Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 6. Теплові смуги Землі та їх вплив на природу

Куліда Світлана Іванівна

Мета: формувати природознавчу компетентність учнів: дати знання про теплові смуги (пояси) Землі, розширити уявлення учнів про причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, про залежність багатства та різноманітність рослинного і тваринного світів на території теплових полюсів Землі від природних умов;

формувати ключові компетентності: комунікативну (культуру усного мовлення), уміння вчитися (бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату), соціокультурну (виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи), соціально-трудову (вміння працювати в групі).

Очікувані результати:

Учень (учениця)

знає про теплові смуги Землі;

розуміє причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями і залежність різноманітності рослинного і тваринного світів від природних умов теплових поясів Землі;

застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

Обладнання: глобус, карта півкуль, Природознавство: підруч. для 4- го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2014. - 176 с.; Природознавство. 4 кл.: Робочий зошит/ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак.: Вид-во «Генеза», 2014 с. 22-24., мультимедійна презентація, аудіозапис української народної пісні «Вийди, вийди, сонечко».

Хід уроку

I. Організаційний момент

Сонце встало - запалало,

І дітей всіх привітало.

Доброго ранку, сонечку!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

Хай цвіте лужечок

І шумить гайочок.

Хай блищить ставочок,

Хай щебечуть пташечки,

Повзають комашечки.

Доброго ранку всім!

II. Активізація і мотивація навчальної діяльності учнів

Хвилинка синоптика

- Який сьогодні стан неба?

- Хто з вас помітив, чи є вітер? Якщо є, то який він?

- Які зміни відбулися в природі?

- Як змінилася наша земля? Як світить сонечко?

Гра «Закінчи думку»

Сонце - це величезна розжарена ... (куля).

Завдяки Сонцю на нашій планеті існує ... (життя).

Сонячні промені несуть на Землю ... (світло і тепло).

Сонце потрібне усьому ... (живому).

Планета має форму ... (кулі).

Вправа «Уявіть»

Уявіть собі, що до нашої школи приїхали гості — школярі зі спекотної африканської країни Конго. Обмінюючись враженнями, розповідями про свої країни, ви, можливо, з подивом дізнаєтесь про те, що в Конго — країні, розташованій на екваторі, немає звичної для нас зміни пір року. Водночас для ваших гостей вражаючим відкриттям буде наша зима, сніг і морози... Чи зможете ви пояснити гостям причини тих «фантастичних» змін у природі, що відбуваються у нашій місцевості у вигляді зміни пір року? Чи хотіли б ви отримати відповідь на це питання.

III. Повідомлення теми і завдань уроку

Слово вчителя

Для того, щоб зрозуміти причини нерівномірного освітлення і нагрівання земної поверхні сонячними променями, я пропоную вам здійснити навколосвітню подорож до полюсів. Щоб швидше дістатися, ми займемо свої місця в лайнері. Красу нашої Землі ми будемо спостерігати з ілюмінаторів. Супроводжувати нас буде «Сонячний промінчик».

IV. Робота над новим матеріалом

Розповідь учителя з використанням схематичного малюнка теплових поясів Землі (на с. 17 підручника).

Вам уже відомо, що Земля має вигляд кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова

кількість сонячного світла та тепла: біля полюсів менше, на екваторі — більше. Залежно від цього, земну поверхню умовно поділяють на частини, які називають тепловими поясами Землі. Теплові пояси - це території на поверхні суші Землі, які відрізняються певним ступенем освітленості і температурою повітря на землі. Виділяють жаркий, помірний і холодний пояси. Тепло на планеті розподіляється нерівномірно, тому теплові пояси не мають чітких кордонів, співпадаючих з певними широтами.

Практична робота: дослід з глобусом

Посередині стола встановимо увімкнену електричну лампочку і навколо неї будемо обертати глобус так, щоб напрям нахилу був постійним. Що ви помітили? Яка частина земної кулі одержує більше світла — середина чи полюси? (Під час зміни положення глобуса відносно джерела світла краще освітлюється (а відносно Землі і нагрівається) то Північна, то Південна півкулі)

Продовження пояснення вчителя:

Погляньте на слайд. У кожній півкулі ви бачите три теплових пояси: жаркий, помірний, холодний.

Літак пролітає над холодним тепловим поясом. Природні умови цього пояса дуже суворі. Там більшу частину року триває зима. Панують люті морози й сильні вітри. Чому це відбувається? Коли до Сонця більше обернена Північна півкуля, то простір навколо Північного полюса весь час освітлений. Тобто там тривалий час панує полярний день. У цей час на полюсі Сонце не заходить за горизонт протягом шести місяців. Взимку, коли Північна півкуля менше освітлюється і нагрівається Сонцем, Північний полюс тривалий період перебуває в тіні. Там панує довга полярна ніч (теж шість місяців).

Полюси Землі і поверхня навколо Північного і Південного полюсів ніколи не бувають повністю обернутими до Сонця. На них падають тільки косі промені (ковзають), які дають мало тепла і погано нагрівають Землю.

На глобусі і картах теплові пояси Землі обмежують уявними лініями, що мають свої назви. Холодний пояс, який міститься біля Північного полюса, обмежений Північним полярним колом, а біляПівденного полюса — Південним полярним колом.

Наша подорож продовжується далі. (Слайди). Другий тепловий пояс — помірний. На поверхні помірного поясу промені Сонця падають по-різному, залежно від пір року: взимку — косо, а влітку — пряміше. А тому зимового дня земна поверхня нагрівається слабо. У цей час дні є короткими, а ночі — довгими. Влітку ж Сонце піднімається високо над горизонтом, і сонячні промені, що падають на Землю прямовисно, добре нагрівають земну поверхню. Між цими порами року є ще прохолодні — весна і осінь.

(Слайди). У жаркому поясі сонячні промені падають на Землю майже весь час прямовисно. Тому ця частина поверхні Землі отримує багато тепла. Тут цілий рік жарко і не буває зими. Замість зими і літа розрізняють сухий період року, і дощовий, коли випадає дуже багато опадів — період злив. Жаркий пояс обмежений лініями, що називаються у північній півкулі Північним тропіком, а в південній півкулі — Південним тропіком. Помірний пояс північної півкулі міститься між Північним полярним колом і Північним тропіком, а помірний пояс південної півкулі — між Південним полярним колом і Південним тропіком.

Робота з загадками

В теплій шубі зиму всю

Лапу смачно я смокчу.

Сплю під пісню хуртовини

Аж до весняної днини.

Полюбляю їсти мед

Звуся, звісно, я ... (ведмідь).

В джунглях кожен звір боїться

Цю велику хижу кицю —

Чорна і швидка, як вітер.

Стережись її зустріти,

Бо не знає про манери

Небезпечний звір - ... (пантера).

Морячок наш чорно-білий

Ловить рибу дуже вміло.

Схожий трішечки на діжку,

Має крильця, має ніжки.

Між крижин відважно плава,

Обганяє пароплави.

Всі ви знає, що він

Називається ... (пінгвін)

- Чи в усіх частинах Земної кулі можна зустріти цих тварин? Чому? Назвіть тварин Африки, Індії, Антарктиди.

Я кислий був зелений,

Дозрів - і пожовтів.

Із теплої країни

до чаю прилетів. (Лимон)

Круглий, як сонце.

Смугастий, бокатий.

Дуже солодкий,

Трішки хвостатий. (Кавун)

Парубійко я вродливий,

Дуже гарний, нешкодливий;

І росту собі на волі

На городі і у полі.

Квіт до сонця повертаю,

За те й назву собі маю.

І олію з мене б’ють,

І макуху дістають. (Соняшник)

- Чи у всіх частинах світу можна виростити ці рослини? Чому? Назвіть рослини нашої місцевості, Африки, Арктики.

- Спробуйте пояснити, чому відрізняються рослини і тварини різних материків Землі? Чому біля екватора ростуть густі вічнозелені ліси, а на півночі - ліси із карликових верб та беріз, що майже стеляться по землі?

Фізкультхвилинка (під музичний супровід)

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір’ячко.

На весняні квіточки,

На маленькі діточки.

Там вони граються ,

Тебе дожидаються.

Практична робота (учні виконують у зошиті завдання вправи 3 на с. 9: знайти і підписати теплові пояси Землі, розповісти, де вони розташовані).

— Знайдіть і покажіть на глобусі: вісь, Північний полюс, Південний полюс, екватор; на карті - північну та південну півкулі.

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Робота в парах

Завдання: позначте правильну відповідь.

1. Кількість сонячного тепла на поверхні Землі від екватора до полюсів:

а) поступово збільшується;

б) поступово зменшується;

в) однакова на всіх поясах.

2. У якому тепловому поясі замість пір року розрізняють сухий і дощовий періоди?

а) у помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному.

3. У якому поясі розрізняють чотири пори року?

а) у помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному;

4. У якому поясі бувають полярний день і полярна ніч?

а) у помірному;

б) у жаркому;

в) у холодному.

5. Від чого залежить кількість і різноманітність видів рослин і тварин у теплових поясах?

а) від тепла і світла;

б) від пір року;

в) від кількості людей у певній місцевості.

Проблемні ситуації:

- Від чого залежить кількість тепла, яку отримує поверхня земної кулі? (Чим ближче до екватора розміщена певна ділянка земної кулі, то більше сонячного тепла вона отримує. За кількістю тепла, яке отримує земна поверхня від Сонця, виокремлюють п’ять теплових поясів - тропічний, два помірних і два холодних (полярних).

- Уявіть, як виглядав світ, якби наша Земля припинила своє обертання навколо сонця? Що сталося із рослинами і тваринами?

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

- Що ви дізналися про нагрівання земної поверхні сонячними променями?

- Як нагрівають поверхню сонячні промені, що падають на неї прямовисно?

- Як нагрівають її сонячні промені, що падають косо?

- Де земна поверхня нагрівається найбільше, а де — найменше?

- Скільки основних теплових поясів виокремлюють на поверхні нашої планети?

- Які особливості теплових поясів?

- Як різноманітність рослинного і тваринного світів залежить від нагрівання земної поверхні Сонцем?

- Чи можемо ми з вами тепер пояснити нашим гостям із Конго причини змін у природі? Яким чином?

- Отже, ми повертаємося до своєї домівки.

Рефлексія

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що вас найбільше вразило?

Продовжте речення:

«Мені сподобалося ...»

«Тепер я вмію ...»

«Я дізнався (дізналася) ...»

VII. Завдання додому:

опрацювати статтю с. 16-19; вправа 2 с. 9 зошит; за бажанням виконати завдання: уявіть, що ви дослідник природи одного із теплових поясів Землі, намалюйте її.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити