Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ТІЛА І РЕЧОВИНИ

УРОК 65 СТАНИ РЕЧОВИН

Мета: вчити учнів називати і розпізнавати стани речовин; розвивати пам'ять, мислення; виховувати інтерес до навколишнього світу.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Індивідуальні завдання

Високий рівень

Доберіть та запишіть до таблиці назви тіл і речовин.

Тіло

Речовина

Достатній рівень

1. Закресліть назви предметів, що не належать до неживої природи.

Сонце, хмара, заєць, повітря, вода, клен, планета, пісок.

2. Підкресліть однією рискою назви тіл, а двома рисками — назви речовин.

Крапля води, кисень, вода, сталевий дріт, бульбашка повітря у воді, сталь.

Середній рівень

Запишіть до таблиці назви тіл і речовин, з яких вони зроблені (виготовлені).

Тіло

Речовина

Скло, залізо, склянка, цвях, зошит, ручка, папір, пластмаса.

2. Бесіда

— Що таке тіла? На які дві групи їх розподіляють?

— Що таке речовина?

— На які групи розподіляють речовини?

— Чому на світі більше тіл, ніж речовин?

— Чи є правильними наведені нижче твердження?

□ Будь-який предмет, будь-яку живу істоту можна назвати тілом.

□ Речовини — це те, з чого складаються тіла.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чим речовини відрізняються одна від одної та в яких станах вони можуть перебувати.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Наведіть приклади тіл, що оточують вас у класі. (Парта, стілець, книга, зошит, ручка, олівець)

— З чого складаються тіла? (Тіла складаються з речовин)

— Що ж таке речовини? (Речовиною називають те, з чого складаються тіла)

— Наведіть приклади тіл, які складаються з однієї речовини. (Наприклад, шматочок цукру — це тіло, утворене однією речовиною — сахарозою. Тіло парта утворено декількома речовинами — деревиною, пластмасою, металом.)

— Наведіть приклади тіл і речовин, з яких вони складаються. (Підкова — метал; склянка — скло; олівець — пластмаса і т. ін.)

— Речовин існує безліч. Чим же вони відрізняються одна від одної? Подивіться на демонстраційний стіл. Перед вами — посудини з різними речовинами: цукор, поварена сіль, вода, спирт, у кульках — азот.

— У якому агрегатному стані можуть перебувати речовини? (У твердому, рідкому, газоподібному)

— Чи мають речовини колір? (Так, речовини мають колір)

— Удома ви використовуєте в їжу поварену сіль і цукровий пісок. Чим вони відрізняються? (Вони відрізняються смаком: сіль — солона, цукор — солодкий)

Запам'ятайте! Смак визначати можна тільки у харчових продуктів. У хімічній лабораторії визначати смак речовин категорично заборонено.

Висновок. Речовини мають багато властивостей, деякі з них: стан, колір, смак.

— Чи може речовина змінювати стан?

— Давайте згадаємо, що відбувається при нагріванні із водою? (Вона кипить і випаровується.)

— Як змінюється стан води? (Вона з рідкої стає газоподібною)

— Якого кольору водяна пара? (Безбарвна)

— Що відбувається, коли над гарячою парою ставлять холодну чашку? (Утворюється туман)

— Що таке туман? (Це дрібні крапельки рідини)

— Як змінюється стан води? (Вода переходить з газоподібного в рідкий стан)

Висновок. Речовина може з рідкого стану переходити в газоподібний при нагріванні, з газоподібного в рідкий — при охолодженні.

— Також можуть випаровуватися й інші тверді речовини, зокрема лід. Випаровування льоду можна спостерігати на практиці: білизна висихає навіть у люті морози.

Речовина може з твердого стану переходити в газоподібний при нагріванні та з газоподібного в твердий — при охолодженні.

Дійсно, свічки при кімнатній температурі перебувають у твердому стані, а при підвищенні температури починають плавитися — «плакати». Аналогічно поводиться вода: при замерзанні вона переходить у твердий стан — лід, а при підвищенні температури — знову перетворюється на воду і далі — на пару. Лід, вода і водяна пара — три стани однієї і тієї самої речовини — води. Таким чином, ми можемо зробити висновок про те, що речовини можуть перебувати в різних станах, а саме в твердому, рідкому і газоподібному.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Розгляньте предмети і зробіть висновки, відповідаючи на сформульовані на дошці запитання про речовину, з якої складається предмет.

· Як виглядає речовина, з якої складається предмет?

· Якого вона кольору?

· Опишіть її поверхню.

· Чи має ця речовина запах?

· Чи розчиняється у воді?

· Чи можна її подряпати цвяхом?

· Чи притягується магнітом?

— Зробіть висновок: з якої речовини складається цей предмет?

Кожній групі видається набір предметів (від 3 до 5), залежно від швидкості роботи групи.

Наприклад:

1- ша група отримує предмети: лінійка дерев'яна, ложка, гребінець, молоко.

2- га група отримує предмети: пенал дерев'яний, ножиці, ручка пластмасова непрозора, кефір.

3- тя група отримує предмети: м'яч пластмасовий, канцелярська кнопка, олівець, сир.

Учні спостерігають, використовуючи план дослідження. Далі обмінюються результатами.

Одна група описує речовину, з якої складається предмет. Інші групи доходять висновку, що у них є предмет, який складається з тієї самої речовини.

□ Лінійка, пенал, олівець складаються з однієї і тієї самої речовини.

□ М'яч, гребінець, ручка складаються з однієї і тієї самої речовини.

□ Молоко, кефір, сир складаються зі схожої речовини.

□ Кнопка, ножиці, ложка складаються зі схожої речовини.

— Подивіться на дошку. На яке запитання ми вже можемо відповісти? (Ми можемо відповісти на запитання: як називаються різні речовини?)

— Так, є метал, деревина, пластмаса.

— Продовжуємо наше дослідження. Чому предмети зібрані в одну групу?

□ Камінь, дошка, крейда, ручка, стіл, чашка.

□ Молоко, чай, чорнило, сік, вода.

□ Повітря всередині кульки; пара, що піднімається з носика чайника.

— Чи можна сказати, що предмети в кожній групі складаються з однієї і тієї самої речовини? (Ні, усі вони складаються з різних речовин)

— Що ж їх об'єднує в цьому випадку? (Перші бувають твердими, другі — рідкими, треті — газоподібними)

2. Робота в парах

— Позначте знаком «+» у відповідній графі, які з поданих речовин належать до твердих, рідких, газоподібних.

Речовина

Тверда

Рідка

Газоподібна

Сіль

Природний газ

Цукор

Вода

Алюміній

Спирт

Залізо

Вуглекислий газ

— Оберіть правильний варіант відповіді.

Завдання

Варіант відповіді

У якому рядку вказані тільки газоподібні речовини?

а) Вода, крохмаль, сіль, перець

б) кефір, ряжанка, хлор, фтор

в) азот, кисень, вуглекислий газ

3. Робота над загадками

· У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)

· Сиві гуси все поле услали. (Туман)

· Що росте догори коренем? (Бурулька)

· Мов прозора біла хмара над каструлею летить... (пара).

· Заховав від риби світ, заморозив річку... (лід).

· Як минуть холоди, крига буде із... (води).

— Про які стани речовин ідеться в загадках?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— У яких станах можуть перебувати речовини? (У твердому, рідкому, газоподібному)

— Наведіть приклади агрегатних станів речовин.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Проілюструвати три стани води.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити