Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 49 ВИКОРИСТАННЯ ЛЮДИНОЮ ПРИРОДНИХ БАГАТСТВ ВОДОЙМ

Мета: розказати учням про енергію води та її використання людиною; розвивати мислення та комунікативні навички; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Місце, де починається річка, називається:

а) притокою; б) руслом; в) витоком.

2. Заглиблення, яким тече річка, називається:

а) гирлом; б) руслом; в) притокою.

3. Частиною океану є:

а) річка; б) озеро; в) море.

4. Які річки протікають територією України?

а) Нева; б) Дністер; в) Дніпро.

5. Які водойми називають штучними?

а) Водосховище; б) озеро; в) море.

6. Морська вода непридатна для пиття, тому що:

а) вона холодна;

б) у ній розчинено багато солей;

в) вона брудна.

Перевірка роботи в парах за ключем.

Ключ: 1в; 2б; 3в; 4б-в; 5а; 6б.

Правильна відповідь оцінюється двома балами.

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

· Чи вірите ви в те, що всього в Україні нараховується близько 63 119 річок?

· Чи вірите ви в те, що енергія — невіддільна частина життєдіяльності людини?

· Чи вірите ви в те, що існують різні джерела енергії?

· Чи вірите ви в те, що людина не використовує енергію світла?

· Чи вірите ви в те, що людина не використовує енергію тепла?

· Чи вірите ви в те, що людина використовує енергію їжі?

· Чи вірите ви в те, що людина використовує енергію руху?

· Чи вірите ви в те, що людина використовує енергію води?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як людина використовує енергію води.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Розповідь учителя

— Багато тисячоліть вірно служить людині енергія, що знаходиться у воді, що тече. Запаси її на Землі колосальні. Недарма деякі вчені вважають, що нашу планету правильніше було б називати не Земля, а Вода,— адже близько трьох чвертей її поверхні покрито водою. Величезним акумулятором енергії служить Світовий океан, який поглинає велику її частину, що поступає від Сонця. Тут плескають хвилі, відбуваються приливи і відливи, виникають могутні океанські течії. Народжуються могутні річки, що несуть величезні маси води в моря й океани. Зрозуміло, що людство у пошуках енергії не могло пройти повз такі гігантські її запаси. Перш за все люди навчилися використовувати енергію річок.

Вода була першим джерелом енергії, і, ймовірно, першою машиною, у якій людина використовувала енергію води, була примітивна водяна турбіна. (Демонстрування малюнка.)

Кроком уперед було водяне колесо Витрувія. Це вертикальне колесо з великими лопатками і горизонтальним валом. Вал колеса пов'язаний дерев'яними зубчастими колесами з вертикальним валом, на якому сидить млинове жорно. (Демонстрування малюнка.)

Цей спосіб отримання енергії дає менше енергії, ніж вітровий, але теж дуже практичний і не вимагає значних витрат.

Гідроенергостанції — ще одне із джерел енергії, що претендують на екологічну чистоту. На початку XX століття великі і гірські річки світу притягнули до себе увагу, а до кінця століття більшість із них була перегороджена каскадами гребель, що дають нечувано дешеву енергію. Проте це призвело до величезного збитку для сільського господарства і природи взагалі: підтоплювалися землі, втрачалися величезні простори землі, що перетворювалися на дно гігантських водосховищ, уривалася природна течія річок, загнивалавода у водосховищах, спадали рибні запаси тощо. На гірських річках усі ці недоліки зводилися до мінімуму, зате додавався ще один: у разі землетрусу, здатного зруйнувати греблю, катастрофа могла призвести до тисяч людських жертв. Тому сучасні великі ГЕС не є дійсно екологічно чистими.

Першу в Україні гідроелектростанцію Дніпрогес — побудовано 70 років тому на Дніпрі у районі Запоріжжя. Нині води Дніпра віддають людям свою енергію ще на п'яти гідроелектростанціях. Шість гідроелектростанцій споруджено на інших річках.

Висновок. Вода — вірний помічник у господарській діяльності людини. Енергію води використовують на гідроелектростанціях при виробленні електроенергії.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадкою

· Дає електрику країні

Ця чарівниця-станція.

І здогадатись ви повинні,

Що це — ... (електростанція).

— Електростанції бувають різні: теплові, гідроелектростанції, атомні та інші.

На гідроелектростанціях працює вода, яка крутить турбіни і таким чином виробляє електроенергію.

2. Гра «Так чи ні?»

□ Гідроелектростанції не споруджують на повноводних річках. Так чи ні?

□ Перша ГЕС в Україні мала назву «Дніпрогес». Так чи ні?

□ На гідроелектростанціях виробляють електричну енергію. Так чи ні?

□ Гідроелектростанції забруднюють атмосферу. Так чи ні?

□ Гідроелектростанції завдають шкоди екосистемам. Так чи ні?

□ Енергію необхідно зберігати. Так чи ні?

3. Робота в групах

— Запропонуйте засоби збереження енергії.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Як людина використовувала енергію води раніше?

— Наведіть приклади використання людиною води у наш час.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати малюнок «Використання людиною енергії води».




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити