Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 7. Місяць - природний супутник Землі

Левицька Ірина Василівна

Мета: формувати природознавчу компетентність: поглибити знання учнів про Сонячну систему, дати уявлення про Місяць як природний супутник Землі, його характеристики, сформувати поняття про фази місяця, сонячні і місячні затемнення, ознайомити учнів із дослідженням Місяця;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися (формувати науковий світогляд, уміння виділяти головне, розвивати образне і логічне мислення учнів); громадянську (виховувати дбайливе ставлення до планети Земля, до культурної спадщини людства, усної народної творчості); соціокультурну (розвивати пізнавальну активність учнів; сприяти формуванню світоглядних ідей); інформаційну (розвивати вміння учнів працювати з різними джерелами інформації); комунікативну (розвивати комунікативні навички дітей, уміння чітко й аргументовано висловлювати власну думку); здоров’язбережувальну (виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я).

Очікувані результати

Учень (учениця)

знає про Місяць як природний супутник Землі;

розуміє поняття про фази Місяця, сонячні і місячні затемнення;

застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

Обладнання: підручник, виставка учнівських малюнків природи теплових поясів Землі, відеозапис «Місяць» (за адресою https://www.youtube.com/watch?v=O76KJgS00LY), схема «Фази Місяця», текст казки «Земля й Місяць» Євгена Романенка.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Давайте привітаємось,

Давайте усміхнемось.

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

- Давайте сьогоднішній день розпочнемо з побажань. Поверніться обличчям до свого товариша і побажайте йому успішного дня.

Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка зараз пора року? Назвіть осінні місяці.

- Який сьогодні день тижня, яке число?

Зараз надаємо слово нашому гідрометеоцентру. З нами програма «Погода 4 класу»

Учень-синоптик:

Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. Сонечко світить

ясно (на дворі похмуро). Температура повітря __ градусів вище нуля. Опади були/не були у вигляді дощу, напрям вітру південний. Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні четвертого класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і негоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від уроку природознавства?

II. Актуалізація опорних знань учнів

Робота в парах «Виправ помилку» (з подальшою самоперевіркою на екрані)

1. Причиною зміни дня і ночі є рух Землі навколо Сонця (рух Землі навколо своєї осі).

2. Шлях, яким планета рухається навколо своєї осі, називається земною орбітою. (навколо Сонця).

3. Якщо обидві півкулі Землі освітлюються Сонцем, то настає зима і літо. (весна і осінь).

4. Повний оберт навколо Сонця Земля здійснює за день (за рік).

5. Найбільший кут падіння сонячного проміння на земну поверхню біля полюсів (біля екватора).

6. Найспекотніший - помірний пояс (тропічний).

7. Що ближче до екватора розміщена та чи інша область земної кулі, то менше сонячного тепла вона отримує (більше).

8. За кількістю тепла, яке отримують від Сонця, виокремлюють п’ять теплових поясів - 2 тропічних, 2 помірних і 1 холодний (1 тропічний, 2 холодних).

Гра «Чомусики»

- Чому, коли Сонце більше освітлює північну півкулю, то на її території настає весна?

- Чому полуднева висота Сонця змінюється восени, взимку, навесні та влітку?

- Чому взимку холодно?

- Чому влітку день триває довше?

«Вернісаж дослідників природи» (виставка малюнків природи теплових поясів Землі).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з казкою «Земля й Місяць» Євгена Романенка

- Послухайте казку і скажіть, про які небесні тіла в ній розповідається? Про які явища природи на Землі йдеться? Яка головна думка твору?

- Місяць до нестями був закоханий у Землю. Тому завжди знаходився неподалік від неї. Він літав навколо вдень і вночі. Удень Місяць виглядав, як таємничий круглий острів у блакитному просторі небесного океану. Здавалося, що він трохи соромиться своєї самотності. Бо іноді тільки на половину з’являвся у небі. Вночі Місяць був вже не один. Його розважали зірки. Але ні лагідна пухнаста ковдра білих хмар вдень, ні хороводи зірок вночі не привертали такої уваги у Місяця, як файна кругляста Земля.

«Чому ця Блакитна планета ніяк не звертає на мене уваги?», - завжди питав себе закоханий Місяць. «Мабуть вона постійно повертається до мене спиною, коли я роблю наступне коло навкруги неї, і не бачить мене. Зірки казали, що Земля теж крутиться, але тільки навколо себе. Вона красуня. Напевно бажає показати усі свої круглясті боки». «Земле, Земле, моя кохана плането!», - гукав їй Місяць - «Чому не розмовляєш зі мною? Ти можеш говорити до мене, не повертаючись обличчям, - я не ображусь. Ти тільки скажи, що теж мене кохаєш, щоб мені було не так сумно кружляти навколо тебе».

Але якби Земля могла відповісти Місяцю, своєму коханому супутникові життя! Якби можна було щось казати, вона залюбки розповіла би своєму другові Місяцю, як їй добре, коли він поряд. З яким нетерпінням вона чекає, коли прийде новий день чи ніч, щоб мати змогу знову зазирнути у закохане обличчя свого супутника. Земля навіть відчувала тепло, яке надходило від Місяця. А всі знають, що на Місяці холодно і в нього немає обличчя!

«Місяцю, мій коханий! Доле моя! Мій улюблений супутнику! Як би я хотіла сказати тобі ці слова у голос!..- ось, про що зараз думала Земля. Тільки не могла вона нічого вимовити. Бо ж від кожного її слова на поверхні можуть виникати землетруси. Кожен її відгук до Місяця буде лихом для людей на всій планеті. А всі люди є дітьми Землі, яких вона теж дуже любить. І вона ніколи не приведе лихо на своїх маленьких улюбленців. Тільки іноді, коли Земля не витримує і кличе свого вірного друга Місяця, на її поверхні відбуваються маленькі землетруси, від яких страждають люди. Отже, Землі тільки і залишається, що тяжко позіхати, та продовжувати нестримно кохати свого супутника у повній тиші.

Все це відчувають і добре розуміють ще деякі мешканці Землі. Вони живуть у лісі, це - вовки. Їх дуже непокоять завжди сумуючі Земля та Місяць. Вовки жаліють свою матусю Землю та її улюбленого супутника. І тому, вночі, коли Місяць прогулюється й сумує в нічному небі, вовки співають йому пісні, в яких вони розповідають, про любов Землі до нього. Про те, як Земля у своїй природній тиші мовчки теж дуже кохає Місяця.

Отже, ввечері, коли Ви лягаєте спати і на небі цілий Місяць, не забудьте пошепки, чи голос трохи заспокоїти гарного й сумного, закоханого і романтичного одинака Місяця. Та попросити його не зникати зовсім. Бо Земля його дуже кохає і ми з Вами теж.

IV. Повідомлення теми та мети уроку

- Як ви думаєте, про що йтиметься на сьогоднішньому уроці? Що нового ви хотіли б дізнатися?

- Сьогодні ми з вами вивчимо про Місяць і його цікаві особливості, дізнаємось, хто побував на його поверхні.

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Місяць — найпомітніша планета з тих, які ми можемо бачити на небі. Його неможливо переплутати з жодною зіркою чи планетою. Його рух можуть спостерігати навіть малята.

Місяць — єдиний природний супутник Землі, планети, яка стала домівкою для всіх нас. Це другий за яскравістю об’єкт на небосхилі після Сонця, тому багато дечого ми можемо побачити без допомоги телескопа: рух Місяця небосхилом (щовечора ми бачимо його на іншому місці), зміни форми Місяця (можемо навіть вирахувати періодичність цих змін), затемнення Місяця, його ландшафт...

Перегляд відеозапису «Місяць»

Фізкультхвилинка

У ракету, діти, сіли.

Ми на Місяць прилетіли,

На зручній площадці сіли.

У скафандри одяглися,

І гуляти подалися.

Як незвично нам ходити,

Так і хочеться злетіти.

Тут, на Місяці, в шість раз

Легші стали ми ураз.

Місяць — це поки що єдине небесне тіло, на якому побувала людина. 20 липня 1969 р. американський корабель «Аполлон 11» з трьома астронавтами — Нілом Армстронгом, Едвіном Олдріном, Коллінзом побували на Місяці.

«Довідкове бюро» (повідомлення заздалегідь підготовлених учнів)

Учень 1:

Великий інтерес становлять дослідження американських космонавтів, які в 1969-1972 pp. шість разів висаджувалися на Місяці. Вони ходили по поверхні Місяця, спостерігали місячну поверхню, фотографували її, вимірювали температуру, збирали зразки місячного ґрунту.

Учень 2:

Ось уривок з розповіді американських космонавтів, де вони описують свої враження від посадки на Місяць: «Вимкнувши ракетний двигун, ми перевірили апаратуру, а потім припали до ілюмінатора. Пил, знятий двигуном, відразу осів, розвиднилося. Ми опустилися на пологій рівнині, роз’їденій кратерами, найбільший з яких мав діаметр 15 м. Горизонт був нерівний, ніби горбистий, ці горби, очевидно, є краями великих кратерів. Місячна поверхня в момент посадки була яскраво освітлена й нагадувала пустелю в спекотний день. Оскільки небо було чорне, можна було подумати, що перебуваєш на посипаному піском спортивному майданчику вночі, під променями прожекторів. Ні зірок, ні планет, за винятком Землі, не було видно».

Робота з віршем про фази Місяця

Попросив Місяць пан

У кравця новий жупан,

Бо в старому дірки.

Тоді взяв кравець із Місяця мірку:

«Завтра буде готовий,

Жупан тобі новий».

Взявся кравець за голки і нитки,

Та й зшив жупан красиво і швидко.

Приходить пан Місяць товстий, як пиріг;

«Ну що? - він питає, - пошити щось зміг?»

«Не ту мірку я взяв,- кравець сумно сказав. —

Зіш’ю тобі знову жупан я чудовий».

Прийшов Місяць зранку, стрункий як берізка.

«Яка ж фігури зміна в вас різка,- кравець зауважив,

Або вам схотілось мене просто розважить?»

«Мені був жупан всього лиш потрібен».

«Але для кравця ти не точен і хибен».

- Чи доводилося вам спостерігати, як змінюється форма Місяця? Як ви думаєте, чому?

- Чи змінює він своє забарвлення?

- Чи бачимо ми один і той самий бік Місяця щодня?

Пояснення вчителя про фази Місяця з використанням схеми «Фази Місяця»

Розповідь учителя про місячне та сонячне затемнення

Прийом «Показуха» (Виходять шість учнів. Двоє з них — Сонце, двоє — Місяць, двоє — Земля. Перша трійка повинна розташуватися так, щоб відобразити процес місячного затемнення, друга — сонячного).

Місячне затемнення — явище, коли Місяць потрапляє у тінь Землі.

С -------- З -------- М

Сонячне затемнення — явище, коли Місяць перебуває між Землею і Сонцем.

С -------- М -------- З

VI. Закріплення нових знань

Довідкове бюро «Цікаві факти про Місяць»

- Наш супутник Місяць віддаляється від нас щороку приблизно на 4 см. Це залежить від зменшення обертання планети на 2 милі секунди в день.

- На думку вчених, місяць раніше був частиною Землі, що відкололася після того, як велике космічне тіло вдарило Землю мільярди років тому.

- Як Місяць впливає на Землю? Під впливом сили тяжіння Місяця рівень води в морях і океанах щодоби періодично то підвищується, то понижується. Цим пояснюються припливи і відпливи.

Помічено, що Місяць також впливає на людину та рослини. Зараз навіть створені місячний посівний календар, місячний календар здоров’я.

Прийом «Робота в парах»

- На Місяці завжди тихо, бо немає повітря. В безповітряному середовищі звуки не поширюються. Спілкуватися можна лише за допомогою жестів і міміки. Уявіть себе на Місяці, скажіть своєму товаришу якусь фразу про небесні тіла, а він нехай відгадає.

- З давніх-давен люди велику увагу приділяли Місяцю. Складено загадки, прислів’я, прикмети і пісні. Надаємо слово нашим знавцям усної народної творчості.

Повідомлення учнів

Замовляння:

1. «Молодик, молодик, тобі виповняться, а нам оздоровляться, тобі рясота, а нам красота, тобі рай на небі, а нам рай на землі».

2. «Тобі на уповня, мені на здоров’я, тобі круті роги, мені чорні брови.»

3. Питав молодик у старого: чи не болять зуди в неживого? Щоб і в мене хрещеного раба Божого, не боліли, не щеміли. Твоїм, молодик, рогам не стояти, моїм зубам не боліти.»

Прикмети:

1. Якщо місяць народився і водою облився, то незабаром задощить надовго.

2. Молодик «висить» так, що на його ріжку втримається відро, - чекай дощу.

3. Круті роги взимку - на мороз, влітку - на мокру погоду.

4. «Новак у кружку, несе воду у ріжку»...

5. Садити городину треба як місяць наповнюється.

6. Не можна квасити капусту, буряки, колоти свиней, коли місяць убуває.

7. Якщо маля народилося на молодику, то і на старості виглядатиме молодо.

8. Кільце навколо місяця — на вітер.

9. Червоніє місяць — на вітер, стає блідий — на дощ.

10. Місяць яскравий — до ясної погоди.

Завдання «Знайди пару» (учням пропонується з’єднати початок прислів’я і його кінець, пояснити його значення)

(Відповіді:

Горіло б Сонце, а Місяць як хоче.

Тобі Місяцю насвітитися, нам по світу надивитися, добре находитися.

Гарно і при Місяці, коли Сонця немає.

Гарний парубок, як Місяць ясний.

Місяць світить, та не гріє.

Місяць-то козацьке сонце.)

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Прийом «П’ять речень»

1. Місяць - природний супутник Землі, який світить відбитим світлом Сонця, спричиняє припливи й відпливи, впливає на живі організми планети, здоров’я людей.

2. Місяць - найкраще вивчене людиною космічне тіло.

3. На Місяці відсутні вода, атмосфера, життя.

4. Якщо Земля розташується між Сонцем і Місяцем буде місячне затемнення, а якщо Місяць розташується між Сонцем та Землею - сонячне затемнення.

5. Вирізняють чотири фази Місяця (Новий, Перша чверть, Повна, Остання чверть), які виникають унаслідок різного освітлення Місяця Сонцем.

- Чи збулися ваші очікування?

VIII. Домашнє завдання:

підготувати повідомлення про видатні твори мистецтва, присвячені Місяцю (книги, пісні, музичні твори, картини).






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити