Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 12. Горизонт. Сторони горизонту

Медведєва Ірина Вікторівна

Пуляєва Ольга Петрівна

Мета: формувати в учнів поняття «горизонт», «лінія горизонту», «відкрита місцевість», «закрита місцевість», «основні і проміжні сторони горизонту»; навчити їх визначати сторони горизонту за Сонцем, місцевими ознаками; розвивати спостережливість, пам’ять, виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: картки з написом сторін горизонту, олівці, зошити, циркуль, гномон, казковий герой - зайчик, маршрутні листи.

Тип уроку. Урок - екскурсія.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку-екскурсії.

Сьогодні ми вирушимо на екскурсію. Наш урок буде незвичайний: ми будемо вчитися не у класі, як завжди, а на природі. Але для того, щоб ви добре запам’ятали те, що скаже вчитель, ви повинні бути спостережливими й уважно слухати всі пояснення.

II. Вправа «Погода»

- Як змінювалась погода протягом вересня?

- Що вплинуло на зміни в природі?

- Які зміни у житті рослин відбулися протягом цього місяця?

- Які зміни відбулися у житті тварин?

- Дайте характеристику погоди нинішнього дня за планом: дата, температура повітря, стан неба, опади, вітер.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

Казкова розповідь.

Пішли якось діти в гості до дідуся Лісовика і ... заблукали. Бачать — стрибає зайчик. Діти до нього:

Зайчику, Зайчику, розкажи,

Зайчику, Зайчику, покажи.

Як знайти стежину до дідуся в хатину?

- До хатинки Лісовика? — перепитав Зайчик. — Дуже просто: спочатку запахне грибами, потім — заячою капустою. А як відчуєте запах лисячої нори, обійдіть це місце зліва чи справа. Коли воно залишиться позаду, принюхайтесь — і вловите запах диму. Стрибайте прямо на нього, нікуди не звертаючи. Це дідусь Лісовик самовар ставить.

- Спасибі, Зайчику, — відказали діти. — Шкода, що носи в нас не такі чутливі, як у тебе. Доведеться розпитати ще когось.

Вправа «Очікування».

- Ай справді, як бути, коли в лісі ви втратили орієнтацію, заблукали? (Діти висловлюють свої думки.)

Тож сьогодні на уроці ми ознайомимось зі сторонами горизонту, будемо вчитись визначати їх за Сонцем, місцевими ознаками.

IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Не варто думати, що коли ви знаєте дорогу до школи, в поле, на річку, до сусіднього села, до міста, то вже умієте орієнтуватися. Цього мало. Важливо навчитися на незнайомій місцевості визначати сторони горизонту і потрапляти у намічений пункт.

Ми вийшли з вами у поле. Погляньте навколо себе.

- Чи є близько дерева, будинки?

Отже, рівна ділянка, вільна від дерев, будинків і ін., називається відкритою. Ми знаходимося на відкритій місцевості. Нам здається, що ми стоїмо в центрі великого круга земної поверхні, по краю якого вона ніби з’єднується з небом.

Простір землі, який ми можемо охопити оком, називається горизонтом.

Уявна лінія, де небо ніби сходиться із поверхнею Землі, називається лінією горизонту.

Поглянемо, чи далеко від нас знаходиться лінія горизонту. (З’ясовують, що приблизно на відстані 5 км).

Лінію горизонту добре видно тільки на рівному, відкритому місці. У містах і селах її закривають будинки, у лісі — дерева, в гірській місцевості — гори. Чим вище піднімаємося вгору, тим більше розширюється горизонт. На рівному місці людина охоплює оком навколишню місцевість до 5 км, а якщо піднятися на висоту 20 м, то горизонт розшириться до 36 км. Для прикладу, вийдемо он на той пагорб і побачимо, чи розширюється горизонт.

- Які нові предмети ви побачили?

Горизонт має форму круга, в центрі якого знаходимося ми. Все, що ми можемо побачити, знаходиться в горизонті. Давайте зобразимо горизонт і лінію горизонту у своїх зошитах. Горизонт ми зобразимо у вигляді круга, а лінію горизонту — колом. Центр кола - місце, де ми знаходимось.

Проблемна ситуація.

Ми вже знаємо, що все, що ми бачимо, тобто школу, ліс, село, річку, знаходиться у горизонті. Але як правильно пояснити, у якому напрямі вони від пас знаходяться? (Учні міркують по-різному).

Щоб правильно визначити напрям, розрізняють такі сторони горизонту: південь, північ, схід і захід. Це — основні сторони горизонту.

А є ще проміжні: північний захід, південний захід, північний схід, південний схід. Скорочено їх позначають так. (Учитель показує картки).

Визначення сторін горизонту.

- Як же нам встановити ці сторони горизонту на місцевості?

Є кілька способів знаходження сторін горизонту. Один з них — за Сонцем. Для цього насамперед візьмемо гномон (жердину) і проведемо спостереження за довжиною тіні від нього. Ми встановимо, що найкоротша тінь буде в той час, коли Сонце знаходиться найвище від лінії горизонту, тобто опівдні. Щоб визначити сторони горизонту, потрібно стати спиною до Сонця і розвести руки в сторони: тінь від нашого тіла покаже напрям на північ, в протилежному напрямку буде південь; праворуч буде схід, ліворуч — захід.

Є й проміжні сторони горизонту: між північчю і заходом буде північний захід, між північчю і сходом — північний схід; між півднем і заходом — південний захід, між півднем і сходом — південний схід.

Зараз — полудень.

Практичне завдання: визначити сторони горизонту.

- В якій стороні горизонту від школи найближча вулиця? В якій стороні горизонту від нас ліс? село?

Ми легко знаходимо сторони горизонту за Сонцем.

- А як нам визначити сторони горизонту у хмарну погоду, коли Сонця не видно?

- Наприклад, ви знаєте, що в лісі вам треба йти на південь. А як же встановити, де — південь?

У такому випадку треба орієнтуватися за місцевими ознаками. Спостережлива людина ніколи не заблукає серед полів і лісів, високих гір і боліт, якщо в неї є певні навички орієнтування:

1) Можна орієнтуватись за тінями від скель, каменів тощо. Як ми вже встановили, тінь від предмета падає па північ. Отже, з північної сторони на скелях, каменях росте більше моху, лишайнику, оскільки вона — тіньова, вологіша.

2) Південний бік дерев краще освітлюється Сонцем, тому на поодиноких деревах, що ростуть на галявинах, з південної сторони гілля і листя густіше, з північної — на стовбурі росте мох.

3) Мурашники здебільшого бувають з південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше. І взагалі, якщо уважно придивитися до мурашника, то можна помітити, що один схил у нього пологий, а другий — крутий. Пологий схил повернутий па південь, крутий — на північ.

4) На південній стороні горбів, ярів сніг розтає швидше.

5) Відомий орієнтир — Полярна зірка. Проведіть уявну пряму через дві крайні зорі ковша Великої Ведмедиці і відкладіть по пій відрізок, що дорівнює відстані між ними, п’ять разів. Яскрава зірка у кіпці п’ятого відрізка — це Полярна зірка.

6) В орієнтуванні допоможуть звуки, окремі з яких людина здатна чути па певній відстані: гуркіт вантажного автомобіля — на відстані 1 км, поїзда — за 5-8 км; автомобільні гудки — за 2-3 км; грім — за 5-10 км, кроки по твердому покриттю дороги — за 200-250 м; розмову — за 3050 м.

Ці ознаки ви повинні знати. А ще обов’язково пам’ятайте, що для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватися кількома ознаками одночасно.

V. Осмислення учнями знань.

Робота в групах «Знайди предмет».

У мене в руці описи предметів і місця їх знаходження. Якщо ви добре засвоїли матеріал, можете легко визначити сторони горизонту, то швидко їх знайдете! Давайте прочитаємо разом:

I група.

Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.

Хто до неї завітає — вітамінами вгощає. (Морква)

II група.

Хто хустиночку свою

Влітку покриває?

І по двадцять хустин

На голівці має? (Капуста)

Кожна група отримує маршрутний лист для пошуку цих предметів: «Щоб визначити цей предмет, потрібно від цього місця пройти на південь 50 кроків. Потім повернути на південний схід і ще пройти 100 кроків. Там ви мене побачите. Спробуйте знайти». (Учні, йдуть за вказаним напрямом).

Правильно ви визначили, це морква і капуста. Молодці. Якщо б наш зайчик навчався у школі, то зміг би правильно пояснити, як дістатися до хатинки Лісовика.

Узагальнююча бесіда.

- Тож давайте повторимо, що ми вивчили на цьому уроці,

- Що таке горизонт?

- Що таке лінія горизонту?

- Де добре видно лінію горизонту, а де - ні? Поясніть чому?

- Що таке відкрита місцевість?

- Доповніть речення.

- Якщо підніматися вгору, горизонт... (розширюється).

- Якщо рухатися вперед, лінія горизонту... (віддаляється).

- Які є сторони горизонту?

- Як визначити сторони горизонту за Сонцем?

- Уявіть, що ви заблукали в лісі. За якими ознаками ви будете орієнтуватися, щоб вийти з нього?

- За якими ознаками можна орієнтуватися на відкритій місцевості?

- Чому мурашки будують мурашники з південного боку дерев?

VI. Підсумок екскурсії. Рефлексія.

- Молодці. Я бачу, що ви добре засвоїли сьогоднішній матеріал. А про те, як визначати сторони горизонту за компасом, ми дізнаємось на наступному уроці. Тепер повертаємося в клас.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю «Горизонт, сторони горизонту», с. 27-29.

Визначити сторони горизонту за Полярною зіркою у вечірній час. Принести компас.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити