Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 13. Горизонт. Сторони горизонту

Скрипець Марія Василівна

Мета: формувати у учнів поняття «горизонт», «лінія горизонту», «відкрита місцевість», «закрита місцевість», «основні і проміжні сторони горизонту»; навчати їх визначати сторони горизонту; розвивати спостережливість ,увагу, пам’ять, мислення; виховувати пізнавальний інтерес, ілюстрації із зображенням горизонту, лінії горизонту, відкритої і закритої місцевості

Обладнання: картки із закодованими словами, ілюстрації із зображенням горизонту і лінії горизонту, таблиця «Сторони горизонту», картки із завданнями для роботи в парах і групах; картки з тестовими завданнями; підручник «Природознавство» 4 клас\ Т.Г. Гільберг, Т,В, Сак. - Київ: Генеза, 2015.

Хід уроку

I. Організація класу

Привітання

Пролунав і стих дзвінок,

Починаємо урок.

До уроку приготуйтесь,

На роботу налаштуйтесь.

Всі за парти ми сідаєм

Й працювати починаєм.

II. Актуалізація знань учнів

Хвилинка фенологічних спостережень

Йдучи до школи, діти, ви, напевно, завжди спостерігаєте за навколишнім світом. Я впевнена, що і сьогодні ви уважно спостерігали за природою і погодою, тому з легкістю дасте відповіді на мої запитання.

- Яка зараз пора року триває?

- Який місяць триває? Який сьогодні день?

- Як змінилась висота Сонця з настанням осені?

- Як зміна висоти Сонця впливає на тривалість дня і температуру? (день став коротшим, температура нижча).

- У які кольори осінь розмалювала листя рослин?

- Про які ще зміни у природі з настанням осені ви можете розповісти?

Інтерактивний метод «Вузлики»

Прочитайте на картках закодовані слова.

МОНСАЯЛ (ясно) 

ЖАРХМАРНОКУД (хмарно)

ДЛЯПОХМУРОЖ (похмуро)

ХОИТ (тихо) 

ТРЯНОВІ (вітряно)

ЖНОСНІ (сніжно)

ВИХОЛОДПРОНО (прохолодно).

- Які із розкодованих слів ви можете використати, щоб охарактеризувати сьогоднішню погоду?

Фронтальне опитування

- Яку тему ми закінчили вивчати? (Всесвіт і Сонячна система)

- Що цікавого ви дізналися про планету, на якій ми з вами живемо?

- Яку форму має Земля?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку

Бесіда

- Чи знаєте ви, як орієнтувалися під час подорожей мандрівники і мореплавці в минулому?

- Чи не траплялася з вами така ситуація, коли ви заблукали? Що вам допомогло віднайти дорогу?

- Пригадайте уроки образотворчого мистецтва, коли ми з вами малювали пейзаж. З чого ми починали зображувати малюнок? (З лінії горизонту)

- Відгадайте загадки і дізнаєтеся, про що буде ти мова сьогодні на уроці.

Хоч все життя до нього йди, їдь, біжи, а він все одно буде попереду (Горизонт)

Навесні і восени і влітку і зимою він між небом і землею. (Горизонт)

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке горизонт, навчитеся визначати сторони горизонту.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

- Пригадайте, чи доводилось вам бувати у полі, степу чи на кораблі у відкритому морі? Що ви бачили навколо себе?

- На відкритій місцевості, наприклад, у полі, степу людина бачить земну поверхню навколо себе у вигляді великого круга. Простір Землі, який може охопити очима навколо себе людина, називається горизонтом.

Горизонт обмежений уявною лінією, краї якої ніби з’єднуються з небом. Лінію, по якій небо ніби сходиться із поверхнею Землі, називають лінією горизонту. Лінію горизонту добре видно на місцевості, де немає дерев, гір, високих будинків: у полі, на луці, у степу, на морі. Таку місцевість називають відкритою, а горизонт відкритим. У місті, селі, в горах, у лісі лінію горизонту не видно, бо її закривають природні чи рукотворні об’єкти. Таку місцевість називають закритою, а горизонт закритим.

На відкритій місцевості лінію горизонту можна побачити на відстані 4- 5 км, а з висоти 20м - уже на16 км, а з висоти 100м горизонт розширюється до 36 км.

Отже, чим вище вгору, тим більший горизонт. Якщо рухатися вперед лінія горизонту буде віддалятися.

Створення проблемної ситуації

- Отже, ви вже знаєте, що горизонт має форму круга. І все, що ми бачимо, тобто школу, ліс , річку, поле ми знаходиться у горизонті. Але як правильно пояснити, у якому напрямку знаходиться той чи інший природний або рукотворний об’єкт?

Продовження розповіді (З використанням таблиці «Сторони горизонту»)

Щоб правильно визначити напрям розрізняють чотири основні сторони горизонту — північ (Пн.), південь (Пд.), захід (Зх.) і схід (Сх.).

Між основними розташовані проміжні сторони горизонту: між північчю і заходом буде північний захід (Пн. Зх.), між північчю і сходом буде північний схід (Пн. Сх.), між півднем і заходом буде південний захід (Пд. Зх.) , а між півднем і сходом - південний схід (Пд. Сх.) На малюнку чи схемі північ позначають вгорі, південь внизу, захід - ліворуч, схід - праворуч.

Фізкультхвилинка

Всі ми звикли до порядку,

Дружно робимо зарядку

Десять раз присядемо,

Тепер пострибаємо.

Тулуб вправо, вліво

Дружно нахиляємо.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

V. Осмислення вивченого матеріалу

Робота за підручником с. 27-28

Прочитайте у підручнику на с. 27-28 розповідь про горизонт і сторони горизонту. Дайте відповідь на запитання:

- Що таке горизонт і лінія горизонту?

- Розгляньте ілюстрації у підручнику на с. 27-28 і скажіть, на якій із них зображена відкрита місцевість, а на який закрита? Поясніть.

Робота в парах

- Позначте на картках основні і проміжні сторони горизонту.

VІ. Закріплення, систематизація і узагальнення вивченого

Гра «Чомусики»

✵ Чи може горизонт мати форму будь-якої геометричної фігури? Поясніть чому.

✵ Чи можна дійти до лінії горизонту? Поясніть чому.

✵ Син і батько поверталися з базару додому в село. Син їхав верхи, а батько вів коня за поводи. Хто з них перший побачить село? Обґрунтуйте свою думку.

Робота в групах.

Завдання для 1 групи:

Вкажіть, у яких напрямках на малюнку знаходяться річка, поле, дерево, село, кущ.

Завдання для 2 групи:

Намалювати на картці предмети відповідно до їх напрямку розташування. (На півночі розташована лісосмуга, на сході дорога, на північному сході видніється село, на південному сході росте дерево, на півдні є ставок, на південному заході стоїть хлопчик.

Завдання для 3 групи:

Написати географічний диктант і розгадати предмет, який намальовано. (1 клітинка на схід, 2 клітинки на північ, 3 клітинки на схід, 2 клітинки на північний захід, 1 клітинка на схід, 2 клітинки на північний захід, 1 клітинка на схід, 2 клітинки на північний захід, 2 клітинки на південний захід, 1 клітинка на схід, 2 клітинки на південний захід, 1 клітинка на схід, 2 клітинки на південний захід, 3 клітинки на схід, 2 клітинки на південь, 1 клітинка на схід).

Презентація робіт груп

Тести

1. Горизонт - це...

а) простір Землі, який можна охопити очима;

б) це те, що ми бачимо у вікно;

в) уявна лінія між земною поверхнею і небом.

2. Лінія горизонту - це...

а) напрямок, у якому ми йдемо зі школи додому;

б) уявна лінія, де ніби небо сходиться із землею;

в) відкрита місцевість, до якої можна наблизитися.

3. Допиши відповідь.

Частину земної поверхні, де добре видно лінію горизонту називають... ______________.

Місцевість, де лінію горизонту не видно називають... ______________.

4. Вкажіть групу слів, у якій перераховано основні сторони горизонту.

а) північ, південь, схід, захід;

б) північ, південний захід, південь, захід, схід;

в) схід, захід, південь, північний схід.

5. Якщо сторони горизонту розташовуються навколо вас, то:

позаду вас буде__________________ , (південь)

попереду вас буде________________ (північ)

ліворуч від вас буде___________________ , (захід)

праворуч від вас буде___________________ (схід) .

6. Поміркуйте, людям яких професій можуть найчастіше знадобитися вміння визначати сторони горизонту.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Гра «Закінчіть думку»

Сьогодні на уроці ми вивчали тему....

Горизонт - це ...

Лінія горизонту — це ...

Основними сторонами горизонту є ...

Проміжні сторони горизонту - це ...

- Якщо підніматися вгору, горизонт... (розширюється).

- Якщо рухатися вперед, лінія горизонту... (віддаляється).

Гра «П'ять речень»

Учні в п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VIII. Домашнє завдання:

опрацювати матеріал, вміщений у підручнику на с. 27-28, дати відповіді на запитання після параграфа § 11.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити