Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 9. Чумацький Шлях - наша Галактика. Сучасні уявлення про Всесвіт

Шенкевич Людмила Анатоліївна

Мета: формувати природознавчу компетентність: дати дітям уявлення про сузір'я Великий Віз та Малий Віз, про Чумацький Шлях, про сучасні погляди на будову Всесвіту;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися (формувати в учнів вміння готуватися до уроку, визначати завдання уроку та докладати зусиль для їх реалізації, раціонально використовувати час для виконання навчальних завдань),

загальнокультурну (поповнювати словниковий запас учнів, виховувати культуру спілкування українською мовою, з повагою ставиться до культурних надбань інших народів), соціальну (вчити учнів продуктивно співпрацювати з партнерами в групі, проявляти ініціативу і повагу до однокласників), інформаційно-комунікативну (формувати вміння самостійно опрацьовувати матеріал і робити повідомлення, аналізувати і виділяє головне, здійснює самостійний пошук інформації).

Очікувані результати:

Учень (учениця)

має уявлення про Всесвіт, сузір'я Великий Віз та Малий Віз, про сучасні погляди на будову Всесвіту;

знає про нашу Галактику;

застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

Обладнання: презентації «Сузір’я», «Молочний Шлях» та «Галактики», ілюстративний матеріал «Космос», глобус, аудіозапис звуків відкритого Космосу, записані NASA (із сайту Херсонського планетарію ім. Ю.О. Гагаріна).

Хід уроку

I. Організаційний момент.

(На дошці учнівські малюнки зорельотів)

Подивись вночі угору — безліч там чудес!

Здавна мріють люди досягти небес.

Швидше піднімайтесь в уявний зореліт —

Почнемо фантастичний до Всесвіту політ.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку і визначення його завдань.

Хвилинка фенологічних спостережень

Вікторина

- Щоб отримати дозвіл на подорож, треба довести, що у нас є багаж знань. Вам необхідно дати відповіді на кілька запитань міжпланетного туристичного агентства:

1. Що таке зорі? (Велетенські розжарені кулі, які розрізняють за розмірами та кольором)

2. Які ви знаєте сузір'я? (У перекладі з латини «сузір'я» означає «група зірок». Сучасні астрономи називають сузір'ями певні ділянки зоряного неба)

3. Назвіть українські відповідники назв Велика і Мала Ведмедиці. (Великий Віз і Малий Віз)

4. Скажи одним словом:

Венера, Земля, Нептун, Сатурн - ... .( Планети)

Волосся Вероніки, Великий Віз, Мала Ведмедиця - ... . (Сузір'я)

Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець - ... (Знаки Зодіаку)

Розповідь учнів у супроводі презентації «Сузір’я»

- Переглядаючи презентацію про сузір’я, загадайте, під яким з них ви народились. Що цікавого ви дізналися про своє сузір’я ?

- Як знайти на небі Полярну зірку?

- Всесвіт надихає не тільки науковців, а й кіномитців, композиторів, поетів. Наша видатна українська сучасна поетеса Ліна Костенко написала чудову «Пісеньку про космічного гостя». (Підготовлені учні виразно читають вірш)

Достигають яблука ранети.

Рання осінь листя золотить.

Гарний хлопець з іншої планети,

Може, завтра в гості залетить.

Я спитаю: — Є у вас поети?

Як по-марсіанськи «макогін»?

Знаєш, там туманність Андромеди,

Хай не йде так часто на обгін.

Він посидить, трохи відпочине,

Цей мій дивний, нетутешній гість,

Планетарно синіми очима

про безмежний Космос розповість.

Прийдуть люди з ним погомоніти,

Хлібом-сіллю я їх пригощу.

Передам йому для Береніки

Білі айстри в крапельках дощу.

Перевірю техніку в ракеті,

розкажу, як звуться журавлі.

Хай посіє в себе на планеті

жменьку слів із нашої Землі.

Апарат космічний загуркоче,

пропливе смарагдовий кортеж.

- Добре, я колись заскочу,

Ти в якій галактиці живеш?

- Хто знає, що означає «галактика»?

- Отже, вирушаймо в подорож за новими знаннями!

ІІІ. Робота над засвоєнням нового матеріалу.

Розповідь вчителя з використанням презентації (у супроводі аудіозапису звуків відкритого Космосу, записані NASA (із сайту Херсонського планетарію ім. Ю.О. Гагаріна)).

Слайд 1. Чумацький (Молочний) Шлях

Слайд 2. Ще в сиву давнину люди почали називати видимий світ нічного небо Космосом, що означало «світ», «порядок»

Слайд 3. Всі зірки неба утворюють величезні скупчення - галактики (від грецького слова «гала» - «молоко»)

Слайд 4. Так назвали їх тому, що на небі вони мають вигляд молочних плям.

Слайд 5. Наша галактика охоплює понад 150 мільярдів зірок.

Слайд 6. Шведи називають Молочний Шлях Зимовою Дорогою.

Слайд 7. Сніговою Дорогою називають цю небесну смугу народи Сибіру.

Слайд 8. В Африці, Центральній Азії та Близькому Сході називають Солом'яною Дорогою.

Слайд 9. Наш народ придумав свою власну назву - Чумацький Шлях.

Повідомлення учнів-науковців

- Ми потрапили до порталу глибоких знань. Давайте надамо слово нашим науковцям. Просимо поділитися з нами здобутою інформацію.

Учень 1:

У період зародження християнства люди вважали Чумацький Шлях дорогою ангелів, якою ті піднімались на небеса. Вони також вважали, що це отвір у небі, який дозволяє жителям Землі побачити, що знаходиться за небосхилом.

Наші сучасні знання не заважають нам захоплюватися Чумацьким Шляхом.

Насправді ж наша галактика, округла і плоска, за формою нагадує годинник. Ми знаходимось всередині і ніби дивимось на край годинника, який вигинається навколо нас.

Учень 2:

Вчені вважають, що Всесвіт «народився» близько 12 мільярдів років тому в процесі колосального катаклізму, який називають Великим Вибухом. Народження Всесвіту супроводжувалось його фантастичним нагріванням і виділенням енергії. Розширюючись, він охолоджувався. З часом в ньому утворилися атоми водню. Значно пізніше водень зібрався у щільні хмари, з яких почали формуватися зірки та галактики. Всесвіт перетворився на безмежний космічний простір з мільярдами галактик.

Учень 3:

Наслідки Великого Вибуху сучасні вчені спостерігають, як розліт систем галактик. Це означає, що відстані між галактиками постійно збільшуються. Тому людина не може практично уявити дійсні розміри Всесвіту.

Нашими найближчими сусідами є Велика і Мала Магелланові Хмари та Андромеда. Магелланові Хмари можна спостерігати без телескопів, але тільки в південній півкулі нашої планети.

Давайте переглянемо фото інших галактик. Свої імена вони отримали або за іменами вчених, які їх відкрили, або за сузір'ями, або за схожість на якийсь предмет. (Перегляд слайдів презентації «Галактики»:

Слайд 1. Галактики.

Слайд 2. Велика Магелланова Хмара.

Слайд 3. Мала Магелланова Хмара.

Слайд 4. Андромеда.

Слайд 5. Комета.

Слайд 6. Галактика Боде.

Слайд 7. Миші.

Слайд 8. Срібна Монета.

Слайд 9. Соняшник.

Фізкультхвилинка

- Давайте збудуємо живе Зодіакальне коло. (Учні стають в коло відповідно днів народження і передають глобус.)

Ми всі - земляни, різні та єдині.

У нас планета спільна - це Земля.

На ній ми проживаємо всі нині.

Для нас квітують луки і поля.

Цей м'ячик - Землю ми пускаємо по колу,

Щоб зрозуміти , що у наших все руках:

Чи мертва ядерна зима навколо,

Чи сяятиме всім Чумацький шлях.

IV. Узагальнення і закріплення знань

Робота за підручником (с. 24-26)

Вправа «Мікрофон»

- Що називають Молочним Шляхом?

- Які ще існують назви цього скупчення зірок?

Робота в зошитах (Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак). Виконання 1 і 2 завдання (ст. 12).

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Тестова перевірка

1. Галактика — це...

а) Сонце і планети, що обертаються навколо нього;

б) декілька зірок;

в) гігантське скупчення зірок.

2. Сонячна система знаходиться в Галактиці...

а) Велика Хмара Магеллана;

б) Туманність Андромеди;

в) Мала Хмара Магеллана;

г) Чумацький Шлях.

3. Скупчення зірок, що тягнеться світлою смугою з півдня на північ,— це...

а) Зоряний шлях;

б) Чумацький шлях.

4. Земля — це.

а) планета;

б) зоря;

в) супутник.

5. Планети — це небесні тіла, які світяться...

а) власним світлом;

б) світлом, відбитим від Сонця.

6. До Сонячної системи входять.

а) 8 планет;

б) 10 планет;

в) 3 планети.

7. Планета, яка якнайдалі від Сонця — це...

а) Меркурій;

б) Нептун;

в) Земля.

- Наша уявна подорож закінчується. Що ви розповіли б про галактики своїм рідним? (Учні розповідають про свої враження)

Складання сенкану

Шлях

Молочний, Чумацький,

Приваблює, захоплює, стелиться.

Цікаво відкривати таємниці Всесвіту.

Пізнавай...

VI. Домашнє завдання:

приготуватися до презентації навчального проекту «Мандрівка просторами Всесвіту, про яку ти мрієш».






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити