, ліки — нічого не зробити без води!

Якщо подивитися на карту світу, то можна побачити, що всі столиці держав розташовані на березі моря або річки. Дійсно, Київ стоїть на річці Дніпро, Париж — на річці Сена, Лондон — на річці Темза. Звісно, це не випадково. Люди прагнули селитися там, де, передусім, була вода. Вона потрібна не лише для пиття і побутових потреб, але і як захист від ворога (навіть фортеці оточувалися ровами, заповненими водою), і як зручний шлях для спілкування і торгівлі із сусідами. Сумна доля осягнула древню індійську цивілізацію Мохенджо-Даро. Коли річка Інд змінила русло і навкруги запанувала пустеля, ця цивілізація загинула.

Можна стверджувати, що цивілізація не зможе існувати без значної кількості води, тому що вода потрібна людині для життя, харчування, підтримки чистоти, для життєзабезпечення і розвитку. Без води людство просто зникне.

Висновок. Вода потрібна людині для життя, харчування, підтримки чистоти, для життєзабезпечення і розвитку. Без води людство просто зникне.

3-тя група. Виявіть причини забруднення води. Як люди забруднюють воду?

Чому воду потрібно берегти

Води на Землі і багато, і мало. Її багато в морях і океанах, але морська солона вода не придатна для питва, а також для використання людиною в побуті, в сільському господарстві, на виробництві. Прісної води на планеті замало. Основні запаси прісної води зосереджені в полярних льодах і доки не доступні для використання. Для своїх потреб людина використовує два джерела прісної води: ґрунтові води (підземні) і поверхневий стік (струмки, річки, озера, водосховища).

Запаси прісної води ще більше скорочуються із-за забруднення. Водойми забруднюються стічними водами промислових підприємств, комунальних підприємств, при заготівлі і сплаві лісу, водами шахт, нафтопромислів, викидами транспорту.

Сьогодні людина широко використовує миючі засоби. Вони — один з найсерйозніших забрудників води. До їх числа можна віднести мило, шампунь, пральний порошок, соду. Вони практично не видаляються очисними спорудами. При потраплянні миючих засобів у водойму дрібні організми, наприклад, водорості, гинуть.

Забруднюють воду не лише підприємства, але і ми з вами. Всюди можна побачити пляшки, що плавають у воді, сміття. Можна побачити, як водії миють автомобілі на березі річки.

Людям потрібна вода, і не просто вода, а чиста, прісна вода, люди постійно відчувають у ній нестачу, її замало на планеті, а людина забруднює її все більше і більше, тому воду потрібно берегти!

Висновок. Людям потрібна тільки чиста, прісна вода, її на планеті замало, а людина забруднює її все більше і більше, тому воду потрібно берегти!

4-та група. Виявіть уже існуючі способи охорони води та запропонуйте власні.

Як люди охороняють воду від забруднення

Забруднення водойм небезпечне для всього живого. Тому воду необхідно очищати. Для цього будують очисні споруди.

Існують підприємства, на яких узагалі не буває стічних вод.

Створюються водозахисні зони — ці місця особливо охороняються (водосховища, річки, звідки беруть питну воду). У цій зоні не дозволяється жодне будівництво.

Заборонено скидати у воду стоки, мити машини біля берега. Охороняються не лише береги річки, але і ліси, що ростуть по цих берегах. Ліси допомагають водоймам вижити, оберігають річки від забруднення.

За станом водойм стежать спеціальні вчені — гідрологи й екологи.

Кожна людина повинна берегти воду! Не кидати сміття у водойми. Стежити, щоб крани були зачинені і справні. Адже від кожного із нас залежить, якою буде природа, що оточує нас, у тому числі і вода.

2. Розв'язування екологічних задач

Кожній групі дається картка із завданням.

1-ша група. У квартирі несправний кран, з якого за годину витікає 1 склянка води. Скільки чистої води витікає за добу? за 10 днів?

2- га група. При витоку з крану води за добу набирають одне відро. Скільки відер води набереться за тиждень? за місяць?

3- тя група. Завод за одну хвилину викидає 25 літрів відходів. Скільки літрів відходів викидає завод за 2 хвилини?

4- та група. 1 літр стічних вод приводить у непридатність 100 літрів чистої води. Скільки чистої води приведе в непридатність 5 літрів стічних вод?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як людина вперше почала використовувати воду?

— Для чого потрібна вода сьогодні?

— Чому люди прагнули оселитися поряд із водоймами?

— Яку воду використовує людина?

— Які запаси прісної води на планеті?

— Яка діяльність людини призводить до забруднення води?

— Як кожен із нас забруднює воду?

— Чому воду потрібно берегти й охороняти?

— Що робить людина для охорони і очищення води?

— Що може зробити кожний з нас?

— Які вчені стежать за станом водойм?

— Надайте власні пропозиції щодо охорони води.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Який заклик до людства ви могли б дати, щоб у ньому виражалася головна думка нашого уроку?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити