Усі уроки природознавства. 4 клас - Основа 2015 рік

ТІЛА І РЕЧОВИНИ

УРОК 66 БУДОВА І ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ

Мета: навчати учнів досліджувати і характеризувати будову і властивості твердих тіл, рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Гра «Так чи ні?»

□ Рідкий, твердий і газоподібний стани речовин називають агрегатними станами речовин. Так чи ні?

□ Не всі речовини можуть перебувати в різних агрегатних станах. Так чи ні?

□ Речовини складаються з молекул. Так чи ні?

□ Молекули не рухаються. Так чи ні?

□ Кожна речовина може бути і твердою, і рідкою, і газоподібною. Так чи ні?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці будете досліджувати властивості твердих тіл, рідин та газів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Дослідницький практикум

1) Вивчення властивостей твердих тіл.

— Наведіть приклади твердих речовин. (Крейда, метал, лід)

— Діти, а в яких випадках ще вживають слово твердий? (Твердий картон — жорсткий, міцний; тверде рішення — незмінне, міцне, непохитне; тверда рука, серце — сильний, рішучий.)

— Як ви вважаєте, чому в усіх цих випадках уживають слово твердий? (Схоже на властивість твердих тіл, вказується на збереження стану, його незмінність.)

— У вас на партах лежить тіло — брусок.

Учитель демонструє брусок.

— З якої речовини він виготовлений?

— Дослідімо його, щоб дізнатися, чи легко він піддається стисканню. Я припускаю, що ні. Спробуйте його стиснути, покрутити.

— Що ви помітили?

— Чи легко його стискати або ламати? (Важко)

— Так, для цього потрібно докласти значних зусиль.

— Чи змінюється його форма? А об'єм? (Ні)

— Зробіть висновок, які властивості мають тверді тіла? (Вони зберігають форму і об'єм.)

На дошці заповнюється таблиця.

Стан речовини

Властивості речовини

Тверда

Зберігає форму і об'єм, важко стискати

2) Вивчення властивостей рідин на прикладі води.

— Наведіть приклади рідких тіл або речовин.

— Дослідімо властивість рідини стискатися. Я припускаю, що рідину стискати важко.

У моєму шприці — підфарбована вода. Я затулю отвір для голки і спробую натиснути на поршень. Нічого не виходить.

В українській мові є навіть такий вираз «товкти воду в ступі». Що він означає? (Безрезультатне заняття.)

— Зробіть висновок, які властивості має рідка речовина. (Плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, не зберігає об'єм, важко стискати)

На дошці заповнюється таблиця.

Стан речовини

Властивості речовини

Рідка

Має плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, важко стискати

3) Вивчення властивостей газів на прикладі повітря.

— Наведіть приклади газоподібної речовини.

— Слово газ запозичено з французької мови і пішло від слова хаос — безформний, безмежний простір.

— У мене в руках — шприц, наповнений сумішшю газоподібних речовин — повітрям. У вас на партах — теж. Дослідімо, чи легко стискається газоподібна речовина — повітря.

— Як ви вважаєте? (Легко)

— Затуліть отвір для голки пальцем, а іншою рукою спробуйте натиснути на поршень.

— Що ви бачите? (Повітря всередині шприца стискається)

— Відпустіть поршень. Що помітили? (Поршень повертається на місце.)

— Як ви вважаєте, чому? (Стисле повітря виштовхує його)

— Зробіть висновок про властивості газоподібних речовин. (Займає ввесь наданий об'єм, легко стискати)

— Один кубічний метр повітря можна стискати до розміру наперстка.

На дошці заповнюється таблиця:

Стан речовини

Властивості речовини

Газоподібна

Займає увесь наданий об'єм, легко стискати

— Ми досліджували різні речовини в різних станах. Але одна і та сама речовина за різних умов може перебувати або в рідкому, або

в твердому, або в газоподібному стані. Наведіть приклад. (Вода — лід — пара)

— У чому ж схожість і відмінність речовин, що перебувають у різному стані?

Подивіться на нашу таблицю.

Висновок. Тверді тіла зберігають і форму, і об'єм. Рідкі тіла зберігають об'єм, але не зберігають форму. Газоподібні тіла здатні змінювати і форму, і об'єм.

— Як розташовуються молекули по відношенню одна до одної в різних агрегатних станах?

2. Фізкультхвилинка

— Пограймо в гру «Холодно — спекотно».

Я називатиму слово, а ви покажіть, що відбувається.

— «Холодно» (діти зіщулюються);

— «спекотно» (сідають, розвалившись на стільцях).

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

□ Як ви вважаєте, якщо від холоду ви стискаєтеся, а від спеки розпрямляєтеся, то що відбувається з тілами? (Тіла поводяться так само) Речовинами? (Речовини — так само)

Усі речовини реагують на спадання або підвищення температури. При нагріванні їх молекули розходяться, речовини розширюються. При охолодженні вони стискаються, молекули щільніше прилягають одна до одної.

Прикладом може служити відомий усім вам термометр. При нагріванні молекули ртуті розходяться, ртуть розширюється і піднімається по стовпчику вгору. При спаданні температури ртуть стискається і ртутний стовпчик опускається вниз.

□ Вода — речовина, об'єм якої зростає при твердінні і спадає при переході у рідкий стан. Інші речовини поводяться інакше: при переході з твердого стану в рідкий їх об'єм зростає, а при твердінні — спадає.

2. Робота в парах

— Доповніть схему зміни агрегатного стану речовини.

3. Тестування

1. Які із зазначених властивостей належать газам?

а) Мають власну форму;

б) зберігають об'єм;

в) не мають власної форми і постійного об'єму.

2. У пляшці знаходиться вода об'ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 л. Чи зміниться об'єм води?

а) Не зміниться;

б) збільшиться;

в) зменшиться.

4. Вікторина «Чомусики»

· Біля дошки я злегка побризкаю парфумами. Чому запах парфумів поступово відчули всі? (Запах парфумів разом з повітрям зайняв усю класну кімнату.)

— Що сталося з парфумами? Виберіть правильну відповідь.

а) Молекули парфумів перемістилися у повітря класу і стали невидимими;

б) зникли;

в) випарувалися. (Правильна відповідь — а)

· Допоможіть татові вибрати місткість для бензину. (Бензин — це рідина. Отже, її можна наливати. Потрібна закрита посудина, оскільки бензин сильно пахне і вогненебезпечний)

— А яка місткість потрібна для газу? (Газ не має власної форми і об'єму, тому їм можна заповнити кульку, газовий балон, кисневу подушку для хворих. Побутовий газ вогненебезпечний, балон має бути завжди закритий)

· Скляна банка з льодом чомусь розбилася. Чому? (Не можна на морозі залишати посудину з водою, вона розіб'ється. А ось від води посудина не розбивалася. Отже, змінилися властивості льоду. Лід займає більший об'єм, ніж вода. Скло не витримує і лопається.)

· Чому повітряна куля піднімається в повітря? (Повітря у повітряній кулі підігрівається пальником. Гаряче повітря, розширюючись, легшає і спрямовується вгору. Гаряче повітря легше за холодне, тому що воно має меншу щільність.)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Доповніть речення.

□ Рідкі тіла зберігають об'єм, проте не зберігають...

□ Газоподібні тіла не зберігають... і не зберігають...

□ Тверді тіла зберігають і..., і об'єм.

— Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між молекулами.)

— Що відбувається при нагріванні твердої і рідких речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)

— Що відбувається при охолодженні рідкої і твердої речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)

— Чи має запах така речовина, як вода? (Речовина вода запаху не має.)

— Чому газоподібні тіла змінюють об'єм, а рідини — ні?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчальний проект «Дослідження властивостей твердих тіл на прикладі граніту, деревини, крейди (за вибором учителя); рідин на прикладі води і молока».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити