Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 10. Презентація навчального проекту «Мандрівка просторами Всесвіту, про яку ти мрієш»

Коваленко Лариса Олександрівна

Левицька Ірина Василівна

Мета: формувати природознавчу компетентність учнів: закріпити, узагальнити і поглибити уявлення учнів про наукову картину світу, планети Сонячної системи, їх особливості;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися (формувати навички самоорганізації в навчальній діяльності, користуватися словниками, довідковою літературою та іншими джерелами інформації), загальнокультурну (виховувати культуру мовлення, розвивати пізнавальний інтерес до астрономії), здоров’язбережувальну (сприяти емоційному гармонійному розвитку учнів), соціальну (формувати вміння співпрацювати у парах та групах, індивідуально, виховувати повагу один до одного, бережливе ставлення до природи), інформаційно-комунікативну (формувати здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі і оперувати інформацією).

Очікувані результати

Учень (учениця)

вміє розрізняти планети, знаходити інформацію про тіла Сонячної системи, про планети та їх дослідження, працювати в групі,

володіє навичками дослідницької, пошукової і творчої роботи.

Обладнання: проектні роботи учнів, презентації, малюнки, фотографії відомих космонавтів, енциклопедії, комп’ютер, відеозаписи, картки-схеми Сонячної системи, запис відеоуривку з фільму «Подорож на кінець Всесвіту» під музику Asura Dust And Daffodil, макет «Розташування планет в Сонячній системі».

Опис проекту «Мандрівка просторами Всесвіту, про яку ти мрієш».

Тип проекту: інформаційний, груповий.

Об’єкт пізнання: планети Сонячної системи.

Мета проекту: розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів.

Навчальні предмети: природознавство, літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання.

Форма проведення: презентація-подорож.

Термін виконання: упродовж тижня.

Освітній продукт: фото, відео, малюнки, ілюстрації, цікавий матеріал про планети (вірші, пісні, загадки, ігри, кросворди), творчі роботи учнів(фантастичні оповідання, казки про уявну подорож).

Ключове питання: Що ми знаємо про планети Сонячної системи?

І етап підготовчий

1. Обговорення у класі ідеї проекту.

2. Висловлення міркувань щодо форми подання проекту.

3. Об’єднання учнів у групи, ознайомлення із завданнями.

I група «Дослідники»: дізнатися цікаві факти про планети-гіганти та планети земної групи, провести дослід «Найпростіший телескоп».

II група «Майстри»: виготовити макет «Розташування планет в Сонячній системі», намалювати малюнки, ілюстрації щодо уявлення давніх людей про будову Всесвіту і оформити їх в альбом.

III група «Пошуковці»: дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику, дізнатися про імена в історії людства, які пов’язані з дослідженням космосу

IV група «Фантазери» : скласти фантастичне оповідання, казку про свою уявну подорож до однієї з планет Сонячної системи, написати репортаж планети тощо.

II етап - реалізація проекту

1. Представлення результатів роботи (презентація цікавої інформацією про планети Сонячної системи).

2. Збір малюнків, фото, відео, ілюстрацій.

3. Складання або добір розповідей, фантастичних оповідань, віршів, кросвордів, загадок.

III - презентація проекту

1. Представлення результатів роботи на уроці природознавства.

2. Захист проектів.

3. Оцінка своєї роботи та робіт інших виконавців проекту.

4. Аналіз успіху і невдач. Висновки.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок —

Починається урок.

Дружно всі до корабля

В космос полетимо ти і я

Слухай, думай, спостерігай,

Таємниці Всесвіту відкривай.

Хвилинка фенологічних спостережень

- Для подорожі повинна бути сприятливою погода. У класі працює гідрометеоцентр, тож надаємо слово нашому синоптику.

Учень-синоптик:

Сьогодні (число, день тижня, рік, стан неба, вітер, температура повітря, опади). Розташування зірок і погода сприяють гарному настрою і плідній роботі на уроці.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдань уроку.

Робота з прислів’ям

- Як ви розумієте прислів’я «У людей завжди потреба дотягнутися до неба...»?

- Урок у нас сьогодні незвичайний, ми здійснимо подорож в те місце, яке залишається загадкою для багатьох дослідників, - космос. Ви ретельно готувалися до нашої віртуальної мандрівки просторами Всесвіту: опрацювали різні джерела інформації (Інтернет-ресурси, енциклопедії, додаткову літературу), намалювали малюнки, підібрали фото і відеоматеріали, зібрали ігри, кросворди, вірші та пісні про космос і його дослідників. Тож будемо ділитися своїми знаннями і враженнями один з одним.

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від нашої мандрівки? Чого вона навчить кожного з нас?

- Отже, якщо ви допитливі і вас приваблює зоряне небо, якщо ви мрійники та фантазери, рушаймо в космічну подорож!

Перегляд відеозапису уривку з фільму «Подорож на кінець Всесвіту» під музику Asura Dust And Daffodil.

- Які ваші враження від переглянутого і почутого?

ІІІ. Робота над навчальною темою

Презентація результатів роботи груп

Презентація групи «Дослідники» про планети-гіганти та планети земної групи (виступи учнів у супроводі презентації ).

Учень 1:

- Вивчаючи матеріал, ми з’ясували, що велетенські небесні тіла мають велику силу притягання. Тому утворилися планети, які постійно рухаються навколо Сонця. Планети - це небесні тіла, що не випромінюють світла і тепла. За розмірами вони неоднакові, розташовані на різній відстані від Сонця і рухаються по своїй орбіті.

Учень 2:

А чи знаєте ви, що ...

Юпітер найбільший серед планет, супутників, комет і астероїдів разом узятих. Але навіть він у сто разів менший за найменшу зірку.

Найближча до Сонця планета -Меркурій.

Найвіддаленіша від сонця планета - Нептун.

Найяскравіша і найспекотніша планета - Венера.

Планета, найбільше схожа на Землю, - Марс.

Найважча планета - Юпітер.

Учень 3:

- А чи знаєте ви, що Марс червоний, тому що він іржавий. На поверхні планети міститься велика кількість залізного пилу, що окислився в атмосфері з вуглекислого газу. Чи є життя на Марсі, поки що цього ніхто не знає. Космічні апарати «Вікінг», що були запущені в 70-х роках, не знайшли на Марсі слідів життя. Але у 1996 році у зразках породи з Марса були виявлені мікроскопічні окам’янілості, що могли виявитися міні- вірусами.

Учень 4:

- Чи знаєте ви, що атмосфера Венери є смертельною для людини. Вона складається переважно з отруйного вуглекислого газу і хмар сірчаної кислоти. Шар атмосфери дуже товстий, тому атмосферний тиск є великим. Венеру називають вечірньою зорею. Вона віддзеркалює сонячне світло, і тому в небі вона сяє як зоря. Але через її близьке розташування до Сонця ми можемо спостерігати Венеру тільки відразу після заходу Сонця або перед світанком.

Учень 5:

- А чи знаєте ви, що чотири найближчі до Сонця планети Сонячної системи — Меркурій, Венера, Земля і Марс називають внутрішніми планетами. Якщо планети, що більше віддалені від Сонця, складаються здебільшого із газів, то внутрішні планети складаються з твердих порід. Тому на їх тверду поверхню можуть приземлятися космічні апарати. Всі внутрішні планети оточені тонким шаром атмосфери і є абсолютно різними за складом.

Кожна із внутрішніх планет за будовою нагадує яйце — з твердою «шкаралупою» кори, «білком» — мантією із м’якої, напіврозплавленої породи, і «жовтком» — ядром, що складається із розпеченого рідкого заліза та нікелю.

Учень 6:

- А чи знаєте ви, що на Сатурні дмуть вітри сильніші, ніж на Юпітері. Вони несуться планетою зі швидкістю 1800 км/год. Але вітри на Нептуні є ще сильнішими. Хоча розміри Сатурна і велетенські, але складається він здебільшого із рідкого водню, і тому є напрочуд легким. Його маса становить приблизно 600 мільярдів трильйонів тонн. Якби вдалося знайти ванну відповідного розміру, то планета плавала б у ній. У Сатурна не менше, ніж 17 супутників. Один із них — Япет — білий з одного боку і чорний з іншого. Другий — Енцелад — укритий кристалами льоду. Він блимає, як кіноекран.

Учень 7:

- Зовнішні планети — це Уран, Нептун, Плутон, а також супутник Плутона Харон. Ці планети були абсолютно невідомими давнім астрономам. Вони розташовані дуже далеко від Землі, і їх ледь можна розгледіти. Тому Уран був відкритий тільки у 1781 році, Нептун — у 1846 році, Плутон — у 1930 році, а Харон — тільки у 1978 році. Уран та Нептун — газові планети так само, як Юпітер і Сатурн, а Плутон і Харон складаються із твердих порід. Існує припущення, що вони були блукаючими астероїдами, аж поки не наблизилися до кордонів Сонячної системи. Тоді їх захопило сонячне тяжіння.

Учень 8:

- Ми провели дослід «Найпростіший телескоп», для якого взяли два збільшуваних скла, дві картонні трубки з невеликою різницею в діаметрі і скотч. Дослід проводили увечері, коли добре видно місяць. Ми вставили одну трубку в іншу і на одному кінці за допомогою скотча закріпи збільшуване скло. Подивились на місяць зі сторони збільшуваного скла, а друге скло тримали на протилежному кінці. Налагоджували свій телескоп, двигаючи або задвигаючи трубу, а також наближаючи і віддаляючи друге збільшуване скло, поки не отримали чітке зображення. У результаті ми отримали збільшене, хоча й перевернуте зображення. Це тому, що переднє скло збирає промені, які виходять з місяця, і створюють відображення всередині труби. Лінза, котра знаходиться ближче до очей, збільшує це зображення і приближує предмет. Так працюють лінзові телескопи, але справжні прилади показують не перевернуте зображення, а пряме. Спробувати провести такий дослід може кожен. Це надзвичайно цікаво бути дослідником!

Гра «Знайди зайве»

Пропоную перевірити наших «дослідників», чи все вони дізналися про планети-гіганти і планети земної групи . У запропонованих ланцюжках знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якою його необхідно виключити:

1) Сонце-Юпітер - Сатурн. (Сонце)

2) Меркурій - Фобос - Венера. (Фобос - супутник Марса)

3) Сатурн - Юпітер - Місяць. (Місяць)

4) Демос - Фобос - Місяць - Сонце. (Сонце)

Презентація групи «Майстри»: представлення макету «Розташування планет в Сонячній системі», демонстрація альбому з малюнками (учні демонструють макет і альбом з малюнками, які ілюструють уявлення давніх людей про будову Всесвіту).

Фізкультхвилинка «Сонячна родина»

Діти за допомогою лічилки обирають «Сонце»:

Раз, два, три, чотири, п’ять

Будем в космосі гулять.

Ось чудова зірка сяє —

Будеш Сонцем ти яскравим!

«Сонце» стоїть у колі, навколо нього ходять діти-»планети» і промовляють слова:

Ми планети - твої діти,

Ти нас можеш всіх зігріти

Навкруг тебе ми кружляєм

І нікуди не тікаєм.

На останньому слові діти всі разом присідають у колі. «Сонце» ходить по колу і гладить кожну дитину по голівці, промовляючи слова:

Ви мої маленькі діти,

Буду я вас всіх любити.

Подарую свою ласку,

Щоб жили ви, наче в казці.

Наприкінці фізкультхвилинки в середину кола падає зірка, на якій написано:

Блакитні простори, зелені ліси —

Ніде ти не знайдеш такої краси.

У космосі є ще багато планет,

Немає лишень життя там прикмет.

Дивуються інші планети всі щиро

Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива

Ти гарна і зблизька, красива здаля

Людська ти домівка, планета ... Земля

Презентація групи «Пошуковці»

Учень 1:

- Наше завдання - дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику. Ми пропонуємо вам відгадати загадки про планети Сонячної системи.

1) Що існує вік на волі, а кружляє вічно в полі? (Планета)

2) Бігають круг сонечка

Шість синочків і дві дочки,

Промайнуть роки і дні,

Але не зустрінуться вони. (Планети)

3) Ця малесенька планета

Перша Сонечком зігріта,

І моторна — рік на ній

Вісімдесят вісім днів. (Меркурій)

4) Тільки Сонце і Місяць

У небі яскравіше, ніж вона.

Та й гарячішої за неї

У системі сонячній нема. (Венера)

5) На планеті чудеса:

Океани і ліси,

Кисень є в атмосфері,

Дихають там люди й звірі. (Земля)

Учень 2:

6) Що за планета - звем ми нею

Гінця від Зевса до Енея? (Меркурій)

7) Ще один раз планету відкриваємо:

На цей раз батька Зевса маємо. (Сатурн)

8) Букву «Н» і вигук поєднаймо уміло,

Щоб навколо Сонця планета полетіла. (Уран )

9) Ця планета - це ми знаємо —

Бога моря називає. (Нептун)

10) Звір з родини кошачих букву міняє —

І як планета по небу гуляє. (Барс - Марс)

Учень 3:

- А ще ми знайшли такого вірші:

По порядку всі планети

Назве будь-який з нас:

Раз — Меркурій,

Два — Венера, Три — Земля,

Чотири — Марс.

П’ять — Юпітер, Шість — Сатурн,

Сім — Уран,

За ним — Нептун.

Він вже восьмий йде у нас.

Учень 4:

(демонстрація карти-схеми Сонячної системи)

Меркурій по першій доріжці іде,

По другій Венеру - красуню веде,

А рідна Земля ось по третій біжить,

А Марс по четвертій за ними спішить.

Юпітер за Марсом на п’ятій орбіті,

Сатурн аж на шостій, в кільце він одітий.

По сьомій орбіті Уран ось біжить,

Нептун за Ураном по восьмій летить.

Найдалі від Сонця Плутон пробігає —

Там довга зима, там усе замерзає.

Учень 5:

- Ми склали підбірку фразеологізмів, у яких йдеться про планети та інші космічні тіла. Поясніть їх значення:

1) За сім земель.

2) Перебуває на сьомому небі.

3) Сім верст до небес - і все пішки.

4) Ні світ, ні зоря.

5) На ясні зорі, на тихі води.

6) Манна небесна.

7) А все-таки вона крутиться.

Учень 6:

- Пропонуємо вам пограти в гру «Нумо, дзеркальце, скажи»!

йірукреМ  нрутаС

аренеВ  нарУ

ялмеЗ  нутпеН

сраМ   нотулП

ретіпЮ

Учень 7:

Розгадайте кросоворд «Небесні тіла»

1. Планета, яка названа ім’ям бога покровителя торгівлі та мандрівників. (Меркурій)

2. Українська назва сузір’я Плеяд. (Стожари)

3. Мала планета. (Астероїд)

4. В перекладі грецькою — волохата, хвостата зірка (Комета)

5. Наука, що вивчає Всесвіт. (Астрономія)

6. Найближча до нас зоря. (Сонце)

7. Яке слово утворилося по вертикалі? (Космос)

Учень 8:

Завдання для роботи в парах «Знайди пару»

Меркурій

«жива» планета

Венера

«лінива» планета

Земля

найближча до Сонця

Марс

найбільша планета

Юпітер

червона планета

Сатурн

найжаркіша планета

Уран

тверда планета

Нептун

окільцьована планета

Плутон

газовий гігант

Учень 9:

Фотозапитання «Хто це?« (На слайдах.)

1) Він усе життя працював вчителем математики і фізики, але у свій вільний час конструював ракети і двигуни до них? (Ціолковський)

2) Він конструктор перших космічних апаратів - штучних супутників Землі (Корольов)

3) Прізвище першого у світі космонавта (Ю.О. Гагарін)

4) Він здійснив перший добовий політ навколо Землі (Г. Титов)

5) Перша жінка космонавт (В. Терешкова)

6) Він здійснив перший вихід у відкритий космос (Леонов)

7) Він перший здійснив висадку на Місяць (Н. Армстронг)

8) Перший космонавт незалежної України (Л. Каденюк)

Презентація групи «Фантазери»: читання складених учнями фантастичних оповідань, казок про свою уявну подорож до однієї з планет Сонячної системи, репортажів з планети тощо.

Представлення публікації учнів 4 класу «Загадка Всесвіту»

V. Підсумок уроку. Рефлексія

«Графічний редактор» (діти заповнюють гроно «Ми навчилися»).

Отже, працюючи над проектом, ми навчилися ...

Любі діти! Час нам повертатися до нашої рідної планети Земля.

Вона найгарніша з усіх планет, на яких ми побували сьогодні!

Виразне читання напам’ять віршів

Учень 1:

Земля нам усміхається квітками,

Дарує всім любов, тепло й красу.

А квіточки своїми пелюстками

Дзвінку збирають вранішню красу.

Учень 2:

Прозору й чисту, ніжну і тремтливу,

Що Всесвіт відбивається у ній.

І стільки є тут мудрості та дива,

Лиш придивись, прислухайся, постій.

Учень 3:

І ти побачиш незбагненну казку

У квітах, травах, небі, у струмку.

Поглянь навколо! Подивись, будь ласка,

На дивовижну й дзвінку росу.

Учень 4:

Усе життя, бо це твоя країна,

Вітчизна мила, це твоя Земля!

Найкраща в світі, рідна Україна

До твого серця щиро промовля.

Наша подорож добігла кінця. Вам сподобалося? До нових зустрічей на борту нашого космічного корабля!

V. Домашнє завдання:

повторити матеріал, підготуватися до перевірної роботи.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити