Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ПРИРОДА УКРАЇНИ

УРОК 62 НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ. ВОДОЙМИ РІДНОГО КРАЮ, ЇХ СТАН ТА ОХОРОНА

Мета: вчити учнів знаходити і систематизувати інформацію за двома і більше заданими джерелами про екологію водойм; продовжити розвиток наочно-образного, логічного мислення, уяви; розширювати кругозір учнів; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Розгадування кросворда «Водойми»

1. Штучні моря, створені на річках. (Водосховища)

2. Озера, що заростають рослинами, які, відмираючи, падають на дно й замулюють його. Озера поступово міліють і перетворюються на... (болота).

3. Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода. (Джерело)

4. Водойма, яка виникла в природних западинах на поверхні землі. (Озеро)

5. Частини океанів, які заходять у сушу. (Моря)

6. Озера, створені руками людей. (Ставки)

— Ви назвали водойми. Розподіліть їх на дві групи за походженням: водойми природні (створені природою) і штучні (створені людиною).

Учні заповнюють на дошці таблицю.

Водойми

Природні

Штучні

річка

канал

океан

водосховище

озеро

ставок

струмок

море

— А що ви знаєте про значення водойм?

Відповіді учнів:

— Річки, моря, океани — засіб пересування водного транспорту і перевезення корисних вантажів.

— Вода обертає турбіни на гідроелектростанції.

— У комунальному господарстві воду витрачають для питних та інших потреб.

— Водойма — це домівка для рослин і тварин.

— Водойма — місце для відпочинку.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, коли водойми нам дякують, а коли — ображаються.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Без води життя на Землі неможливе. Вода потрібна не лише для побутових потреб людини. Без води не виросте врожай на полях, не зможе працювати жоден завод. Людині, тваринам, рослинам — усім потрібна вода!

На жаль, чистої води стає все менше і менше. А винні в цьому самі люди, які забруднюють водойми, неекономно використовують їх, вирубують ліси навколо водойм, що призводить до руйнування берегів і обміління річок.

Деякі промислові підприємства спускають в річки відходи з хімічними речовинами. Як це може відбитися на рибних багатствах? (Учні висловлюють свої пропозиції.)

— Як дорослі і діти повинні охороняти водойми? (Не можна допускати, щоб у водоймах мили транспорт. Не можна кидати сміття, залишати сміття на березі. Потрібно стежити за чистотою води, розчищати джерела і струмки.)

— Нині на заводах і фабриках будують очисні споруди, де вода, що була у виробництві, очищається і використовується знову. Ми знаємо, що вода — це розчинник. У ній розчиняються різні речовини, тому застосування добрив і отрутохімікатів у сільському господарстві у великих кількостях також небезпечне для водойм. З талою і дощовою водою отрути можуть потрапити у водойму, що небезпечно для всього живого.

— Які водойми розташовані на території нашої області? Покажіть їх на карті.

— Назвіть природні водойми.

— Назвіть штучні водойми нашої області.

— На березі якої річки розташоване наше місто?

— Покажіть витік і гирло річки, на якій стоїть наше місто.

— На якому березі (правому або лівому) знаходиться наше місто?

— Як це дізнатися? (Потрібно встати обличчям за течією річки, тоді праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий берег.)

— Чи є біля цієї річки притоки?

2. Повідомлення учнів про водойми рідного краю

(Скільки водойм? Які — штучного походження, які — природного походження? Як використовується вода з цих водойм?)

Учитель може розповісти про водойму свого дитинства.

Учні дають коротку характеристику цієї водойми. Діти характеризують водойму як «чиста», «красива», «глибока», «чудова» або «обміліла», «забруднена».

Учні роблять висновок про те, що саме діяльність людини зробила ці водойми обмілілими, забрудненими, збідненими рослинним і тваринним світом. Діти зазначають, що саме після відвідування людей залишається сміття на берегах озера.

Учитель ставить головне запитання:

— Що робити? Як повинна діяти людина, яка розуміє, наскільки вода потрібна їй і природі та свою відповідальність за стан водойм?

Учитель пропонує скласти пам'ятку «Правила поведінки біля водойми». Учні працюють у парах.

Пам'ятка

□ Не кидай сміття у воду.

□ Не залишай сміття на березі.

□ Не мий велосипед та інші транспортні засоби у водоймах.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання уривка з повісті Юрія Томиліна «Каруселі над містом»

На вигляд це була цілком безневинна річка. Ще не так давно в ній водилися окуні і навіть раки, які, як відомо, люблять чисту воду. Але кілька років тому фабрика іграшок начисто перевела в ній усяку живність. Довше за всіх, говорять, протрималася стара щука. Але і вона пішла, не витримавши, вниз за течією в іншу річку, де загинула від туги і самотності: у цієї щуки була червона голова, зелене черево, синій хвіст, й інші щуки не хотіли з нею розмовляти.

— Про що ви дізналися з цього уривка?

— Чому в річці перевелася всяка живність?

— Як описана щука? Чому вона мала такий вигляд?

— Чому щука загинула?

2. Робота за ілюстраціями водойм

— Вам подобаються такі картини? Хотіли б ви тут відпочити?

— Щоб зберегти таку красу, слід дотримувати низку правил. Не забруднюйте береги водойм (банками, пляшками, упаковками). Консервні банки можуть лежати в землі 90 років, поліетилен розкладається приблизно через 80-90 років, а скло — практично вічно. Не мийте машини на березі і на мілководді (забрудники потраплять у воду і спричинять порушення багатьох процесів у водоймі). Не споліскуйте каністри з-під бензину у водоймі. Не рвіть біле латаття, жовті кубушки та інші рослини, що ростуть у водоймі,— вони є прикрасою водойми і потрібні іншим водним мешканцям. Не ловіть раків і двостулкових молюсків! Бережіть жаб і пуголовків! Не ловіть бабок! Не руйнуйте житла ондатр і бобрів! Не виловлюйте рибу більше, ніж 5 кг за добу. Ця норма встановлена для збереження чисельності риб у водоймах. Не використовуйте варварські знаряддя для лову: остроги, сітки — вони не гідні Людини розумної, доброї, екологічно грамотної.

3. Вода у народній творчості

— Наші предки ставилися до води як до дива природи — дуже трепетно. У народних казках герої відроджувалися за допомогою «живої» води. Про воду складені прислів'я і приказки. Легенди і міфи розповідають про стихійну силу і потужність води, про її животворящу силу. Пісні оспівують її красу.

Загадки про водойми

· Із-під гірки, з-під крутої прокрадається норою

Та й до моря утіка, через лози по ярах. (Джерело)

· Між берегів текла, текла,

Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

· Що таке: живе і ллється,

З каменем не раз зіткнеться,

Як немає — все всихає

І від спраги потерпає. (Вода)

· Навкруги вода, а з питвом біда. (Море)

· Не скляний він, не з металу,

А прислухайтесь — дзвенить,

Риє землю він розталу. (Струмок)

· Не вода, не суша,

На човні не попливеш

І ногами не пройдеш. (Болото)

Прислів'я і приказки про воду

□ Мала крапля великий камінь продовбає.

□ Аби вода, а жаби будуть.

□ Море — рибальське поле.

□ У морі тому води багато, що її ніхто не п'є.

□ Ложкою моря не вичерпаєш.

□ По морі плавав, а води не бачив.

□ Всі ріки до моря ведуть.

□ Глибока річка, як думка, йде спокійно.

□ Добре річці з потоками.

□ Хоч річка і невеличка, а береги ламає.

— Які легенди і міфи про воду ви знаєте?

— Які ви знаєте пісні про воду?

4. Творча робота учнів

— Що народжується в душі при звучанні слів вода, річка, водойма?

Складання сенканів

Вода

Ріка

Жива, чиста, приваблива

Балакуча, швидка, чиста

Дзюрчить, співає, напуває,

Біжить, поспішає, живе,

радує

працює

Без тебе немає життя

Будинок для живих істот

Життя

Жива

5. Робота в групах

— Придумайте і намалюйте застережливі знаки.

□ Не рви латаття!

□ Не лови раків і двостулкових молюсків!

□ Не лови бабок!

□ Не кидай сміття у воду!

□ Не мий машини у водойм!

6. Як люди охороняють воду від забруднення?

— Забруднення водойм небезпечне для всього живого. Тому воду необхідно очищати. Для цього будують очисні споруди.

Будуються такі підприємства, на яких узагалі не буває стічних вод.

Створюються водозахисні зони — місця особливо охороняються (водосховища, річки, звідки беруть питну воду). У цій зоні не дозволяється будівництво.

Заборонено скидати у воду стоки, мити машини біля берега. Охороняються не лише береги річки, але і ліси, що ростуть по цих берегах. Ліси допомагають водоймам вижити, оберігають річки від забруднення.

За станом водойм стежать спеціальні вчені — гідрологи й екологи.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як ви розумієте висловлювання «Вода — це життя»?

— Які водойми ви знаєте? (Струмок, річка, озеро, ставок, море, океан, канал, водосховище)

— Що забруднює водойми? З чим потрібно боротися? (У водойми не повинні потрапляти стічні води заводів, фабрик, добрива і отрутохімікати)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти значення слів у тлумачному словнику.

Гідролог — це вчений, який...

Еколог — це вчений, який...





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити